Svårt att köra upp på ny hoj?

Pelta08

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2018
Ort
Bromma
Hoj
Duke 390 -17
Tjenare!

Detta är kanske en dum fråga men vafan, inga frågor är för dumma, eller? xD

Jag köpte en Duke 390 2017 som jag tänkte ta kortet med men missade ju totalt den efterblivna CC gränsen på A2 vid uppkörning.
Kan ju tycka att Mellanklass ska innebära allt mellan 126cc till 594cc med max effekt på 35kw men hur som.

Detta innebär att jag kommer köra privat med handledare och dylikt på min Duke för att sedan sätta mig på en hoj vid uppkörning jag antagligen aldrig kört.
Hur ställer ni er till frågan och är det kanske nån som gjort samma sak?
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Det finns ju inget exakt svar. Har du kört mkt hoj innan så går det rätt lätt. Är du ny på det här med MC så kan skillnaden i vikt och geometri göra dig väldigt osäker. Allt beror på hur mycket talang du har.
 

Pelta08

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2018
Ort
Bromma
Hoj
Duke 390 -17
Ja det låter ju logiskt. Har mest kört moppe tidigare.
Kände väll direkt när jag satte mig på Duken att det var ganska simpelt med krypfart och så men jag får för mig att "nästa" hoj kommer kännas så pass mkt annorlunda att det inte går vägen.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag håller med ething, det handlar väldigt mycket om din talang och erfarenhet. Har du lagt 10 000 mil på en handfull olika 125or och övningskört några tusen mil på din 390 och kör banorna med en hand på ryggen så är det ett betydligt mindre problem än om du är helt grön på hojar. Frågan är ju vad du får låna för hoj också, hur lättkörd den är, hur lika din hoj den är och hur du trivs med sittställningen. Är uppkörningen första gången du kör den, eller tänkte du boka några lektioner med den innan?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Olika hojar är lite olika att hantera.
Beroende på vilken hoj det är så kan det vara mer eller mindre svårt. Sen inverkar naturligtvis din vana och talang också.
Har du tränat mycket och har lite talang samt får tag på en lånehoj som är lik den du tränat på så är det troligen inga problem. Om du inte tränat så mycket och sedan lånar en hoj som är väldigt annorlunda den du tränat på så kan det vara kört.

Men jag skulle säga att om du tränat så mycket att du känner dig trygg med att du skulle klara manöverproven på din hoj och sedan tränar något pass på den hoj du kommer att köra upp på så ska det inte vara några större problem.
 

Pelta08

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2018
Ort
Bromma
Hoj
Duke 390 -17
Jag förstår vad ni menar, högst individuellt.
Jag har väll tänkt kolla vart jag kan få tag på lånehoj och se om den går att låna per dygn så att jag kan ha den 24 timmar eller så.

I övrigt så har jag tankar på att byta duken mot en ninja 400. Denna fråga kanske ställs frekvent men att köra upp på en sporthoj med banorna i tanke känns svårare?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag förstår vad ni menar, högst individuellt.
Jag har väll tänkt kolla vart jag kan få tag på lånehoj och se om den går att låna per dygn så att jag kan ha den 24 timmar eller så.

I övrigt så har jag tankar på att byta duken mot en ninja 400. Denna fråga kanske ställs frekvent men att köra upp på en sporthoj med banorna i tanke känns svårare?
Allt går om man vill: https://www.youtube.com/watch?v=mRemO1IRS74

Men det finns ju helt klart lättare och svårare hojar att göra det med.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag förstår vad ni menar, högst individuellt.
Jag har väll tänkt kolla vart jag kan få tag på lånehoj och se om den går att låna per dygn så att jag kan ha den 24 timmar eller så.

I övrigt så har jag tankar på att byta duken mot en ninja 400. Denna fråga kanske ställs frekvent men att köra upp på en sporthoj med banorna i tanke känns svårare?

Det går helt klart att köra upp även på en sporthoj. Dock är det ju så att det finns några saker som gör det svårare.
Dels sitter man mer framåtlutad på en sporthoj vilket gör att du får lite sämre balans vid krypkörningen. Dvs en nackdel.
sen är det ju så att på grund av kåpor mm så har du sämre svängradie på en sporthoj vilket blir en klar nackdel då du måste ligga på max styrutslag för att överhuvudtaget ha en rimlig chans att svänga mellan markeringarna. Dvs du har inget manöverutrymme för att balansera med något styrutslag utan har endast gas/broms att balansera med.
I en del fall så har sporthojar så stor svängradie att dom inte går att svänga inom markeringarna.
Dom flesta besiktningsmän vet väl om detta och kan tillåta att man på grund av hojens begränsningar inte kan hålla sig mellan markeringarna men det är helt klart något som är en nackdel.

Dvs det går självklart att köra upp på en sportis och klara det. Men det är svårare. Hur mycket svårare beror på vilken hoj och vilken förare det är.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Det är som sagt väldigt individuellt.

Tog kk -86, samma år det tunga MC-kortet infördes så körskolan hade inte hunnit skaffa någon tung hoj än.

Körde 4 lektioner på en gammal RD125, en lektion på en lånad 650 och en lektion med "den nya".
Tyvärr hade de inte fått med nycklarna för att demontera packväskorna så sista lektionen kördes konbana och övriga moment med handikapp :D

Uppkörningen var busenkel efter det :tummenupp

Apropå mindre lämplig hoj för uppkörning.
En bekant köpte en halvrisig 80-tals GSXR 750 för några år sen, övningskörde privat max 100mil.
Ställde hojen på ett släp, åkte till uppkörning och klarade det.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Sämre svängradie är inte säkert. En KTM 640 har ganska mycket större än en BMW s1000rr när man leder runt dem med fullt utslag. Piloten på BMW piskade mig på garagevändning också vilket varken denne eller jag trott.

Att det sen är lättare för de flesta att utföra en 180 graders vändning på motard än sport är en annan pilsner.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag glömde att ta med mig registreringsbeviset till uppkörningen, så jag fick låna en körskolehoj av en annan uppkörare, men det gick åt skogen redan på konbanan pga ovanan:gnissla
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tror att allmän körvana är det avgörande. Jag har av olika anledningar varit med vid sidan av på flera körprov och sett hur olika förberedda eleverna är. Vissa kan knappt framföra hojen utan att ha fötterna i och vissa ser ut att ha övat väldigt mycket.
Själv övningskörde jag +300 mil asfalt+grus på egenhändigt renoverad BMW R100RS och körde upp med packväskorna monterade. Det gick bra.

(Körprovsväntan)
35d71f4e53125452e81d24e70cce386c.jpg



Buy quality, cry once
 
Last edited:

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Min anekdotiska bevisning. Jag hade lätt MC och körde cross på hobbynivå. Jag hade en bokad uppkörning för tung hoj men ingen hoj... 1 dag innan uppkörning köptes hojen (GSX 750) och samma kväll körde jag 5 km på den. Uppkörningen gick galant men hade inte bakbromsen varit värdelös hade jag nog låst hjulet i konbanan...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Min anekdotiska bevisning. Jag hade lätt MC och körde cross på hobbynivå. Jag hade en bokad uppkörning för tung hoj men ingen hoj... 1 dag innan uppkörning köptes hojen (GSX 750) och samma kväll körde jag 5 km på den. Uppkörningen gick galant men hade inte bakbromsen varit värdelös hade jag nog låst hjulet i konbanan...
Nu är det nog preskriberat, men en polare hade lite svårt med bakbromsen, det blev ofta svarta streck, så inför uppkörningen "luftade" jag hans bakbroms, så att den blev svampig och fin, och helt omöjlig att låsa :hihi Det gick galant på uppkörningen :tummenupp
 

Dhenniz

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2018
Ort
Strömsund
Hoj
Suzuki: GSF 650 Bandit 2007 och DL 650 V-Strom 2004
Jag personligen hade övningskört så mycket jag kan privat som du tänkt, och sen lagt pengar på ett par lektioner med trafikskola och hyrt hoj av dem vid uppkörning. Jag tog även en lektion innan själva uppkörningen, och nötte manöverbanorna en extra gång alldeles innan. Såg det som att jag lika gärna kunde lägga de pengarna direkt för att få mer säkerhet och marginal inför uppkörning, som att ha större risk att få betala en extra uppkörning för att jag kuggat. Sen så hyrde jag trafikskolans BMW F800R inför uppkörningen, då jag upplevde den som lättare att göra krypkörningen med än min Honda CB650F. Tog kortet i Juli förra sommaren.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top