P-avgifter i Sthlm, dags att anordna en protest?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nog för att jag vanligtvis brukar ha svårt att tycka synd om hojåkare i stockholm:

Dels väljer de att bo trångt med i princip gratis lokaltrafik, obefintliga parkeringsmöjligheter och en tjuvkoncentration överstigande allt på denna sida Pretorias stadsgräns, dels röstar de i förskräckande stor utsträckning på miljöpartiet som ser till att göra det ännu jävligare för trafikanter och alla med minsta motorintresse. Hur går det ihop?:va

Men när det gäller denna typ at dumheter riskerar det ju att drabba även oss hederliga människor i andra delar av landet, så jag tycker faktiskt lite synd om er. Rösta bättre, puckon!
 

turismo

Medlem
Gick med
5 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
GSX 750 1999
ingvar.olsson: Härligt att du tar den rättsliga kampen och tack för insikten för hur läget ser ut. Hoppas verkligen att HFD lyssnar på era argument och som jag påpekat i första inlägget så verkar inte Helldén ha någon större koll på hur Sveriges lagstiftning fungerar.
Har ni fått något besked ännu om när fallet ska tas upp i rätten?
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
'BrooklynS'
Det går inte ihop - det förstår du säkert :)
Få lär de Stockholmboende hojåkare vara som röstar på Miljöpartiet.
Även Luleåborna kanske ska börja rösta lite annorlunda... (!) ;-)
/H
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Nog för att jag vanligtvis brukar ha svårt att tycka synd om hojåkare i stockholm:

Dels väljer de att bo trångt med i princip gratis lokaltrafik, obefintliga parkeringsmöjligheter och en tjuvkoncentration överstigande allt på denna sida Pretorias stadsgräns, dels röstar de i förskräckande stor utsträckning på miljöpartiet som ser till att göra det ännu jävligare för trafikanter och alla med minsta motorintresse. Hur går det ihop?:va

Men när det gäller denna typ at dumheter riskerar det ju att drabba även oss hederliga människor i andra delar av landet, så jag tycker faktiskt lite synd om er. Rösta bättre, puckon!

Dessutom måste vi betala "Robin Hood skatt" till övriga landsdelar som inte klarar av att försörja sig själva.
Det är väl någon form av u-Hjälp till de underutvecklade områdena utanför Stockholm...:huvet
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nog för att jag vanligtvis brukar ha svårt att tycka synd om hojåkare i stockholm:

Dels väljer de att bo trångt med i princip gratis lokaltrafik, obefintliga parkeringsmöjligheter och en tjuvkoncentration överstigande allt på denna sida Pretorias stadsgräns, dels röstar de i förskräckande stor utsträckning på miljöpartiet som ser till att göra det ännu jävligare för trafikanter och alla med minsta motorintresse. Hur går det ihop?:va

Men när det gäller denna typ at dumheter riskerar det ju att drabba även oss hederliga människor i andra delar av landet, så jag tycker faktiskt lite synd om er. Rösta bättre, puckon!

Detta berör inte bara Tokhålmare med cykelavstånd till allt.

Jag har massor med kommuner mellan min och Tokhålm men bor i länet och betalar samma Landstingsskatt. Samma 3 % höjning av SL-kortet, trots att vi inte får någon förbättring av trafiken. Med mina arbetstider kommer jag inte till jobbet eller inte hem från jobbet vissa pass så istället för bilen är en SportHoj ett bättre alternativ.

Det går förvisso att ta transportcykeln, 6 mil enkel resa, men praktiskt blir det lite jobbigt. Den tar lika stor plats parkerad som min SportHoj, så av utrymmesskäl är det inte...
Dessutom måste jag köpa en ny telefon för att kunna betala, hur miljövänligt är det? :huvet

Och Lule är ju Norrbottens "Lilla Tokhålm" så akta dig så de inte tar efter... :tungan
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Överklagandet av Stockholms parkeringsplan vad gäller motorcyklar är inte helt avgjort än, fallet ligger i Högsta Förvaltningsdomstolen nu, det är jag som driver fallet så jag vet att det är så.

Det som händer nu (om det är samma sak som det jag känner till) har inte med det att göra utan det är Stockholm Parkering som kör sitt eget race. De anser, trots att de är ett helägt kommunalt bolag, att de inte omfattas av kommunala avgiftslagen. Det innebär att de anser att de inte behöver göra någon utredning för att motivera avgifter, inte behöver följa någon demokratisk process eller att avgifterna måste beslutas i kommunalfullmäktige (vilket är fallet på alla punkterna för den parkering som trafikkontoret ansvarar för). I Stockholm Parkering är det VD som beslutar om avgifter, inte ens den politiskt tillsatta styrelsen är inblandad...

Jag har försökt att få svar av Stockholm Parkering om hur detta fungerar juridiskt men jag har hittills inte fått något vettigt svar.

Mvh,
Ingvar



Härligt, Ingvar! Kämpa!



Redan det faktum att Stockholms stad inte erbjuder någon annan betallösning än en mobilapp känns ju närmast rättsvidrigt. Den som till äventyrs inte äger en mobbe (okej, väääldigt udda, men ändå?) tvingas alltså först köpa en sådan och ladda ner appen, för att sedan få nöjet att erlägga avgift på några få särskilt angivna mc-rutor? Juridiken är visserligen snårig, men det är lite av en gåta om inte juristerna beviljar prövningstillstånd bara på denna grund...

Och apropå civil olydnad: Borde ju vara en smal sak att sänka en ynklig app med lite överbelastningstrafik då storföretagens bautaservrar går ner för minsta överbelastningsattack, arrangerad av en fjunig fjortis, jävligt-långt-bortom-stan vid foten av Uralbergen...

*slår ut med armarna*
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Överklagandet av Stockholms parkeringsplan vad gäller motorcyklar är inte helt avgjort än, fallet ligger i Högsta Förvaltningsdomstolen nu, det är jag som driver fallet så jag vet att det är så.

Det som händer nu (om det är samma sak som det jag känner till) har inte med det att göra utan det är Stockholm Parkering som kör sitt eget race. De anser, trots att de är ett helägt kommunalt bolag, att de inte omfattas av kommunala avgiftslagen. Det innebär att de anser att de inte behöver göra någon utredning för att motivera avgifter, inte behöver följa någon demokratisk process eller att avgifterna måste beslutas i kommunalfullmäktige (vilket är fallet på alla punkterna för den parkering som trafikkontoret ansvarar för). I Stockholm Parkering är det VD som beslutar om avgifter, inte ens den politiskt tillsatta styrelsen är inblandad...

Jag har försökt att få svar av Stockholm Parkering om hur detta fungerar juridiskt men jag har hittills inte fått något vettigt svar.

Mvh,
Ingvar

Tack Ingvar! Vi är många som uppskattar det du gör.

Om det är så att detta skapar merkostnader för dig personligen är vi alldeles säkert många som gärna Swishar över ett bidrag. Eller hur, alla oss andra?

Låt oss veta, om så.
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
- - - Updated - - -

ingvar.olsson: Härligt att du tar den rättsliga kampen och tack för insikten för hur läget ser ut. Hoppas verkligen att HFD lyssnar på era argument och som jag påpekat i första inlägget så verkar inte Helldén ha någon större koll på hur Sveriges lagstiftning fungerar.
Har ni fått något besked ännu om när fallet ska tas upp i rätten?

Det är inte klart att fallet kommer att tas upp i rätten än, det HFD ska ta ställning till nu är en ansökan om prövningstillstånd. Om det medges så kommer fallet att tas upp i rätten.

Som jag förstår det så får man inte veta när ansökan behandlas, det sker på handlingarna (dvs ingen domstolsförhandling) och man har inte rätt att närvara så jag tror inte att jag kommer att informeras förrän i efterhand.

Mvh,
Ingvar
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Härligt, Ingvar! Kämpa!



Redan det faktum att Stockholms stad inte erbjuder någon annan betallösning än en mobilapp känns ju närmast rättsvidrigt. Den som till äventyrs inte äger en mobbe (okej, väääldigt udda, men ändå?) tvingas alltså först köpa en sådan och ladda ner appen, för att sedan få nöjet att erlägga avgift på några få särskilt angivna mc-rutor? Juridiken är visserligen snårig, men det är lite av en gåta om inte juristerna beviljar prövningstillstånd bara på denna grund...

Jag håller med, det var en av sakerna som jag anförde till Förvaltningsrätten men det avslogs...

Mvh,
Ingvar
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Tack Ingvar! Vi är många som uppskattar det du gör.

Om det är så att detta skapar merkostnader för dig personligen är vi alldeles säkert många som gärna Swishar över ett bidrag. Eller hur, alla oss andra?

Låt oss veta, om så.

Tack för erbjudandet men det har inte kostat mig något utöver en massa arbete.

De kostnader som har varit (och det är ganska mycket) har SMC stått för så gå gärna med i SMC för att stöda kampen den vägen.

Det kan man göra här: http://www.svmc.se/smc/medlemskap/

Mvh,
Ingvar
 
Last edited:

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Ingvar, jag stödjer gärna ifall det behövs!

Tack för erbjudandet!

Jag behöver inget stöd, det har inte kostat mig några pengar, men gå gärna med i SMC - det är de som stått för kostnaderna som varit.

Mvh,
Ingvar
 
Last edited:

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Ort
Uppsala
Hoj
Honda VFR1200F
Protesten sker söndagen den 9 september. Om folk kan fatta att de inte ska rösta på vänsterpartier så slipper vi vänsterpolitik.
 

turismo

Medlem
Gick med
5 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
GSX 750 1999
- - - Updated - - -



Det är inte klart att fallet kommer att tas upp i rätten än, det HFD ska ta ställning till nu är en ansökan om prövningstillstånd. Om det medges så kommer fallet att tas upp i rätten.

Som jag förstår det så får man inte veta när ansökan behandlas, det sker på handlingarna (dvs ingen domstolsförhandling) och man har inte rätt att närvara så jag tror inte att jag kommer att informeras förrän i efterhand.

Mvh,
Ingvar


Hoppas de inser värdet i att ta upp fallet, vore bra att stifta prejudikat så typer som Helldén inte kan gå runt och leka president.
Lycka till och är redan medlem hos SMC! :)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Protesten sker söndagen den 9 september. Om folk kan fatta att de inte ska rösta på vänsterpartier så slipper vi vänsterpolitik.

Högerpolitik är väl att sänka skatten och höja avgifter? :va Att då ta betalt för MC-parkering är väl lysande eftersom alla får betala lika oavsett bärkraft!
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Tack Ingvar för ditt jobb för oss som inte kan rösta, eftersom vi inte bor i kommunen inte ens i en kranskommun, men ändå drabbas! :tummenupp
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Enklast är väl civil olydnad, viket Daniel Hellden gillar.
Plocka ner skyltar om avgift, ta bort registreringsskylten , osv
Det kommer ta så mycket tid och kraft för verksamheten så att de till slut ger upp ....
De hinner inte plocka bort alla hojar lika fort som det kommer nya ...
Några får nog böta eller hämta ut hojen någonstans men det kan det vara värt.
Kanske kan man samla in och fondera pengar någonstans där man kan ansöka om ett bidrag när man har torskat .

Den där idén haltar på ett par vis.

1. 50 parkeringsplatser som används varje dag räcker för att ge tillräckligt med pengar för att anställa en person som har som enda arbetsuppgift att åka och leta efter platser där skyltar plockats ned och sätta upp nya och fortfarande gå med vinst. Skyltens kostnad är försumbar, omkring 5 parkeringsplatser till krävs för att betala 2 byten i timmen.

2. Det är du som får betala bortforsling, uppställningsavgifter, böter etc för att få din hoj bortforslad. Det är inte billigt, och det betalar definitivt både parkeringsvakten, du när alltså själv de du försöker svälta ut, kontraproduktivt kort sagt.

3. Dessa personer tröttas inte ut, tvärt om! De får ju ett jobb, du har skapat arbetstillfällen, och ju mer skyltar du plockar ner, ju mer berättigar du skylttillbakasättarens existens. Ju fler gånger din hoj blir beslagtagen - ju mer berättigar du fler parkeringsvakter och hårdare parkeringsregler då det uppenbart är en hög anarkister som parkerar och gör som de vill utan regskyltar.

Jag kan dock inte säga att jag inte gillar tanken på att deras skyltar - deras enda vapen, skulle råka försvinna med jämna mellanrum.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top