Bluetooth rörelsedetektor/tyst larm?

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Har ca 15 meter från mitt vardagsrumsfönster på 3:e våningen, till min fastkedjade hoj på gården. Kan inte ha larm som tjuter på hojen, för då skulle grannarna se till att jag inte kan stå där längre.

Bästa lösningen för min del skulle vara att rigga upp en gammal mobiltfn i fönstret, och ha den kopplad till en rörelsedetektor på hojen, som känner av om någon är där och petar, och som via bluetooth skickar en signal upp till min telefon i fönstret.

På så sätt skulle jag kunna få ett smidigt larm som inte stör någon annan. Och utan att behöva koppla det till något abonnemang eller till någon extern tjänst.

Någon som har koll på om det finns rörelsedetektorer som går att para ihop med telefoner via bluetooth, som skulle kunna fungera att använda för ändamålet? Eller som till och med har riggat en sådan här lösning?
 

zerous

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
ZZR1400, Eldriven 1982 Kawasaki GPZ750R1, Eldriven 1991 Cagiva Mito, 1991 Suzuki GSX1100F
Varför inte använda en GSM larm som aktiveras av en sensor och ringer upp /skickar SMS? Ta matning från batteriet
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Märkliga grannar som blir sura för att man vill behålla sina prylar. Går larmet på min bil som står på gatan nedanför och grannarna vaknar för att klaga när någon stjäl saker hade jag sett till att den grannen får flytta :yoparty
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Sorry, kan inte svara på din fråga... Men är det inte bättre, billigare och rent av mer effektivt att bara skaffa en redig kätting till? Jag fick två hojar stulna inom loppet av ett år, 2015/16. Båda var larmade (båda dessutom med immobilizers) men saknade, då ärthjärnorna slog till, kätting. Vad hjälpte det att det tjöt av h-e när det tog mupparna kanske en halv minut att knäcka styrlåset? Och var borta långt innan jag ens hunnit knappa in 112... I båda fallen var tjuvarna dessutom ett gäng på mellan 5-10 personer. Då kommer liksom saken i ytterligare ett litet annat läge... Hur bra klarar man sig egentligen mot 10 pers?
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Sorry, kan inte svara på din fråga... Men är det inte bättre, billigare och rent av mer effektivt att bara skaffa en redig kätting till? Jag fick två hojar stulna inom loppet av ett år, 2015/16. Båda var larmade (båda dessutom med immobilizers) men saknade, då ärthjärnorna slog till, kätting. Vad hjälpte det att det tjöt av h-e när det tog mupparna kanske en halv minut att knäcka styrlåset? Och var borta långt innan jag ens hunnit knappa in 112... I båda fallen var tjuvarna dessutom ett gäng på mellan 5-10 personer. Då kommer liksom saken i ytterligare ett litet annat läge... Hur bra klarar man sig egentligen mot 10 pers?

Har två kättingar redan, varav en i fast konstruktion i väggen. Fick f.ö. en annan hoj stulen säsongen som var, från annat ställe. Inhägnad, men fullt synlig parkering intill större buss/pendel-knutpunkt. Kätting i fast föremål, klass3-lås, tjock vajer. Gaffellås. Låst grind. Allt kapat med maskin. Så vill dom så hjälper inget. Var dessutom min 16 år gamla offroadhoj, som är värd minimalt med pengar. Hittades dagen efter, via tips. I någorlunda ok skick.

En signal här som gör att jag kan agera direkt om någon är och pillar på hojen löser dock problemet som är aktuellt i denna tråd. Annan mijö.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Märkliga grannar som blir sura för att man vill behålla sina prylar. Går larmet på min bil som står på gatan nedanför och grannarna vaknar för att klaga när någon stjäl saker hade jag sett till att den grannen får flytta :yoparty

Kanske ok både första och andra gången man blir väckt av att ett larm står och tjuter på en innergård. Men knappast sjunde eller nionde. Så mycket tilltro har jag inte till grannar som ej är hojintresserade. Därför jag vill att min tfn ska larma, så fort någon så mycket som lyfter på kapellet. Vilket händer då och då. Så kan jag agera själv.
 

snutten_00

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
S1000RR
Finns det nån ok wi-fi kamera med rörelsedetektor samt att kunna få info direkt i mobilen (Apple) ??
Nån billigt variant.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Jag har inget fardig lösning att ge dig men det du vill ha kan byggas med Ardunio-komponenter för 3-400:- En mikorcontroller, en skaksensor eller gyro (ändrad lutning) och en BT-modul. Strömförbrukningen är obefintlig och kan drivas av eget batteri eller hojens. Blir stort som ett ciggpaket när du är klar.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kanske ok både första och andra gången man blir väckt av att ett larm står och tjuter på en innergård. Men knappast sjunde eller nionde. Så mycket tilltro har jag inte till grannar som ej är hojintresserade. Därför jag vill att min tfn ska larma, så fort någon så mycket som lyfter på kapellet. Vilket händer då och då. Så kan jag agera själv.

Med tanke på den "miljö" du lever i. Så är det nog dags att flytta. Tyvärr.
Eller sluta med hoj på gården.
Du är mobbad.
Känner två familjer här i Göteborg, invandrare från Finland.
Som i ena fallet flyttade till annan statsdel, i andra fallet satte barnet i privat skola i Gbg centrum för barnen mobbats av "nyanländare" ute i förorten Angered.
 
Last edited:

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Kanske ok både första och andra gången man blir väckt av att ett larm står och tjuter på en innergård. Men knappast sjunde eller nionde. Så mycket tilltro har jag inte till grannar som ej är hojintresserade. Därför jag vill att min tfn ska larma, så fort någon så mycket som lyfter på kapellet. Vilket händer då och då. Så kan jag agera själv.

Jag vill nog fortfarande påstå att det är märkligt folk som inte tål att man har larm på sin egendom. Hojintresserad eller inte så bör man vara intresserad av att inte ha sånt folk springandes på gården som inte kan skilja på ditt och mitt. Fast de e klart, nu för tiden finns de inget som heter grannsämjan längre där man bryr sej om varandra och håller ett öga på varandras prylar. Sålänge gemene man har de bra enligt sina egna regler skiter man i resten..

Folk va och pilla på min 1290 förra sommaren. De e ju så roligt att pilla. De tyckte inte jag, köpte ett skivbromslås med larm och rörelsedetektor. Hörde larmet gå 2-3ggr och kollade, ingen där. Sen vart de ingen som pilla på den mer. Köp de mest jävla högljudda larm du kan hitta så ska du se att de inte brinner av mer än ett par gånger och be grannarna äta skit och fortsätta tänka på sej själva :tummenupp:glömdet
 

PimX

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2011
Ort
Södra Sandby
Hoj
Suzuki GSXR 750 L0
Sorry, kan inte svara på din fråga... Men är det inte bättre, billigare och rent av mer effektivt att bara skaffa en redig kätting till? Jag fick två hojar stulna inom loppet av ett år, 2015/16. Båda var larmade (båda dessutom med immobilizers) men saknade, då ärthjärnorna slog till, kätting. Vad hjälpte det att det tjöt av h-e när det tog mupparna kanske en halv minut att knäcka styrlåset? Och var borta långt innan jag ens hunnit knappa in 112... I båda fallen var tjuvarna dessutom ett gäng på mellan 5-10 personer. Då kommer liksom saken i ytterligare ett litet annat läge... Hur bra klarar man sig egentligen mot 10 pers?


Man klarar sig fint med en ksp58 i fönsterkarmen, tar inte många sekunder och bränna iväg en salva :yoparty:brynad
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Man klarar sig fint med en ksp58 i fönsterkarmen, tar inte många sekunder och bränna iväg en salva :yoparty:brynad


Mjaee, det funkar kanske att skämta om...? På sin höjd. Dom får gärna döda varandra. Inte mig emot. Slöddret må vara fullkomligt normlösa - och på det hela taget en gigantisk social waste - men jag tycker inte den konstitutionella lösningen i Trumps USA verkar hantera problemen särskilt väl... Heller...
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Mitt tjutande skivbromslarm lyckas ibland starta ostört inne i mitt larmade garage. Så om jag hade haft det ute på en innegård hade nog många tröttnat på fellarm på nätterna.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Varför krångla till det?

Köp Biltemas uppfartslarm. En rörselsesensor som man sätter där man vill, sen en trådlös mottagare som plingar inne. Bra räckvidd och kostar typ 200 pix. Jag har två, en utanför garaget och en på tomten.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top