Behöver lite hjälp för lyckade första kilometrar

SasaLejon

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2016
Ort
Robertsfors
Hoj
KTM 625 Duke 2
Tja.
Nu är det såhär.
Jag är helt grön på MC. Har kört massor sport (trimmad) quad, skoter, spyder och massor annat men inte hoj.
Nu gjorde jag kanske en dumt sak men jag köpte mig en Kawasaki Z1000 SE.
Men efter att jag har läst alla tester och hört ett och annat om hojen så är den väldigt lågt växlad.
Om jag skulle dreva om den så den är inte så hemsk från början och samtidigt lite lugnare vid landsvägkörning? Är det en bra idé? Och i så fall hur mycket ska jag dreva?
Skriv gärna mer tips om både körning, mc:n och allt som jag borde veta som nybörjare på två hjul. Många tack i förhand.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
"helt grön på MC"
"tips om både körning, mc:n och allt som jag borde veta som nybörjare"

Låter oroväckande! ;) Har du körkort för mc....? Det hade varit en bra start annars.
Innan du drevar om. :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
SasaLejon skriver
Om jag skulle dreva om den så den är inte så hemsk från början och samtidigt lite lugnare vid landsvägkörning? Är det en bra idé? Och i så fall hur mycket ska jag dreva?

Det enklaste sättet dreva upp hojen för mindre motoreffekt är att köra på en högre växel.
Standard knep när det regnar. En växel högre än vid torrt väglag.
Och för att undvika snabba inbromsningar #, vrid måttligt på gasen.
Svårare är det inte.

# Det är INTE hög fart utan snabba fartsänkningar som orsakar flest skador.

Sedan är det ju bra att kunna bromsa en MC också när det är halt ute.
Och utgår du från att det är halt så blir det inga olyckor. Dvs samma bromsteknik alltid.
Bosch vill man ska börja med bakbromsen.
Men när det varit nära några gånger har jag alltid bromsat samtidigt fram och bak.
Vilket är precis vad tillverkarna av mina hojar förespråkar.
Använd alltid båda bromsarna. (Utom på snö , is, gräs, då bromsar jag enbart bak.)
http://www.bosch-moto.com.br/en/br/...s_2/tipps_zum_bremsen_2/tips_for_braking.html
 
Last edited:

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag har en själv en Z1000 SX.
Jag bytte till en kugg större framdrev.

Du kan utan problem köra med orginal utväxling. Den är lätt körd och klarar bra att åka på hög växel i låg fart.

Anledningen till att jag bytte var att få ner varvet lite när åker motorväg
 

SasaLejon

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2016
Ort
Robertsfors
Hoj
KTM 625 Duke 2
"helt grön på MC"
"tips om både körning, mc:n och allt som jag borde veta som nybörjare"

Låter oroväckande! ;) Har du körkort för mc....? Det hade varit en bra start annars.
Innan du drevar om. :)

Tja.
Nej, jag har inte körkort än men jag har börjat med utbildningen. Det är sista kortet jag saknar.
Med tips på mc så menar jag såhär:
Om du frågar mig om tips på quad tex så kan skriva massor, hjulinställning, däcktryck, däck för olika underlag, sittposition, drevning för olika körningar och massor annat.
Tänkte kanske nån kan dela av sig nått om mc. Det man inte ler sig i körskolan såklart.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Tja.
Nej, jag har inte körkort än men jag har börjat med utbildningen. Det är sista kortet jag saknar.
Med tips på mc så menar jag såhär:
Om du frågar mig om tips på quad tex så kan skriva massor, hjulinställning, däcktryck, däck för olika underlag, sittposition, drevning för olika körningar och massor annat.
Tänkte kanske nån kan dela av sig nått om mc. Det man inte ler sig i körskolan såklart.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Du har redan fått bromstips
http://www.bosch-moto.com.br/en/br/...s_2/tipps_zum_bremsen_2/tips_for_braking.html

men full kontroll är bra.
http://www.svmc.se/school/Full-Kontroll/

Och gå några kurser hos SMC så blir det ännu bättre !
http://www.svmc.se/school/

Det är ju tom så att det finns försäkringsbolag som ger rabatt till SMC medlemmar.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650

Tja.
Nej, jag har inte körkort än men jag har börjat med utbildningen. Det är sista kortet jag saknar.
....Klippt bort....
Så bra då! :)
Fick en känsla att du hade spontanköpt en hoj, ville veta hur man göra/kör/moddar, utan att ha koll på det grundläggande.

Och att det kanske kunde röra sig om ännu en glad gosse som kör runt utan körkort och känner sig som Kungen. För att så småningom sluta som en post i olycksstatistiken. Det finns ju ett antal sådana exempel.

Men det var ju skönt att jag hade fel i min oro! :)

Lycka till med kortet. Och kör ett par hundra mil med din Kawa innan du ändrar något. Det kan mycket väl vara så att det man först trodde var rätt, visar sig inte vara lika rätt efter ett tag...
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Det är alltid läskigt i början. Jag får alltid handsvett o allmän oro när jag inte kört på ett tag. Bara kör ett tag. Låt mc vara en del/förlägning av din kropp. Så kommer du snart synka. Känns det fortfarande likadant. Så dreva bara om
 

Richard1

Medlem
Gick med
17 Jan 2017
Ort
Stockholm
Hoj
R6 -07 & z1000sx-18

...
Med tips på mc så menar jag såhär:
Om du frågar mig om tips på quad tex så kan skriva massor, hjulinställning, däcktryck, däck för olika underlag, sittposition, drevning för olika körningar och massor annat.
Tänkte kanske nån kan dela av sig nått om mc. Det man inte ler sig i körskolan såklart.

Google och youtube brukar vara bra utgångspunkter i det fall man vill ha tips. :va Istället för att be folk på ett forum sammanfatta allt som redan finns skrivet på annan plats. Det är inte riktigt något unikt du efterfrågar.

Om det är något som man inte vet, är det i princip alltid någon som gjort en video om det på youtube. :fakta
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Tror timmar på hojen ger bättre effekt än att börja bygga om den. Om du har någon bekant att övningsköra privat med är det extremt välinvesterade 50kr (eller vad det nu kostar att bli handledare).
Och där uppe i obygden (hej från Umeå) finns ju gott om asfalterade vägar med lite trafik :crash
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Google och youtube brukar vara bra utgångspunkter i det fall man vill ha tips. :va Istället för att be folk på ett forum sammanfatta allt som redan finns skrivet på annan plats. Det är inte riktigt något unikt du efterfrågar.

Om det är något som man inte vet, är det i princip alltid någon som gjort en video om det på youtube. :fakta

Fördelen med att fråga på ett forum är ju dock att man öppnar en dialog med likasinnade där man kan ställa följdfrågor.
Själv är inte alltid bäste dräng och att anmärka på att en nybörjare ber om råd är bara dumt. Tycker du att det är jobbigt med folk som ställer frågor så kanske du inte ska hänga på ett hjälpforum.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Google och youtube brukar vara bra utgångspunkter i det fall man vill ha tips. :va Istället för att be folk på ett forum sammanfatta allt som redan finns skrivet på annan plats...
Varför antingen-eller när man kan få både-och?
 

SasaLejon

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2016
Ort
Robertsfors
Hoj
KTM 625 Duke 2
Jag har en själv en Z1000 SX.
Jag bytte till en kugg större framdrev.

Du kan utan problem köra med orginal utväxling. Den är lätt körd och klarar bra att åka på hög växel i låg fart.

Anledningen till att jag bytte var att få ner varvet lite när åker motorväg
Tack för svaret och roligt att se att det finns fler som kör en Kawasaki 1000. :)

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
 

SasaLejon

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2016
Ort
Robertsfors
Hoj
KTM 625 Duke 2
Du har redan fått bromstips
http://www.bosch-moto.com.br/en/br/...s_2/tipps_zum_bremsen_2/tips_for_braking.html

men full kontroll är bra.
http://www.svmc.se/school/Full-Kontroll/

Och gå några kurser hos SMC så blir det ännu bättre !
http://www.svmc.se/school/

Det är ju tom så att det finns försäkringsbolag som ger rabatt till SMC medlemmar.
Tja.
Det med SMC låter så spännande. Medlem kommer jag att vara det är ingen snack om saken. Men kurser är tyvärr lite svårt för oss som bor här uppe. (Norr om Umeå)


Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
 

SasaLejon

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2016
Ort
Robertsfors
Hoj
KTM 625 Duke 2
Det är alltid läskigt i början. Jag får alltid handsvett o allmän oro när jag inte kört på ett tag. Bara kör ett tag. Låt mc vara en del/förlägning av din kropp. Så kommer du snart synka. Känns det fortfarande likadant. Så dreva bara om
Oro är bara förnamnet nu.
Körvana av olika maskiner med stora effekter är det inget brist på, men att köra en 1000 kubikare som första hoj känns väll sådär.
Men det går nog bra om man kör med insidan av hjälmen.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Oro är bara förnamnet nu.
Körvana av olika maskiner med stora effekter är det inget brist på, men att köra en 1000 kubikare som första hoj känns väll sådär.
Men det går nog bra om man kör med insidan av hjälmen.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Du har ju erfarenhet av liknande maskiner. Så länge du kör säkert i din takt o inte kör utöver vad du känner dig bekväm med." Detta är speciellt värt att tänka på om man kör i grupp gärna med nån som är snabbare än en själv"Så går det säkert bra. Vet själv att på våren när man kör är man väldigt försiktig med gasrullen, o sakta vrider upp den. På höstkanten. Är rullen i botten hela tiden. O bankar i växlarna. Det kommer utav sig själv. Du har ju själv insikt o det är bra
 
Last edited:

SasaLejon

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2016
Ort
Robertsfors
Hoj
KTM 625 Duke 2
Du har ju erfarenhet av liknande maskiner. Så länge du kör säkert i din takt o inte kör utöver vad du känner dig bekväm med." Detta är speciellt värt att tänka på om man kör i grupp gärna med nån som är snabbare än en själv"Så går det säkert bra. Vet själv att på våren när man kör är man väldigt försiktig med gasrullen, o sakta vrider upp den. På höstkanten. Är rullen i botten hela tiden. O bankar i växlarna. Det kommer utav sig själv. Du har ju själv insikt o det är bra
Hej. Tack för tröstande rader. :)
Har lite tur att lille bror har köpt också sin första hoj (er6n) och är lugn av sig i natur så vi kommer hänga med en del.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Hej igen denna boken har jag haft mycket nytta av. Tar upp mycket matnyttigt. Bara sök i google så dyker det upp pdf bok du kan ladda ner, direkt i mobilen "sportriding techniques by nick ienatsch pdf " en sak jag lärde mig tidigt från boken är att alla kan gasa, det ser häftigt ut o är enkelt. Men väldigt få vet hur man bromsar bra, vilket är betydligt viktigare, han uppmuntrar att lägga mycket tid att lära sig ordentlig inbromsning. Sen finns " twist of the wrist " att beskåda på youtube. När man frågar mc folk kan man ibland höra lite motsägelsefulla saker gällande körningen. Twist of the wrist tar upp det ganska bra. Tex vad som händer med styrningen i kurva ifall du bromsar kontra håller stadig gas o liknande. Det gör dom genom att filma framgaffel o bakdämpare, o liknande. Helt klart sevärd.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top