Inkörning av ny hoj samt kedjerengöring/smörjning!?

AndreasStam

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2012
Ort
Uppland väsby
Hoj
2007, Suzuki Gsxr 1000
Man får inte glömma att byta till sommarluft i däcken. Med tanke på att hojen kanske har stått ett tag innan den tas i bruk ????
 

Boofer

Medlem
Gick med
12 Sep 2016
Ort
Umeå
Hoj
S1000R-15
Självklart ska man hjälpa nya hojåkare som har funderingar, men det här kändes som en trolltråd.
 

Drax

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2018
Ort
Sverige
Hoj
KTM 1290 Super Duke R
Varmkör motorn, kör varierat (förslagsvis krokiga 70-vägar), använd motorbroms, segdra inte och varva inte ut allt för mycket. Det är inte direkt raketforskning.

Vad gäller syntet eller mineral så är det inte så att mineral smörjer sämre än syntet. Dom smörjer lika bra.

Mineralolja smörjer inte alls lika bra som helsyntetisk olja som i snitt har 40-50 % lägre friktionstal (0.05-0.06 mot 0.03).
 

Ginis

Medlem
Gick med
28 Sep 2010
Ort
Sätila
Hoj
2007 honda CBF 1000
Vi har kört 2 st bilmotorer, med just hänsyn till inkörning.
Jag jobbar på ett lite bilföretag hisingen. För cirka 10 år sedan tog vi 2 st 2.5 liters sugmotorer och jämförde.
Motor 1. vanlig inkörning, blandade vartal och last, inga maxlaster eller max vartal.
Motor 2. varvtal var effekt max och 100% gas, båda körde i 10h.

Motor 1. Efter provet kördes ett effekt prov. Motor 1 gav som vanlig standard prestandad.
Motor 2. Gav något högre effekt 1-2 hk, samt hade något mindre oljeförbrukning.

Ingen ville ta beslut at köra det "tuffare" provet, Det ska vara lite normal inkörning.

Vem kan köra 10h på max ute i trafiken?

Både bil och mc motorer är jätte bra byggda idag. Ge gas när motorn är varm, sköt servicen!
 
Last edited:

Drax

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2018
Ort
Sverige
Hoj
KTM 1290 Super Duke R
Vi har kört 2 st bilmotorer, med just hänsyn till inkörning.
Jag jobbar på ett lite bilföretag hisingen. För cirka 10 år sedan tog vi 2 st 2.5 liters sugmotorer och jämförde.
Motor 1. vanlig inkörning, blandade vartal och last, inga maxlaster eller max vartal.
Motor 2. varvtal var effekt max och 100% gas, båda körde i 10h.

Motor 1. Efter provet kördes ett effekt prov. Motor 1 gav som vanlig standard prestandad.
Motor 2. Gav något högre effekt 1-2 hk, samt hade något mindre oljeförbrukning.

Ingen ville ta beslut at köra det "tuffare" provet, Det ska vara lite normal inkörning.

Vem kan köra 10h på max ute i trafiken?

Både bil och mc motorer är jätte bra byggda idag. Ge gas när motorn är varm, sköt servicen!

För att få ett någorlunda korrekt och rättvist resultat ska man ta minst tio motorer från en och samma tillverkningsbatch, blir för mycket variabler annars. Sedan finns det ingen chans att ni körde WOT i 10 tim.
 

Ginis

Medlem
Gick med
28 Sep 2010
Ort
Sätila
Hoj
2007 honda CBF 1000
Vi var glada att får tillgång till 2st motorer. Detta fenomen har bekräftats av av andra motortillverkare, men jag ville bara redovisa vad jag här varit med om.
Varför kan man inte köra wot i 10h ?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har kört fullgas (på riktigt) genom Tyskland i en gammal Audi. Tre timmar åt gången, sedan var det tankningsdags. Sundsvall-Trieste på 31 timmar och detta var 1989, innan bron... Inga problem med plattan i mattan, varför skulle det vara det med 10 timmar och helt ny motor?
 

Delicato

#3395
Gick med
12 Sep 2008
Ort
Götet
Hoj
999s -03
Jag har kört fullgas (på riktigt) genom Tyskland i en gammal Audi. Tre timmar åt gången, sedan var det tankningsdags. Sundsvall-Trieste på 31 timmar och detta var 1989, innan bron... Inga problem med plattan i mattan, varför skulle det vara det med 10 timmar och helt ny motor?
Sug-diesel? Med tanke på den låga förbrukningen.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Jag har kört fullgas (på riktigt) genom Tyskland i en gammal Audi...Sundsvall-Trieste på 31 timmar och detta var 1989, innan bron...
Det måste ha varit en väldigt trött Audi ('körde själv Stockholm-Bolzano på 23h och det var < 1% WOT).
 

jamterik

Medlem
Gick med
7 Dec 2011
Ort
Halmstad
Hoj
2002 BMW K1200RS
Gääääääsp...nu börjar det spåra, har vi slutat dissa TS? Audi? tillverkar inga motorcyklar, ännu iaf....:7peta
 

Drax

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2018
Ort
Sverige
Hoj
KTM 1290 Super Duke R
Vi var glada att får tillgång till 2st motorer. Detta fenomen har bekräftats av av andra motortillverkare, men jag ville bara redovisa vad jag här varit med om.
Varför kan man inte köra wot i 10h ?

Mellan två identiska motorer kan det skilja flera procent i effekt, därför behövs ett större antal motorer för att få ett någorlunda rättvist resultat. Bäst vore det också att man mäter upp effekten innan inkörningen så man har ett tal från varje motor att utgå ifrån.

Så ert test säger absolut ingenting då variablerna är för stora med endast två motorer.
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Mellan två identiska motorer kan det skilja flera procent i effekt, därför behövs ett större antal motorer för att få ett någorlunda rättvist resultat. Bäst vore det också att man mäter upp effekten innan inkörningen så man har ett tal från varje motor att utgå ifrån.

Så ert test säger absolut ingenting då variablerna är för stora med endast två motorer.


Ja, det bevisas väl inte minst av hur olika t,ex Powerkommandermappar kan vara mellan olika hojar av samma modell.

På de R1 jag haft med insprut finns ett parametreringsmode där Yamahafabriken gjort korrigeringar för varje cylinder.

De hojar jag tittat på så har inte något av dessa värden varit lika...


Gääääääsp...nu börjar det spåra, har vi slutat dissa TS? Audi? tillverkar inga motorcyklar, ännu iaf....:7peta
Jo väl?? :hihi

20180313_132241.jpg
 
Last edited:

Ginis

Medlem
Gick med
28 Sep 2010
Ort
Sätila
Hoj
2007 honda CBF 1000
Citat Ursprungligen postat av Drax Visa inlägg

Mellan två identiska motorer kan det skilja flera procent i effekt, därför behövs ett större antal motorer för att få ett någorlunda rättvist resultat. Bäst vore det också att man mäter upp effekten innan inkörningen så man har ett tal från varje motor att utgå ifrån.

Så ert test säger absolut ingenting då variablerna är för stora med endast två motorer.

Det är alltid kul att debatera med en motor kollega.
Vilket motorföretag jobbar du på ?
Hur stor är skillnaden på samma motor typ? (%, Nm, Hk, Kw, inre friction ,mm)
och när du är så mät kunnig, hur många motorer behöver man göra en fullständig annalys mellan lugnt och hårt inkörda motorer?
 

El Duderino

Och vad har vi lärt oss av det här?
Gick med
24 Mar 2014
Ort
Östhammar
Hoj
Superduke 990 -07
Hej Gullet och välkommen till Sporthoj!

Du ska ju köpa NY cykel... snacka med säljaren, de borde ju veta vad som gäller.

Vad ska du köpa för hoj?
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Jag vet inte riktigt hur jag ska entra denna fantastiska skapelse, men jag gör ett försök..

TS, Dra ut pinnen ur röven och slappna av. Känn dej välkommen och njut av sånna här trådar ;) När de kommer till inkörning, kör som vanligt. Lagom tempo och genom hela registret. Motorbromsa gött så du får lite tryck på ringarna och känner du för att prutta på så gör de men inte allt för länge varje gång. Kedjan, ja ett drevpaket kostar ett par tusen men det är en kostnad man bör vara medveten om när man köper den typen av hoj då man förmodligen kör på ett visst sättsom kanske påfrästar. Smörj när de ser tort ut eller om det blir skitigt så tvätta och smörj innan skiten går in i kedjan.

Medans du grejjar me de ska jag själv sitta här och hoppas på fler fantastiska inlägg av mina mc-brödrar från andra mödrar
 

Drax

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2018
Ort
Sverige
Hoj
KTM 1290 Super Duke R
Det är alltid kul att debatera med en motor kollega.
Vilket motorföretag jobbar du på ?
Hur stor är skillnaden på samma motor typ? (%, Nm, Hk, Kw, inre friction ,mm)
och när du är så mät kunnig, hur många motorer behöver man göra en fullständig annalys mellan lugnt och hårt inkörda motorer?

Du som påstår dig arbeta med detta bör ju veta vad industristandarden säger, eller hur?
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
TS svarade en gång sen har han inte loggat in.

Reg.datum: 2018-03-05 10:27

Senaste aktivitet: 2018-03-05 14:41

Senaste inlägg: 2018-03-05 14:41
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top