P-avgifter i Sthlm, dags att anordna en protest?

turismo

Medlem
Gick med
5 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
GSX 750 1999
Som många redan hört så är förslaget om att ta ut parkeringsavgifter på motorcyklar och moped klass 1 i Mc-rutorna klubbat och klart sedan en tid tillbaka, helt utan debatt och reson. Sverige blir då en av de få länderna inom EU, om inte det enda landet där huvudstaden tar ut p-avgifter på tvåhjuliga fordon.
Det rättsfall som potentiellt kunde stoppa detta vansinne fick nedslag i kammarrätten.
Detta innebär att från och med denna säsong måste vi som vill parkera inom Stockholms stads kommun betala en avgift via en app med smartphone vilket är det enda sättet att plocka ut en biljett.

Mannen drivande bakom detta förslag är ingen annan än Daniel Helldén (MP), mannen som blev världsberömd sitt projekt "feministisk snöröjning" och har debatterat för att införa ägaransvar för fortkörning vid hastighetskameror (vilken inte ens är grundlagsförenligt).

Jag är nog inte den enda som finner att införandet av p-avgifter, oavsett taxa, är inget annat än ett illa tänkt beslut, då motorcyklar och mopeder minskar trängseln i trafiktäta miljöer och borde uppmuntras till istället för att straffas.

2018 är även ett valår så det finns nog ingen bättre tid att visa sitt missnöje mot den rådande situationen och försöka förmå trafikborgarrådet att ta till vett och även påminna oppositionspartierna att motorcyklisterna är en makt att räkna med.
Moderata Solna införde p-avgifter 2017, men fick efter några månader dra tillbaka sitt beslut tack vare påtryckningar från kommuninvånarna och SMC.

Syftet med detta inlägg är att kolla intresset med att dra igång en protest med en större skara motorcyklar genom innerstaden någon gång under våren, då det inte är rätt att bara lägga sig platt på marken och ge upp vad som tidigare var den bästa särbehandlingen i Sverige från både motorcyklisternas perspektiv och stadsmiljöns.

Kom gärna med förslag med aktioner som skulle kunna generera uppmärksamhet (icke våldsamma metoder förstås) och passande datum.

Nu har jag inte koll på hur läget ser ut utanför Stockholm, men ni som bor i Göteborg, Malmö, Uppsala osv.. kom ihåg att mycket som genomförs här sprids senare till andra kommuner och snart kan ni komma mycket väl finna er i vår situation inom en snart framtid.
Vill ni samverka med egna initiativ i andra städer samtidigt skulle det förstås få mycket större genomslag i media.

Så vad tycker ni bör göras?


Länkar med protestlistor där man kan skriva ner sin synpunkter till de styrande.

Stockholmsbor: https://stopp.svmc.se/page/s/stoppa-nya-p-reglerna

Folk från övriga landet: https://smca.cp.bsd.net/page/signup/stod-stockholmspendlarna
 
Last edited:

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
1. En löst sammansatt "protest" med ett par HD-cyklar som slutar utanför McD på Sveav. är meningslöst
2. 2018 är valår = synnerligen svårt att göra sig hörd - krävs tid, pengar, resurser, kunskap för att opinionsbilda "på riktigt"
3. Förutsatt att tid, pengar, resurser, kunskap finnes: vad ska kommuniceras och varför? till vem? på vilket vis ska det kommuniceras? vilket resultat önskas? hur mäter vi resultatet(uteblivet resultat?
4. Slutsats 1: synnerligen svag opposition i stadshuset de senaste fyra åren, rentav katastrofal (tillika i landstingshuset, och tur är väl det dock i det fallet)
5. Slutsats 2: rösta borgerligt, rösta bort oppositionen och dessa självgoda, självrättfärdiga fordons- och drivmedelsfascister
6. Sammanfattning: gå och rösta borgerligt, motivera andra att gå och rösta, och då borgerligt (prata ej MC/utifrån dig, vilka frågor intresserar dina vänner?). Efter borgerlig valvinst i kommunen finnes framgent drygt fyra år för påverkan avseende avgifterna.
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Ja, något mer påtagligt än då vi parkerade vid Stadshuset senast, i så fall. Det skakade knappast om muppen Helldéns fossilfria luftslott. Om SMC är på, är det väl rimligt att vi bara kopierar en snyggt formulerad protestskrivelse som vi mailbombar stadshustomten med...? Till att börja med.
 

turismo

Medlem
Gick med
5 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
GSX 750 1999
Apis: Jo självklart, tyvärr är det så att miljöpartiet är det huvudsakliga problemet men sätter inte så stor tro på borgarna. Kolla bara hur det gick med trängselskatten, de försvann ju inte trots att alliansen gick till val att avskaffa tullarna. Enda trösten kanske blir att man inte går längre än miljözonerna.

Dampkid: Ja, mailbombningen som du föreslår kan ha en verkan om det sker kontinuerligt för att påminna makten om ens närvaro. Jobbade då SMC hade sina protester, men man såg ju bilderna att detta inte skulle ha någon direkt effekt.

Det jag faktiskt tänkt på är en aktion där ett stort antal hojar tog upp lika mycket utrymme som en bil i trafiken och p-platser för att visa hur smidiga motorcyklar egentligen är men som kanske inte uppmärksammas av allmänheten.

Perjul: Jo, jag känner till den där gruppen, men har inte FB längre, så om någon känner för att klippa o klistra mitt inlägg i gruppen är ni välkomna att göra det. Bra för att väcka intresset så folk kan ta egna initiativ.


Jag menar det viktiga är att vi inte ska hamna inte accepterande fas o bara gilla läget utan att något man måste kämpa med då det inte räcker med bara en aktion eller protest. Då måste fler engagera sig än enbart en liten grupp motorcyklister och SMC.
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Enklast är väl civil olydnad, viket Daniel Hellden gillar.
Plocka ner skyltar om avgift, ta bort registreringsskylten , osv
Det kommer ta så mycket tid och kraft för verksamheten så att de till slut ger upp ....
De hinner inte plocka bort alla hojar lika fort som det kommer nya ...
Några får nog böta eller hämta ut hojen någonstans men det kan det vara värt.
Kanske kan man samla in och fondera pengar någonstans där man kan ansöka om ett bidrag när man har torskat .
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Apis: Jo självklart, tyvärr är det så att miljöpartiet är det huvudsakliga problemet men sätter inte så stor tro på borgarna. Kolla bara hur det gick med trängselskatten, de försvann ju inte trots att alliansen gick till val att avskaffa tullarna. Enda trösten kanske blir att man inte går längre än miljözonerna.

Dampkid: Ja, mailbombningen som du föreslår kan ha en verkan om det sker kontinuerligt för att påminna makten om ens närvaro. Jobbade då SMC hade sina protester, men man såg ju bilderna att detta inte skulle ha någon direkt effekt.

Det jag faktiskt tänkt på är en aktion där ett stort antal hojar tog upp lika mycket utrymme som en bil i trafiken och p-platser för att visa hur smidiga motorcyklar egentligen är men som kanske inte uppmärksammas av allmänheten.

Perjul: Jo, jag känner till den där gruppen, men har inte FB längre, så om någon känner för att klippa o klistra mitt inlägg i gruppen är ni välkomna att göra det. Bra för att väcka intresset så folk kan ta egna initiativ.


Jag menar det viktiga är att vi inte ska hamna inte accepterande fas o bara gilla läget utan att något man måste kämpa med då det inte räcker med bara en aktion eller protest. Då måste fler engagera sig än enbart en liten grupp motorcyklister och SMC.




Måste bara förtydliga: Helldén rubbar vi inte. Han har en blind övertygelse om att köra det här racet i botten. I hans fall kan vi bara påminna honom om att han kan börja söka nytt jobb redan nu. MP ska bort. Liksom hela den här märkliga röd/rosa/gröna-koalitionen av opportunister, nicke-dockor, ja-sägare och gungflyn. Det är snarare nuvarande oppositionspolitiker som kandiderar till en plats i kommunfullmäktige, även efter 2018, som vi m-ö-j-l-i-g-e-n kan påverka...?

Något fribrev får vi ju inte. Men kanske en pytteliten insikt om att vi faktiskt INTE är en del av problemet med Stockholms trafiksituation, utan en del av lösningen!
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
5. Slutsats 2: rösta borgerligt, rösta bort oppositionen och dessa självgoda, självrättfärdiga fordons- och drivmedelsfascister
6. Sammanfattning: gå och rösta borgerligt, motivera andra att gå och rösta, och då borgerligt (prata ej MC/utifrån dig, vilka frågor intresserar dina vänner?). Efter borgerlig valvinst i kommunen finnes framgent drygt fyra år för påverkan avseende avgifterna.
Rösta borgerligt?:rofl
Har du redan glömt bort vilka som gav bort sina röster till sossarna i klassiskt diktatur-manér?

Får ett visst parti för många röster igen så kommer samma sak ske 2018.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Måste bara förtydliga: Helldén rubbar vi inte. Han har en blind övertygelse om att köra det här racet i botten. I hans fall kan vi bara påminna honom om att han kan börja söka nytt jobb redan nu. MP ska bort. Liksom hela den här märkliga röd/rosa/gröna-koalitionen av opportunister, nicke-dockor, ja-sägare och gungflyn. Det är snarare nuvarande oppositionspolitiker som kandiderar till en plats i kommunfullmäktige, även efter 2018, som vi m-ö-j-l-i-g-e-n kan påverka...?

Något fribrev får vi ju inte. Men kanske en pytteliten insikt om att vi faktiskt INTE är en del av problemet med Stockholms trafiksituation, utan en del av lösningen!

Håller med, det är nog oppositionspolitiker man ska påverka i så fall inför stundande val.
Frågan är om SMC lagt ner frågan eller om dom skulle kunna lyfta den igen med oppositionen.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Man kan nog rösta på både Vänsterpartister och Sossar, Problemet är MP som har konstiga krav.
Efter valet kan nog många beslut stoppas. MP kontraproduktiva miljöpolitik blir en pyrrhusseger för MP . Tack och adjö ...
Förvänta Er inte att Borgarna kommer engagera sig i frågan. SD är ett gäng pajasar, ännu mer förvirrade och skrämmande än MP
 

Calleru

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2016
Ort
Stockholm
Hoj
2016 Ducati Scrambler Icon
Tycker att vi bör undvika att göra det här till en partiideologisk fråga, utan istället hålla fram att ju fler som väljer att färdas med tvåhjuliga fordon istället för bil desto BÄTTRE blir miljön och framkomligheten!

Ska vi göra en manifestation kanske vi skulle visa hur mycket mindre plats mc och EU-moppar jämfört med bilar? Vi skulle kunna ställa oss tätt på rad och visa att att vi kan vara minst 600 hojar på samma yta som hundra bilar. Gärna två på varje hoj också så är vi 1200 pers

P-avgiften för mc som man har infört är orimligt hög, det får plats minst 6 hojar på samma yta som 1 bil. M a o är det tänkt att hojar ska betala 3 gånger högre avgift än bil - var är logiken i det?


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Ett sätt att protestera är att typ ställa en eller två hojar på en bil plats, men nackdelen är då att alla bilister som blir utan plats sura på mc koletivet å de vill väl ingen..
Jag tippar att de finns även en annan agenda me p-avgift då.. Man får in typ 6 hojar på en bil plats. . De blir bra mycke mer pengar till staten för samma yta.. Så de är nog inte bara miljötänk. ..
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Klart det i första hand handlar om pengar...
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Problemet är att det sitter pajasar i båda ändarna av den politiska skalan, och att de som finns däremellan saknar både stake, idéer, och ledarskap.

Tycker jag.
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Mailbomba - oavsett mailadress går inte mailen direkt fram till varken borgarråd eller borgarrådssekreterare utan granskas först. I detta fall kommer de endast att diarieföras och ingenting mer.

Civil olydnad - direkt meningslöst. Driver endast upp Trafikkontorets kostnader och kan i värsta fall leda till ökade avgifter.

Jag köper att det finns "pajasar" i bägge ändar, att alla är lika goda kålsupare etc. Men om jag ska sätta min tilltro till något block och parti (vilket ju är en nödvändighet som beslutsfattare) så är det inte vänstern och MP, i någon konstellation. Därtill, att framhäva att MC inne i stan bidrar till en hållbarare stadsutveckling är lite tramsigt - trafiksituationen är knappast ett nollsummespel. Tvärtom, det är fler och fler (både åkdon samt människor, som också självfallet bidrar till utsläppsaktiviteten) som vistas i stan och slåss om trafikutrymmet med högre utsläpp till följd alldeles oavsett.

Vad avser SMC; de brinner onekligen för verksamheten och är kunniga vad avser trafiksäkerhet, utbildning och fortbildning, mysiga sommardagar etc. När det kommer till kommunal och nationell positionering - i.e. Trafikverket, Daniel, etc. - , opinionsbildning och agendasättande så finns det en hel del mer att önska. Min avsikt är inte att sitta på en hög häst och tro mig ha svar på allting, dock, varje gång denna diskussion kommer upp så är det samma individer med samma idéer och förslag som gör sig hörda. Jag vill minnas att att definitionen av galenskap var att göra om samma sak om och om igen och hoppas på ett annat resultat.

Min slutsats är att det krävs opinionsbildning på riktigt, andra företrädare (förtroendevalda tillika fack/branschfolk), och insatser över tid. Varför inte dra igång en pott på Sporthoj och sikta på en bra budget, ta in offert från Gullers Grupper/Hallvarsson & Hallvarsson/KREAB och börja göra "damage" på riktigt?
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Det finns en bra och effektiv lösning mot trafik och parkeringseländet i Stockholm, jag har själv med framgång prövat det : hemnet.se!
 

turismo

Medlem
Gick med
5 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
GSX 750 1999
Apis: Motorcyklar är knappast miljövänliga, nej. Men kolla bara i Taiwan, Vietnam och vissa delar av Indien. Där tycker jag att trafiken flyter på bättre än här trots att deras städer är mycket större än våra.
Visst är det mer kaotiskt och utsläppen från mopederna gör luften tjockare än sirap, men i Sverige är de flesta hojar utrustade med katalysator och folk har lite bättre trafikvett. Om alla körde runt med EURO-4 hojar, jämfört med "godkända" VAG-dieslar så tror jag faktiskt luften hade varit renare i stan.

Men som du säger civil olydnad kan slå fel, börjar man plocka ner skyltar från stolpen kan de tröttna och lika gärna slopa bort MC-rutan. Men det hända utan att man gör nånting också, vi kommer säkert se färre rutor säsong efter säsong då platserna inte utnyttjas lika mycket och kommunen vill dra in pengar på bilparkeringen istället.
Så något måste göras och som jag ser det är det här året kritiskt för att komma åt en förändring framöver.
 
Last edited:

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Överklagandet av Stockholms parkeringsplan vad gäller motorcyklar är inte helt avgjort än, fallet ligger i Högsta Förvaltningsdomstolen nu, det är jag som driver fallet så jag vet att det är så.

Det som händer nu (om det är samma sak som det jag känner till) har inte med det att göra utan det är Stockholm Parkering som kör sitt eget race. De anser, trots att de är ett helägt kommunalt bolag, att de inte omfattas av kommunala avgiftslagen. Det innebär att de anser att de inte behöver göra någon utredning för att motivera avgifter, inte behöver följa någon demokratisk process eller att avgifterna måste beslutas i kommunalfullmäktige (vilket är fallet på alla punkterna för den parkering som trafikkontoret ansvarar för). I Stockholm Parkering är det VD som beslutar om avgifter, inte ens den politiskt tillsatta styrelsen är inblandad...

Jag har försökt att få svar av Stockholm Parkering om hur detta fungerar juridiskt men jag har hittills inte fått något vettigt svar.

Mvh,
Ingvar
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det sitter väl en jävig Daniel Helldén i styrelsen på Stockholm Parkering ?
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top