Livstids registrering?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Hur länge är en mc registrerad på en ägare när den är avställd?
För alltid sålänge inget ägarbyte registrerats?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, det förefaller rimligt. Eller skrotad, då.

Undantaget är om du inte förnyar registerhållningsavgiften årligen (35kr?), då ramlar den ur registret och registreringsnumret blir ledigt efter viss karenstid. Då kan man visserligen registrera in den igen efteråt, men det kräver lite pappersexcersis.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Ja, det förefaller rimligt. Eller skrotad, då.

Undantaget är om du inte förnyar registerhållningsavgiften årligen (35kr?), då ramlar den ur registret och registreringsnumret blir ledigt efter viss karenstid. Då kan man visserligen registrera in den igen efteråt, men det kräver lite pappersexcersis.

- Märkligt att man aldrig sett eller hört talas om registerhållningsavgiften? Är den inbakad i fordonsskatten eller hur debiteras den?
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Lite som i Nordkorea, livstid i tre generationer. För många år sedan sålde jag en RD350 till Norge. Han skulle ha den till ett projekt så han skickade aldrig in ägarbytet. Trots upprepade avanmälningar och brev till transportstyrelsen blir jag inte av med den. Motiveringen är att jag inte kan styrka att jag inte äger cykeln och får snällt betala 50 kr/år i registeravgift...
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Lite som i Nordkorea, livstid i tre generationer. För många år sedan sålde jag en RD350 till Norge. Han skulle ha den till ett projekt så han skickade aldrig in ägarbytet. Trots upprepade avanmälningar och brev till transportstyrelsen blir jag inte av med den. Motiveringen är att jag inte kan styrka att jag inte äger cykeln och får snällt betala 50 kr/år i registeravgift...

- Det liknar den sits jag sitter i. Men om du inte betalar registeravgiften så kommer väl hojen ramla ur registret? (enligt BrooklynS här ovan)
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
- Det liknar den sits jag sitter i. Men om du inte betalar registeravgiften så kommer väl hojen ramla ur registret? (enligt BrooklynS här ovan)

Först påminnelse, sedan inkasso, sedan den spanska inkvisationen, alternativt så kommer Baltic inkasso tillbaks med sina grishuvuden. Staten kommer du aldrig undan...
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Först påminnelse, sedan inkasso, sedan den spanska inkvisationen, alternativt så kommer Baltic inkasso tillbaks med sina grishuvuden. Staten kommer du aldrig undan...

Var väl ett älghuvud? (med morakniv i pannan)
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Registerhållningsavgiften går nog till inkasso om du inte betalar den och den måste betalas tills fordonet skrotas eller exporteras. För en massa år sedan använde vi en bil till ett projekt så den skrotades aldrig. Då skulle vi få betala registerhållningsavgiften i 10 år efter vägverket fått anmälan om att fordonet inte finns. Funkar inte det kan man anmäla det stulet för att få bort det ur registret.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Lite som i Nordkorea, livstid i tre generationer. För många år sedan sålde jag en RD350 till Norge. Han skulle ha den till ett projekt så han skickade aldrig in ägarbytet. Trots upprepade avanmälningar och brev till transportstyrelsen blir jag inte av med den. Motiveringen är att jag inte kan styrka att jag inte äger cykeln och får snällt betala 50 kr/år i registeravgift...
Anmäl som stulen?
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Registerhållningsavgiften får du räkning på endast om fordonet är avställt, annars är det inkluderat i skatten
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Ja, det förefaller rimligt. Eller skrotad, då.

Undantaget är om du inte förnyar registerhållningsavgiften årligen (35kr?), då ramlar den ur registret och registreringsnumret blir ledigt efter viss karenstid. Då kan man visserligen registrera in den igen efteråt, men det kräver lite pappersexcersis.

Så fungerade det när denna avgift dök upp, nu fungerar det inte så längre, nu är du tvingad att betala denna avgift år ut och år in (avställd som påställd). 50 kronor ligger den på.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag är egentligen för hederlig för detta (förutom total dyslexi vad gäller hastighetsskyltar), men jag tror nog jag får ta till detta knep.

Ja, jag menar, har de lagat det så gott för sig att man inte kan bli av med avgiftsjäveln för att hojen lämnat landet utan att det registrerats så får man ju använda de medel och metoder som står till fogs.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jag är egentligen för hederlig för detta (förutom total dyslexi vad gäller hastighetsskyltar), men jag tror nog jag får ta till detta knep.

Problemet är att det inte funkar. Anmäler du den stulen så "finns" den och ska betalas registeravgift för, ända tills den blir ostulen. Eftersom svensk polis i praktiken inte längre utreder brott så blir du aldrig av med den.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Jag är egentligen för hederlig för detta (förutom total dyslexi vad gäller hastighetsskyltar), men jag tror nog jag får ta till detta knep.
Kan du inte beställa hem ett regbevis och kryssa i rutan att den gått till skrot/export?
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Skrota?

Om fordonet skrotats, förstörts eller om du gjort något som innebär att fordonet inte längre kommer att användas i trafik, så ska det avregistreras. Du anmäler det på registreringsbeviset. Vi bedömer om fordonet ska avregistreras. Följande fordonsslag omfattas av dessa regler:

tung lastbil eller tung buss (totalvikt över 3 500 kg)
släp
motorcykel
registrerad moped
traktor
registrerat motorredskap
terrängfordon (tung terrängvagn, terrängskoter, snöskoter, terränghjuling och terrängsläp).

För att vi ska kunna göra en bedömning ska anmälan innehålla

en redogörelse om vilka åtgärder som gjorts
ett intyg eller liknande (uppgifterna bör styrkas)
fordonets registreringsskylt(ar).
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Lite OT men jag kom på att jag äger en skoter en 74:a Everest som varit anställd i minst 20 år. Har inte fått nån registerhållningsavgift på den på en herrans massa år. Finns dock med bland mina fordon hos transportstyrelsen och nån miss verkar ju skett, finns det risk att jag får betala 20-25 år retroaktivt om man råkas nämna detta?

Har som glömt, förträngt att jag hade kvar den skotern ??
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Sålde en ZX9r 2010 till en norrman som aldrig registrerade den i Norge eller för den skull anmälde införsel.
Har betalt den f-e registeravgiften sen dess.
Säljer aldrig mer ett fordon till dessa förbaskade norrmän??
 

Holke

Sporthojsnörd
Gick med
11 Oct 2007
Ort
Kalmar
Hoj
Cagiva V-Raptor 1000 -04
Sålde en ZX9r 2010 till en norrman som aldrig registrerade den i Norge eller för den skull anmälde införsel.
Har betalt den f-e registeravgiften sen dess.
Säljer aldrig mer ett fordon till dessa förbaskade norrmän??

2008 sålde jag en Ducati till Danmark, gissar att den inte registrerades där eftersom jag stod kvar som ägare. Detta trots jag kryssat i export och skickat in skylten.
Efter 4-5 år så tröttnade jag på att betala in registerhållningsavgiften, så jag mailade bara till transportstyrelsen och förklarade min situation. Utan några problem ströks hojen ur registret och mitt problem var löst...
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top