Hur mycket mekutrymme har ni som grejar med hjulingarna?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Eftersom den goa mek- och pilltiden närmar sig i takt med ljusare dagar, undrar jag hur mycket folk i allmänhet (dvs. privata hojmekare) har till sitt förfogande vad gäller yta?

Själv har jag mitt garage på sisådär 15 kvadrat som hyser tre hojar, vinterhjul till bilen + allehanda bröte.
Den ytan ska jag alltså optimera så jag får svängrum nog att dona med en hoj i taget.
Jag vill alltså fastställa att jag har det mycket jäkligare än alla andra med mekandet pga att det är så trångt...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har ett garage som det precis går in en bil i. Där ryms 2 hojar, några cyklar, hyllor, tvättställ, smådelstvätt, kompressorer, hjul till bilen, pirra just nu, och alltid en massa annat smått och gott. Det är alltid en fråga om rockader när något ska göras :tummenupp
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Garage på 30 m2.
Två hojar, 4 trampcyklar, 8 vinter eller sommarhjul, 10 meter lagerhyllor med allt jox i och en arbetsbänk.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Äh, ser nu på ritningen att garaget är på 30 kvadrat...vilket väl ger sådär 2-3 m² mekyta när allt är stuvat ut i hörnen.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Bilarna har vi ute i ett kallgarage .Sen har vi uppvärmt utrymme på ca 65kvm .Men med svetsbord bandsåg och allehanda maskiner så tar utrymmet snabbt slut men har iallafall så man kan köra in en bil och meka med eller våra 2 mc som står där
 

Dhenniz

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2018
Ort
Strömsund
Hoj
Suzuki: GSF 650 Bandit 2007 och DL 650 V-Strom 2004
Kallgarage på ca 15 kvadrat med grusbotten/golv. 1 snöskoter, 1 hoj, 1 gräsklippare, 1 snöslunga, diverse röj och motorsågar mm. nån invertersvets och lite annat. Mekar just inte så mycket, då det inte behövs än så länge, blir ju montering av tillbehör osv, och lite småservice, fettning osv. Både på skoter och hoj. Går mina sommarplaner som tänkt, så har jag dock renoverat övervåningen på rucklet jag bor i, och kan flytta upp dit igen, och då får jag plats för mek och vinterförvaring av hojen på nedervåningen. :tummenupp (Singel är skööööööönt, då slipper man felaktiga prioriteringar såsom "matsal för gäster" osv.... Bara å leva som man kan tills nästa kvinna ler mot en och man är fast igen!! :D
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Varmgarage på 56kvm. :rock Dock inte mekyta. Där är utöver två rejäla arbetsbänkar en snöslunga, två gräsklippare, ett par uppsättningar vinterhjul, ett par cyklar, ett släp m.m. På vintern vill min hustru ha plats till bilen för att slippa skrapa rutor när hon har morgonpass, så där är alltid en bilplats ledig.

Byggt ett lågt men kraftigt "bord" på hjul som jag rullar upp motorcykeln på över vintern eller när det ska mekas. Behöver jag mer utrymmer kan jag snabbt stuva om och flytta ut släp/bil och knuffa fram motorcykeln.
28722394_10155365596401512_1374841826_n.jpg

Innan detta garage hade jag små garageplatser lite utspritt. När jag hade min RS250 släpade jag ner den i källaren. Ett år lånade jag 2kvm av min morfars garage.
Mestadels har jag använt ett kallgarage på mina föräldrars gård där portarna varit så dåliga att det var tvärdrag trots man stängde. Hade man inte varit där på ett par veckor fick man alltid börja med att städa efter farsans projekt.
H
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Nada inomhus. Meckar på gården :).
19441924_10213846525947125_7093371250042706123_o.jpg
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Någonstans runt 250+ kvm :yoparty
Boendehuset är mindre :D

Tidigare när jag bodde i lägenhet hade jag ett enbilsgarage med 3 hojar och arbetsbord. Man fick rulla ut hojar om man skulle göra nått. Det var trångt :crash
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
:va En bod på kanske 50kvm varav en liten skrubb på ca 10kvm är isolerat. plus 2st 20 fots containers men eftersom jag är för bra på att samla på mig prylar hamnar jag ofta utomhus med mecklandet och kan ta in mindre delar i skrubben.

Den ena containern var tänkt som svetsbås samt utrymme för att demontera och montera MC/skoter men den blev tillfälligt lager.... tillfälligt blev 2 år still counting. :näsblod En 80 år gammal "vedbod" svetsar jag inte i, så därmed svetsar jag alltid utomhus.

Nu är detta inte bara för nöje och hobby utan även för min försörjning så lite beroende på säsong är det också varulager i varierande grad.

Och nu glömde jag nästan en långsmal liten skrubb inne i huset med 4m skrivbord/arbetsbänk där trängs slipmaskiner med lödkolvar och avbitare. Tänkt för finjobb så de där slipmaskinerna borde eg flyttas ut då dammet de producerar inte är så roligt.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jadu.
Ett om ~60 kvadrat, och ett om en 120, samt verkstaden under huset på 45-ish för motorer och dylikt som går ner för trappan. Värre är det med värme.
Nu står hojen utan motor i gäststugan och fyllepatt-sängarna har fått flytta ut i ved förrådet. :3freak
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har faktiskt funderat i de banorna själv för att slippa brandrisken i byggnaden helt.
Några tips?
Förutom att inte fylla containern med andra saker då :D

Golvet är trä och kan ju fortfarande brinna, kan skyddas från gnistor med plåt, och lägger man golvgips före får man ju ännu bättre skydd.

Jag har fönster mot söder i mina för att få in lite ljus och solvärme och minska fukten som lätt blir vissa perioder. Har funderat på en luftvärmepump som värme när jag är där och som kan vara luftavfuktare under vissa årstider.

Vill man bygga stort så kan man ju lägga takstolar mellan containrarna, på med tak så har du carport mellan dina containrar. Fortsätt med väggar så har du ett kallgarage. Jag har inte gjort det då det snarare känns som att jag hellre bygger ett permanent garage direkt i så fall.

Sedan står dom på betongplintar, inte direkt på marken så att dom inte ska murkna/rosta upp underifrån. Taket kan ju också rosta vilket man kan hindra genom att tjära taket. Eller de där takstolarna.
 

J_Park

Socio #5052
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati MTS 1000DS \n Triumph Daytona 675
DSC_0595.jpg

Trångt (trycker in bilen här också) och kallt som bara fan. En dag när vindarna bär ska jag också ha stort och uppvärmt garage.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag har 55m² uppvärmt till plusgrader med möjligheter att krana på mer vid behov. Det har tyvärr blivit en del prylar därinne. En delvis nerslipad bil, Kina-ATV med plog och en motorcykel är väl de saker som ska vara där förutom verktygen. Det går fortfarande att få in en normalstor bil och skruva med, men jag orkar inte köra in min vardagsbil varje dag.
För att hålla hustrun glad har hon fått en carport till sin bil. Risken är väl att hon får för sig att nyttja mitt garage annars. Det vore som att jag skulle använda hennes kök och så gör man inte.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nackdelen med dessa "lyxgarage" är att det oftast följer med ett stort hus som kräver ständigt underhåll. Så när man väl äntligen skaffat ett ordentligt garage har man ingen tid över till att nyttja det :huvet

Och så går där ju en del grus också, allt för oftast. :gnissla
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top