REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 16 av 16
  1. #1
    Medlem jansas avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Åstorp
    Hoj
    Ktm 640 supermotard -03. ktm 525 xc quad -2011
    Inlägg
    193

    Borrning av förgasare.

    Hej.

    Någon som vet var man kan borra upp förgasare någonstans?
    Vill borra min Kehini fcr41 till 43mm.

    /Janne

  2. #2
    Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Ja
    Hoj
    .
    Inlägg
    16 060
    Har faktiskt ingen aning vem som gör det i sverige. Kolla med chopperworks...

    Jag har gjort det till mina egna förgasare, beställt en större centerpiece från USA och sen satt upp den i arborren men det är för mycket jobb för att det skall bära sig kommersiellt.
    Senast redigerat av Boris JR den 2018-02-28 klockan 19:31.

  3. #3
    Medlem jansas avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Åstorp
    Hoj
    Ktm 640 supermotard -03. ktm 525 xc quad -2011
    Inlägg
    193
    Tjena Boris.
    Var i USA handlade du centerpiecen?

  4. #4
    Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Ja
    Hoj
    .
    Inlägg
    16 060
    Citat Ursprungligen postat av jansa Visa inlägg
    Tjena Boris.
    Var i USA handlade du centerpiecen?
    Minns inte men de finns bla här:
    https://www.frankmxparts.com/43mm-ve...lide-carbureto

  5. 2018-03-01, 04:01

  6. #5
    Medlem jansas avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Åstorp
    Hoj
    Ktm 640 supermotard -03. ktm 525 xc quad -2011
    Inlägg
    193
    Tackar för det Boris

  7. #6
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    3 879
    Jag kan borra den eller rättare sagt så portar jag den. Jag portar bara uppåt och åt sidorna just vid nålmunstycket för att inte sugeffekten ska ändras på tomg och låga gashöjder. Venturiringen behöver inte bytas till större då eller rättare sagt så passar inte en större då. Jag breddar ringen max och kapar av den från halva cirkeln och uppåt för att kunna göra borret ovalt uppåt ,de gör ingen effektskillnad för de är sådan fart på luften från halv gas och uppåt. Jag slipar borret i förgasaren så den mäter ca 44mm mot topp och vid venturi blir de runt 43mm de gör förgasaren bara än mer rapp vs rakt borr.
    Jag har portat så många förgasare så jag tappat räkningen kolla i mitt garage här de kan finnas bilder där.
    Jag rek även en portning som matchar förgasaren, insuget i toppen bör portas upp till samma mått som förgasaren.

    Pma
    BOOST III

  8. #7
    Medlem R-Oils avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    göteborg
    Hoj
    Yamarilla 421-14 Aprilia RS 250-98 Aprilia RS 250-00 Aprilia RS 250-04 Yamaha RD 350 N-84 Yamaha RD 350 F2-86 Kawasaki H1 500-70 Aprilia RSV 1000-00
    Inlägg
    74
    Citat Ursprungligen postat av Boost 3 Visa inlägg
    Jag kan borra den eller rättare sagt så portar jag den. Jag portar bara uppåt och åt sidorna just vid nålmunstycket för att inte sugeffekten ska ändras på tomg och låga gashöjder. Venturiringen behöver inte bytas till större då eller rättare sagt så passar inte en större då. Jag breddar ringen max och kapar av den från halva cirkeln och uppåt för att kunna göra borret ovalt uppåt ,de gör ingen effektskillnad för de är sådan fart på luften från halv gas och uppåt. Jag slipar borret i förgasaren så den mäter ca 44mm mot topp och vid venturi blir de runt 43mm de gör förgasaren bara än mer rapp vs rakt borr.
    Jag har portat så många förgasare så jag tappat räkningen kolla i mitt garage här de kan finnas bilder där.
    Jag rek även en portning som matchar förgasaren, insuget i toppen bör portas upp till samma mått som förgasaren.

    Pma
    Låt Boost 3 hjälpa dig. Han kan sina saker jag lämnade 3st förgasare till Motospeed en gång i tiden för borrning och det slutade med ett tomgångsvarv på 4000 rpm dom hade inte en susning om att man måste offset borra för att få Trottel till att stänga. Dom rekommenderade mig att fila på trottlarna för att få ner tomgångsvarvet
    Dom förgasarna gick i skrotbingen och Motospeed fick inga mera rekommendationer eller uppdrag

  9. #8
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13
    Inlägg
    852
    Ursäkta trådkapningen men vilka minnen som kommer fram.

    Rubriken får mig att minnas då man var överlycklig över att hittat en 16 mm borr och började givetvis planerar för att trimma min Puch. Fasterns man hade en pelarborr med maskinskruvstycke så det blev att åka över 2 mil enkelväg på moped för att utföra denna operation. Då jag var framme gjorde jag i alla fall för 15-åring en noggrann uppspänning av Bing förgasaren i maskinskruvstycket och började borrade med 16 mm borren. Nu besatt man nog inte kunskaper i vare sig uppspänningen i skruvstycket, borrningen eller förgasare i övrig så det slutade men hål i förgasarhuset Var bara att åka hem igen med moppen och ta nya tag.

    Hade nåt år tidigare gjort en lyckad borrning på en Passas förgasare till en Ilo Piano där borrningen faktiskt gav effektökning Kan nog konstatera att då hade jag nog turen på min sida då den operationen gjordes på fri hand med en Skil borrfluga med förgasaren i skruvstycket.

  10. #9
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    ja
    Hoj
    ne
    Inlägg
    2 441
    Det var ett antal år sen men jag använde svarv med fyrbackschuck för att få rätt offset.

  11. #10
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    3 879
    De går plåga ut 44mm ur en Kehin fcr 39-41 mm men då måste man kapa bort nästan hela venturiringen,de blir bara en liten skärva kvar i botten så inte tomg blir knäpp. De enda sättet att få ut 43-44mm är med pelarfräs eller bra känsla med vanlig roterande handslip eller dremmel för man måste slipa ur borret i väldigt underliga former de blir inte bara ovalt. De blir mer rektangulärt i botten och topp för att få ut samma aria som ett 44mm runt hål.
    BOOST III

  12. #11
    Telefonstolpe vs Johannes 1-0 RG500-Johanness avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
    Inlägg
    1 181
    Minns en lång diskussion på ett annat forum om huruvida det kan vara en god idé att se över nålarna när man borrar förgasare. Inte bara inställning via höj och sänkning, utan själva profilen på nålarna (=byte).

    Har själv borrade förgasare, och struntade i det där, men ni som gjort detta många gånger -har ni behövt bestycka om förgasaren (mer än de vanlig munstyckena och justeringarna etc alltså)?

    /J
    I love the smell of twostrokes in the morning.

    The smell of victory.

  13. #12
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    ja
    Hoj
    ne
    Inlägg
    2 441
    Citat Ursprungligen postat av RG500-Johannes Visa inlägg
    Minns en lång diskussion på ett annat forum om huruvida det kan vara en god idé att se över nålarna när man borrar förgasare. Inte bara inställning via höj och sänkning, utan själva profilen på nålarna (=byte).

    Har själv borrade förgasare, och struntade i det där, men ni som gjort detta många gånger -har ni behövt bestycka om förgasaren (mer än de vanlig munstyckena och justeringarna etc alltså)?

    /J
    Ja, ökar man genomlupna luftmängden måste även bränslemängden öka...
    Har inte gjort detta jätte ofta.
    Borrar man cylindriska hål hamnar areaförändringen på samma ställe på nålen och då går det oftast att ta nålen från en större fabriksförgasare och höjdjustera den där efter.

    Det har även hänt att jag slipat egna nålar när jag inte fått tag i annat eller applikationen krävt det.

    Har dock ingen erfarenhet av just denna förgasartyp, där kan säkert de andra i tråden svara bättre
    Senast redigerat av Ozzian den 2018-03-12 klockan 13:30.

  14. #13
    Friherre Sydneys avatar
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    V-ås
    Hoj
    H1
    Inlägg
    2 025
    Om det är samma trottelhus på 41 och 43 mm förgasaren t.ex. 45 mm ID kan man öka symmetriskt från 41 till 43. Vet inte hur det är på den här modellen men har gjort det på förgasare som är byggda på samma skalstorlek. Man svarvar från båda håll och går inte in i trottelsektionen.

  15. #14
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    3 879
    Jag har aldrig behövt byta trottelnål på någon av alla typer av gasare jag borrat de har funkat exakt lika som innan i bestyckning. De räcker med lite justering av nål och högfartsmunstycke ev byte av lågfart, de blir otroligt lite skillnad i bestyckning typ nästan ingen skillnad alls underligt nog. Men som jag nämnt har jag aldrig rört botten runt nålmunstycket.
    BOOST III

  16. #15
    Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Ja
    Hoj
    .
    Inlägg
    16 060
    På FCR kan man åka med ungefär samma nålar oavsett borrning. OCEMP brukar vara bra till stora LC4

  17. #16
    Medlem Jolle55s avatar
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Huskvarna
    Hoj
    CBR600RR
    Inlägg
    24
    För själva bearbetningen kan du kontakta närmaste verktygsmakare som har t.ex. CNC fräsar så hjälper de dig säkert. Det är ett ganska enkelt arbeta om man har rätt grejjer, vilket en verktygsmakare har förstås

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Jag åker ungefär 1500-2000 mil om år, 90% av dessa åker jag själv och resten med andra, båda har sina för och nackdelar, älskar att åka själv för då hitta [...]

Morriz73
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här