Sidan 4 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 113
  1. #61
    Har två Aprilior! blacktriples avatar
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Helsingborg
    Hoj
    Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
    Inlägg
    5 632
    Citat Ursprungligen postat av Loccone Visa inlägg
    Där har du fel.
    Självklart har du helt rätt om du håller med mig...
    Sist till McDonalds är en rutten sill...




  2. #62
    Medlem AndreasStams avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Uppland väsby
    Hoj
    2007, Suzuki Gsxr 1000
    Inlägg
    95
    Man får inte glömma att byta till sommarluft i däcken. Med tanke på att hojen kanske har stått ett tag innan den tas i bruk ????

  3. #63
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Umeå
    Hoj
    S1000R-15
    Inlägg
    145
    Självklart ska man hjälpa nya hojåkare som har funderingar, men det här kändes som en trolltråd.

  4. #64
    Medlem Draxs avatar
    Reg.datum
    feb 2018
    Ort
    Sverige
    Hoj
    KTM 1290 Super Duke R
    Inlägg
    19
    Varmkör motorn, kör varierat (förslagsvis krokiga 70-vägar), använd motorbroms, segdra inte och varva inte ut allt för mycket. Det är inte direkt raketforskning.

    Citat Ursprungligen postat av Steffo_b Visa inlägg
    Vad gäller syntet eller mineral så är det inte så att mineral smörjer sämre än syntet. Dom smörjer lika bra.
    Mineralolja smörjer inte alls lika bra som helsyntetisk olja som i snitt har 40-50 % lägre friktionstal (0.05-0.06 mot 0.03).

  5. #65
    Din nuvarande titel är ????????????? Robin Hoods avatar
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det Surrar ??
    Hoj
    TZR250
    Inlägg
    1 332
    Glöm inte att värma upp däcken (detta är 11 år gammalt SH träff på den tiden i Lunda industri )



    //Robin
    Show What.


    Tackar. SolfilmsSpecialisten.PM Sopen.InWarehouse.HP Data.Sony.Nokia.Swedish body Armour.Raven o Blade.Gummicentralen.Silja Line. Sas.mm

  6. #66
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Sätila
    Hoj
    2007 honda CBF 1000
    Inlägg
    68
    Vi har kört 2 st bilmotorer, med just hänsyn till inkörning.
    Jag jobbar på ett lite bilföretag hisingen. För cirka 10 år sedan tog vi 2 st 2.5 liters sugmotorer och jämförde.
    Motor 1. vanlig inkörning, blandade vartal och last, inga maxlaster eller max vartal.
    Motor 2. varvtal var effekt max och 100% gas, båda körde i 10h.

    Motor 1. Efter provet kördes ett effekt prov. Motor 1 gav som vanlig standard prestandad.
    Motor 2. Gav något högre effekt 1-2 hk, samt hade något mindre oljeförbrukning.

    Ingen ville ta beslut at köra det "tuffare" provet, Det ska vara lite normal inkörning.

    Vem kan köra 10h på max ute i trafiken?

    Både bil och mc motorer är jätte bra byggda idag. Ge gas när motorn är varm, sköt servicen!
    Senast redigerat av Ginis den 2018-03-12 klockan 11:44.

  7. #67
    Medlem Draxs avatar
    Reg.datum
    feb 2018
    Ort
    Sverige
    Hoj
    KTM 1290 Super Duke R
    Inlägg
    19
    Citat Ursprungligen postat av Ginis Visa inlägg
    Vi har kört 2 st bilmotorer, med just hänsyn till inkörning.
    Jag jobbar på ett lite bilföretag hisingen. För cirka 10 år sedan tog vi 2 st 2.5 liters sugmotorer och jämförde.
    Motor 1. vanlig inkörning, blandade vartal och last, inga maxlaster eller max vartal.
    Motor 2. varvtal var effekt max och 100% gas, båda körde i 10h.

    Motor 1. Efter provet kördes ett effekt prov. Motor 1 gav som vanlig standard prestandad.
    Motor 2. Gav något högre effekt 1-2 hk, samt hade något mindre oljeförbrukning.

    Ingen ville ta beslut at köra det "tuffare" provet, Det ska vara lite normal inkörning.

    Vem kan köra 10h på max ute i trafiken?

    Både bil och mc motorer är jätte bra byggda idag. Ge gas när motorn är varm, sköt servicen!
    För att få ett någorlunda korrekt och rättvist resultat ska man ta minst tio motorer från en och samma tillverkningsbatch, blir för mycket variabler annars. Sedan finns det ingen chans att ni körde WOT i 10 tim.

  8. #68
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Sätila
    Hoj
    2007 honda CBF 1000
    Inlägg
    68
    Vi var glada att får tillgång till 2st motorer. Detta fenomen har bekräftats av av andra motortillverkare, men jag ville bara redovisa vad jag här varit med om.
    Varför kan man inte köra wot i 10h ?

  9. #69
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    2 056
    Jag har kört fullgas (på riktigt) genom Tyskland i en gammal Audi. Tre timmar åt gången, sedan var det tankningsdags. Sundsvall-Trieste på 31 timmar och detta var 1989, innan bron... Inga problem med plattan i mattan, varför skulle det vara det med 10 timmar och helt ny motor?
    Buy quality, cry once.

  10. #70
    #3395 Delicatos avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Götet
    Hoj
    999s -03
    Inlägg
    44
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg
    Jag har kört fullgas (på riktigt) genom Tyskland i en gammal Audi. Tre timmar åt gången, sedan var det tankningsdags. Sundsvall-Trieste på 31 timmar och detta var 1989, innan bron... Inga problem med plattan i mattan, varför skulle det vara det med 10 timmar och helt ny motor?
    Sug-diesel? Med tanke på den låga förbrukningen.
    100% Fullkorn

  11. #71
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    2 056
    Citat Ursprungligen postat av Delicato Visa inlägg
    Sug-diesel? Med tanke på den låga förbrukningen.
    Bensin, 80 liters tank...


    Buy quality, cry once
    Buy quality, cry once.

  12. #72
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    Honda Firestorm, Aprilia RS 125
    Inlägg
    911
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg
    Jag har kört fullgas (på riktigt) genom Tyskland i en gammal Audi...Sundsvall-Trieste på 31 timmar och detta var 1989, innan bron...
    Det måste ha varit en väldigt trött Audi ('körde själv Stockholm-Bolzano på 23h och det var < 1% WOT).

  13. #73
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Halmstad
    Hoj
    2002 BMW K1200RS
    Inlägg
    38
    Gääääääsp...nu börjar det spåra, har vi slutat dissa TS? Audi? tillverkar inga motorcyklar, ännu iaf....

  14. #74
    Medlem Draxs avatar
    Reg.datum
    feb 2018
    Ort
    Sverige
    Hoj
    KTM 1290 Super Duke R
    Inlägg
    19
    Citat Ursprungligen postat av Ginis Visa inlägg
    Vi var glada att får tillgång till 2st motorer. Detta fenomen har bekräftats av av andra motortillverkare, men jag ville bara redovisa vad jag här varit med om.
    Varför kan man inte köra wot i 10h ?
    Mellan två identiska motorer kan det skilja flera procent i effekt, därför behövs ett större antal motorer för att få ett någorlunda rättvist resultat. Bäst vore det också att man mäter upp effekten innan inkörningen så man har ett tal från varje motor att utgå ifrån.

    Så ert test säger absolut ingenting då variablerna är för stora med endast två motorer.
    Senast redigerat av Drax den 2018-03-13 klockan 12:02.

  15. #75
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    ja
    Hoj
    ne
    Inlägg
    2 441
    Citat Ursprungligen postat av Drax Visa inlägg
    Mellan två identiska motorer kan det skilja flera procent i effekt, därför behövs ett större antal motorer för att få ett någorlunda rättvist resultat. Bäst vore det också att man mäter upp effekten innan inkörningen så man har ett tal från varje motor att utgå ifrån.

    Så ert test säger absolut ingenting då variablerna är för stora med endast två motorer.

    Ja, det bevisas väl inte minst av hur olika t,ex Powerkommandermappar kan vara mellan olika hojar av samma modell.

    På de R1 jag haft med insprut finns ett parametreringsmode där Yamahafabriken gjort korrigeringar för varje cylinder.

    De hojar jag tittat på så har inte något av dessa värden varit lika...


    Citat Ursprungligen postat av jamterik Visa inlägg
    Gääääääsp...nu börjar det spåra, har vi slutat dissa TS? Audi? tillverkar inga motorcyklar, ännu iaf....
    Jo väl??

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	20180313_132241.jpg
Visningar:	18
Storlek:	202,9 KB
Id:	442351
    Senast redigerat av Ozzian den 2018-03-14 klockan 10:23.

  16. #76
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Sätila
    Hoj
    2007 honda CBF 1000
    Inlägg
    68
    Citat Ursprungligen postat av Drax Visa inlägg

    Mellan två identiska motorer kan det skilja flera procent i effekt, därför behövs ett större antal motorer för att få ett någorlunda rättvist resultat. Bäst vore det också att man mäter upp effekten innan inkörningen så man har ett tal från varje motor att utgå ifrån.

    Så ert test säger absolut ingenting då variablerna är för stora med endast två motorer.

    Det är alltid kul att debatera med en motor kollega.
    Vilket motorföretag jobbar du på ?
    Hur stor är skillnaden på samma motor typ? (%, Nm, Hk, Kw, inre friction ,mm)
    och när du är så mät kunnig, hur många motorer behöver man göra en fullständig annalys mellan lugnt och hårt inkörda motorer?

  17. #77
    Och vad har vi lärt oss av det här? El Duderinos avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Östhammar
    Hoj
    Superduke 990 -07
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Hej Gullet och välkommen till Sporthoj!

    Du ska ju köpa NY cykel... snacka med säljaren, de borde ju veta vad som gäller.

    Vad ska du köpa för hoj?
    OBS! Ovanstående inlägg kan innehålla spår av ironi.

  18. #78
    Medlem Corepax1290s avatar
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Lindome
    Hoj
    KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
    Inlägg
    477
    Jag vet inte riktigt hur jag ska entra denna fantastiska skapelse, men jag gör ett försök..

    TS, Dra ut pinnen ur röven och slappna av. Känn dej välkommen och njut av sånna här trådar När de kommer till inkörning, kör som vanligt. Lagom tempo och genom hela registret. Motorbromsa gött så du får lite tryck på ringarna och känner du för att prutta på så gör de men inte allt för länge varje gång. Kedjan, ja ett drevpaket kostar ett par tusen men det är en kostnad man bör vara medveten om när man köper den typen av hoj då man förmodligen kör på ett visst sättsom kanske påfrästar. Smörj när de ser tort ut eller om det blir skitigt så tvätta och smörj innan skiten går in i kedjan.

    Medans du grejjar me de ska jag själv sitta här och hoppas på fler fantastiska inlägg av mina mc-brödrar från andra mödrar

  19. #79
    Medlem Draxs avatar
    Reg.datum
    feb 2018
    Ort
    Sverige
    Hoj
    KTM 1290 Super Duke R
    Inlägg
    19
    Citat Ursprungligen postat av Ginis Visa inlägg
    Det är alltid kul att debatera med en motor kollega.
    Vilket motorföretag jobbar du på ?
    Hur stor är skillnaden på samma motor typ? (%, Nm, Hk, Kw, inre friction ,mm)
    och när du är så mät kunnig, hur många motorer behöver man göra en fullständig annalys mellan lugnt och hårt inkörda motorer?
    Du som påstår dig arbeta med detta bör ju veta vad industristandarden säger, eller hur?

  20. #80
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Z750 -80 Z750 LTD Twin -82 DR600 -86 TDM900 -02
    Inlägg
    760
    TS svarade en gång sen har han inte loggat in.

    Reg.datum: 2018-03-05 10:27

    Senaste aktivitet: 2018-03-05 14:41

    Senaste inlägg: 2018-03-05 14:41

Sidan 4 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Jag åker ungefär 1500-2000 mil om år, 90% av dessa åker jag själv och resten med andra, båda har sina för och nackdelar, älskar att åka själv för då hitta [...]

Morriz73
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här