Nytt lagförslag om ägaransvar och datalagring

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag ställer samma fråga som alltid. Måste ni promt bo i storstad? Här i obyggden där jag bor kommer autonoma fordon aldrig bli verklighet. För variablerna här blir för många. Dessutom har vi 6 månader riktig vinter med 1 meter snö och jag har svårt tro att folk här kommer vilja dela bilar i nån jävla bilpool eftersom det knappt är nån annan än skolungdomar som åker buss här.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag ställer samma fråga som alltid. Måste ni promt bo i storstad? Här i obyggden där jag bor kommer autonoma fordon aldrig bli verklighet. För variablerna här blir för många. Dessutom har vi 6 månader riktig vinter med 1 meter snö och jag har svårt tro att folk här kommer vilja dela bilar i nån jävla bilpool eftersom det knappt är nån annan än skolungdomar som åker buss här.

Det är lika starka krafter som driver på urbaniseringen:

C3Grzrb.png


Edit: Den förklarande texten kom inte med. Så här ser omflyttningen mellan boende på landsbygd gentemot inflyttning till städerna ut, från industrialiseringens start. Vad skulle kunna bryta den utvecklingen? Vad kan vända på förhållandet?




De som beslutar bor i städer, beslutar för dem som bor i städer och får sin feedback från sådana som bor i städer.

Jag håller med dig om svårigheterna att få autonoma fordon att fungera på landsbygden, men det löser säkert körkortslösa politiker med att dra ner hastigheten på de autonoma fordonen till ett minimum när färden går i osäkra omgivningar. Folk på landet har ändå så gott om tid.
Hade det funnits A-traktorer kvar hade dom swischat förbi....




notrightrider skriver

Beror helt på vad som händer. Råkar en politiker illa ut pga ett autonomt fordon. DÅ kommer det hända saker.
https://www.bloomberg.com/news/arti...ts-cambridge-analytica-data-crisis-even-worse
Inte förr. För

Nu fick jag inte med ditt Orwell-citat i quote - men så är det. Somliga är sannerligen bättre skickade än oss andra att bestämma över... ...oss andra.
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
notrightrider;6368474 Troligen är det där vi kommer att hamna: Bilar susar fram skrev:
Det där lät bekant...fordon som susar fram i särskilda trafikutrymmen medan alla andra rör sig i ett annat plan?

Det fanns nånting förr som alla reste med, tror att det hette "Tåg" eller nåt sånt, skulle det kanske kunna vara en ide?
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
feber.se


Allt väl ! :)
Enligt feber.se var orsaken till att hon avled att hon ledde sin cykel så illa. :)
Bilen hade inget med det att göra !
En ren slump att Uber råkade komma samtidigt som den så illa ledande kvinnan. :7peta
Förresten, Uberbilen, är det möjligen en Volvo XC90 ?
Så jäkla makabert, kan fortfarande inte begripa om de verkligen menade det de skrev eller om det är ett meningsbyggnadsfel?

Oavsett blev det någon slags poäng :rodnar :lol
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
När man läser kommentarer runt om på nätet, när man lyssnar på folks diskussioner kring denna... ..."olyckan" så fattar man att det är kört redan.

"Det hade hänt ändå"
"Vem kan skydda sig mot folk som kliver rakt ut i gatan?"
"Hon får skylla sig själv"

Dessa representerar den ena (och största) sidan av debatten just nu. De som imponeras av teknikens utveckling, som i grunden är positiva till bilen som transportmedel, som vill hänga med i den senaste moderna utvecklingen, som ser fördelen att kunna facebooka på vägen till jobbet och som utan närmare analys hyllar säkerheten för att sedan vifta undan frågan.

Vår miljöminister får väl sägas representera den andra sidan av debatten, de som inte vill att folk skall varken åka eller köra bil, utan cykla eller åka kollektivt, som ser den nya tekniken som en möjlighet för staten att begränsa och kontrollera vår möjlighet att fritt framföra våra fordon.

Att kunna titta på film när man kör bil i all ära, men för det har vi redan tåg. Det huvudsakliga fokuset för mig är trafiksäkerheten. Vi skulle exempelvis kunna förse bilar med automatisk hastighetsbegränsning, så att det inte är möjligt att köra för fort.
https://www.expressen.se/nyheter/ministern-efter-dodsolyckan-med-sjalvkorande-bil-uteslutet/

Det är bara att konstatera att vi som vill att föraren skall vara den som har ansvaret, att själv ha kontrollen över sitt fordon... vi existerar inte ens i debatten.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Om man av "trafiksäkerhetsskäl" vill ge möjlighet att bötfälla fler som kör fortare än skyltad hastighet så borde man av samma anledning också bötfälla bussresenärer som inte använder säkerhetsbälte.
Karin skulle kunna åka lite buss och hjälpa till där! :tummenupp

En tryckgivare i sätet som tillsammans med den obligatoriska modärna mobilen, som alla behöver för att betala Helldéns parkeringsavgifter, registrerar om bältet används rätt.
Om inte skickas en trafiksäkerhetsbot automatiskt! Likadant med stående resenärer, är hastigheten för hög, trafiksäkerhetsbot!
Oladdad telefon? Trafiksäkerhetsbot!
Cyklister i klunga mitt på vägen? Trafiksäkerhetsbot!
Cyklist cyklar mot rött? Trafiksäkerhetsbot
Tekniken måste utvecklas för att ta bort det egna ansvaret!
Och Farcebook har visat att det finns mycket man kan göra med modärn teknik! :D

Men det bästa är ju att det bara är de som inte har rent mjöl i påsen som drabbas. :7peta
Vi som sköter oss har inget att vara rädd för! :tummenupp
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Cyklister i klunga mitt på vägen? Trafiksäkerhetsbot!
Då borde ju alla traktorer och alla andra LGF-skyltade fordon också få böter, eftersom dom tar upp större plats och går långsammare.

Elbilar kommer att kunna byggas för en bråkdel av vad en vanlig bil kostar. Det är 10 gånger färre rörliga vilket innebär att "garageföretag" kommer att kunna bygga bilar. Mjukvara för att köra autonomt finns redan på Open Source marknaden och blir bättre varje dag. LIDAR-sensorerna har på ett par år gått från 5000 dollar till 70 dollar.
Skulle du vilja köpa en bil, där mjukvaran är någon open source-pryl som biltillverkaren har hittat på nätet, och sedan hoppa in i baksätet på den, med ägaransvar, och känna dig helt trygg i trafiken? Mjukvaran och elektroniken är bara en liten del, en otroligt stor del i kostnaden är tester, tester och tester, i ALLA upptänkliga miljöer som kan uppkomma.

Ja, elektronikkomponenter blir billigare, men då borde ju moderna bilar fordon, som egentligen mest har elektronik som skillnad mot bilar och hojar för 30 år sedan, vara nästan billigare än motsvarande för 30 år sedan. Motorer mm är ju samma koncept, det handlar ju bara om att bygga vidare med gamla erfarenheter. All utveckling kostar, alla tester kostar, och med autonoma bilar så handlar det ju inte bara om att kolla att motorn håller leasing/garantitiden + 4 veckor, att ACn kyler i +50 och att det går att justera in sätet så att man når lattemuggen. Intelligens är otroligt komplext och att köra bil handlar inte bara om mätbara värden och triggade sensorer. Du och jag kan förstå att bakom det där planket kan det komma någon, så vi är beredda, någon kan gå framför den där bussen och vi ser hur hon i baksätet på bilen vi precis ska passera sträcker sig för att öppna dörren. Att få en dator att göra det, i alla tänkbara väder och ljusförhållanden, är väldigt svårt, och även om kameran i sig inte är så dyr, så är utvecklingen och testningen desto mer kostsam. Och det krävs lite mer än en kamera...

Med tanke på hur många som tycker att det är bra med autonoma bilar, för att folk kör som idioter, då är det ju också ganska lätt att se förlängningen på det, att motorcyklar helt enkelt förbjuds. Vi orsakar massor med olyckor i relation till trafikarbetet, hojar fyller oftast ingen större funktion än ren nöjeskörning och dom är ganska grisiga för miljön. Dessutom är hojar otroligt svåra att få autonoma i samma utsträckning, och jag tror ingen skulle vilja åka på en autonom hoj. Att man dessutom smyger in ett övervakningssamhälle, som alla glatt accepterar, gör att vi kommer att bli mer och mer bakbundna och hojvärlden kommer att självdö.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tja, se för f-n till att inte bli ikappkörd av en autonom bil !
För det är en god chans idag att den bara kör på dig. Du finns inte !
Vare sig du går, cyklar, kör moped, scooter eller MC !
Skulle inte förvåna mig om det kommer krav på Radarreflektorer på
fotgängare, cyklar, moppar , scootrar och MC.
För att undvika att "sk. Autonoma fordon" blir inblandade i olyckor !
https://newatlas.com/tesla-autopilot-fema/46045/

Och om du kör ikapp en autonom, tänk på att den vinglar som en vanlig bilist !
https://www.nyteknik.se/fordon/svensk-stammer-gm-efter-olycka-med-sjalvkorande-bil-6895003
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Skulle du vilja köpa en bil, där mjukvaran är någon open source-pryl som biltillverkaren har hittat på nätet, och sedan hoppa in i baksätet på den, med ägaransvar, och känna dig helt trygg i trafiken? Mjukvaran och elektroniken är bara en liten del, en otroligt stor del i kostnaden är tester, tester och tester, i ALLA upptänkliga miljöer som kan uppkomma.

Ja, elektronikkomponenter blir billigare, men då borde ju moderna bilar fordon, som egentligen mest har elektronik som skillnad mot bilar och hojar för 30 år sedan, vara nästan billigare än motsvarande för 30 år sedan. Motorer mm är ju samma koncept, det handlar ju bara om att bygga vidare med gamla erfarenheter. All utveckling kostar, alla tester kostar, och med autonoma bilar så handlar det ju inte bara om att kolla att motorn håller leasing/garantitiden + 4 veckor, att ACn kyler i +50 och att det går att justera in sätet så att man når lattemuggen. Intelligens är otroligt komplext och att köra bil handlar inte bara om mätbara värden och triggade sensorer. Du och jag kan förstå att bakom det där planket kan det komma någon, så vi är beredda, någon kan gå framför den där bussen och vi ser hur hon i baksätet på bilen vi precis ska passera sträcker sig för att öppna dörren. Att få en dator att göra det, i alla tänkbara väder och ljusförhållanden, är väldigt svårt, och även om kameran i sig inte är så dyr, så är utvecklingen och testningen desto mer kostsam. Och det krävs lite mer än en kamera...

Bra spaning. Människor är nog inte riktigt medvetna om den komplexitet det innebär att utveckla ett fordon med alla tester som krävs osv, hur mycket den komplexiteten ökat de senaste åren och hur mycket den kommer att fortsätta att öka pga den exponentiellt ökande andelen elektronik och mjukvara som skall fungera tillsammans och intelligensen man vill bygga in i systemen. Tycker man att komplexiteten är hög på det tekniska planet är det inget emot hur komplext samspelet blir i organisationerna som skall utveckla systemen, integrera dem till en fungerande helhet och helst upptäcka fel så snabbt som möjligt. De allra flesta av dessa organisationer är byggda och optimerade för en komplexitetsnivå och förändringstakt som är långt ifrån morgondagens (och knappt ens dagens) behov. När organisationerna inte har tillräcklig förmåga att vara snabba, lättrörliga och upptäcka fel snabbt, men tidsplaner och budgetar ligger fast pga. hård konkurrens och hög efterfrågan på innovation från marknaden finns risken att kvaliteten blir lidande.
 
Last edited by a moderator:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Skulle du vilja köpa en bil, där mjukvaran är någon open source-pryl som biltillverkaren har hittat på nätet, och sedan hoppa in i baksätet på den, med ägaransvar, och känna dig helt trygg i trafiken? Mjukvaran och elektroniken är bara en liten del, en otroligt stor del i kostnaden är tester, tester och tester, i ALLA upptänkliga miljöer som kan uppkomma.

Ja, elektronikkomponenter blir billigare, men då borde ju moderna bilar fordon, som egentligen mest har elektronik som skillnad mot bilar och hojar för 30 år sedan, vara nästan billigare än motsvarande för 30 år sedan. Motorer mm är ju samma koncept, det handlar ju bara om att bygga vidare med gamla erfarenheter. All utveckling kostar, alla tester kostar, och med autonoma bilar så handlar det ju inte bara om att kolla att motorn håller leasing/garantitiden + 4 veckor, att ACn kyler i +50 och att det går att justera in sätet så att man når lattemuggen. Intelligens är otroligt komplext och att köra bil handlar inte bara om mätbara värden och triggade sensorer. Du och jag kan förstå att bakom det där planket kan det komma någon, så vi är beredda, någon kan gå framför den där bussen och vi ser hur hon i baksätet på bilen vi precis ska passera sträcker sig för att öppna dörren. Att få en dator att göra det, i alla tänkbara väder och ljusförhållanden, är väldigt svårt, och även om kameran i sig inte är så dyr, så är utvecklingen och testningen desto mer kostsam. Och det krävs lite mer än en kamera...

Jag håller med dig angående det att vi som hobbyförare inte har någon plats i ett samhälle uttänkt av människor, som bara är ute efter att visa hur fräna grejer de kan konstruera och politiker som bor i ett område där det inte existerar något behov av att förflytta sig. Dock så är det vi som faktiskt vill bestämma om vårt transporterade många fler än mupparna som försöker förbjuda bilar (och MC i förlängningen)

Men, don't kill the messenger, jag VET att självkörande bilar kommer att anlända och det väldigt snart, det finns ingeting i världen som varken du eller jag kan påverka i det fallet. Detta styrs av Människan™ som på något sätt ska glorifiera sin egen existens. Vi jobbar alla tillsamman mot vår egen undergång med överbefolkning och utarmning av jordens resurser. Stephen Hawking (RIP) har redan räknat ut att vi har någonstans mellan 100-200 år på oss att flytta till en annan värld, sen är det kört och jag tror att han på sätt och vis har rätt tyvärr.

Bara ett par klargöranden här:

1. LIDAR är ingen kamera, det är en "Laser Radar" som ser väldigt långt och väldigt mycket. Tillsammans med vanliga kameror och IR-sensorer så ser de här bilarna helsikes mycket mer än vad vi gör. Till och med värmestrålningen som genereras av personen som går bakom det där planket och snart dyker upp. Tekniken finns där redan, processorkraften finns också. Det som inte finns är fantasi och kunskap nog hos människorna som ska programmera det hela...men de lär sig hela tiden. Just idag fungerar det bevisligen sådär men det kommer att fungera så småningom, precis som programmeringen och beräkningarna av den första månlandningen också var oöverstigliga i början, men det löste sig det också.

2. Open Source är ett väldigt stort och brett fält av olika typer av programvara som är licensstyrt på andra sätt än med traditionellt ägande. Open Source innebär inte att det per automatik är gratis.
Däremot till skillnad från t ex Windows så är ofta inte Open Source programvara styrd av kommersiella världen och framförallt deadlines. UNIX som startade Open Sourcevärlden är till exempel ett operativsystem som byggdes av människor som ville göra det bästa systemet, inte för att tjäna pengar. Windows byggdes av Microsoft för att bli en kassako och det viktiga var att det släpptes vid rätt tidpukt snarare än när det var färdigt (Windows Vista om ni kommer ihåg?)

Skulle jag köpa en bil med "någon open source pryl" som styr det hela? Ja, definitivt, det gör vi ju redan idag. Mycket av de system som driver våra bilar eller våra flygplan baseras på olika former av programvara som ofta kommer från Open Source-världen. Det är INTE Windows som kör en Airbus om du nu trodde det? :)

Angående att en ren elbil är mycket billigare att bygga än en normal bil så är det ju ganska självklart. Det är VÄLDIGT mycket snabbare och enklare att testa en elmotorn än en förbränningsmotor. Elmotorer har ju dessutom funnits betydligt längre än OTTO-motorn och fungerar oerhört bra. Och varför skulle AC:n och framsätet vara annorlunda?

Elbilarna oavsett om det blir autonoma eller inte kommer att förändra hela samhället. Verkstäder försvinner, massor med jobb och kunskap behövs inte längre. Återförsäljarnätet för bilsäljare kommer att förändras. Framtidens billiga elbilar kommer att säljas på nätet, som TESLA redan gör...
...och när de automatiska fordonen anländer i stor skala så försvinner hundratusentals jobb såsom taxichaufförer och lastbilschaufförer och "vi"(som samhälle) sitter som nyttiga idioter och välkomnar detta medvetet eller omedvetet.

Vi kommer att inom bara några år få en helt annan värld än vi har idag och jag är inte så säker på att det blir en så mycket bättre värld, även om vissa miljöpolitiker tror det.
Vad ska alla dessa arbetslösa människor ta vägen?
Javisst, för miljöns skull så har vi kanske inget val. Jorden har inte råd att låta varje medborgare ha en egen bil även om det är "roligt" att köra en egen bil...

...och var hojarna är i det sammanhanget så...:(:brinnerup

Fast det kanske är just motorcyklar som är lösningen på överbefolkad trafik? Det finns ju en del ställen i världen där 2-hjulingar välkomnas av politiker som faktiskt har fattat grejen... :)
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Då borde ju alla traktorer och alla andra LGF-skyltade fordon också få böter, eftersom dom tar upp större plats och går långsammare.

Trevligt att du nappade! :tummenupp :krama

En del av oss kan förstå att bakom det där planket kan det komma någon, så vi är beredda, någon kan gå framför den där bussen och vi ser hur hon i baksätet på bilen vi precis ska passera sträcker sig för att öppna dörren.
Att få en trött rattsurfare att göra det, i alla tänkbara väder och ljusförhållanden, är väldigt svårt ...


Ändrade lite från framtid till nutid!
Våra mobilanvändare, oavsett om de håller i telefonen eller inte, är ju ofta som förarlösa fordon och tränar oss för framtiden! :D
Därför ligger jag helst bakom med min SportHoj om jag inte kan ligga långt framför. Är det trefiligt används högerfilen om man vill vara ensam!
Även i sadeln på trampcykeln förväntar jag mig att alla andra är Uberförare...

http://www.bbc.com/news/world-us-canada-43497364
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Trevligt att du nappade! :tummenupp :krama

En del av oss kan förstå att bakom det där planket kan det komma någon, så vi är beredda, någon kan gå framför den där bussen och vi ser hur hon i baksätet på bilen vi precis ska passera sträcker sig för att öppna dörren.
Att få en trött rattsurfare att göra det, i alla tänkbara väder och ljusförhållanden, är väldigt svårt ...


Ändrade lite från framtid till nutid!
Våra mobilanvändare, oavsett om de håller i telefonen eller inte, är ju ofta som förarlösa fordon och tränar oss för framtiden! :D
Därför ligger jag helst bakom med min SportHoj om jag inte kan ligga långt framför. Är det trefiligt används högerfilen om man vill vara ensam!
Även i sadeln på trampcykeln förväntar jag mig att alla andra är Uberförare...

http://www.bbc.com/news/world-us-canada-43497364
Men skulle man då inte kunna höja kraven, lagföra idioter och på så sätt få en säkrare trafikmiljö, istället för att acceptera att folk känner sig kränkta om dom inte får göra precis som dom vill, och tvinga på alla att köpa en container som bara flyttar runt folk? Och dessutom på sikt förbjuda allt som inte är autonomt/är uppkopplat och kan monitorera om du så fiser för mycket. Det finns ju redan buss, pendeltåg mm för dom som inte kan/vill köra bil.

Det är ju inte alltid alla framtidsgissningar slår in. Läser man tekniktidningar från 50-60-tal så skulle vi alla ha ett litet kärnkraftverk i källaren, och staten planerade ju många lokala kärnkraftvärmeverk enligt svenska linjen, vi hade ju tom ett kärnvapenprogram. Men bland annat den svenska opinionen gjorde ju att det svängde. Så att vi bara kan åka med är ju inte riktigt sant. Men som vanligt, folk stirrar sig blinda på fördelarna, att man kan facebooka medan man åker bil, och ser inte alla nackdelar.

Och att moderna bilar skulle bli nästan gratis är ju bara en vilseledande utopi. Det finns ju inte på kartan att bilbranschen skulle sänka sina inkomster med 80% bara för att bilarna blir billigare att göra, dom kommer att ta betalt på andra sätt. Det var väldigt länge sedan vi bara betalade för täckningsbidraget + 10% ;) Titta på mobilerna tex, AjFån X Kostar 12490 på Netonnet, Samsung S9 kostar 8890, lika stora skärmar, motsvarande prestanda...
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Men skulle man då inte kunna höja kraven, lagföra idioter och på så sätt få en säkrare trafikmiljö, istället för att acceptera att folk känner sig kränkta om dom inte får göra precis som dom vill, och tvinga på alla att köpa en container som bara flyttar runt folk? Och dessutom på sikt förbjuda allt som inte är autonomt/är uppkopplat och kan monitorera om du så fiser för mycket. Det finns ju redan buss, pendeltåg mm för dom som inte kan/vill köra bil.

Det är ju inte alltid alla framtidsgissningar slår in. Läser man tekniktidningar från 50-60-tal så skulle vi alla ha ett litet kärnkraftverk i källaren, och staten planerade ju många lokala kärnkraftvärmeverk enligt svenska linjen, vi hade ju tom ett kärnvapenprogram. Men bland annat den svenska opinionen gjorde ju att det svängde. Så att vi bara kan åka med är ju inte riktigt sant. Men som vanligt, folk stirrar sig blinda på fördelarna, att man kan facebooka medan man åker bil, och ser inte alla nackdelar.

Och att moderna bilar skulle bli nästan gratis är ju bara en vilseledande utopi. Det finns ju inte på kartan att bilbranschen skulle sänka sina inkomster med 80% bara för att bilarna blir billigare att göra, dom kommer att ta betalt på andra sätt. Det var väldigt länge sedan vi bara betalade för täckningsbidraget + 10% ;) Titta på mobilerna tex, AjFån X Kostar 12490 på Netonnet, Samsung S9 kostar 8890, lika stora skärmar, motsvarande prestanda...

Man skulle kunna se det som att man betalar nästan 3000 spänn för operativsystemet på en iPhone. nästan dubbelt mot vad man får betala för en Windows 10. Rätt girigt om du frågar mig. Så ta betalt kommer dom att se till att göra. ingenting är gratis.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Även om jag är både konspiratorisk och har svårt att följa regler så är det ett par saker som behöver redas ut.

1. Ägaransvar är ett luddigt begrepp som behöver redas ut. Jag tror inte att någon skulle "hoppa in i baksätet" på sin AD-bil om de visste att de kunde anses som ansvariga för någon annans död eller skada trots att de inte körde. Volvo Personvagnar och vissa andra anser att tillverkaren bör ta ansvar för fullt autonoma bilar. Den svåra sitsen är när vi är i gråzonen som kallas "Nivå 3". Bilen kör själv men när den upptäcker ett problem den inte kan lösa så lämnar den över till föraren. Här finns det exempel på dödsfall där föraren inte tagit över ansvaret. Formellt sätt är föraren då inte förare men tillverkaren kan knappast lastas för detta. Därav kommer formuleringen om ägare in, även om jag själv tycker den är olycklig.

2. Det är ovanligt mycket konspiration om starka krafter i denna tråd. Den krassa sanningen är att många tillverkare ser nya affärsområden sedan ett antal år men vi har fortfarande ingen lagstiftning på området. Givetvis kommer industrin då trycka på. Det innebär vare sig att Bilderberggruppen ligger bakom detta eller att någon räknar med att alla bil- och traktorförare i Lönnshult sadlar om till AD. Det kommer primärt vara en fråga för pendling på motorväg (i ett första skede) och senare i stadstrafik, helt enkelt eftersom det är där affärsmöjligheterna finns.

3. Vad gäller MC som är det dags att vi backar bandet 10 år. Svart visir och krympt skylt löser många problem.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Även om jag är både konspiratorisk och har svårt att följa regler så är det ett par saker som behöver redas ut.

1. Ägaransvar är ett luddigt begrepp som behöver redas ut. Jag tror inte att någon skulle "hoppa in i baksätet" på sin AD-bil om de visste att de kunde anses som ansvariga för någon annans död eller skada trots att de inte körde. Volvo Personvagnar och vissa andra anser att tillverkaren bör ta ansvar för fullt autonoma bilar. Den svåra sitsen är när vi är i gråzonen som kallas "Nivå 3". Bilen kör själv men när den upptäcker ett problem den inte kan lösa så lämnar den över till föraren. Här finns det exempel på dödsfall där föraren inte tagit över ansvaret. Formellt sätt är föraren då inte förare men tillverkaren kan knappast lastas för detta. Därav kommer formuleringen om ägare in, även om jag själv tycker den är olycklig.

2. Det är ovanligt mycket konspiration om starka krafter i denna tråd. Den krassa sanningen är att många tillverkare ser nya affärsområden sedan ett antal år men vi har fortfarande ingen lagstiftning på området. Givetvis kommer industrin då trycka på. Det innebär vare sig att Bilderberggruppen ligger bakom detta eller att någon räknar med att alla bil- och traktorförare i Lönnshult sadlar om till AD. Det kommer primärt vara en fråga för pendling på motorväg (i ett första skede) och senare i stadstrafik, helt enkelt eftersom det är där affärsmöjligheterna finns.

3. Vad gäller MC som är det dags att vi backar bandet 10 år. Svart visir och krympt skylt löser många problem.

Nu förstår jag inte. Hur skulle svart visir och krympt skylt påverka någonting. En mindre skylt kan utan vidare fotograferas av en bättre kamera. Det är långt ifrån dom bästa kamerorna som sitter i fartkamerorna. så en krympt skylt innebär ju bara att du gör dig skyldig till ytterligare en sak. Bättre då att ha kvar originalskylten.

Och vad gäller det svarta visiret så är det ju i stort sett omöjligt att identifiera en person även med klart visir eftersom ansiktet dels är halvmosat inne i hjälmen och dels bara är delvis synligt. Så identifieringen är omöjlig redan där. Och då har jag bortsett från att man då skulle behöva kameror både framifrån och bakifrån vilket ju skulle innebära dubbelt så många kameror och att dom måste synkas vilket skulle fördyra fartkamerorna avsevärt.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Nu förstår jag inte. Hur skulle svart visir och krympt skylt påverka någonting. En mindre skylt kan utan vidare fotograferas av en bättre kamera. Det är långt ifrån dom bästa kamerorna som sitter i fartkamerorna. så en krympt skylt innebär ju bara att du gör dig skyldig till ytterligare en sak. Bättre då att ha kvar originalskylten.

Och vad gäller det svarta visiret så är det ju i stort sett omöjligt att identifiera en person även med klart visir eftersom ansiktet dels är halvmosat inne i hjälmen och dels bara är delvis synligt. Så identifieringen är omöjlig redan där. Och då har jag bortsett från att man då skulle behöva kameror både framifrån och bakifrån vilket ju skulle innebära dubbelt så många kameror och att dom måste synkas vilket skulle fördyra fartkamerorna avsevärt.

Det var ett exempel Helge...

Vill man vara outlaw och busa så finns det alltid lösningar. Som tur är jobbar EU hårt på privacy-lagstiftning (GDPR) så det är långt innan en klåfingrig byråkrat på transportstyrelsen kan logga hur du kör. Den datan anses personlig och det är långt kvar tills den kan användas för att påvisa annat än mycket allvarliga brott. GDPR kan till och med ifrågasätta regler som IPRED...
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det var ett exempel Helge...

Vill man vara outlaw och busa så finns det alltid lösningar. Som tur är jobbar EU hårt på privacy-lagstiftning (GDPR) så det är långt innan en klåfingrig byråkrat på transportstyrelsen kan logga hur du kör. Den datan anses personlig och det är långt kvar tills den kan användas för att påvisa annat än mycket allvarliga brott. GDPR kan till och med ifrågasätta regler som IPRED...

Jo. Det är ju sant. I fallet med motorcyklar så har dom ju i nuläget löst det finfint om man vill vara outlaw. Ta bort alla poliser från vägarna och ersätt med fartkameror som inte kan fånga en enda MC. Dom få poliser som finns har direktiv att inte förfölja om det börjar bli det minsta riskabelt.

Vad gäller busande i bil så är det ju lite svårare men det går ju alltid att bara dölja ansiktet förbi kamerorna.
 
Nyheter
Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

Top