Inkörning av ny hoj samt kedjerengöring/smörjning!?

JM93

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2018
Ort
Sverige
Hoj
Snart
Hej,

Tog mitt körkort förra sommaren och kommer köpa min första nya hoj nu inom kort. Eftersom jag är en nybörjare så vill jag göra lite efterforskning när det gäller inkörning då rätt inkörning är viktig för att minimera risken för motorfel samt att man får ut full livslängd på motorn.

Inkörning.

Lugn, medel eller hård inkörning? Många verkar köra in sina hojar "precis som om den vore stulen" med fullt gaspådrag och varvstopp men jag tycker, trots att jag inte är en ingenjör, att det verkar fel sätt att göra det på. Låter inte rätt i mina öron.

Har läst runt på nätet och många kommenterar att hojarna körs hårt i bänken redan i fabriken och att det därför är okej att köra hojen hårt när man kör in den.

2015 så skulle en man handla vattenmelon på Walmart i USA. När han skulle sträcka sig för att ta en så fastnade han med foten i pallen under och skadade foten. För detta fick han 62 miljoner kronor eftersom domaren ansåg att Walmart inte ställt pallen rätt. På 90-talet ramlade en man i trappan till New Yorks tunnelbana, detta p.g.a. fågelskit från duvor. Han skadade sin rygg. För detta fick han 165 miljoner kroner då domaren ansåg att New Yorks stad inte skött underhållet bra nog.

Vad vill jag säga med detta?

Hur mycket tror ni inte att en motorcykeltillverkare skulle få betala om man släpper iväg hojar från fabrik med fel i motorn eller drivlina som kan orsaka en olycka och kanske även dödsfall?

Det är därför som man kör hojarna hårt i bänk till varvstopp redan i fabriken. Man gör det dock inte länge utan man drar igenom varje växel. Man gör detta för att se så att motorn är inom satta specifikationer och lämnar den effekt man anger samt att allt är som det ska med hojen. Detta är ingen inkörning utan det är det bästa och snabbaste sättet för tillverkaren att göra kontrollen. Skulle man köra in varje hoj i 100 mil skulle det ta otroligt lång tid samt kosta hur mycket som helst. Produktionen skulle minska drastiskt. Tillverkaren skulle förlora så mycket pengar på detta.

Inkörning handlar inte om höga varvtal eller hög hastighet utan som jag förstår det om att skapa tryck i motorn. Säger inte att jag har rätt men som jag ser det efter att ha läst runt på nätet och bildat mig en egen uppfattning så verkar följande sätt vara det bästa för motorn och dess livslängd.

Ta hem den nya hojen på släp och byt ut oljan direkt mot en mineralolja. Värm upp motorn till arbetstemperatur och kör sedan systematiskt in motorn på växlarna 2, 3 och 4, gärna på en kurvig väg utanför samhället med lite trafik.

2:an > rullgas med 75% gaspådrag upp till 6,000 varv > 3:an > rullgas med 75% gaspådrag upp till 6,000 varv > 4:an > rullgas med 75% gaspådrag upp till 6,000 varv > motorbromsa > varvtalsmatcha > 3:an > motorbromsa > varvtalsmatcha > 2:an > motorbromsa > gör om från början.

Detta gör man så systematiskt som möjligt under 60 min eller 5-10 mil för det är under detta tidspann som det är viktigast för motorn.

Efter detta så byter man till ny mineralolja och man byter också filter. Att man gör det så tidigt är för att få bort metallrester som annars på sikt kan skada motorn. Olja och filter är billigt, en ny motor är det inte.

Efter detta gör man om det ovan och kör in systematisk under ytterligare 60 min/5-10 mil, man byter också olja/filter igen.

Nu kan man göra en mer normal körning men man ska inte hålla konstant hastighet utan variera den samt motorbromsa så ofta man kan samt varvtalsmatcha innan nedväxling, man ska heller inte segdra på låga varvtal eller köra på onödigt höga varvtal. Fullt gaspådrag ska man också hålla sig ifrån. Byter olja/filter gör man igen men nu vid 50 mil (mineral), 75 mil (mineral) samt vid 100 mil (helsyntetisk). Efter detta är hojen inkörd.

Inkörningsmetoden som jag anser vara rätt efter att ha läst runt på nätet och kommit fram till min egna slutsats verkar också vara densamma som tillverkarna rekommenderar, alltså en medelinkörning. Har svårt att se att ingenjörerna som utvecklat motorerna har fel?

Många hojar har i dag 1000-1500 mil mellan olje- och filterbyte. Jag anser detta vara alldeles för långt så på min hoj, som har 1000 mil, så kommer jag byta olja och filter vare 250 mil.

Kedja.

Hur underhåller man sin kedja bäst? Att fotogen är bästa rengöringsmedlet för kedjan är nog alla överens om och att man bäst använder en mjuk tandborste eller mjuk nylonborste, men vad är det bästa smörjningsmedlet?

WD-40 som många verkar använda är i grunden ett lösningsmedel. Visst, det innehåller rostskyddsmedel samt lite smörjmedel men det smörjer inte så bra, speciellt då det avdunstar så snabbt, så det bör man bara använda som rengöring, om man inte skulle ha fotogen hemma.

Växellådsolja med 80W90 är bäst, dels för att det smörjer bäst och håller längst, men också för att det är lätt att applicera om man använder en liten flaska med droppip, det grisar heller inte ner hojen när man gör det.

Använder man ett dedikerade smörjmedlet från t.ex. Motul i spray- eller waxform så torkar det likt WD-40 snabbt ut så att vatten kan stanna kvar på kedjan vilket gör att det blir rost samt att slitaget mot dreven ökar.

Detta är vad jag kommer fram till efter lite undersökning? Har jag rätt?

Mvh
JM93
 

Jolle55

Medlem
Gick med
16 Jan 2017
Ort
Huskvarna
Hoj
CBR600RR
För detta fick han 165 miljoner kroner då domaren ansåg att New Yorks stad inte skött underhållet bra nog.

Följer du bara tillverkarens instruktionsbok så gäller GARANTIN på motorcykeln.
Och då får du kanske en ny kolvring om du lyckas smälta den första under inkörningen.

Ta hem den nya hojen på släp och byt ut oljan direkt mot en mineralolja.
Och igen, låt original olja va kvar om du vill behålla GARANTIN

kan orsaka en olycka och kanske även dödsfall?
Ingen garanti här, det är alltid ditt eget ansvar att se till att du överlever inkörningen.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Intressant att du, med ett skinande färskt kort i bakfickan, kan omkullkasta tillverkarnas egna rekommendationer om hur hojarna ska köras in :tummenupp Hur hade du tänkt värma upp motorn till driftstemperatur innan du kör med den? Du vet väl att tomgångskörning är det sämsta du kan göra med hojen? ;)
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Vilket svammel.....

Vem fan ”smörjer” kedjan med WD40? Har du översatt svamlet direkt från ngt USA forum?

Inkörningen gör man som tillverkaren anger, kedjan smörjer man med kedjesmörja/vax.

Eller så svinkör man från början och får en halv extra hästkraft.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Mineralolja? Varför i hela friden skulle en mineralolja vara bättre för inkörning än vad som tillhandahålls med hojen vid leverans?
Och motorn utsätts för en ganska arg testcykel, i en testbänk. Det är mer än att bara gå igenom växellådan.
Det du utsätter den för när du kör på gata kommer aldrig i närheten av den testcykeln, så det är ingen fara att köra hojen hårt direkt.
Det du vill undvika är att ligga på varvstopp och nöta innan motor och olja nått arbetstemperatur, oavsett om hojen är inkörd eller inte.

Fast, det troligaste är ju att du är ett troll.
 
Last edited:

JM93

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2018
Ort
Sverige
Hoj
Snart
Tack för ert "trevliga" mottagande. Tur att ni alla är experter med kloka råd som "kör in hojen enligt vad tillverkaren säger". Det säger mig att ni inget vet för tillverkarna listar bara varvtal under specifika perioder och inget mer.

Att köra in en hoj handlar om mer än att hålla sig under ett specifikt varvtal men det kan ni inte svara på utan kallar mig troll eller att man svamlar!

Följer du bara tillverkarens instruktionsbok så gäller GARANTIN på motorcykeln.
Och då får du kanske en ny kolvring om du lyckas smälta den första under inkörningen.


Och igen, låt original olja va kvar om du vill behålla GARANTIN


Ingen garanti här, det är alltid ditt eget ansvar att se till att du överlever inkörningen.

Står inte hur man ska köra in hojen i manualerna mer än att man ska hålla sig under specifika varvtal.

Yamaha R1

"Eftersom motorn a?r helt ny fa?r den inte be- lastas fo?r ha?rt under de fo?rsta 1600 km (1000 mi). De olika delarna i motorn slits in och polerar varandra till ra?tta driftstoleranser. Under denna period bo?r du undvika att ha fullgas eller belasta motorn pa? sa?dant sa?tt att motorn kan o?verhettas.

0–1000 km (0–600 mi)
Undvik att varva o?ver 7000 v/min under la?ngre perioder. VIKTIGT: Efter 1000 km (600 mi) ko?rning bo?r du byta motorolja och oljefilterinsats eller oljefilter.

1000–1600 km (600–1000 mi)
Undvik att varva o?ver 8400 v/min under la?ngre perioder.

Efter 1600 km (1000 mi)
Fordonet kan nu ko?ras normalt."

Står inget om att man inte bör köra i konstant fart (vilket inte är bra för motorn under inkörning då det inte blir något direkt tryck i motorn), att man inte bör segdra motorn på låga var (är inte bra för motorn vid inkörning) etc. Står heller inget om att motorbroms är bra för att skapa tryck i motorn som är bra under inkörningsperioden.

Intressant att du, med ett skinande färskt kort i bakfickan, kan omkullkasta tillverkarnas egna rekommendationer om hur hojarna ska köras in :tummenupp Hur hade du tänkt värma upp motorn till driftstemperatur innan du kör med den? Du vet väl att tomgångskörning är det sämsta du kan göra med hojen? ;)

Hur omkullkastar jag det tillverkarna rekommenderar? Att tomgångsköra en hoj under en minut medan man tar på sig hjälmen etc är bättre än att köra iväg direkt.

Vilket svammel.....

Vem fan ”smörjer” kedjan med WD40? Har du översatt svamlet direkt från ngt USA forum?

Inkörningen gör man som tillverkaren anger, kedjan smörjer man med kedjesmörja/vax.

Eller så svinkör man från början och får en halv extra hästkraft.

Då kan väl experten säga hur man ska göra eftersom jag svamlar.

Läs runt på både svenska och utländska forum så kommer du se att det är många som använder WD-40 till att både rengöra och smörja in sina kedjor.

Förklara gärna hur man kör in en motorcykel på rätt sätt, du som vet? Att hålla sig under ett visst varvtal som tillverkaren anger är inte svårt men hur ska man hålla sig under varvtalet? Att köra in hojen på motorväg i konstant fart? Motorbromsa eller inte? Varierat gaspådrag? Fullt gaspådrag upp till max angivet varvtal under inkörningsperioden eller stegrande rullgas etc?

Mineralolja? Varför i hela friden skulle en mineralolja vara bättre för inkörning än vad som tillhandahålls med hojen vid leverans?
Och motorn utsätts för en ganska arg testcykel, i en testbänk. Det är mer än att bara gå igenom växellådan.
Det du utsätter den för när du kör på gata kommer aldrig i närheten av den testcykeln, så det är ingen fara att köra hojen hårt direkt.
Det du vill undvika är att ligga på varvstopp och nöta innan motor och olja nått arbetstemperatur, oavsett om hojen är inkörd eller inte.

Fast, det troligaste är ju att du är ett troll.

Helsyntet är för glatt under inkörningsperioden där man vill att sakerna verkligen sätter sig, därför är mineralolja bättre.

Om det inte är någon fara att köra hojen hårt under inkörning, varför rekommenderas det då att man håller sig under ett visst varvtal?

Har fått höra att hojåkare är trevligt folk som gärna hjälper till. Verkar inte så då jag blir anklagad för att vara troll och att jag svamlar.
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Jag tycker du bör ta dina resonemang med firman där du köper din hoj, dom har det största incitamentet att hålla dig som kund nöjd med din nya motorcykel.
Dessutom så har dom, som auktoriserade för märket, bäst kunskap i dessa frågor.

Lycka till med köpet och första sommaren med ny hoj :tummenupp
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Jm93 ledsen för mottagandet. Kan själv inte annat än skratta nuförtiden, detta sker varje gång vi får en ny medlem. vi borde öppna egen forum sida enbart för alla nya medlemmar som behöver prata av sig med någon förstående efter blivit hårt ansatta. :). Kolla in stackard corepax första inlägg, men han stod på sig o är en skön medlem här på sporthoj. Ta det inte så allvarligt alla älskar alla här :).
Hursom Väldigt bra kanal på youtube för oss noobs o halvnoobs. Här går han igenom myter med inkörning av motorer.
Tex att motogp "inte"kör inte in sina motorer. O som du nämnde att man kör in motorn hårt i fabrik. Som han säger i videon, - folk följer allt annat som står i servicemanualen till sin motorcykel, men när det kommer till inkörning vet inte dom stora tillverkarna hur man kör in sina motorer, rätt lustigt när man tänker på det:). "Hint: kör in den lugnt: lycka till med allt. https://youtu.be/Ij7-LyOFlUU
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tack för ert "trevliga" mottagande. Tur att ni alla är experter med kloka råd som "kör in hojen enligt vad tillverkaren säger". Det säger mig att ni inget vet för tillverkarna listar bara varvtal under specifika perioder och inget mer.

Att köra in en hoj handlar om mer än att hålla sig under ett specifikt varvtal men det kan ni inte svara på utan kallar mig troll eller att man svamlar!



Står inte hur man ska köra in hojen i manualerna mer än att man ska hålla sig under specifika varvtal.

Yamaha R1

"Eftersom motorn a?r helt ny fa?r den inte be- lastas fo?r ha?rt under de fo?rsta 1600 km (1000 mi). De olika delarna i motorn slits in och polerar varandra till ra?tta driftstoleranser. Under denna period bo?r du undvika att ha fullgas eller belasta motorn pa? sa?dant sa?tt att motorn kan o?verhettas.

0–1000 km (0–600 mi)
Undvik att varva o?ver 7000 v/min under la?ngre perioder. VIKTIGT: Efter 1000 km (600 mi) ko?rning bo?r du byta motorolja och oljefilterinsats eller oljefilter.

1000–1600 km (600–1000 mi)
Undvik att varva o?ver 8400 v/min under la?ngre perioder.

Efter 1600 km (1000 mi)
Fordonet kan nu ko?ras normalt."

Står inget om att man inte bör köra i konstant fart (vilket inte är bra för motorn under inkörning då det inte blir något direkt tryck i motorn), att man inte bör segdra motorn på låga var (är inte bra för motorn vid inkörning) etc. Står heller inget om att motorbroms är bra för att skapa tryck i motorn som är bra under inkörningsperioden.



Hur omkullkastar jag det tillverkarna rekommenderar? Att tomgångsköra en hoj under en minut medan man tar på sig hjälmen etc är bättre än att köra iväg direkt.



Då kan väl experten säga hur man ska göra eftersom jag svamlar.

Läs runt på både svenska och utländska forum så kommer du se att det är många som använder WD-40 till att både rengöra och smörja in sina kedjor.

Förklara gärna hur man kör in en motorcykel på rätt sätt, du som vet? Att hålla sig under ett visst varvtal som tillverkaren anger är inte svårt men hur ska man hålla sig under varvtalet? Att köra in hojen på motorväg i konstant fart? Motorbromsa eller inte? Varierat gaspådrag? Fullt gaspådrag upp till max angivet varvtal under inkörningsperioden eller stegrande rullgas etc?



Helsyntet är för glatt under inkörningsperioden där man vill att sakerna verkligen sätter sig, därför är mineralolja bättre.

Om det inte är någon fara att köra hojen hårt under inkörning, varför rekommenderas det då att man håller sig under ett visst varvtal?

Har fått höra att hojåkare är trevligt folk som gärna hjälper till. Verkar inte så då jag blir anklagad för att vara troll och att jag svamlar.

Och varför skulle högre friktion vara bättre för inkörningen?
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Värst var det var oroligt här! Hur gör TS när den nya bilen ska tas i bruk? Körs den också hem på kärra för att sen bytas olja på var 10 mil? Eller den nya tvättmaskinen?
Herregud kör med sunt förnuft! Kör normalt och lämna in cykeln på första servicen på verkstad så är allt frid och fröjd!
Att byta olja med de intervall du anger sliter snart ut gängorna i pluggen och då är "motorskadan" ett faktum..
Samma sunda förnuft gäller drivpaketet! Är den slak, spänn enligt anvisningarna, är den torr, smörj med kedjespray avsedd för mcbruk! Svårare än så är det inte!
Gör du som du läst i olika forum och bildat egna uppfattningar kring, kommer din hoj att gå bekymmersfritt i minst 15000 mil. Gör du som folk och använder den normalt och med sunt förnuft går den 14999 mil. Du kommer dessutom må bättre själv. Oroa dig inte så mycket, utan ut och njut av din nya hoj!
Mc-folk är generellt trevligt. Men vad tror du en båtägare möts av på ett forum om denne minsann vet att man ska tvätta skrovet efter varje tur båten varit i vattnet? Då blir det en aning löjligt som jag har förståelse för om det ses som seriöst eller inte.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Krångla inte till det på detta viset, det tar död på det roliga med att köra hoj!
Är du ny på hoj, på en sprillans hoj, gör vad du lärt dig när du tog körkort och vad som står i den medföljande manualen. Varken mer eller mindre.
I manualen står det hur tillverkaren rekommenderar dig att köra in din nya motorcykel.
Det står också specificerat vilka oljor och vätskor du ska använda till just den motorcykeln.
Det som inte alltid står är att kedjan helst ska vara varm när du lägger på kedjekletet. Kladdar inte ner motorcykeln så mycket sen.

Lägg energin och tiden på att lära dig köra först, sen kan du börja fördjupa dig i det tekniska.

Lycka till med ditt köp och kommande motorcykelsäsonger! :rock
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Tanka, kör in lugnt, sköt oljebyten, tänk mindre.

Idag får man ju ANSTRÄNGA sig om man ska lyckas framkalla mekaniska fel på en korrekt underhållen modern (gärna asien-tillverkad) motor.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Herre Jävlar detta har chipps o ostbåg potential.

Mina hojar blir varmkörda sedan ar det fullt vad skiten klarar o inte ett motor ras på 30 år.

Alla blir dock saliga på sitt sätt.

Yamaha r1 e väll varvtals strypt till 100mils servicen.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top