Sidan 3 av 9 FörstaFörsta 123456789 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 162
    Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Citat Ursprungligen postat av Niklasinorr Visa inlägg
    Tänk om MotoGP-hojarna fortfarande hade varit AJS 7R, Husqvarna eller Norton på 350 kubik med flygarbrillor på föraren?

http://www.manxradio.com/radioplayer/am/

"You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

Medlem
    Reg.datum
    jul 2004
    Hoj
    ne
    Citat Ursprungligen postat av RymdBörje Visa inlägg
    F1 och MotoGp eller vad de nu kommer att kallas i framtiden blir väl till slut "bara" i praktiken en tävling i programmering. Om nu någon till äventyrs kommer att vara intresserad av att titta på förarlösa farkoster som på två eller fler hjul åker runt, runt på en bana. Det enda ljud man hör är däcksljud och oväsendet och övertoner från frekvensomriktarna...

Undrar just vad kommentorerna ska prata om...subrutiner, C, ASM, regleralgoritmer, regenerativ bromsning eller något annat för den stora massan rätt ointressant?
    Ur säkerhetssynpunkt lär man väl rejsa i simulatorer?

Men absolut, bäst programmering vinner.

Absolut skitlångsammast MartinBs avatar
    Reg.datum
    feb 2004
    Hoj
    R6zz. No more crossplejn.
    Nu har jag ju i all min cynism ändå en tro på människan och människans jakt på frihet och den världen tror jag ändå kommer att finnas kvar. Ända sedan bilen och motorcykel uppfanns så har det funnits bruksfordon och nöjesfordon och så kommer det naturligtvis att vara i framtiden också.
    Motorsport är väldigt stort världen över och det finns väldigt mycket pengar i det, hela den branschen kommer naturligtvis inte att lägga sig på rygg och dö. Den kommer såklart att förändras men så har det ju alltid varit. Tänk om MotoGP-hojarna fortfarande hade varit AJS 7R, Husqvarna eller Norton på 350 kubik med flygarbrillor på föraren?
    F1 och MotoGp eller vad de nu kommer att kallas i framtiden blir väl till slut "bara" i praktiken en tävling i programmering. Om nu någon till äventyrs kommer att vara intresserad av att titta på förarlösa farkoster som på två eller fler hjul åker runt, runt på en bana. Det enda ljud man hör är däcksljud och oväsendet och övertoner från frekvensomriktarna...

Undrar just vad kommentorerna ska prata om...subrutiner, C, ASM, regleralgoritmer, regenerativ bromsning eller något annat för den stora massan rätt ointressant?
    Det finns fortfarande folk som gillar böcker och vinylskivor har lite av en renässans så visst finns det möjligheter att vi kan fortsätta.

Men att robotracing skulle bli tråkigt vet jag inte, tänk när 25 obemannade farkoster ska först in i böj och väja för varandra. Kan bli hur spännande som helst.
    Dessutom kanske det blir mer accepterat eftersom många då plötsligt lättare ser kopplingen mellan produktutveckling i racing och deras egna vardag.
    Det kanske t.o.m blir så bra att man kan köpa sittplats i fordonen under race ungefär som att åka Balder på Liseberg.

Annorlunda ja men ändå intressant.
    Kanske hybridklasser met autonoma och bemannade samtidigt. Fantastiskt vansinne.
    Det finns bara en som skriver kärleksbrev till Banarne.

Float like a butterfly, sting like a bee TMax500s avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Hoj
    Triumph Thruxton 2008, Triumph Sprint ST 2003, Kawasaki J300 2014, Moto Guzzi Quota 1100 ES 2000
    Citat Ursprungligen postat av MartinB Visa inlägg
    .....................Men att robotracing skulle bli tråkigt vet jag inte, tänk när 25 obemannade farkoster ska först in i böj och väja för varandra. Kan bli hur spännande som helst...............................
    Lite så här kanske?

"Folk tror på det ena och det andra, det är Jesus och det är Gud å hela gängen där. Jag tror på IFK Göteborg, Frölunda och Liverpool."
    --Glenn Hysén--

"Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund varpå samhället vilar."
    --Karl-Bertil Jonsson--

Mr Kvalitet enligt Ståhlis Niklasinorrs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Hoj
    KTM EXC 300 SixDays -17 samt en KTM 690 för grus!
    Citat Ursprungligen postat av MartinB Visa inlägg
    Det finns fortfarande folk som gillar böcker och vinylskivor har lite av en renässans så visst finns det möjligheter att vi kan fortsätta.

Men att robotracing skulle bli tråkigt vet jag inte, tänk när 25 obemannade farkoster ska först in i böj och väja för varandra. Kan bli hur spännande som helst.
    Dessutom kanske det blir mer accepterat eftersom många då plötsligt lättare ser kopplingen mellan produktutveckling i racing och deras egna vardag.
    Det kanske t.o.m blir så bra att man kan köpa sittplats i fordonen under race ungefär som att åka Balder på Liseberg.

Annorlunda ja men ändå intressant.
    Kanske hybridklasser met autonoma och bemannade samtidigt. Fantastiskt vansinne.
    N.S.L.A.M.C.A.G North Swedish Lame Ass Motorcycle Abuse Group

Absolut skitlångsammast MartinBs avatar
    Reg.datum
    feb 2004
    Hoj
    R6zz. No more crossplejn.
    Fränt asså. Kan man pendla fem mil i 90% av max racefart så kommer inte jag att klaga.

Edit: det riktigt roliga inträffar förstås när de rejsar samtidigt.
    Då jäääälar blir det intressant.
    Senast redigerat av MartinB den 2018-03-13 klockan 05:37.
    Det finns bara en som skriver kärleksbrev till Banarne.

Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Jag kom att tänka på de självkörande vagnarna i en fabrik jag såg för 20 år sedan. Vagnar som svarade för transporter mellan de olika stationerna i fabriken.
    Är nästa steg att långtradarchauffören som kör upp från Malmö till Stockholm på natten ersätts med "en självkörande bil" som startar vid en terminal i Malmö och landar nästa morgon på en terminal i Stockholm.
    Eller Helsingborg-Sundsvall, över natten, den självkörande bilen behöver ju inte några raster.
    Senast redigerat av Comeback den 2018-03-12 klockan 23:24.

Seriöst fartblind - The Black Mambas RymdBörjes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Hoj
    Ducati 748, 848 m.fl
    Nicki Shields is a British television presenter best known as the Formula E pit lane reporter. A biological sciences graduate of the University of Bristol, she got a job for UBS which she left after one year to found the social media company Starcount.com. Shields began her presenting and reporting career in 2012 and her work has included the BBC One show Escape to the Country and Supercharged on CNN International.
    Bättre förare och under "kontrollerade" omständigheter och inte en mediagrej så vore det kanske lite intressant.
    Är detta vägen till evigheten? Javisst!
    Det är bara inte skyltat!

www.ducatiklubben.se

Reg.datum
    maj 2003
    Hoj
    Bättre förare och under "kontrollerade" omständigheter och inte en mediagrej så vore det kanske lite intressant.
    Med tanke på Jeremy Burgess (Rossis gamla stallchef) ord om att ekvationen människa/motorcykel är 80/20 så lär det dröja innan en maskin är snabbare på en hoj än t ex Rossi.
    Tittar vi på F1 så är det tvärtom, 80% maskin och 20% förare så i bilvärlden lär det gå fort. En bil ger också möjligheten att med en robot bakom ratten så kan en körcykel upprepas i det oändliga, exakt likadant hela tiden. Det ger ju helt andra möjligheter för att testa olika saker, fjädring, däck, chassiinställningar osv...

Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    En bil ger också möjligheten att med en robot bakom ratten så kan en körcykel upprepas i det oändliga, exakt likadant hela tiden. Det ger ju helt andra möjligheter för att testa olika saker, fjädring, däck, chassiinställningar osv...
    Precis som Ronnie Peterson!

IBA #40701

Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Hoj
    Citat Ursprungligen postat av notrightrider Visa inlägg
    Precis som Ronnie Peterson!

Vill rekommendera
    http://www.imdb.com/title/tt6047030/
    klart sevärd tycker jag.

Reg.datum
    maj 2003
    Hoj
    Ronnie, och ännu häftigare Stig Blomqvist kunde köra sina bilar med ypperlig precision ja, tror dock inte att det är svårt för en robot att såsmåningom vara betydligt mer precis.
    En robot har ju också möjligheterna att använda ett gäng sensorer på bilen för att få ännu fler inputs för vad bilen gör...men Ronnie var ohyggligt duktig på att köra bil, precis som Schumacher i modern tid.

Reg.datum
    sep 2012
    Hoj
    Nej nej - det var ett skämt.
    Ronnie var en savant.
    Hans mekar kunde skruva bort bilen alldeles med vilje mellan tidsträningar, men Ronnie märkte ingenting. Han fortsatte sätta samma varvtider ändå. Han klev ur oberörd, och hela stallet bara stod och gapade.

Han "körde runt" alla tekniska problem och kunde knappt svara på om bilen släppte fram eller bak först.
    "Känns bra" sade han, trots att bilen gick som en anka. Sedan ställde man tillbaka bilen till samma inställningar som teamkollegan testat fram under flera dagar - och Ronnie körde skjortan av de andra.
    Tills det gick sönder.

https://www.motorsportmagazine.com/h...n-match-anyone

Förlåt utvikningen. Han var i sanning en fantastisk förare, men kanske inte någon analytiker eller strateg.
    Vad jag ville få fram var att 2 lika varv efter varandra knappast fanns i Ronnies värld. Det var inspiration, känsla och blick det handlade om.
    IBA #40701

Reg.datum
    maj 2003
    Hoj
    Citat Ursprungligen postat av notrightrider Visa inlägg
    Nej nej - det var ett skämt.
    Ronnie var en savant.
    Hans mekar kunde skruva bort bilen alldeles med vilje mellan tidsträningar, men Ronnie märkte ingenting. Han fortsatte sätta samma varvtider ändå. Han klev ur oberörd, och hela stallet bara stod och gapade.

Han "körde runt" alla tekniska problem och kunde knappt svara på om bilen släppte fram eller bak först.
    "Känns bra" sade han, trots att bilen gick som en anka. Sedan ställde man tillbaka bilen till samma inställningar som teamkollegan testat fram under flera dagar - och Ronnie körde skjortan av de andra.
    Tills det gick sönder.

https://www.motorsportmagazine.com/h...n-match-anyone

Förlåt utvikningen. Han var i sanning en fantastisk förare, men kanske inte någon analytiker eller strateg.
    Vad jag ville få fram var att 2 lika varv efter varandra knappast fanns i Ronnies värld. Det var inspiration, känsla och blick det handlade om.

Det är ju inte helt ovanligt med känsloförare i racingsporten. John Kocinski vann hela AMA-serien i 250 klassen ett år där de inte rörde en skruv i fjädringen. Han körde runt alla problem med sin fantastiska mjukhet och gaskontroll.

Freddie Spencer vann både 250 och 500 GP samma år (1985) och han var notoriskt känd för att inte kunna prata med mekanikerna.
    Hans stallchef berättade i en intervju en gång att efter varje träningspass så gick Freddie direkt in i sitt motorhome och satte sig och tittade på fotboll med en Dr Pepper i näven. Stallchefen väntade en 15-20 minuter innan han också släntrade in, slog sig ner i soffan och tittade på fotboll.
    Efter en stund kunde han börja fråga lite om körningen och dra ur Freddie vad som hade hänt i t ex kurva 8 när det släppte lite grann. Då berättade Freddie hur han upplevde saker och stallchefen gick ut berättade för mekanikerna vad de skulle göra...
    Efter ett tag så blev det en vana att kolla i Freddies panna om han var svettig eller torr, var han svettig var hojen felställd och han fick jobba satan. De lärde sig då att skruva tills han blev torr igen...

saknar ännu skägg, väst och bumse... roffe_ss avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Hoj
    Tussilago -88, 12 dl njurpaj -16
    Blogginlägg
    78
    Citat Ursprungligen postat av Hoztic Visa inlägg
    Politiker styrs av två saker, väljarstöd och pengar. Vill väljarna något så tittar man på ekonomin i det, och om det är ett ok slutresultat så kör man....

...Att hypen kring trafikdöden har blivit så stor hänger dels ihop med mediabevakningen, att det är ganska konkret och att tillverkarna hela tiden måste förnya sin produkt så att dom kan tjäna mer pengar. Produkten bil som transportmedel är ganska mogen. Mer prestanda finns det sällan behov av, komforten är redan fullgod osv. Men säkerhet, där kan man verkligen spela på folks känslor, och tjäna stora pengar. Bilindustrin är känd för en sak, och det är deras lobbyverksamhet, och den har jobbat hårt på att alla "måste" ha säkra bilar, och visst är det smidigt, du köper en säker bil, gärna som kör själv, så slipper du ansvara för din säkerhet genom ett trafiksäkert beteende, och staten behöver inte bry sig så mycket i säkra vägar. Sen att det inte finns plats för några andra än dom nya säkra bilarna i den moderna trafikmiljön är ju inget som bilindustrin bryr sig i, varför skulle dom?

Så du är otroligt naiv om du tror att något annat än pengar och makt/väljarstöd styr de beslut som tas om vår ävardag. Du och jag har varsin prislapp både i hälsoekonomin och samhällsekonomin, och vi har båda varsin röst. Sen är det upp till oss att förvalta det väl.
    Säg inte att ironin är död på SH, inte bland oss relativa oldtimers...

Frågeställningarna i citatet var ett försök att spela ”djävulens advokat” och illustrera med vilka frågeställningar övriga aktörer i trafiksäkerhetsdebatten skulle vifta bort Dig från scenen i den fortsatta debatten. Självklart är jag personligen tillräckligt cynisk för att inse att människoliv värderas i pengar och att Dina analogier i det citerade inlägget påvisar stora skillnader mellan satsade kronor per potentiellt drabbad individ.

På samma sätt är vi eniga om att fordonsindustrin - både på två och fyra hjul - har ett egenintresse i att trumma igenom tvingande åtgärder som styrker deras affär. Däremot ber jag att få reservera mig när det gäller det politiska inflytandet i allmänhet och i trafikpolitiken i synnerhet, jag tror nämligen att ett byråkratiskt, tungt och klumpfotat Trafikverk inte alls är särskilt påverkbart för våra folkvalda. I bästa fall sitter en regering i fyra år, efterföljande mandatperiod sitter ofta nya namn i den politiska ledningen. Men på TrV fortsätter lunken precis som vanligt och de enskilda tjänstemän kan oftast fortsätta på sin inslagna bana utan nämnvärda störningar.

Sedan säljer Du många lösnummer på ”Trafikdöden, trafikkaos, miljömarodörer och dödens vägar”. Det innebär att ingen politiker med minsta självbevarelsedrift i behåll skulle komma på tanken att minska på medel och insatser för att reducera olyckstalen i trafiken. Det vore politiskt självmord på bästa sändningstid.

Problemet är - att om Du saluför den åsikten ograverat stämplas Du som simpel särintressent, en tvåhjulsfundamentalist. Konststycket är nog att gå in i förhandling med vässade knivar i form av fakta, statistik och argument för att sedan servera dem i lämpliga portioner till våra samarbetspartners. Och vad jag tror finns inte en chans att inhibera teknikforskning och nya gizmos, då är det nog bättre att fokusera på den juridiska komplikationen kring autonoma fordon, valfrihet när det gäller grad av tekniska hjälpmedel och ägaransvar...
    -----...inte för att det behövs - men för att det går...-----
    "Alla gör vi våra misstag. Därför ska man inte färdas fortare än att ens skyddsängel hinner med"
    ...happiness is not around the corner, it's in the corner...

Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Hoj
    Tja än sålänge är vi väl lika illa ute som fotgängarna när de självkörande kommer.
    https://www.theguardian.com/technolo...-arizona-tempe
    Nu vet vi inte vad som hänt men är det som jag ofta ser i Göteborg, fotgängare går plötsligt snett ut på gatan med ryggen mot trafiken. Mobilen i handen eller bara på full volym i hörlurarna.
    Ja då är det svårt klara av det hela utan kollision, vare sig med förare eller autostyrning.
    Gissar jag.
    Senast redigerat av Comeback den 2018-03-19 klockan 21:03.
    MotoGP 2018: 1.Zarco 2.Dovi 3.Vinales

Medlem
    Reg.datum
    feb 2009
    Hoj
    GSX 1100 F 92
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    Jag kom att tänka på de självkörande vagnarna i en fabrik jag såg för 20 år sedan. Vagnar som svarade för transporter mellan de olika stationerna i fabriken.
    Är nästa steg att långtradarchauffören som kör upp från Malmö till Stockholm på natten ersätts med "en självkörande bil" som startar vid en terminal i Malmö och landar nästa morgon på en terminal i Stockholm.
    Eller Helsingborg-Sundsvall, över natten, den självkörande bilen behöver ju inte några raster.
    Tror faktiskt det redan sker, men i lite mindre skala. Hörde från en kille att Volvo tydligen kör leveranser mellan sina fabriker, eller möjligen mellan fabrikerna och hamnen i Gbg, redan.

Enligt denna kille så skulle det gå till så att en bil kör före och några bilar följer tätt efter. Riktigt tätt efter. Förare i fordonet som leder men helt utan förare i de efterföljande sas.

Vet inte om detta är riktigt eller om han drog en vals.

Medlem
    Reg.datum
    jul 2004
    Hoj
    ne
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    Tja än sålänge är vi väl lika illa ute som fotgängarna när de självkörande kommer.
    https://www.theguardian.com/technolo...-arizona-tempe
    Nu vet vi inte vad som hänt men är det som jag ofta ser i Göteborg, fotgängare går plötsligt snett ut på gatan med ryggen mot trafiken. Mobilen i handen eller bara på full volym i hörlurarna.
    Ja då är det svårt klara av det hela utan kollision, vare sig med förare eller autostyrning.
    Gissar jag.
    Ja vad ska man säga?
    Jag har uppenbarligen helt missat hur långt självkörande fordon kommit....

Vid denna olycka fanns ändå säkerhetschaufför med men sedan en vecka tillbaka behövs ingen sån i delstaten Arizona..

http://feber.se/fordon/art/379646/kv..._sjlvkrande_u/

Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Hoj
    Citat Ursprungligen postat av Ozzian Visa inlägg
    Ja vad ska man säga?
    Jag har uppenbarligen helt missat hur långt självkörande fordon kommit....

Vid denna olycka fanns ändå säkerhetschaufför med men sedan en vecka tillbaka behövs ingen sån i delstaten Arizona..

http://feber.se/fordon/art/379646/kv..._sjlvkrande_u/
    feber.se
    Ubers självkörande bilar körde på en kvinnlig cyklist som ledde sin cykel så illa att hon avled.
    Allt väl !
    Enligt feber.se var orsaken till att hon avled att hon ledde sin cykel så illa.
    Bilen hade inget med det att göra !
    En ren slump att Uber råkade komma samtidigt som den så illa ledande kvinnan.
    Förresten, Uberbilen, är det möjligen en Volvo XC90 ?
    Senast redigerat av Comeback den 2018-03-20 klockan 11:42.
    MotoGP 2018: 1.Zarco 2.Dovi 3.Vinales

Reg.datum
    sep 2012
    Hoj
    När man läser kommentarer runt om på nätet, när man lyssnar på folks diskussioner kring denna... ..."olyckan" så fattar man att det är kört redan.

"Det hade hänt ändå"
    "Vem kan skydda sig mot folk som kliver rakt ut i gatan?"
    "Hon får skylla sig själv"

Apologeter som missar de två viktiga punkterna 1. Personligt ansvar och 2. Anpassad hastighet.

Jag hör också att "tänk på alla olyckor som sker med riktiga förare"

Visst, men de ytterst begränsade och övervakade försöken har nu orsakat en död, och tidigare felanvändning av Teslas autopilot minst ytterligare en död, och ett otal andra incidenter.
    I am not impressed.

Men, det spelar ingen roll vad jag tycker. Detta är någon som bara SKALL rullas ut över oss.
    Som Västlänken, typ...

Det är de oskyddade trafikanterna som får ta smällen. Det är vi som inte passar in.
    Och visst - det går att separera trafikslag. Det är enkelt, men jävligt dyrt.

Troligen är det där vi kommer att hamna: Bilar susar fram, pratandes med varandra i särskilda trafikutrymmen, medans fotgängare och cyklister rör sig säkert i ett annat plan.

Frågan är var vi motorcyklister kommer att passa in? Inte bland fotgängarna, that's fer sure.

Ute i trafiken med de blinda autonoma bilarna som bara ser varandra?

Ytterligare ett separerat trafikrum bara för oss oskyddade trafikanter som väljer att färdas i laglig fart...?

Hur ser vår framtid ut?
    IBA #40701

Sidan 3 av 9 FörstaFörsta 123456789 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Jag åker ungefär 1500-2000 mil om år, 90% av dessa åker jag själv och resten med andra, båda har sina för och nackdelar, älskar att åka själv för då hitta [...]

Morriz73
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här