Motocrossbanor i skåne med MYCKET körtid?

Habi

Ny medlem
Gick med
24 Dec 2017
Ort
Lund
Hoj
KTM 350 SX-F -11
Jag ska snart börja köra motocross och försöker ta reda på vilka Skånebanor folk gillar. Jag bor i Lund och föredrar att banan ligger inom fem mil här i från, men 8-10 mil någon gång är inga problem.

Jag har läst på flera banors hemsidor att de delar upp förare/motorcyklar, så att varje klass får t.ex. 20 min/timme och bana. En sådan bana är jag inte intresserad av att köra på, om det verkligen är så att man måste avstå från att köra 2/3 av tiden man är på banområdet.

Vet ni någon bana där detta inte gäller, åtminstone i praktiken? Och/eller någon bana där man kan köra på olika banor (Har en SX-F 350). På vissa banor är det kanske ok att köra på en 85cc-bana trots att man kör en 350 4T, om man, som jag, är nybörjare?

Jag tar tacksamt emot alla era erfarenheter av detta - vad reglerna säger, vad som gäller i praktiken, vem och vad som bestämmer vilken klass man tillhör, vilka banor ni upplever att man får mest körtid på etc.!
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Alla banor delar upp körtiden iallafall halvtimme stora o halvtimme små. När det blir mycket folk delas stora upp mellan elit o motion.

Jag lovar att håller du hårt tempo så orkar man inte mer än 20-30 minuter.
Som nybörjare kan det vara ganska skönt att inte vara ibland dom snabbaste elitåkarna det är grym fartskillnad.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är nog lika illa överallt, möjligen kan du ha turen på de mindre attraktiva banorna med få förare så att det delas upp i 2*30 min.

När jag bodde i Skåne fuskade jag ofta och körde både på motionärstid och licenstid. In och pausa någon minut i skiftet bara.

Min hastighet på banorna ligger ändå däremellan så att ingen någonsin märkte något.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Så är det väl i alla hojgrenar, utom möjligen enduro :va Tex när jag körde roadracingträningar på Sviestad, då skulle man vara där till ca 16:00, körningen började 17:00 och då var det ett 20min-pass per timme fram till 20:00, då packade man ihop och drog hem. Så upp extra tidigt, packa bussen före jobbet, dra senast 14:00 från jobbet, och sen hem, packa ur osv. Var man i säng före 23 på kvällen hade det gått bra, med en timme bantid :tummenupp
 

Habi

Ny medlem
Gick med
24 Dec 2017
Ort
Lund
Hoj
KTM 350 SX-F -11
Det är nog lika illa överallt, möjligen kan du ha turen på de mindre attraktiva banorna med få förare så att det delas upp i 2*30 min.

När jag bodde i Skåne fuskade jag ofta och körde både på motionärstid och licenstid. In och pausa någon minut i skiftet bara.

Min hastighet på banorna ligger ändå däremellan så att ingen någonsin märkte något.

Det kan ju vara en idé om man är lagom snabb!

Träningspassen delas in i stora, små och quad.
Träningsansvarig bestämmer tider och indelningar.
Max 30 st på banan vid ett pass.
Träningsavgift 100:-


Mellan banan:

Träningspassen delas upp tvåhjulingar, fyrhjulingar och fiddy.
Träningsansvarig bestämmer tider och indelning.
Träningsavgift 100:-"

Så säger Ilstorps hemsida. Där borde man ju kunna köra åtminstone 2/3 av tiden, om quads inte kör samtidigt på mellan- och stora banan?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Som nybörjare orkar du inga 30 min oavsett så det är bättre att kör 20min pass. In och dricka, hämta kraft och analysera vad du skall förbättra till nästa pass.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Som flera skriver. Är du nybörjare så lär inte vilotiden vara ditt problem, snarare att orka köra hela passen du får. Kondition tränar man utanför banan...
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Du ska vara glad över att passen är indelade så du hinner andas, dricka, röra på lederna, skita, andas lite till innan de e dags att köra skiten ur kroppen igen.. Alla seriösa banor delar upp det av en anledning. Dels att du inte ska jaga ifatt och råka hoppa på någon stackars 65cc som redan kämpar gott som de är. Dels för din skull, du ska inte pumpa runt 1h för du kommer antingen skada dej eller köra sönder kroppen.

Du får göra som en glad amatör som kom till banan i Jönköping för ett par år sedan. Han var glad, halvtjock och energisk. Sa att han precis köpt hoj för att motionsåka och eventuellt gå ner lite i vikt. Fan va roligt tänkte vi och uppmuntrade. Han körde 2varv, åkte in i depån, rökte en cigg, tog 2 varv till, rökte en cigg, 2 varv sedan åkte han hem. Vi såg honom aldrig mer :huvet

Nä som sagt, börja du med dina 20min om du ens klarar dom på ett vettigt sätt. Vila mellan och pilla med hojjen.. efter en helgs träning är du nog ganska nöjd ändå :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top