Inkörning av ny hoj samt kedjerengöring/smörjning!?

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
TS svarade en gång sen har han inte loggat in.

Reg.datum: 2018-03-05 10:27

Senaste aktivitet: 2018-03-05 14:41

Senaste inlägg: 2018-03-05 14:41

Den här tråden är inte till för TS, det är bara vi andra som använder den för att diskutera "hans problem" och få kasta lite skit .. Inte så nödvändigt att han är närvarande :7peta:hihi
 

Ginis

Medlem
Gick med
28 Sep 2010
Ort
Sätila
Hoj
2007 honda CBF 1000
Jag vet standarden, men vill du inte svara så är det upp till dig.
Det känns som jag möts av okunnighet !

Om du är I närheten av göteborg kan du få en rundvandring så kan jag visa hur vi kör och vad vi gör!
Efter det kan vi ta en rundvandring runt ditt motorförtag.?

Om någon annan motor intresse och vill se bilmotorer köras hårdare och snabbare än vad man tro är möjligt så skriv en rad så ordnar jag visning.
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Det hade jag kunnat betala för att få se haha! Vet av egen erfarenhet hur otroligt mycket stryk en motor tål. Hade en Passat en gång som vi körde i skogen med och sladdade runt i ett grustag. Den gick hur fint som helst med ett par nävar grus och små muttrar, brickor och slip-pasta i oljepåfyllningen. Naturligtvis ylandes på 6500rpm!
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Han har nog inte tid. Många oljebyten och kedjesmörjningar att ta hand om...
Som jag uppfattat det så ställde TS en fråga. Han fick svar. Är det nåt att bli sur över?
Han får nog gilla läget att flertalet här hade åsikter om hans något omständiga tankar kring inkörning och skötsel av drivpaket.
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Läste om TS ursprungliga trådstart. Rätta mig om jag har fel, men enligt TS så skulle olja och filter bytas 6 gånger de första 100 milen!! Det är ju omkring 18 liter!
Inser man inte det orimliga i detta och blir krängt av svaren kan man ju hänga på "De lättkrenktas forum" istället!
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Smörjer också med motorolja :tummenupp En liten dutt efter man har kört och sedan torkar jag av lite innan jag kör nästa gång om det ser för kladdigt ut. Onödigt? Kanske. Känns bra? Ja. :)
Min gamla trajumf med vevhusventen riktad mot kedjan kommer man aldrig behöva byta kedja på då..
 

Drax

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2018
Ort
Sverige
Hoj
KTM 1290 Super Duke R
Jag vet standarden, men vill du inte svara så är det upp till dig.
Det känns som jag möts av okunnighet !

Nej, du vet inte industristandarden för hade du det så hade du inte argumenterat emot när jag skrev fakta, att två motorer inte är tillräckligt.

I en annan tråd så ifrågasätter du hur folk kan köpa Biltemas olja, varför man inte köper en "bättre" olja när det bara handlar om 100 kronors skillnad. Du verkar inte veta att fram till för några år sedan var det Statoil som producerade oljan till Biltema och i dag är det Tetrosyl som gör det under deras egna märke Carlube.

biltemacarlubetetrosym8slq.png


Du vet inte vad industristandarden säger och du klankar ner på oljor som vida överstiger satta klassificeringar p.g.a. dess namn. Ja, herregud.

Jag skulle inte lämna in min motor till ditt "motorföretag"

Slut på OT från mig. Vill du något mer så ta det via PM.
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Haha så sant!
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag vet standarden, men vill du inte svara så är det upp till dig.
Det känns som jag möts av okunnighet !

Om du är I närheten av göteborg kan du få en rundvandring så kan jag visa hur vi kör och vad vi gör!
Efter det kan vi ta en rundvandring runt ditt motorförtag.?

Om någon annan motor intresse och vill se bilmotorer köras hårdare och snabbare än vad man tro är möjligt så skriv en rad så ordnar jag visning.
Ja för fan jag vill köra bilmotorer hårdare än vad som är möjligt, när åker vi??
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Läste om TS ursprungliga trådstart. Rätta mig om jag har fel, men enligt TS så skulle olja och filter bytas 6 gånger de första 100 milen!! Det är ju omkring 18 liter!
Inser man inte det orimliga i detta och blir krängt av svaren kan man ju hänga på "De lättkrenktas forum" istället!

Vadå? Byter inte du olja efter varje gång du kört? Vafan tänker du med igentligen?! Du måste ju för helvete tänka på hur mycket stryk komprissionsmätarfjäderspännaren tar när du inte gör detta!! :huvet:glömdet
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Varför ska man tvätta kedjan med fotogen, det lär krypa in i rullarna och sen kommer den att skära.
Olja löser olja i alla lägen sen borsta med penseln och torka av.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Vadå? Byter inte du olja efter varje gång du kört? Vafan tänker du med igentligen?! Du måste ju för helvete tänka på hur mycket stryk komprissionsmätarfjäderspännaren tar när du inte gör detta!! :huvet:glömdet

Jag har ingen att byta med...:(
Dessutom trodde jag det var kysmangylen som tog stryk? :va

Tur att man kör engelskt, som alla vet är skit! :tummenupp
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Jag har ingen att byta med...:(
Dessutom trodde jag det var kysmangylen som tog stryk? :va

Tur att man kör engelskt, som alla vet är skit! :tummenupp

Ja dom rackarna saknar ju allt vad komprissionsmätare heter och lite till :Bugar
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Varför ska man tvätta kedjan med fotogen, det lär krypa in i rullarna och sen kommer den att skära.
Olja löser olja i alla lägen sen borsta med penseln och torka av.

Har man smörjt med vax kan det nog behövas.
Annars är motorolja (som du säger) ett utmärkt rengöringsmedel.
En gammaldags oljekanna med rak 50 olja är bra till mycket.
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Har även erfarenhet från detta. 4 st nya GSXR1000 kördes in på bänk. 2st kördes in ”by the book”. De andra två varmkördes för att sedan genomgå upprepade fullgaskörningar på femmans växel med lite belastning på bänkbromsen och genom hela registret.
Varje hoj kördes ca 20 mil. Därefter oljebyte och effektmätning.
De hårt inkörda hojarna gav 4-6 hk mer än de två andra lugnt inkörda hojarna.

Vi har kört 2 st bilmotorer, med just hänsyn till inkörning.
Jag jobbar på ett lite bilföretag hisingen. För cirka 10 år sedan tog vi 2 st 2.5 liters sugmotorer och jämförde.
Motor 1. vanlig inkörning, blandade vartal och last, inga maxlaster eller max vartal.
Motor 2. varvtal var effekt max och 100% gas, båda körde i 10h.

Motor 1. Efter provet kördes ett effekt prov. Motor 1 gav som vanlig standard prestandad.
Motor 2. Gav något högre effekt 1-2 hk, samt hade något mindre oljeförbrukning.

Ingen ville ta beslut at köra det "tuffare" provet, Det ska vara lite normal inkörning.

Vem kan köra 10h på max ute i trafiken?

Både bil och mc motorer är jätte bra byggda idag. Ge gas när motorn är varm, sköt servicen!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det vet väl varenda människa att en bil efter en rejäl genomkörning i Kasselbackarna blir starkare, snålare och smidigare än innan? Motorer skall köras ordentligt, det mår de bra av.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top