P-avgifter i Sthlm, dags att anordna en protest?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jamen gomorron..... Det protesterades ganska mycket häromåret. Var var TS?
 

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Ort
Uppsala
Hoj
Honda VFR1200F
Högerpolitik är väl att sänka skatten och höja avgifter? :va Att då ta betalt för MC-parkering är väl lysande eftersom alla får betala lika oavsett bärkraft!

Nej, det är bevisligen vänsterpartier som vill förbjuda, avgiftsbelägga eller höja skatten på saker som är kul, praktiskt eller bekvämt. Trängselskatterna, den automatiska uppräkningen av bränsleskatterna, årets omfattande höjningar av fordonsskatten för nästan alla fordon samt naturligtvis parkeringsavgifter för motorcyklar är alla införda av vänsterpartier. Bara som några exempel.

Men du har rätt i att partierna till höger faktiskt ibland sänker skatter.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
... årets omfattande höjningar av fordonsskatten för nästan alla fordon samt naturligtvis parkeringsavgifter för motorcyklar är alla införda av vänsterpartier. Bara som några exempel.

...som den sanslöst illa genomtänkta och utformade bonus<->malus-idiotin som kommer att innebära att det blir lönsamt att börja importera begagnade bilar igen, istället för att köpa nytt i Sverige.
Var det verkligen miljön som stod i fokus där? Eller chansen att klå företagen på extra hög skatt under bilens 3 första år...?

Konsekvensen blir i vart fall att teknikskiftet tar längre tid.
Varför köpa ny teknologi som straffskattas, när gamla grejer är sååå mycket billigare?



Eh - parkering. MC-parkering. Ämnet, typ:

Resonemanget ligger i samma linje: "Försvåra, fördyra - tänk inte för mycket på helhet och konsekvenser. Det kan vi patcha över senare med nya lagar."

Protestera? Det känns som vi inte lyckats tydliggöra vår ståndpunkt på det rätta stället i den politiska processen. En karavan med hojar som varvar till varvstopp mitt i stan känns i vart fall inte som rätt väg.
"Rösta med fötterna" brukar vara ett bra recept, men vilken motorcyklist röstade med Miljömarxisterna senast?

Jag ser den enkelhet man körde över oss i denna lilla sak som ett exempel hur enkelt man kan binda upp oss i större sammanhang.
 

sam1

Medlem
Gick med
9 Jan 2006
Ort
sthlm
Hoj
gpz 750 turbo. dominator.
tänker då parkera på längden om ja betalar för en parkering.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
En kille skrev en insändare i DN i veckan. Han hade fått 750:- i böter när han var hemma och sjuk.

Men att han inte fått veta det innan det infördes kan nog kommunen avfärda genom att säga att det skulle införts tidigare så han fått parkera "gratis" några månader.

Ska jag betala parkeringsavgift måste jag köpa en ny telefon och det har jag ingen lust till som miljömedveten medborgare!
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Nej, det är bevisligen vänsterpartier som vill förbjuda, avgiftsbelägga eller höja skatten på saker som är kul, praktiskt eller bekvämt. Trängselskatterna, den automatiska uppräkningen av bränsleskatterna, årets omfattande höjningar av fordonsskatten för nästan alla fordon samt naturligtvis parkeringsavgifter för motorcyklar är alla införda av vänsterpartier. Bara som några exempel.

Men du har rätt i att partierna till höger faktiskt ibland sänker skatter.

Inte för att vara sån men.. Trängselskatten i Stockholm var det faktiskt Moderaterna som införde efter tydligt vallöfte om att detta förslag skulle skrotas om de kom till makten.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Så ska vi kanske inte glömma borgarnas skattehöjning på trafikförsäkringen.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5889528

Men de gjorde det av välmening för vår egen "trafiksäkerhet" och dessutom fick du ju ett antal jobbskattebidrag som kompensation! :7peta

Det klagas på mycket här på SportHoj men dessa 32% är det väldans tyst om. Dessa 32% är betydligt större för mig än vad parkeringsavgifterna kommer att kosta mig.

– Jag delar inte deras uppfattning utan tycker att det har fungerat bra. Det har givit en betydande skatteintäkt, det har förmodligen haft en positiv effekt på trafiksäkerheten. Det har förmodligen gjort att en del unga män som annars kanske hade köpt väldigt kraftiga motorcyklar med rätt hög skaderisk, kanske har väntat i några år med att göra det och det tror jag i grund och botten varit bra, säger Anders Borg.

32% trafiksäkrare? :huvet

750 kronor kostar det tydligen att inte betala Helldéns avgifter enligt en insändare i DN...
 
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Berzerker Z650 Evo, Berzerker KX 500 Deathstroker, Berzerker Pro Mule
Plocka av regskylten vid parkering var inte så ovanligt förra säsongen här i stan. Lär nog bli fortsättning på "civil olydnad" denna säsong också.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Så ska vi kanske inte glömma borgarna skattehöjning på trafikförsäkringen.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5889528

Men de gjorde det av välmening för vår egen "trafiksäkerhet" och dessutom fick du ju ett antal jobbskattebidrag som kompensation! :7peta

Det klagas på mycket här på SportHoj men dessa 32% är det väldans tyst om. Dessa 32% är betydligt större för mig än vad parkeringsavgifterna kommer att kosta mig.

– Jag delar inte deras uppfattning utan tycker att det har fungerat bra. Det har givit en betydande skatteintäkt, det har förmodligen haft en positiv effekt på trafiksäkerheten. Det har förmodligen gjort att en del unga män som annars kanske hade köpt väldigt kraftiga motorcyklar med rätt hög skaderisk, kanske har väntat i några år med att göra det och det tror jag i grund och botten varit bra, säger Anders Borg.

32% trafiksäkrare? :huvet

750 kronor kostar det tydligen att inte betala Helldéns avgifter enligt en insändare i DN...


Omläggningen av trafikförsäkringen där försäkringsbolagen skulle vara huvudmän för skadades rehabilitering istället för La-la-landstinget hade kunnat bli hur bra som helst för oss motorcyklister - men tyvärr så protesterade vi, och andra, så högljutt att borgarna inte vågade gå vidare med förslaget.
Därför sitter vi nu fast med kostnaderna för steg 1 utan att kunna tillgodogöra oss nyttan av steg 2.
Bummer!

Ytterst få fattade vilket radikalt förslag det var.


...men, premieskatten kommer väl att A. Glömmas bort och B. Döpas om till något annat.

Som ubåtsjaktskatten.
1984 kunde vi (inte heller) freda våra gränser.
Enter en speciell "ubåtsjaktskatt" som lades på bensinpriset. Hela 50 öre/liter på dåtidens bensinpris.
Whopping 10% upp över natt för soppan.
Men Sverige accepterade. Pengarna gick ju till en god sak.
..och glömdes av.
Miljarder betalades in under åren, utan att vi blev ett dugg bättre på att freda oss.

10 år senare döpte man om "bensinskatten" till "energiskatt" och permanentade den tillfälliga ubåtsjaktskatten under nytt namn.

Tekniskt sett betalar vi fortfarande 50 öre litern varje gång vi tankar för att "stärka försvaret".

Hur tycker ni det går...?
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
De få gånger jag kommer att parkera i Tjockholm med hoj fortsättningsvis kommer jag naturligtvis betala, jag kommer också se till att jag utnyttjar det utrymme jag betalt för till fullo. Tänker inte dela plats med någon. Såpass småsint är jag :)

Men med tanke på allt annat skit med konstanta köer, ett allt surare klimat i trafiken och en hoj som verkligen hatar stadskörning så flyttas det till Skåne istället...
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Omläggningen av trafikförsäkringen där försäkringsbolagen skulle vara huvudmän för skadades rehabilitering istället för La-la-landstinget hade kunnat bli hur bra som helst för oss motorcyklister - men tyvärr så protesterade vi, och andra, så högljutt att borgarna inte vågade gå vidare med förslaget.
Därför sitter vi nu fast med kostnaderna för steg 1 utan att kunna tillgodogöra oss nyttan av steg 2.
Bummer!

Ytterst få fattade vilket radikalt förslag det var.


...men, premieskatten kommer väl att A. Glömmas bort och B. Döpas om till något annat.

Som ubåtsjaktskatten.
1984 kunde vi (inte heller) freda våra gränser.
Enter en speciell "ubåtsjaktskatt" som lades på bensinpriset. Hela 50 öre/liter på dåtidens bensinpris.
Whopping 10% upp över natt för soppan.
Men Sverige accepterade. Pengarna gick ju till en god sak.
..och glömdes av.
Miljarder betalades in under åren, utan att vi blev ett dugg bättre på att freda oss.

10 år senare döpte man om "bensinskatten" till "energiskatt" och permanentade den tillfälliga ubåtsjaktskatten under nytt namn.

Tekniskt sett betalar vi fortfarande 50 öre litern varje gång vi tankar för att "stärka försvaret".

Hur tycker ni det går...?
Rövare och banditer..
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Nu är det tyvärr avgjort; Jag fick meddelande i går om att Högsta Förvaltningsdomstolen inte kommer att ta upp ärendet. Därmed finns inget mer att göra juridiskt och Stockholm kommer att införa parkeringsavgifter för motorcyklar som med hänsyn taget till den yta en motorcykel upptar blir avsevärt högre för motorcyklar än för bilar.

Det enda hopp jag kan se i den här frågan är att vi får en ny politisk majoritet i Stadshuset till hösten och att beslutet rivs upp. Jag tror dock att sannolikheten att beslutet rivs upp är ganska liten.

Mvh,
Ingvar
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Den strukturella dumheten breder ut sig ....
Ett "miljöparti" som drivs av fundamentalistisk " miljöaktivister" som gång på gång driver igenom för miljön kontraproduktiva idéer.

Man bygger en jättestor trafikplats vid slussen, istället för att flytta bort trafiken så att luften och miljön blir bättre i stan.
Man stoppar "östra Länken" som hade förbättrat luften i stan samt minskat utsläppen globalt sett.
Man bygger Förbifart Stockholm, men 60 år för sent, -väldigt dyrt och ganska meningslöst
Man larvar sig med Dieselbilar och miljözoner. -antagligen bara för att jävlas med folk. För det man vill lösa missar man ...

Att driva igen p-avgifter för Mopeder och MC samt hävda att det är för miljöns skull är bara larvigt. Man kanske kan lura jurister, miljöpartister och 5 åringar med det...

Man häller ut dambindare på vägarna istället för att sopa vägarna. Hade man sopat vägarna i stället för dambindning så hade det antagligen minskat små partiklar i luften mer än massa annat trams med diesel, zoner och annat trams ..

Att rösta borgligt är nog inte lösningen, men man kan rösta bort Miljöpartiet vilka har visat att de inte är regeringsdugliga. :tummenupp
 
Last edited:

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory -22
Miljöpartiet stoppade Förbifart Sthlm när dom kom till makten 2014 med en massa extra kostnader till följd. De pengarna vill jag gärna kommer tillbaka till statskassan på något sätt. Indraget partistöd eller något :glömdet
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Tack Ingvar! :tummenupp
Även om det inte gick som det borde... :(


Den strukturella dumheten breder ut sig ....
Ett "miljöparti" som drivs av fundamentalistisk " miljöaktivister" som gång på gång driver igenom för miljön kontraproduktiva idéer.

Man bygger en jättestor trafikplats vid slussen, istället för att flytta bort trafiken så att luften och miljön blir bättre i stan.
Man stoppar "östra Länken" som hade förbättrat luften i stan samt minskat utsläppen globalt sett.
Man bygger Förbifart Stockholm, men 60 år för sent, -väldigt dyrt och ganska meningslöst
Man larvar sig med Dieselbilar och miljözoner. -antagligen bara för att jävlas med folk. För det man vill lösa missar man ...

Att driva igen p-avgifter för Mopeder och MC samt hävda att det är för miljöns skull är bara larvigt. Man kanske kan lura jurister, miljöpartister och 5 åringar med det...

Man häller ut dambindare på vägarna istället för att sopa vägarna. Hade man sopat vägarna i stället för dambindning så hade det antagligen minskat små partiklar i luften mer än massa annat trams med diesel, zoner och annat trams ..

Att rösta borgligt är nog inte lösningen, men man kan rösta bort Miljöpartiet vilka har visat att de inte är regeringsdugliga. :tummenupp

Jag gillar inte det du skriver men tyvärr stämmer det. Som ickestockholmare kan jag inte rösta och därmed inte rösta bort någon även om alla dessa dumheter berör mig. En packcykel tar lika stor plats parkerad som en SportHoj och båda använder vägutrymme så anledningen kan inte vara annat än MC-hat... :(

Förbifarten borde varit spårbunden och en början till en yttre ring av spår runt Tokholmen men det lär inte bli under min livstid. Nu kommer vägarna fyllas av självkörande bilar...
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Vart tog den utlovade kollektivtrafiksatsningen och de vettiga cykelbanorna vägen. Har ännu inte märkt av dessa...
Skicket på kollektivtrafiken blir bara sämre och sämre (det märker vi som åker kollektivt)
Cykelbanorna duger inte att cykla på, utan att utsätta sig själv och andra för livsfara.

Jag kan inte rösta bort MP i Stockholm, men de kommer INTE få mitt stöd i riksdagen eller Lanstinget.
Miljöfrågorna är väldigt viktiga, men MP har visat sig allmänt inkompetenta när det gäller miljö och utveckling:va
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top