Autodecomp husaberg ?

Misterkaoz

Medlem
Gick med
28 Dec 2014
Ort
Kristianstad
Hoj
Husaberg Fs650e -2008
Vart ute och körde tidigare under kvällen, stängde av hojen, nu går motorn inte riktigt runt.

Motorn slutar snurra när det är dags för kompression (tror jag) startmotorn orkar inte förbi detta, kicken går ej att rubba.

Men om man håller in den manuella decompen på styret, så snurrar motorn runt problemfritt både på elen och kicken, men släpper man decompen så stannar motorn ett varv senare.

Någon som har erfarenhet av detta, kanske någon som vet exakt vad som hänt och vad som bör göras?

Fick ju inte med mig hojen hem utan den står i skogen.. så jag har inte möjlighet att undersöka själv, men jag undrar och funderar ! :)

Husaberg 650 -2005 :)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Om de automatiska decompen lagt av i infällt läge dvs fullt komptryck hela tiden så är motorn bara ännu lättare att starta du måste bara ha rätt teknik.
Om elstarten funkat bra tidigare så kan du få igång den genom att trycka in decompen på handtaget och köra startmotorn. Släpp decompen halvsakta samtidigt som du kör startmotorn så brukar de hoppa igång.
Om du ska kicka igång den så tryck först kolven i topp (tdc) och tryck sakta ner kicken så kolven just passerar tdc. Därifrån kickar du.- Du måste upprepa denna inställning av kolv vid varje kickning.
Lufta ur motorn de första du gör innan provstart genom att hålla inne decompen och kicka 5-7 snabba kick. Om inte maskinen startar på 2-3 kick lufta ur den igen.
 

Misterkaoz

Medlem
Gick med
28 Dec 2014
Ort
Kristianstad
Hoj
Husaberg Fs650e -2008
Tack för svar!!! :) testade att successivt släppa decompen på styret medans jag körde runt motorn på startmotorn men de blev bara trögare för startmotorn och den orkade inte rubba motorn alls när decompen va helt släppt.

Ska hämta hojen om en stund och testa kicka igång honom :)
 

horbror

Vi är vad vi heter
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
FE 650 + S1000R + Leonardo 300 + Typhoon 172cc
På min gav momentbegränsaren till startmotorn upp (efter lite för långt nötande).
Samma symptom som för dig, orkade inte heller dra runt trots manuell stegvis decomp.
 

Misterkaoz

Medlem
Gick med
28 Dec 2014
Ort
Kristianstad
Hoj
Husaberg Fs650e -2008
Min startmotor kan ibland välja att inte dra ( den bara surrar )

Jag har provat att kicka runt motorn, den går att kicka men det är otroligt mycket mer komp än tidigare, jag ska ta av topplocket och kika på decompen. Ska försöka lokalisera vad som inte funkar som det ska
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top