P-avgifter i Sthlm, dags att anordna en protest?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hej Hoztic, jag har aldrig träffat någon person ur allmänheten som säger sig hata oss motorcyklister (eller på annat sätt gett uttryck för en sådan uppfattning). Var kommer denna uppfattning ifrån? Att jag kommenterar ditt inlägg beror bara på att du är ytterligare en i raden av personer på Sporthoj som menar att allmänheten "hatar" oss. :)
Hatar kanske är ett starkt ord, beroende på vad man väver in i det, men att det finns gott om folk som (starkt) ogillar oss har nog dom flesta upplevt. Dessutom har svenskar en välutvecklad förmåga att störa sig på det som inte passar inom deras normer, i synnerhet om den som sticker ut får några fördelar genom utstickandet, tex att vi kan glida mellan köerna, eller som här, vi parkerar gratis, OCH slipper dessutom trängselskatterna än så länge. Sen kan du ju lägga till det faktum att "vi alla" kör skitfort och låter massor också... Då tror jag att det är bättre att sälja in vår gratisparkering genom att visa för Svensson att dom tjänar att på att andra kör hoj, färre bilar som är i vägen, färre bilar som slåss om p-platserna osv, istället för att vara rebelliska och parkera på dumma ställen bara för att det kostar att stå på p-platserna. Då kan väl Bosse i sin SUV parkera på trottoaren också, eller ta hojparkeringen, eftersom det ändå inte står några hojar där?

Edit: Hej själv förresten :hej :)
 

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
"Dessutom har svenskar en välutvecklad förmåga att störa sig på det som inte passar inom deras normer, i synnerhet om den som sticker ut får några fördelar genom utstickandet, tex att vi kan glida mellan köerna, eller som här, vi parkerar gratis, OCH slipper dessutom trängselskatterna än så länge"

Där har du verkligen satt fingret på något, haha! Men jag skulle nog hellre kalla det för avundsjuka än för hat.

Om man tar köbildning som exempel, där vi med lätthet kan köra om (glida förbi, haha!) så är det långt fler som underlättar min omkörning än det är personer som försöker hindra den!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Där har du verkligen satt fingret på något, haha! Men jag skulle nog hellre kalla det för avundsjuka än för hat.

Om man tar köbildning som exempel, där vi med lätthet kan köra om (glida förbi, haha!) så är det långt fler som underlättar min omkörning än det är personer som försöker hindra den!
Visst är det så, men det räcker med en idiot som täpper till för att du kanske ska gå omkull och bli ganska illa tilltygad, kanske få men för livet. Eller en obstinat person som börjar leva rövare för att du står på trottoaren, eller kan glida mellan köerna, och får med sig en stor mängd människor som kanske inte ens hade en åsikt i frågan från början, och plötsligt har vi en opinion mot oss. INGEN som inte kör hoj kommer ju att börja slåss för att vi ska få parkera gratis eller kunna lanesplitta.
 

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
http://bfy.tw/IdB3

Buller brukar vara största anledningen till att hata oss.

Sedan följer - utan inbördes ordning, saker som:

Att vi anses ha "fri lejd" förbi fartkameror.

Att vi tränger oss i kösituationer...


Hej, trist att du har mer negativa erfarenheter än positiva på hur du upplever att din omgivning ser på dig bara för att du kör motorcykel!

Jag kör ganska mycket motorcykel. Under sommarhalvåret (läs; när temperaturen överstiger plus 5 C) kör jag, närpå, dagligen in till Stockholms innerstad.

Jag upplever det inte som du beskriver det. I ditt exempel "underlätta eller försvåra" är min erfarenhet att de flesta inte gör någonting alls. Sedan finns det ett antal som kör i sidled och ger plats, underlättar min omkörning.

Jag kan bara dra mig till minnes en situation där en bilförare avsiktligt körde i sidled för att försvåra min omkörning. Då ville jag passera på bilens högra sida och på min högra sida avgränsades vägbanan av trottoaren. Jag blev osäker på om jag gjorde rätt och accepterade denna trängning.

Jag kan även minnas ett annat tillfälle men där förflyttade sig foronet så blygsamt i sidled, till min nackdel, så jag kunde inte avgöra om det var avsiktligt eller inte.

Det jag faktiskt vill sätta fingret på är varför termen "hat" används som ett sätt att beskriva allmänhetens uppfattning om oss motorcyklister. Gynnar det vår sak (så att tex SMC skulle kunna stärka sina argument)?

I de exempel du tar upp så tycker jag det snarare handlar om avundsjuka. Att vi får en fördel gentemot andra. En fördel som vissa kan tycka vara orättvis.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
De har skyltat om MC-parkeringarna i närheten av kontoret nu och man kan väl säga att de inte är direkt välanvända efter detta. Jag skulle bli förvånad om de är kvar efter vintern. Jag är också vääääldigt osäker på att ett regimskifte i Sthlm skulle innebära att parkeringsavgifterna tas bort.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Kungligt bra varningsdekal på bensinpumpen på macken i dag.

35932297_10217072435192840_2305701275292925952_o.jpg
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
https://www.svmc.se/smc/Nyheter/Senaste-nytt-om-miljozoner/

I miljözon 3 kommer nu alltså alla typer av motorcyklar och mopeder kunna köras medan endast lätta bilar, lätta lastbilar och lätta bussar som drivs med el eller vätgas ska kunna framföras. För SMC är beslutet välkommet. Det visar att regeringen inte ser MC och moped som ett miljöproblem i Stockholm och andra svenska kommuner. Det tyder på att man ser MC och moped som fordon som bidrar till minskad trängsel, ökad framkomlighet och bidrar till hållbara städer.

Kommer vi att få se fullproppade MC-parkeringar i svenska städer i framtiden då bilister väljer att köra MC eller moped istället för att ta bilen som inte uppfyller kraven i Miljözonerna?

När miljözonerna börjar gälla är bilen inte ett alternativ om man inte köpt en ny som uppfyller kraven.
Då blir hojen och 2 000 i månaden i parkeringsavgift billigare, eller inte lika dyrt, än köpa ny bil...

Miljövänligt att köpa nytt hela tiden istället för att använda begagnat?

För oss som inte bor inom cykelavstånd till centrala Stockholm bryr de sig tydligen inte om. Vi får det besvärligare när busstrafiken inte går stup i kvarten som tunnelbana och pendeltåg. Men vi får inte plats allihopa där inne även om vi river allt och bygger skyskrapor. Och för oss som inte ens vill bo där prats det lite om...
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Herregud... P-appen betala-p för sthlm är helt magisk. Ja jag klantade mig när jag skulle pröjsa boendeparkeringen på hojen och lyckades få den på farsans bil, men att det går att betala boendeparkering MC på en bil som inte har boendeparkering är kanske inte helt strålande.
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Yo!

Noterar att där betalskylt nu kommit upp, har hojarna nästan helt försvunnit. MC-rutor där hojarna trängdes för bara några veckor sedan är i stort sett öde idag. Och vansinnet har nu nått även utanför tullarna, bl a hela Globen-området, vad det varkar. Nej, jag hoppas verkligen inte att Stockholm Parkering ska dra in ett jävla öre på oss. Å andra sidan - mc-rutor där det inte kommer in några stålar, kommer ju försvinna snabbare än en avlöning. Fast det känns ju rätt sekundärt, i sammanhanget.

Men, nu är det äntligen payback-time. Valet närmar sig med stormsteg. Och arslena som genomdrivit detta ska så få återgå till att samla kottar i skogen, fläta örngott på Samhall, eller klottra slagord på den nya fina och banandyra graffiti-väggen i Farsta. I vart fall ska de ut ur Stadshuset, pronto. Inte bara Helldén och hans kompisar, miljö-stalinisterna i MP. Det är duktigt många nyttiga idioter i Stadshuset som hjälpt honom genomdriva all denna skit...

Payback-time, som sagt...
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
MC-parkeringarna kommer nog göras om till parkeringsplatser för pack-cyklar. De som bor inne i staden och röstade på MP tycker nog fortfarande att de gjort bra, det är vi andra som har annan åsikt.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Hos oss har alla rullat upp hojarna på tomterna och de står bland buskar, på gräsmattor och överallt på brfernas egna tomter. Och rutorna är tomma, alt. fyllda med eu.moppar med borttagna regplåtar. Har nog aldrig sett så många 2-hjulingar utan plåtar som nu.

Löser man med fler trafiksäkerhetskameror.
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Politiker bryr sig bara om en sak...det är pengar. De bryr sig en hel del om det gröna såklart...när det gröna är en bit av papper med värde.
 

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
Jag tror mer på att den största anledningen till dessa nya parkeringsavgifter krasst är ekonomiska, d.v.s. färre tar bilen till jobbet och betalar parkeringsavgift samt trängselavgift och fler har under åren gått över till tvåhjulingar som inte behöver betala trängselavgift eller fram tills i år parkeringsavgifter.
Detta orsakar en inkomsttapp i intäkterna till Stockholms stad som man nu försöker att kompensera genom att tvinga alla motorcyklar och moped klass II att betala för parkering.
Miljön är nog mest ett svepskäl för att få in mer pengar till kassan.

Vad tror ni kommer hända när merparten av Svenska folket går över till elbilar och elmotorcyklar?
Vem tror att pappa Staten glatt ser på när drivmedelsskatteintäkterna minskar med miljarder kronor utan motåtgärd.
Redan nu undersöks återinförseln av vägskatt (det man hade på dieselbilar förr i tiden) vilket om det går igenom gör att även eldfordon kommer att få betala sin del av kakan.

I slutändan handlar det ändå om att vi ska betala en förutsedd summa pengar i olika avgifter till stat och kommun och den kommer man att försöka se till att den är lika stor om inte större år till år.
D.v.s. minskar intäkten från ett håll (parkeringsavgifter från bil) ökar man den från ett annat håll (parkeringsavgift från MC och Moped).
 

Richard1

Medlem
Gick med
17 Jan 2017
Ort
Stockholm
Hoj
R6 -07 & z1000sx-18
Jag tror mer på att den största anledningen till dessa nya parkeringsavgifter krasst är ekonomiska...

Det är väl allmänt känt att det ska skattas och avgiftsbeläggas här och var i bästa möjliga utsträckning. Argumenten till varför något görs är i mina ögon bara hur det paketeras och "säljs" till allmänheten. Intressanta politiska beslut förblir nog konstant i detta land.

Elbilar kommer säkert också skattas på ett eller annat sätt. Säkert då paketerat i argumentet att elen som driver bilen ifråga inte är miljövänligt producerad, eller ekologiskt närproducerat. :hihi
 

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
Elbilar kommer säkert också skattas på ett eller annat sätt. Säkert då paketerat i argumentet att elen som driver bilen ifråga inte är miljövänligt producerad, eller ekologiskt närproducerat. :hihi

Smaka på "Däcken sliter på väglaget och producerar farliga partiklar som inte är nyttigt att andas in".
Den förklaringen kör man redan med nu eftersom dialogen om att minsta trafiken fortgår.
Och det kan användas till alla fordon som kör på vägen, både elbilar och fossildrivna.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top