Verktygssats samt momentnyckel för motorcykel.

Jokken

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2018
Ort
GBG
Hoj
701 SM -18
Kommer flytta nästa helg och har sålt av det mesta jag äger för att börja om på ny kula så att säga. Behöver därför bl.a. en ny komplett verktygssats samt en eller flera momentnycklar av bra kvalitet som enskilt eller tillsammans klarar spannet 1-100 Nm.

Hur ligger det egentligen till med låga moment? Vissa säger att man ska hålla sig undan momentnycklar under 40 Nm p.g.a. att avvikelsen blir för stor medan andra säger att det är 20 Nm som gäller. Ska man ha lägre får man köpa "proffsverktyg" som kostar 3,000 kr/st.

Biltema har en momentnycklar med 10 års garanti. Hur är dessa? 4-20 Nm med 3/8”-fyrkantsfäste (10242) kostar 649 kr och 20-100 Nm med 3/8”-fyrkantsfäste (10253) kostar 799 kr. Dessa täcker dock inte Nm-spannet som jag behöver. Andra alternativ?

Hur är det med kompletta verktygssatser från Bahco och Kamasa? "Kompletta" kit med ca 100 delar för runt 2,200 kr.

Kan tänka mig att lägga upp emot 5,000 kr för en komplett verktygssats inkl momentnyckel eller nycklar.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
kommun/län
Hoj
Honda VFR800-98
Biltema har en momentnycklar med 10 års garanti. Hur är dessa? 4-20 Nm med 3/8”-fyrkantsfäste (10242) kostar 649 kr och 20-100 Nm med 3/8”-fyrkantsfäste (10253) kostar 799 kr. Dessa täcker dock inte Nm-spannet som jag behöver. Andra alternativ?
Skulle tänka mig en 40- 210Nm till bakhjulsmuttern som ska dras med 201enheter..nu får jag gå på känn. Fast classes momentare drog jag kamöverfallen och ser fram mot att starta upp..
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Jag har Kamasa som grundsats, sen köper man ändå ditten o dutten men jag är alltid noga med att hålla grundlådan komplett = smashar jag eller super bort något så ersätts det illa kvickt.

Var några år sen men tror det är deras största fortfarande, hållt ihop bra. Autoexperten var det som hade kampanj när jag slog till:

37399.jpg

https://www.kamasatools.com/sv/prod...r/mekanikersatser/mekanikersats-166-delar-mm/
 

JB1911

Medlem
Gick med
4 Aug 2009
Ort
Snart på landet
Hoj
Ducatis
Jag har den Kamasan, riktigt bra grund. Har kompletterat med en uppsättning 1/4" insex/torx/skruv, aldrig gillat bits, no-name från Klasse, verkar inte vara poppis hos de etablerade märkena?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag har den Kamasan, riktigt bra grund. Har kompletterat med en uppsättning 1/4" insex/torx/skruv, aldrig gillat bits, no-name från Klasse, verkar inte vara poppis hos de etablerade märkena?

Håller med. Tycker 1/4" - 1/2"-satserna är bäst, bara att komplettera med lite tänger och mejslar.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top