Lettland - Smiltene och Rezekne

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Har för avsikt att köra en Estland/Lettland-vända med sonen i början av Juni. Förra gången jag körde hoj i dessa länder var det med offroadhoj, och då mestadels utanför asfalten. Denna gång blir det på asfaltshojar, och förhopningsvis mest på asfalt.

I Lettland planerar vi att övernatta i Smiltene och Rezekne. Någon som varit i dessa städer, och kan bidra med info? Bra ställen att övernatta på t.ex? Eller annat matnyttigt?

balt.jpg
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Nej, kan inte de städerna..

Men berätta gärna mer om resan senare. Jag har varit lite i Baltikum på 90-talet och jobbat. Jag är lite sugen på en hojresa Klaipeda - Tallin med färjor från Karlskrona och Stockholm sedan på hemvägen. Bor ju i Skåne.

Kanske bara en kortare tur till Klaipeda och stränder i sommar...

Eloler kanske vi startar en baltikum-tråd?? Det är kanske bra hojländer nu när jag gissar vägarna är tilfixade sedan länge nu när vi skriver 2018.

Var där 1993 först, och då var det primitivt och old school Sovjet-style på det mesta...

Ha de kul i sommar!!
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Besökte leverantörer i Estland,Lettland och Litauen i höstas.
Skulle gärna återvända dit privat med familj och titta på länderna men ur MC perspektiv så är länderna platt som pannkakor.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Baltikum är sjukt tråkigt på hoj. Platt platt platt och rakt rakt rakt. Dessutom är många vägar 80-skyltade och tvåfiliga med spärrlinje, dvs hamnar du bakom en lastbil kan du sitta fast en bra stund. Rekommenderar inte.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Grymt bra för offroad, som sagt. Men jag har inga höga förväntningar gällande asfalten i Lettland ;-)...

Baltikum är sjukt tråkigt på hoj. Platt platt platt och rakt rakt rakt. Dessutom är många vägar 80-skyltade och tvåfiliga med spärrlinje, dvs hamnar du bakom en lastbil kan du sitta fast en bra stund. Rekommenderar inte.
 
Last edited:

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Har tips på boende i Cesis och Valga, men inget på er rutt dessvärre.
Samt en bra mekaniker i Riga :). Vi hade ras utanför Riga på dag #1 när vi körde en balt-offroad-repa runt 2014 (?), blev därav en hel del ofrivillig asfalt. Allt under de större landsvägarna tenderade vara grusväg. Stötte ihop med ett svenskt par med landsvägshoj. De var mest bedrövade över vägarnas dåliga kvalité och avsaknad av kurvor. Men alla äventyr är ju roliga äventyr!
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Grymt bra för offroad, som sagt. Men jag har inga höga förväntningar gällande asfalten i Lettland ;-)...

Baltikum är sjukt tråkigt på hoj. Platt platt platt och rakt rakt rakt. Dessutom är många vägar 80-skyltade och tvåfiliga med spärrlinje, dvs hamnar du bakom en lastbil kan du sitta fast en bra stund. Rekommenderar inte.

Ja, grusvägar stötte jag på en del. Bl.a. den värsta tvättbrädevägen jag någonsin kört. Var nog inte mer än 6-7 km, men djupa tvärgående fåror täckta av ett halvtjockt lager grus. Testade att gasa på för att köra över fårorna men tror på allvar att hojen hade skakat sönder om jag fortsatt, så det blev istället att puttra fram i 20-30 knyck tills vi nådde nästa asfaltbit.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Har tips på boende i Cesis och Valga, men inget på er rutt dessvärre.
Samt en bra mekaniker i Riga :). Vi hade ras utanför Riga på dag #1 när vi körde en balt-offroad-repa runt 2014 (?), blev därav en hel del ofrivillig asfalt. Allt under de större landsvägarna tenderade vara grusväg. Stötte ihop med ett svenskt par med landsvägshoj. De var mest bedrövade över vägarnas dåliga kvalité och avsaknad av kurvor. Men alla äventyr är ju roliga äventyr!

Är mer far-å-son-aktivitet, än fokus på själva körkvaliteten denna gång. Har lagt om rutten lite från bilden ovan, så det blir ett stopp i Cesis även denna gång. Blir hotell Katerina där. Samma som du har i åtanke? Kontaktinfo till en bra mek är alltid bra att ha. PMa gärna :tummenupp
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Är mer far-å-son-aktivitet, än fokus på själva körkvaliteten denna gång. Har lagt om rutten lite från bilden ovan, så det blir ett stopp i Cesis även denna gång. Blir hotell Katerina där. Samma som du har i åtanke? Kontaktinfo till en bra mek är alltid bra att ha. PMa gärna :tummenupp

Haha, jajamensan. Hotell Katerina har huserat en hel del svettiga hojåkare genom åren kan man ana.

Finns (fanns?) en snubbe som heter Ivars och håller till i ett skjul på Adminu iela 4 utanför Riga. Gammal racer, numera sonen som tävlar. Mekaniker av den gamla skolan och en problemlösare :tummenupp

På Eduarda Veidenbauma iela 3 i Cesis finns en bra däckverkstad som också skruvar MC. Hade bra sortiment av slang, när vi kört punka på alla reserverna och inte orkade laga. En av föreståndarna tävlade i speedway i sin ungdom och prioriterade gärna hojåkare.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top