Nytt lagförslag om ägaransvar och datalagring

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
F1 och MotoGp eller vad de nu kommer att kallas i framtiden blir väl till slut "bara" i praktiken en tävling i programmering. Om nu någon till äventyrs kommer att vara intresserad av att titta på förarlösa farkoster som på två eller fler hjul åker runt, runt på en bana. Det enda ljud man hör är däcksljud och oväsendet och övertoner från frekvensomriktarna...

Undrar just vad kommentorerna ska prata om...subrutiner, C, ASM, regleralgoritmer, regenerativ bromsning eller något annat för den stora massan rätt ointressant?:fyllisar

Ur säkerhetssynpunkt lär man väl rejsa i simulatorer? :död

Men absolut, bäst programmering vinner.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Nu har jag ju i all min cynism ändå en tro på människan och människans jakt på frihet och den världen tror jag ändå kommer att finnas kvar. Ända sedan bilen och motorcykel uppfanns så har det funnits bruksfordon och nöjesfordon och så kommer det naturligtvis att vara i framtiden också.
Motorsport är väldigt stort världen över och det finns väldigt mycket pengar i det, hela den branschen kommer naturligtvis inte att lägga sig på rygg och dö. Den kommer såklart att förändras men så har det ju alltid varit. Tänk om MotoGP-hojarna fortfarande hade varit AJS 7R, Husqvarna eller Norton på 350 kubik med flygarbrillor på föraren? :)

F1 och MotoGp eller vad de nu kommer att kallas i framtiden blir väl till slut "bara" i praktiken en tävling i programmering. Om nu någon till äventyrs kommer att vara intresserad av att titta på förarlösa farkoster som på två eller fler hjul åker runt, runt på en bana. Det enda ljud man hör är däcksljud och oväsendet och övertoner från frekvensomriktarna...

Undrar just vad kommentorerna ska prata om...subrutiner, C, ASM, regleralgoritmer, regenerativ bromsning eller något annat för den stora massan rätt ointressant?:fyllisar

Det finns fortfarande folk som gillar böcker och vinylskivor har lite av en renässans så visst finns det möjligheter att vi kan fortsätta.

Men att robotracing skulle bli tråkigt vet jag inte, tänk när 25 obemannade farkoster ska först in i böj och väja för varandra. Kan bli hur spännande som helst.
Dessutom kanske det blir mer accepterat eftersom många då plötsligt lättare ser kopplingen mellan produktutveckling i racing och deras egna vardag.
Det kanske t.o.m blir så bra att man kan köpa sittplats i fordonen under race ungefär som att åka Balder på Liseberg.

Annorlunda ja men ändå intressant.
Kanske hybridklasser met autonoma och bemannade samtidigt. Fantastiskt vansinne.
:kär :kär :kär
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det finns fortfarande folk som gillar böcker och vinylskivor har lite av en renässans så visst finns det möjligheter att vi kan fortsätta.

Men att robotracing skulle bli tråkigt vet jag inte, tänk när 25 obemannade farkoster ska först in i böj och väja för varandra. Kan bli hur spännande som helst.
Dessutom kanske det blir mer accepterat eftersom många då plötsligt lättare ser kopplingen mellan produktutveckling i racing och deras egna vardag.
Det kanske t.o.m blir så bra att man kan köpa sittplats i fordonen under race ungefär som att åka Balder på Liseberg.

Annorlunda ja men ändå intressant.
Kanske hybridklasser met autonoma och bemannade samtidigt. Fantastiskt vansinne.
:kär :kär :kär

https://www.youtube.com/watch?v=8C4FJilePPU
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Jag kom att tänka på de självkörande vagnarna i en fabrik jag såg för 20 år sedan. Vagnar som svarade för transporter mellan de olika stationerna i fabriken.
Är nästa steg att långtradarchauffören som kör upp från Malmö till Stockholm på natten ersätts med "en självkörande bil" som startar vid en terminal i Malmö och landar nästa morgon på en terminal i Stockholm.
Eller Helsingborg-Sundsvall, över natten, den självkörande bilen behöver ju inte några raster.
 
Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848

Nicki Shields is a British television presenter best known as the Formula E pit lane reporter. A biological sciences graduate of the University of Bristol, she got a job for UBS which she left after one year to found the social media company Starcount.com. Shields began her presenting and reporting career in 2012 and her work has included the BBC One show Escape to the Country and Supercharged on CNN International.

Bättre förare och under "kontrollerade" omständigheter och inte en mediagrej så vore det kanske lite intressant.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Bättre förare och under "kontrollerade" omständigheter och inte en mediagrej så vore det kanske lite intressant.

Med tanke på Jeremy Burgess (Rossis gamla stallchef) ord om att ekvationen människa/motorcykel är 80/20 så lär det dröja innan en maskin är snabbare på en hoj än t ex Rossi.
Tittar vi på F1 så är det tvärtom, 80% maskin och 20% förare så i bilvärlden lär det gå fort. En bil ger också möjligheten att med en robot bakom ratten så kan en körcykel upprepas i det oändliga, exakt likadant hela tiden. Det ger ju helt andra möjligheter för att testa olika saker, fjädring, däck, chassiinställningar osv...
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
En bil ger också möjligheten att med en robot bakom ratten så kan en körcykel upprepas i det oändliga, exakt likadant hela tiden. Det ger ju helt andra möjligheter för att testa olika saker, fjädring, däck, chassiinställningar osv...

Precis som Ronnie Peterson!

peterson.jpg


:glömdet
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ronnie, och ännu häftigare Stig Blomqvist kunde köra sina bilar med ypperlig precision ja, tror dock inte att det är svårt för en robot att såsmåningom vara betydligt mer precis.
En robot har ju också möjligheterna att använda ett gäng sensorer på bilen för att få ännu fler inputs för vad bilen gör...men Ronnie var ohyggligt duktig på att köra bil, precis som Schumacher i modern tid.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nej nej - det var ett skämt.
Ronnie var en savant.
Hans mekar kunde skruva bort bilen alldeles med vilje mellan tidsträningar, men Ronnie märkte ingenting. Han fortsatte sätta samma varvtider ändå. Han klev ur oberörd, och hela stallet bara stod och gapade.

Han "körde runt" alla tekniska problem och kunde knappt svara på om bilen släppte fram eller bak först.
"Känns bra" sade han, trots att bilen gick som en anka. Sedan ställde man tillbaka bilen till samma inställningar som teamkollegan testat fram under flera dagar - och Ronnie körde skjortan av de andra.
Tills det gick sönder.

https://www.motorsportmagazine.com/history/f1/ronnie-peterson-match-anyone


Förlåt utvikningen. Han var i sanning en fantastisk förare, men kanske inte någon analytiker eller strateg.
Vad jag ville få fram var att 2 lika varv efter varandra knappast fanns i Ronnies värld. Det var inspiration, känsla och blick det handlade om.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Nej nej - det var ett skämt.
Ronnie var en savant.
Hans mekar kunde skruva bort bilen alldeles med vilje mellan tidsträningar, men Ronnie märkte ingenting. Han fortsatte sätta samma varvtider ändå. Han klev ur oberörd, och hela stallet bara stod och gapade.

Han "körde runt" alla tekniska problem och kunde knappt svara på om bilen släppte fram eller bak först.
"Känns bra" sade han, trots att bilen gick som en anka. Sedan ställde man tillbaka bilen till samma inställningar som teamkollegan testat fram under flera dagar - och Ronnie körde skjortan av de andra.
Tills det gick sönder.

https://www.motorsportmagazine.com/history/f1/ronnie-peterson-match-anyone


Förlåt utvikningen. Han var i sanning en fantastisk förare, men kanske inte någon analytiker eller strateg.
Vad jag ville få fram var att 2 lika varv efter varandra knappast fanns i Ronnies värld. Det var inspiration, känsla och blick det handlade om.

:)

Det är ju inte helt ovanligt med känsloförare i racingsporten. John Kocinski vann hela AMA-serien i 250 klassen ett år där de inte rörde en skruv i fjädringen. Han körde runt alla problem med sin fantastiska mjukhet och gaskontroll.

Freddie Spencer vann både 250 och 500 GP samma år (1985) och han var notoriskt känd för att inte kunna prata med mekanikerna.
Hans stallchef berättade i en intervju en gång att efter varje träningspass så gick Freddie direkt in i sitt motorhome och satte sig och tittade på fotboll med en Dr Pepper i näven. Stallchefen väntade en 15-20 minuter innan han också släntrade in, slog sig ner i soffan och tittade på fotboll.
Efter en stund kunde han börja fråga lite om körningen och dra ur Freddie vad som hade hänt i t ex kurva 8 när det släppte lite grann. Då berättade Freddie hur han upplevde saker och stallchefen gick ut berättade för mekanikerna vad de skulle göra...
Efter ett tag så blev det en vana att kolla i Freddies panna om han var svettig eller torr, var han svettig var hojen felställd och han fick jobba satan. De lärde sig då att skruva tills han blev torr igen... :D
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Politiker styrs av två saker, väljarstöd och pengar. Vill väljarna något så tittar man på ekonomin i det, och om det är ett ok slutresultat så kör man....

...Att hypen kring trafikdöden har blivit så stor hänger dels ihop med mediabevakningen, att det är ganska konkret och att tillverkarna hela tiden måste förnya sin produkt så att dom kan tjäna mer pengar. Produkten bil som transportmedel är ganska mogen. Mer prestanda finns det sällan behov av, komforten är redan fullgod osv. Men säkerhet, där kan man verkligen spela på folks känslor, och tjäna stora pengar. Bilindustrin är känd för en sak, och det är deras lobbyverksamhet, och den har jobbat hårt på att alla "måste" ha säkra bilar, och visst är det smidigt, du köper en säker bil, gärna som kör själv, så slipper du ansvara för din säkerhet genom ett trafiksäkert beteende, och staten behöver inte bry sig så mycket i säkra vägar. Sen att det inte finns plats för några andra än dom nya säkra bilarna i den moderna trafikmiljön är ju inget som bilindustrin bryr sig i, varför skulle dom?

Så du är otroligt naiv om du tror att något annat än pengar och makt/väljarstöd styr de beslut som tas om vår ävardag. Du och jag har varsin prislapp både i hälsoekonomin och samhällsekonomin, och vi har båda varsin röst. Sen är det upp till oss att förvalta det väl.
:( Säg inte att ironin är död på SH, inte bland oss relativa oldtimers...

Frågeställningarna i citatet var ett försök att spela ”djävulens advokat” och illustrera med vilka frågeställningar övriga aktörer i trafiksäkerhetsdebatten skulle vifta bort Dig från scenen i den fortsatta debatten. Självklart är jag personligen tillräckligt cynisk för att inse att människoliv värderas i pengar och att Dina analogier i det citerade inlägget påvisar stora skillnader mellan satsade kronor per potentiellt drabbad individ.

På samma sätt är vi eniga om att fordonsindustrin - både på två och fyra hjul - har ett egenintresse i att trumma igenom tvingande åtgärder som styrker deras affär. Däremot ber jag att få reservera mig när det gäller det politiska inflytandet i allmänhet och i trafikpolitiken i synnerhet, jag tror nämligen att ett byråkratiskt, tungt och klumpfotat Trafikverk inte alls är särskilt påverkbart för våra folkvalda. I bästa fall sitter en regering i fyra år, efterföljande mandatperiod sitter ofta nya namn i den politiska ledningen. Men på TrV fortsätter lunken precis som vanligt och de enskilda tjänstemän kan oftast fortsätta på sin inslagna bana utan nämnvärda störningar.

Sedan säljer Du många lösnummer på ”Trafikdöden, trafikkaos, miljömarodörer och dödens vägar”. Det innebär att ingen politiker med minsta självbevarelsedrift i behåll skulle komma på tanken att minska på medel och insatser för att reducera olyckstalen i trafiken. Det vore politiskt självmord på bästa sändningstid.

Problemet är - att om Du saluför den åsikten ograverat stämplas Du som simpel särintressent, en tvåhjulsfundamentalist. Konststycket är nog att gå in i förhandling med vässade knivar i form av fakta, statistik och argument för att sedan servera dem i lämpliga portioner till våra samarbetspartners. Och vad jag tror finns inte en chans att inhibera teknikforskning och nya gizmos, då är det nog bättre att fokusera på den juridiska komplikationen kring autonoma fordon, valfrihet när det gäller grad av tekniska hjälpmedel och ägaransvar...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tja än sålänge är vi väl lika illa ute som fotgängarna när de självkörande kommer.
https://www.theguardian.com/technology/2018/mar/19/uber-self-driving-car-kills-woman-arizona-tempe
Nu vet vi inte vad som hänt men är det som jag ofta ser i Göteborg, fotgängare går plötsligt snett ut på gatan med ryggen mot trafiken. Mobilen i handen eller bara på full volym i hörlurarna.
Ja då är det svårt klara av det hela utan kollision, vare sig med förare eller autostyrning.
Gissar jag.
 
Last edited:

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Jag kom att tänka på de självkörande vagnarna i en fabrik jag såg för 20 år sedan. Vagnar som svarade för transporter mellan de olika stationerna i fabriken.
Är nästa steg att långtradarchauffören som kör upp från Malmö till Stockholm på natten ersätts med "en självkörande bil" som startar vid en terminal i Malmö och landar nästa morgon på en terminal i Stockholm.
Eller Helsingborg-Sundsvall, över natten, den självkörande bilen behöver ju inte några raster.

Tror faktiskt det redan sker, men i lite mindre skala. Hörde från en kille att Volvo tydligen kör leveranser mellan sina fabriker, eller möjligen mellan fabrikerna och hamnen i Gbg, redan.

Enligt denna kille så skulle det gå till så att en bil kör före och några bilar följer tätt efter. Riktigt tätt efter. Förare i fordonet som leder men helt utan förare i de efterföljande sas.

Vet inte om detta är riktigt eller om han drog en vals.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Tja än sålänge är vi väl lika illa ute som fotgängarna när de självkörande kommer.
https://www.theguardian.com/technology/2018/mar/19/uber-self-driving-car-kills-woman-arizona-tempe
Nu vet vi inte vad som hänt men är det som jag ofta ser i Göteborg, fotgängare går plötsligt snett ut på gatan med ryggen mot trafiken. Mobilen i handen eller bara på full volym i hörlurarna.
Ja då är det svårt klara av det hela utan kollision, vare sig med förare eller autostyrning.
Gissar jag.

Ja vad ska man säga?
Jag har uppenbarligen helt missat hur långt självkörande fordon kommit....

Vid denna olycka fanns ändå säkerhetschaufför med men sedan en vecka tillbaka behövs ingen sån i delstaten Arizona..

http://feber.se/fordon/art/379646/kvinna_ihjlkrd_av_sjlvkrande_u/
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja vad ska man säga?
Jag har uppenbarligen helt missat hur långt självkörande fordon kommit....

Vid denna olycka fanns ändå säkerhetschaufför med men sedan en vecka tillbaka behövs ingen sån i delstaten Arizona..

http://feber.se/fordon/art/379646/kvinna_ihjlkrd_av_sjlvkrande_u/

feber.se
Ubers självkörande bilar körde på en kvinnlig cyklist som ledde sin cykel så illa att hon avled.

Allt väl ! :)
Enligt feber.se var orsaken till att hon avled att hon ledde sin cykel så illa. :)
Bilen hade inget med det att göra !
En ren slump att Uber råkade komma samtidigt som den så illa ledande kvinnan. :7peta
Förresten, Uberbilen, är det möjligen en Volvo XC90 ?
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
När man läser kommentarer runt om på nätet, när man lyssnar på folks diskussioner kring denna... ..."olyckan" så fattar man att det är kört redan.

"Det hade hänt ändå"
"Vem kan skydda sig mot folk som kliver rakt ut i gatan?"
"Hon får skylla sig själv"

Apologeter som missar de två viktiga punkterna 1. Personligt ansvar och 2. Anpassad hastighet.

Jag hör också att "tänk på alla olyckor som sker med riktiga förare"

Visst, men de ytterst begränsade och övervakade försöken har nu orsakat en död, och tidigare felanvändning av Teslas autopilot minst ytterligare en död, och ett otal andra incidenter.
I am not impressed.

Men, det spelar ingen roll vad jag tycker. Detta är någon som bara SKALL rullas ut över oss.
Som Västlänken, typ...

Det är de oskyddade trafikanterna som får ta smällen. Det är vi som inte passar in.
Och visst - det går att separera trafikslag. Det är enkelt, men jävligt dyrt.

Troligen är det där vi kommer att hamna: Bilar susar fram, pratandes med varandra i särskilda trafikutrymmen, medans fotgängare och cyklister rör sig säkert i ett annat plan.

Frågan är var vi motorcyklister kommer att passa in? Inte bland fotgängarna, that's fer sure.

Ute i trafiken med de blinda autonoma bilarna som bara ser varandra?

Ytterligare ett separerat trafikrum bara för oss oskyddade trafikanter som väljer att färdas i laglig fart...?


Hur ser vår framtid ut?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top