Inkörning av ny hoj samt kedjerengöring/smörjning!?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har även erfarenhet från detta. 4 st nya GSXR1000 kördes in på bänk. 2st kördes in ”by the book”. De andra två varmkördes för att sedan genomgå upprepade fullgaskörningar på femmans växel med lite belastning på bänkbromsen och genom hela registret.
Varje hoj kördes ca 20 mil. Därefter oljebyte och effektmätning.
De hårt inkörda hojarna gav 4-6 hk mer än de två andra lugnt inkörda hojarna.

Vad beror det på den ökade effekten på ?
Ökade glapp i alla lager och mellan kolvar och cylindrar som ger mindre friktion i motorn som körs in hårt
Slitit bort en massa onödigt material med andra ord ?

Har sett ett långtidstest av någon hoj som hade högre effekt efter några tusen mil än när testet började men när jag läste det gissade jag på naturlig variation hos mätutrustningen.

Personligen glad för att mina hojar har tillräcklig effekt. Även om de körts in lugnt !
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är nog det att kolvringar mm slipats in mot kolvväggarna ordentligt. Det blir inte "slitage" av att belasta motorn...
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Vad beror det på den ökade effekten på ?
Ökade glapp i alla lager och mellan kolvar och cylindrar som ger mindre friktion i motorn som körs in hårt
Slitit bort en massa onödigt material med andra ord ?

Har sett ett långtidstest av någon hoj som hade högre effekt efter några tusen mil än när testet började men när jag läste det gissade jag på naturlig variation hos mätutrustningen.

Personligen glad för att mina hojar har tillräcklig effekt. Även om de körts in lugnt !

Precis som BrooklynS säger. En motor körs in bättre av att man lägger tryck på kolvringarna. Det är först när dom får belastning som dom pressar ut ordentligt och allt "gnids" in med varandra. Kör man allt för försiktigt så får man inget tryck på ringarna vilket kan göra att dom slits in ovala istället för runda vilket i sin tur resulterar i att lite lite lite lite lite komp smiter och effekten sjunker. Det är vad jag fått lära mej iallafall, rätta mej om jag har fel. Det skulle även förklara varför bilmotorn som har varit på tal här skulle dra lite mer olja än den som är ordentligt inkörd med tryck på kolvarna..
 

Drax

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2018
Ort
Sverige
Hoj
KTM 1290 Super Duke R
Har även erfarenhet från detta. 4 st nya GSXR1000 kördes in på bänk. 2st kördes in ”by the book”. De andra två varmkördes för att sedan genomgå upprepade fullgaskörningar på femmans växel med lite belastning på bänkbromsen och genom hela registret.
Varje hoj kördes ca 20 mil. Därefter oljebyte och effektmätning.
De hårt inkörda hojarna gav 4-6 hk mer än de två andra lugnt inkörda hojarna.

Och effektmätning gjordes innan inkörningen så ni har en referens att utgå ifrån? Inte? Då är resultatet menlöst och betyder absolut ingenting. Finns för många variabler.
 

Ginis

Medlem
Gick med
28 Sep 2010
Ort
Sätila
Hoj
2007 honda CBF 1000
Har även erfarenhet från detta. 4 st nya GSXR1000 kördes in på bänk. 2st kördes in ”by the book”. De andra två varmkördes för att sedan genomgå upprepade fullgaskörningar på femmans växel med lite belastning på bänkbromsen och genom hela registret.
Varje hoj kördes ca 20 mil. Därefter oljebyte och effektmätning.
De hårt inkörda hojarna gav 4-6 hk mer än de två andra lugnt inkörda hojarna.

Var kördes detta?. Jag ska köpa ny hoj snart, kanske 2. Det hade varit íntressant och köra in dessa lite hårdare,.
Om det var rullandelandsväg låter det bra, vill inte ta ut en ny motor från en mc köra den I en motorbänk!
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Jag har ingen åsikt åt nåt håll i denna fråga.

Men hur motiverar ni rent TEKNISKT att kolvringarna pressas utåt av hård körning? Det finns ju ingen centrifugalkraft i den riktningen.

Den lilla åsikt jag har är i såfall att man skall ta det lugnt första timmen bara för att se att allt sitter ihop och vätskenivåerna är ok.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Jag har ingen åsikt åt nåt håll i denna fråga.

Men hur motiverar ni rent TEKNISKT att kolvringarna pressas utåt av hård körning? Det finns ju ingen centrifugalkraft i den riktningen.

Den lilla åsikt jag har är i såfall att man skall ta det lugnt första timmen bara för att se att allt sitter ihop och vätskenivåerna är ok.

Mot cylinderväggen tätar ringarna upptill, mot kolven tätar de mot kolvringspårets nedersida. Dvs ju högre tryck, desto hårdare trycks kolvringen mot cylinderväggen.
Sedan handlar ju en inkörning om så mycket mer, tex kamaxlar, lager osv.
 
Last edited:

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Mot cylinderväggen tätar ringarna upptill, mot kolven tätar de mot kolvringspårets nedersida. Dvs ju högre tryck, desto hårdare trycks kolvringen mot cylinderväggen.
Sedan handlar ju en inkörning om så mycket mer, tex kamaxlar, lager osv.

Därav att om man nu får feeling ska man inte hejda sej men man ska heller inte ligga på rullen fullt i 30mil.. blanda din körning men va inte rädd för använda motorn.
 

illoco

Medlem
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
vore kul om någon gjorde en mätning efter typ 1000 mil på en som är inkörd by the book å en som är inkörd efter full gas principen .
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Vad beror det på att det skiljer några hästkrafter emellan 2 identiska motorer direkt från fabrik ?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top