Borrning av förgasare.

jansa

Medlem
Gick med
31 Jul 2012
Ort
Åstorp
Hoj
Ktm 640 supermotard -03. ktm 525 xc quad -2011
Hej.

Någon som vet var man kan borra upp förgasare någonstans?
Vill borra min Kehini fcr41 till 43mm.

/Janne
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Har faktiskt ingen aning vem som gör det i sverige. Kolla med chopperworks...

Jag har gjort det till mina egna förgasare, beställt en större centerpiece från USA och sen satt upp den i arborren men det är för mycket jobb för att det skall bära sig kommersiellt.
 
Last edited:

jansa

Medlem
Gick med
31 Jul 2012
Ort
Åstorp
Hoj
Ktm 640 supermotard -03. ktm 525 xc quad -2011
Tjena Boris.
Var i USA handlade du centerpiecen?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag kan borra den eller rättare sagt så portar jag den. Jag portar bara uppåt och åt sidorna just vid nålmunstycket för att inte sugeffekten ska ändras på tomg och låga gashöjder. Venturiringen behöver inte bytas till större då eller rättare sagt så passar inte en större då. Jag breddar ringen max och kapar av den från halva cirkeln och uppåt för att kunna göra borret ovalt uppåt ,de gör ingen effektskillnad för de är sådan fart på luften från halv gas och uppåt. Jag slipar borret i förgasaren så den mäter ca 44mm mot topp och vid venturi blir de runt 43mm de gör förgasaren bara än mer rapp vs rakt borr.
Jag har portat så många förgasare så jag tappat räkningen kolla i mitt garage här de kan finnas bilder där.
Jag rek även en portning som matchar förgasaren, insuget i toppen bör portas upp till samma mått som förgasaren.

Pma
 

R-Oil

Spring start, tillbaka flyttat och clip on.
Gick med
1 Jan 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha TZR 125 TURBO, Yamaha TZ 250 4TW, Yamaha RD 350 YPVS, Yamaha TZR 392, Yamaha RD 421, Yamarilla 421, Aprilia RS 250x6, Aprilia RSV Mille, Aprilia RSV Tuono 1127 och några till i olika status.
Jag kan borra den eller rättare sagt så portar jag den. Jag portar bara uppåt och åt sidorna just vid nålmunstycket för att inte sugeffekten ska ändras på tomg och låga gashöjder. Venturiringen behöver inte bytas till större då eller rättare sagt så passar inte en större då. Jag breddar ringen max och kapar av den från halva cirkeln och uppåt för att kunna göra borret ovalt uppåt ,de gör ingen effektskillnad för de är sådan fart på luften från halv gas och uppåt. Jag slipar borret i förgasaren så den mäter ca 44mm mot topp och vid venturi blir de runt 43mm de gör förgasaren bara än mer rapp vs rakt borr.
Jag har portat så många förgasare så jag tappat räkningen kolla i mitt garage här de kan finnas bilder där.
Jag rek även en portning som matchar förgasaren, insuget i toppen bör portas upp till samma mått som förgasaren.

Pma

Låt Boost 3 hjälpa dig. Han kan sina saker :) jag lämnade 3st förgasare till Motospeed en gång i tiden för borrning och det slutade med ett tomgångsvarv på 4000 rpm :( dom hade inte en susning om att man måste offset borra för att få Trottel till att stänga. Dom rekommenderade mig att fila på trottlarna för att få ner tomgångsvarvet :(
Dom förgasarna gick i skrotbingen och Motospeed fick inga mera rekommendationer eller uppdrag ;)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ursäkta trådkapningen men vilka minnen som kommer fram.

Rubriken får mig att minnas då man var överlycklig över att hittat en 16 mm borr och började givetvis planerar för att trimma min Puch. Fasterns man hade en pelarborr med maskinskruvstycke så det blev att åka över 2 mil enkelväg på moped för att utföra denna operation. Då jag var framme gjorde jag i alla fall för 15-åring en noggrann uppspänning av Bing förgasaren i maskinskruvstycket och började borrade med 16 mm borren. Nu besatt man nog inte kunskaper i vare sig uppspänningen i skruvstycket, borrningen eller förgasare i övrig så det slutade men hål i förgasarhuset:D Var bara att åka hem igen med moppen och ta nya tag.

Hade nåt år tidigare gjort en lyckad borrning på en Passas förgasare till en Ilo Piano där borrningen faktiskt gav effektökning:rock Kan nog konstatera att då hade jag nog turen på min sida då den operationen gjordes på fri hand med en Skil borrfluga med förgasaren i skruvstycket.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De går plåga ut 44mm ur en Kehin fcr 39-41 mm men då måste man kapa bort nästan hela venturiringen,de blir bara en liten skärva kvar i botten så inte tomg blir knäpp. De enda sättet att få ut 43-44mm är med pelarfräs eller bra känsla med vanlig roterande handslip eller dremmel för man måste slipa ur borret i väldigt underliga former de blir inte bara ovalt. De blir mer rektangulärt i botten och topp för att få ut samma aria som ett 44mm runt hål.
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Minns en lång diskussion på ett annat forum om huruvida det kan vara en god idé att se över nålarna när man borrar förgasare. Inte bara inställning via höj och sänkning, utan själva profilen på nålarna (=byte).

Har själv borrade förgasare, och struntade i det där, men ni som gjort detta många gånger -har ni behövt bestycka om förgasaren (mer än de vanlig munstyckena och justeringarna etc alltså)?

/J
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Minns en lång diskussion på ett annat forum om huruvida det kan vara en god idé att se över nålarna när man borrar förgasare. Inte bara inställning via höj och sänkning, utan själva profilen på nålarna (=byte).

Har själv borrade förgasare, och struntade i det där, men ni som gjort detta många gånger -har ni behövt bestycka om förgasaren (mer än de vanlig munstyckena och justeringarna etc alltså)?

/J
Ja, ökar man genomlupna luftmängden måste även bränslemängden öka...
Har inte gjort detta jätte ofta.
Borrar man cylindriska hål hamnar areaförändringen på samma ställe på nålen och då går det oftast att ta nålen från en större fabriksförgasare och höjdjustera den där efter.

Det har även hänt att jag slipat egna nålar när jag inte fått tag i annat eller applikationen krävt det.

Har dock ingen erfarenhet av just denna förgasartyp, där kan säkert de andra i tråden svara bättre :tummenupp
 
Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Om det är samma trottelhus på 41 och 43 mm förgasaren t.ex. 45 mm ID kan man öka symmetriskt från 41 till 43. Vet inte hur det är på den här modellen men har gjort det på förgasare som är byggda på samma skalstorlek. Man svarvar från båda håll och går inte in i trottelsektionen.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har aldrig behövt byta trottelnål på någon av alla typer av gasare jag borrat de har funkat exakt lika som innan i bestyckning. De räcker med lite justering av nål och högfartsmunstycke ev byte av lågfart, de blir otroligt lite skillnad i bestyckning typ nästan ingen skillnad alls underligt nog. Men som jag nämnt har jag aldrig rört botten runt nålmunstycket.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
På FCR kan man åka med ungefär samma nålar oavsett borrning. OCEMP brukar vara bra till stora LC4
 

Jolle55

Medlem
Gick med
16 Jan 2017
Ort
Huskvarna
Hoj
CBR600RR
För själva bearbetningen kan du kontakta närmaste verktygsmakare som har t.ex. CNC fräsar så hjälper de dig säkert. Det är ett ganska enkelt arbeta om man har rätt grejjer, vilket en verktygsmakare har förstås
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top