Köra på fel sida av vägen och fronta ett annat fordon behöver inte vara olagligt !

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Helt sjukt tycker jag.
Men det tycker tydligen inte politikerna i riksdagen som skriver ihop lagarna.
https://www.expressen.se/gt/gunvor-och-borje-korde-hem-fran-willys-dog-i-kraschen/

Samtidigt påbörjade polisen en utredning för att komma fram till vad som låg bakom dödsolyckan. Det ledde fram till att föraren av den andre bilen åtalades för vårdslöshet i trafik och vållande till annans död med vållande till kroppsskada som andrahandsyrkande.
I julas kom Skaraborgs tingsrätt med sin dom: Den unge mannen friades på alla punkter.
Tingsrätten slår fast att han kom över i mötande körfält och att det var det som orsakade kraschen. Samtidigt menar rätten att det inte är klarlagt vad som föranledde att han kom över i det fältet.
I domen står det att mannen uppgett att han inte har några minnesbilder från olyckan och att han inte kunnat lämna någon förklaring till det inträffade. Åklagaren valde att inte överklaga domen och den har vunnit laga kraft.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Detta hände mig för 3 år sedan.
(Kopierat från en annan tråd).

Det är nog tyvärr värre än så.
Den 15/3 2015 så mötte jag en skåpbil på en väg där sikten var utmärkt. Inga träd eller annat som skymde. Jag såg på långt håll att vi skulle mötas någonstans i kurvan. Hade tidigare på samma tur mött bilister som tyckte det var ok att "låna" lite av min del av vägen så jag var på min vakt. Ser till min fasa att skåpbilen skär kurvan som om jag inte finns. Tvingades ner vid sidan av asfalten men hade ett djupt dike till höger så jag kom inte helt undan bilens backspegel. Vänster handtag krossade hans stora backspegel och kopplingen mitt ringfinger. Backspegeln fortsatte ner på mitt lår med en lårkaka som följd och vidare bakåt där den slog sönder bakre blinkersen. Vi skrev ner liknande vittnesmål i polisens närvaro vilket några månader senare ledde till.........Utredningen nedlagd i brist på bevis
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Detta hände mig för 3 år sedan.
(Kopierat från en annan tråd).

Det är nog tyvärr värre än så.
Den 15/3 2015 så mötte jag en skåpbil på en väg där sikten var utmärkt. Inga träd eller annat som skymde. Jag såg på långt håll att vi skulle mötas någonstans i kurvan. Hade tidigare på samma tur mött bilister som tyckte det var ok att "låna" lite av min del av vägen så jag var på min vakt. Ser till min fasa att skåpbilen skär kurvan som om jag inte finns. Tvingades ner vid sidan av asfalten men hade ett djupt dike till höger så jag kom inte helt undan bilens backspegel. Vänster handtag krossade hans stora backspegel och kopplingen mitt ringfinger. Backspegeln fortsatte ner på mitt lår med en lårkaka som följd och vidare bakåt där den slog sönder bakre blinkersen. Vi skrev ner liknande vittnesmål i polisens närvaro vilket några månader senare ledde till.........Utredningen nedlagd i brist på bevis
Vad tyckte försäkringsbolaget om det då?
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Vad tyckte försäkringsbolaget om det då?

Bara att motparten ansågs vållande. Han erkände på plats framför poliser att han skurit kurvan och tagit upp hela körfältet, men att han inte sett mig.:dummer Tappade helt tron på rättssäkerheten efter detta.:huvet
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Tja, när det gäller den länkade artikeln så måste jag nu tyvärr säga att jag har full förståelse för att föraren av bilen som kom över på fel sida vägen blev friad. I artikeln nämns inget om teknisk bevisning, vittnesmål eller annat som bevisar att det var på grund av hans handlande som han kommit över på fel sida vägen. Det går med andra ord inte att utesluta att det är av en genuin olyckshändelse som han befann sig på fel väghalva. Och då ska han heller inte dömas för att ha varit ansvarig för olyckan.

Personligen så tror jag också att det är han som är orsaken till att bilen kommit över på fel sida vägen. Antingen genom att han kört som en flåbuse eller rattsurfande eller något. Det brukar oftare vara sånt som är orsaken till en trafikolycka när en ung man är vållande än att det blivit en olycka på grund av orsaker som han inte kunnat påverka. Och "minnesförlusten" beror på att han vet att han gjort något felaktigt men vill inte ta ansvar för det.

Domstolar kan inte välja att efter eget godtycke fälla någon för ett brott när det inte finns minsta bevis för att ett brott ens har inträffat. Tänk er om ni skulle bli fällda, få dagsböter och bli av med körkortet för fortkörning om ni kört i diket. Utan bevis eller vittnesmål på att det gått alldeles för fort. För att tingsrätten anser att det måste varit mest logiskt att det gått för fort för annars skulle det ju inte blivit någon olycka.

Hur kommer det sig förresten att Trafikverket inte har gjort tvåtillettväg med mitträcke på platsen redan för flera år sedan? Enligt artikeln i kvällstidningen så är ju tydligen vägen känd som "dödens väg", och på bilderna i artikeln ser den ut att kunna vara tillräckligt bred för att få bli av med vägrenarna och "förädlas".
 

Smagatusk

Guest
Självklart ska han frias. Om det inte finns några vittnen är det ju ingen som vet om nån dåre har tacklat ynglingen så han kom över på fel sida av vägen.

Som exempel...
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Några hundra meter från min bostad var det en bilist som uppenbarligen kom över på fel sida av vägen för nån vecka sen. För honom var det dödsstraff på det eftersom han mötte en lastbil med släp lastat med gödsel.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Några hundra meter från min bostad var det en bilist som uppenbarligen kom över på fel sida av vägen för nån vecka sen. För honom var det dödsstraff på det eftersom han mötte en lastbil med släp lastat med gödsel.
Rattsurfarna sanerar förhoppningsvis sig själva.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Några hundra meter från min bostad var det en bilist som uppenbarligen kom över på fel sida av vägen för nån vecka sen. För honom var det dödsstraff på det eftersom han mötte en lastbil med släp lastat med gödsel.

Rattsurfarna sanerar förhoppningsvis sig själva.

Men när rattsurfaren möter en motorcyklist är det inte säkert att rattsurfaren får dödsstraff...:(
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Men när rattsurfaren möter en motorcyklist är det inte säkert att rattsurfaren får dödsstraff...:(
Nä.. jag klarade mig med krökta fotpinnar och krokigt ben när jag blev prejad av en ung tjej med ansiktet i mobilen förra februari. Och hon klarade sig med bucklig framdörr och en utskällning.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top