Starta eget med kollegor..

tugge

Medlem
Gick med
4 Jul 2011
Ort
Grums
Hoj
VT1100c2 -95
Vi är några på firman som tröttnat på chefen och har pratat om att starta eget.

Men jag är lite frågande, vi är 4-5 stycken, vad bör man tänka på?

Vi jobbar inom ett serviceyrke och har olika kompetenser inom samma yrke,
och vi skulle komplettera varandras egenskaper mycket bra.

Jag känner att jag kan lita på personerna och alla har ordnad/god privatekonomi.

Ska man gå ihop i ett AB, eller ska man köra Enskilda bolag under samma firmanamn och fakturera sinsemellan när man hjälps åt?

Det är ett stort steg för oss allihop och troligtvis kommer vi plocka med ett gäng kunder ur gamla firman. En av oss har tidigare drivit eget företag med ca. 10-15 anställda..


Inputs?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
AB självklart.
Se till att ha ett vettigt kontrakt som inkluderar allt som ansvarsfördelning, ägande, hantering av konflikter, osv. DVS. allt. Folk kan ändras genom åren och saker kan ske. Då är det bättre att ha ett papper på hur sånt skall hanteras redan färdigt.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Inte någon erfarenhet så men har byggare bob i bekantskapskretsen som ledsnade på att köra eget. Han och några medbrottslingar kör nu som så att en förvaltar det hela med jobb, driva in stålar och sådant praktiskt medan dom andra bara knegar och så fakturerar han sig själv så att säga åt dom.

Detta har dom kört ett gäng år nu.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
AB självklart.
Se till att ha ett vettigt kontrakt som inkluderar allt som ansvarsfördelning, ägande, hantering av konflikter, osv. DVS. allt. Folk kan ändras genom åren och saker kan ske. Då är det bättre att ha ett papper på hur sånt skall hanteras redan färdigt.

Mja. Ju fler kockar..... Om man nu nödvändigtvis skall gå ihop 5p så så skall man ha ett aktieägaravtal där allt regleras. Arbetstider, budgetar, semestrar, ansvarsfördelning, löneutveckling, vinstfördelning (villka villkor skall uppfyllas, när och hur mycket) osv osv. Framtidsplaner? När säljer man bolaget? Inte alls säkert att 3 vill kränga när 2 vill. Vad händer då?

Utöver detta skall alla ha ett anställningsavtal som reglerar sekretess, tystnadsplikt, karantän osv osv. Detta är inget man knackar ihop själv utan man måste ta hjälp av en jurist för det finns många kryphål.

Been there done that. Det är mycket komplicerat. I början coola bananer men förr eller senare uppstår konflikter.
Nu är jag egen till 100% och livet blev med ens så okomplicerat.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Kör själv eget AB som konsult, men samarbetar med andra i liknande situation och ibland uppstår frågan om man inte borde gå samman i ett gemensamt bolag. Jag är själv väldigt tveksam till att, oavsett bolagsform, gå in i ett gemensamt bolag enligt ett mer traditionellt upplägg, bl.a. med tanke på de saker som Starstriker tar upp. En stor del av anledningen till att jag kör eget är trots allt den frihet det innebär och att gå samman med flera gör att man hamnar i ett läge där man blir beroende av varandras tillit Till och med om man skulle gå ihop med folk man känner väldigt väl kan pengar, makt och liknande lätt göra att människors syften med att samarbeta ändras till det sämre, särskilt när någon typ av problem uppstår.

En modell som jag börjat snegla på mer och mer och som blir allt vanligare inom det område jag verkar är att egenföretagare som har någon form av gemensamt syfte går samman under ett gemensamt bolag, men samtidigt har kvar sina egna AB. I det gemensamma bolaget hjälps man åt och hanterar de gemensamma syftena, medan var och en fortfarande har friheten i de egna bolagen. Skulle syftena inte längre vara gemensamma är det inte märkligare än att man lämnar grupperingen och fortsätter med sitt eget. Krävs förstås bra avtal och liknande även där, men man blir inte lika djupt insyltad med varandras ekonomier osv. Tror denna form kommer bli allt vanligare som ett alternativ till att vara anställd.
 

AndreasStam

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2012
Ort
Uppland väsby
Hoj
2007, Suzuki Gsxr 1000
Starta ett AB tillsammans sen kan alla inblandade ha egen F-skatt och fakturera det gemensamma ABt. Ett sk paraplybolag
 

tugge

Medlem
Gick med
4 Jul 2011
Ort
Grums
Hoj
VT1100c2 -95
Mycket bra tankar, verkar som enskilda bolag är vägen att gå.

Hur löser man biten om det s.k. paraplybolaget går 1 mkr i vinst ett år, fördelar man vinsten lika?
Blir ju svårt att avgöra hur mycket pengar var och en ska ha om Gubbe 1 & 2 har jobbat 100 timmar övertid medans
de andra kanske gjort 300 timmar övertid ett år..

Sen kan det ju även vara så att mina tjänster drar in mindre pengar än Gubbe 3's som kanske genererar 25% mer inkomst i bolaget.

Jag är skitsugen på att ta klivet, men oroar mig mycket för att det kan skita sig på så många plan..
 

Raderad medlem 51742

Guest
Mycket bra tankar, verkar som enskilda bolag är vägen att gå.

Hur löser man biten om det s.k. paraplybolaget går 1 mkr i vinst ett år, fördelar man vinsten lika?
Blir ju svårt att avgöra hur mycket pengar var och en ska ha om Gubbe 1 & 2 har jobbat 100 timmar övertid medans
de andra kanske gjort 300 timmar övertid ett år..

Sen kan det ju även vara så att mina tjänster drar in mindre pengar än Gubbe 3's som kanske genererar 25% mer inkomst i bolaget.

Jag är skitsugen på att ta klivet, men oroar mig mycket för att det kan skita sig på så många plan..

Det där skulle jag säga beror väldigt mycket på vilken typ av verksamhet man bedriver. Är man t ex konsulter kan man tänka sig att var och en fakturerar sin debiterbara tid till det gemensamma bolaget. Sen fakturerar det gemensamma bolaget slutkunden med ett påslag på några procent. Påslaget, eventuellt kombinerat med en fast kostnad per månad, används för att bekosta saker man vill dela på gemensamt. Det finns då inte så stor poäng i att skapa onödigt stor vinst i det gemensamma bolaget, utan då handlar det mer om att man kanske vill att det gemensamma bolaget skall få tillräcklig omsättning och i övrigt sunda siffror så att man har lättare att komma på fråga i upphandlingar och liknande.

Om man i den verksamhet man bedriver inte tar betalt genom att fakturera varje persons tid blir det dock en annan sak. Då får man hitta en annan modell.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Sedan avskaffandet av revisionsplikt för AB och minskat aktiekapital så är det AB som är det solklara svaret. Sedan är frågan hur ni skall lägga upp strukturen för er minikoncern. Räcker det med interna avtal eller skall ni ha ett AB var med någon koncernstruktur.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
AB självklart.
Se till att ha ett vettigt kontrakt som inkluderar allt som ansvarsfördelning, ägande, hantering av konflikter, osv. DVS. allt. Folk kan ändras genom åren och saker kan ske. Då är det bättre att ha ett papper på hur sånt skall hanteras redan färdigt.
Sant!
Är otroligt vanligt att man tänker på allt man vill inleda i ett kontrakt, men hur man tar sig ur kontraktet/samarbetet missas alltför ofta.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Att starta tillsammans med andra skulle jag undvika i det längsta. Är man inte ovänner innan så riskerar ni att bli det.

Jag samarbetade en gång i tiden med en vän. Vi hade varsin firma men gjorde projekt gemensamt i princip som gemensamt bolag och det uppstår alltid situationer man har olika syn på och man kanske även har olika drivkraft och målsättningar.

Är det på något sätt möjligt så starta själv istället.
 

tugge

Medlem
Gick med
4 Jul 2011
Ort
Grums
Hoj
VT1100c2 -95
Sedan avskaffandet av revisionsplikt för AB och minskat aktiekapital så är det AB som är det solklara svaret. Sedan är frågan hur ni skall lägga upp strukturen för er minikoncern. Räcker det med interna avtal eller skall ni ha ett AB var med någon koncernstruktur.

Har försökt läsa på lite, ett varsitt AB som fakturerar HB't verkar ju vara en vettig modell.
Tiden man lägger ner på sitt egna AB är ju isf upp till var och en, sen fakturerar man
endast debiterbar tid ut mot kund via HB't.


Att starta tillsammans med andra skulle jag undvika i det längsta. Är man inte ovänner innan så riskerar ni att bli det.

Jag samarbetade en gång i tiden med en vän. Vi hade varsin firma men gjorde projekt gemensamt i princip som gemensamt bolag och det uppstår alltid situationer man har olika syn på och man kanske även har olika drivkraft och målsättningar.

Är det på något sätt möjligt så starta själv istället.

Problemet är att jag kan nog inte driva runt företaget själv, med de andra skulle vi täcka
ett större område inom branschen och kunna hjälpas åt.
Hade jag varit säker på att jag kunnat få ihop tillräckligt med kunder åt mig själv hade
jag kört på :)
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det finns en stor nackdel med handelsbolag och det är att ägarna är obegränsat och personligt ekonomiskt ansvariga. Det innebär att om företaget hamnar i ekonomiskt obestånd, t ex pga att man blir skadeståndsskyldig mot en kund eller har kunder som inte betalar är det ägarna till bolaget som själva, genom sina personliga ekonomier, blir ansvariga. Om det går riktigt illa kan man då dra på sig skulder för resten av livet pga. att någon av de andra delägarna klantat till det. I ett AB riskerar man i princip bara förlora det insatta aktiekapitalet.

I och för sig kan väl ett ett HB ägas av av flera AB istället för fysiska personer. Möjligen skulle det göra att man kommer ifrån risken jag tar upp ovan. Är osäker på om det fortfarande behövs s.k. "bolagsmän" i handelsbolaget som är fysiska personer och som då är ekonomiskt ansvariga, oavsett om det är aktiebolagen som äger handelsbolaget.
 
Last edited by a moderator:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Problemet är att jag kan nog inte driva runt företaget själv, med de andra skulle vi täcka
ett större område inom branschen och kunna hjälpas åt.
Hade jag varit säker på att jag kunnat få ihop tillräckligt med kunder åt mig själv hade
jag kört på :)

Det är inget problem.

Jag har själv haft eget företag inom webb och marknadsföring.
Samarbetade ofta med 1-2 andra individer med egna företag, var inte svårare att de fakturerade mig (eller jag dom) och den med främsta kundkontakten fakturerade slutkunden.

Jag kunde t.ex. ha hand om planeringsfasen, fotografering, copy och skissa på layout/design medan en kompis/kollega satt med programmeringen (och en tredje satt med integrationen mellan olika affärssystem).


Svårt att se nackdelar med detta koncept, det är möjligtvis marknadsföring, men då skulle ni kunna ha ett gemensamt bolag över er som är det som syns utåt och därmed också ett gemensamt namn. Problem solved :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top