Inkörning av ny hoj samt kedjerengöring/smörjning!?

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Finns bara en tillverkare vars hojar är ”ready to race” direkt: KTM!

Dom håller lika bra oavsett om man kör in eller inte :D

Skämt åsido, ta inte vissa medlemmars gliringar så hårt. Dom (vi) är bara glada att få lite nytt sällskap att grymta över. Det skulle bli jävligt tomt och enformigt om det bara var gamla besserwissers här, så det finns alltid plats för fler!

Se nu till att fortsätt vara aktiv på forumet, du verkar påläst och ambitiös. Är man det kan man ha mycket roligt här! Välkommen!
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Det låter som att det är denna som bubblat upp till ytan igen?
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Jaja, min polare drar ofta en gammal historia om när han och hans kompis beställde och köpte varsin ny R1 2001.
När de körde hem dem efter uthämtning kunde han inte hålla sig utan maxade på en fin raka härikring medan polaren småfes hela vägen hem.

Vid den obligatoriska slip-onbänkningen efter någon månad lär det ha skiljt ganska mycket på dessa två hojar.
Fabrikationsskillnader eller någon substans? Inte vet jag men det är en fin bärsberättelse.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det låter som att det är denna som bubblat upp till ytan igen?
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Jaja, min polare drar ofta en gammal historia om när han och hans kompis beställde och köpte varsin ny R1 2001.
När de körde hem dem efter uthämtning kunde han inte hålla sig utan maxade på en fin raka härikring medan polaren småfes hela vägen hem.

Vid den obligatoriska slip-onbänkningen efter någon månad lär det ha skiljt ganska mycket på dessa två hojar.
Fabrikationsskillnader eller någon substans? Inte vet jag men det är en fin bärsberättelse.

Det hade varit intressant att göra jämförelsen på 100 nytillverkade hojar från samma batch från fabrik, och sedan göra om samma med två andra modeller för att se hur det ser ut egentligen. Och köra motorn i en riktig motorbänk istället för en bromsbänk.
Slitaget i motorn kan man ju förhoppningsvis inte se någon skillnad på efter 100 mil lite oavsett hur man kört in den, förbehållet att man varmkört motorn innan man kör som en dåre. :hihi
 

hacke1

På två hjul
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Umeå
Hoj
zx6r -99, z1000 -03, kmx 125 -99, Triumph 955i ST, Honda cbr1100xx
Sämsta skit jag någonsin läst angående inkörning och olja..
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Angående kedja från Servicemanualen för Suzuki GSX1300R 2008

*Clean the drive chain with a spray-type chain cleaner and blow dry with compressed air. If the drive chain cannot be cleaned with a spray cleaner, it may be necessary to use kerosine.......
*Lubricate the drive chain with a heavy weight motor oil. Wipe off any excess oil or chain lubricant. Do not use any oil sold commercially as "drive chain oil". Such oil can damage the O-rings.

Använder själv Lampolja från snabbköpet / Biltema för rengöring. Om det behövs. Normalt bara borsta bort sand med mjuk pensel.

Smörjer med motorolja och oljekanna eller på resor Biltema
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/M...del/Kedjefett-for-MC-2000018491/?artId=365100
Smörjer i princip vid varje tankning eller varje kväll när jag kommer hem.
Och Triumph kedjan har nu gått ca 2500mil sedan jag bytte kedja. Utan skadade O-ringar.

Har du inte nått MC lyftbord eller liknande i garaget rekommenderar jag ABBA Skylift.
Köpte själv i Julklapp till mig 2017
ABBA SUPERBIKE STAND med
ABBA FRONT LIFT ARM
och jämfört med depåstöd fram och bak är det ett klart lyft i standard.
När jag hanterar GSX1300R
Ångrar jag inte slog till på
ABBA SKYLIFT
https://abbastands.co.uk/product-detail.asp?pid=44

Olja till bra pris är SBK Racing 10W-50 1400kr för 20 liter dunk hos SWEDOL.
Om du föredrar en påkostad flaska SBK Racing 10W-50 189kr 1L hos OKQ8
 
Last edited:

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
"Smörjer i princip vid varje tankning eller varje kväll"? Visst lär du få ut några hundra mil till på drivpaketet, men var ligger besparingen i då du sannolikt lagt ned mer pengar på rengörings- och smörjprodukter än vad ett nytt drivpaket kostar?!
Att sen kladda på "heavy weight motor oil" på kedjan får mig att ta mig för pannan! Var i ligger besparingen med en nersölad bakfälg och däck med efterföljande marksyning?
Om det upplevs så förfärligt krångligt och dyrt med kedja och drev kan kanske kardan eller remdrift vara nåt att fundera på!
Hur "spar" du på andra komponenter på hojen? Sätter i lågwatts lampor för att spara på batteriet? Maskeringstejp på däcken så de slits mindre? Smörjer bromsklossarna för att de ska hålla längre?
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Men vafaaaaan........
Försöker ni vinna något eller?

Låt människan vara, var och en blir salig på sitt. Ska det rackas ner på en gröngöling på bana för att denne åker tysen med TC och inte 250 Blårök som de renläriga anser också eller?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
"Smörjer i princip vid varje tankning eller varje kväll"? Visst lär du få ut några hundra mil till på drivpaketet, men var ligger besparingen i då du sannolikt lagt ned mer pengar på rengörings- och smörjprodukter än vad ett nytt drivpaket kostar?!
Att sen kladda på "heavy weight motor oil" på kedjan får mig att ta mig för pannan! Var i ligger besparingen med en nersölad bakfälg och däck med efterföljande marksyning?
Om det upplevs så förfärligt krångligt och dyrt med kedja och drev kan kanske kardan eller remdrift vara nåt att fundera på!
Hur "spar" du på andra komponenter på hojen? Sätter i lågwatts lampor för att spara på batteriet? Maskeringstejp på däcken så de slits mindre? Smörjer bromsklossarna för att de ska hålla längre?

Idén att smörja med motorolja vilket är precis enligt Suzukis egen rekommendation kom efter jag läst en artikel i en engelsk MC-tidning. Artikeln handlade om ett MC-bud i London som körde Suzuki GSX-R1000 i jobbet. Han smorde kedjan varje kväll efter jobbet med använd motorolja. Hade kört 10000mil (60000 miles) med samma kedja.
Vad det gäller nedsölad bakfälg så är det betydligt enklare få fälgen ren från motorolja än från Biltemas Racing kedjespray. Och jag har inte haft några problem med olja på bakdäcket.
Beror kanske på vilka däck man har ?
Vad det gäller bromsarna brukar jag regelbundet göra rent skivorna med aceton, givetvis slöseri med tid.
Men jag gillar det förbättrade greppet efter rengöring.
Jag slösar också bort tid på att cykla när jag kunde gjort nått vettigt på sociala medier i kollektivtrafiken
och på gymmet när jag kunde shoppat istället. (nästan tomt på gymmet i lördags).
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Idén att smörja med motorolja vilket är precis enligt Suzukis egen rekommendation kom efter jag läst en artikel i en engelsk MC-tidning. Artikeln handlade om ett MC-bud i London som körde Suzuki GSX-R1000 i jobbet. Han smorde kedjan varje kväll efter jobbet med använd motorolja. Hade kört 10000mil (60000 miles) med samma kedja.
Vad det gäller nedsölad bakfälg så är det betydligt enklare få fälgen ren från motorolja än från Biltemas Racing kedjespray. Och jag har inte haft några problem med olja på bakdäcket.
Beror kanske på vilka däck man har ?
Vad det gäller bromsarna brukar jag regelbundet göra rent skivorna med aceton, givetvis slöseri med tid.
Men jag gillar det förbättrade greppet efter rengöring.
Jag slösar också bort tid på att cykla när jag kunde gjort nått vettigt på sociala medier i kollektivtrafiken
och på gymmet när jag kunde shoppat istället. (nästan tomt på gymmet i lördags).

Smörjer också med motorolja :tummenupp En liten dutt efter man har kört och sedan torkar jag av lite innan jag kör nästa gång om det ser för kladdigt ut. Onödigt? Kanske. Känns bra? Ja. :)
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Tack. Äntligen bekräftas alla fördomar på SH. Ny medlem utan hojerfarenhet som vet mer än tillverkarna samtidigt som det snöar, det är ta mig fan full pott på fördomsradarn kopplat till väderläget!

OnT så är det mesta som skrivs av TS fel, men det lär han sig om 10 år.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tack. Äntligen bekräftas alla fördomar på SH. Ny medlem utan hojerfarenhet som vet mer än tillverkarna samtidigt som det snöar, det är ta mig fan full pott på fördomsradarn kopplat till väderläget!

OnT så är det mesta som skrivs av TS fel, men det lär han sig om 10 år.

Man behöver inte vara ny på SH för att såga tillverkarens rekommendationer jäms med fotknölarna.

Suzuki Servicemanual till GSX1300R 2008
Lubricate the drive chain with a heavy weight motor oil. Wipe off any excess oil or chain lubricant. Do not use any oil sold commercially as "drive chain oil". Such oil can damage the O-rings.
Mr Z Reg.datum sep 2004 se #29
Att sen kladda på "heavy weight motor oil" på kedjan får mig att ta mig för pannan! Var i ligger besparingen med en nersölad bakfälg och däck med efterföljande marksyning?
 

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
kommun/län
Hoj
Honda VFR800-98
Angående kedjesmörjning så använder jag pipett och klämmer ut en medelstor droppe oanvänd 15W-50olja på varje oring på vardera sidan varmkörd drivkedja. Helst vill man ju ha autosmort under resans gång. Kedjan skulle överleva hojen i livslängd.
https://youtu.be/5KdPdrzqNKo
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Själv vaccumförpackar jag kedjan före och efter varje tur, tillsammans med en dosett som släpper ut exakt 0,016 liter NASAklassad kedjeolja inuti en autoklav som tillsammans med en roterade hållare säkerhetsställer att oljefilmen blir exakt 0,5 my i tjocklek på alla rörliga delar av kedjan.

Givetvis använder jag inte kedjelås, utan flyger in en Japansk Ordernsmunk som tränats i kedjenitning sedan födseln som nitar ihop kedjan i ett laboratorieklassat garage med ögonbindel.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag kokar min kedja i parafinolja efter varje tur ????
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top