Saknar röd startnyckel?

Shadya

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2018
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Street Triple -16
Letar ju mc och hittat en jag är intresserad av men i annonsen står det att den röda startnyckeln saknas.
Obra antar jag?

Tillräckligt obra för att inte köpa hojen?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Nja....

Den röda nyckeln används för att koda in extra ordinarie nycklar.(de svarta)

En god anledning att pruta men spelar måttlig roll om du inte har för vana att supa bort nycklarna
 

Shadya

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2018
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Street Triple -16
Tror att den kan ha rätt lågt pris redan dock. Dessutom är jag värdelös på att pruta :lol
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Den röda nyckeln startar dessutom hojen lika fint som dom svarta och som sagts förut så kodar den in "nya" svarta nycklar så risk finns ju att nån hämtar hojen en natt... Det är väldigt dyrt att byta ut hela systemet så du får helt nya "röda och svarta" nycklar.
 

Shadya

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2018
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Street Triple -16

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Hej

Varför är det sådan brådska att köpa hoj nu ? Du har väl inte bestämmt dig för en viss modell ? Vänta tills säsongen börjar så kan du provköra flera olika hojar och förhoppningsvis så hittar du en som får dig att le :) Den du länka till tror jag har ventilkoll vid 4000 mil värt att tänka på / Hobbe
 

Shadya

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2018
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Street Triple -16
Jag har nästan bestämt mig för FZan. Kollat på den och vet ungefär hur den är att köra... jämför bara med ansra för kan ju ha missat någon kul jag inte ens tänkt på :4skrika

Det är inte alls bråttom, men FZan finns ju och kommer säkert söljas om jag ska vela förlänge tänker jag.
 

Shadya

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2018
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Street Triple -16
Samtidigt så ligger denna jag kollat på några tusen lägre i pris än de som finns på blocket just nu trots att de är äldre årsmodeller.
4000 milaservice runt 10-12 tusen inkl ventiljusterjng va?
 

El Duderino

Och vad har vi lärt oss av det här?
Gick med
24 Mar 2014
Ort
Östhammar
Hoj
Superduke 990 -07
Samtidigt så ligger denna jag kollat på några tusen lägre i pris än de som finns på blocket just nu trots att de är äldre årsmodeller.
4000 milaservice runt 10-12 tusen inkl ventiljusterjng va?

Har en polare som skall sälja sin FZ1 men det är här uppe i Uppland, du är kanske inte sugen på en sån roadtrip
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Slipon. Får du med original också? Kan bli jobbigt vid besiktning annars, om du har otur. Jag hade inte köpt den.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Man köper inte en hoj utan samtliga nycklar.. nycklar räknas som värdehandling av försäkrings bolag . Vid eventuell stöld av hojen så finns stor risk att inte få ersättning pga att en nyckel fattas..

Läs det finstilta i era försäkrings handlingar.


Den är ju inte ens billig.. nytt original lås o kodning går lätt lös på 10-15K pengar..
 

Shadya

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2018
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Street Triple -16
Dåså. Om inte försäkringen täcker, vilket jag inte ens tänkt på, så är det ju inget att ens fundera över.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Dessutom, den dagen du vill sälja din hoj saknas den röda nyckeln.

Om folk nu delvis avråder till köp kommer samma råd tillämpas den gången, fast då är det du som står som säljare...
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Tycker nog inte heller att priset är tillräckligt lågt för att locka till köp, sålde min -09 för 49 tkr för 1 1/2 år sedan och den hade 1400 mil på mätaren.

Kommer dyka upp flera Fz1 när säsongen kommer igång, för 50 tkr ska du kunna kamma hem en ordentligt fin med inte alltför många mil på mätaren på den privata marknaden.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Fast det finns företag dit man kan skicka sin ECU, få den nollad och ihopgift med röd och två svarta nycklar. Totalpris är ungefär 4000kr. Det skall du räkna in i säljpriset för det vill du göra. En oärlig tidigare ägare kan leta upp din adress via sökning på regnr och åka och hämta en cykel han kan starta med en äkta nyckel. Och det kommer försäkringsbolaget inte att acceptera...

https://www.carmo.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=493_1351_1355_1362&products_id=992
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Eftersom försäkringbolagen kräver att hojen är låst med två godkända lås så blir skillnaden jämfört med om du haft den röda nyckeln att du måste ersätta röda nyckeln med ett sådant här för 239kr
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Las-och-stoldskydd/Skivbromslas-2000034293/
dvs för godkänt av försäkringsbolagen behöver du låsa hojen med
två skivbromslås istället för "bara"
ett skivbromslås

För övrigt, eftersom alla tidigare ägare kan tillverkat svarta dubbletter så förstår jag inte hur saknaden av den röda nyckeln rent praktiskt kan betyda nått ur försäkringsynpunkt.
Byter själv alla lås när jag flyttar in i en ny bostad.
Av den enkla anledningen att fel person en gång haft nyckel till min lägenhet.
Nackdelen med att sakna röda nyckeln är att tappar du båda svarta nycklarna så är det färdigåkt......

Dags åka en sväng söderut ?
https://www.autoscout24.de/moto/yamaha/yamaha-fz1-n/
 
Last edited:

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
det går att klona nyckel till Yamaha, utan att ha den röda nyckeln.
jag har skrivit en guide om det här på sporthoj

men ang. den hojen det länkas till
1# inte ens billig
2# röd nyckel saknas
3# den var lite skabbig
4# sa jag att den inte var billig
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top