Väg in i Norge

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Vid min Norgetur 2016 körde jag den gula vägen in i Norge (se bild). Tog en sväng via Oslotrakten, då jag skulle övernatta hos en bekant i Ski.

I år har jag tänkt undvika området kring Oslo på min väg norröver. Är markerad lila och blå sträckning över Kongsvinger ett bra alternativ att ansluta till den gula rutten, om man kommer från Karlstad-hållet?

n.jpg
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Ser ut som att du helt enkelt följer 61an här i Sverige? Du missar många, sköna värmländska mil på så sätt. Tidsnöd? :)

(Överfarten och sträckningen väl i Norge har jag inga synpunkter på då jag inte kört i området i någon större utsträckning).
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Kanske inte tidsnöd, men vill lägga merparten av körtiden i Landet I Väster :). Ska i princip köra samma runda som förra gången, men motsols denna gång. Kommer att ha med mig sonen och hans nya A2-kort. Vill därför inte ha för många överraskningar :hihi...
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Har kört en del av den rutten... men vad minns jag? Ganska lite. :(
61:an i Sverige är väl trevligare än E18, men ändå ingen super-hit. Om jag minns rätt.
Väg 2 på norska sidan är rak och ospännande. Tror att jag minns rätt.
Norr om Gardermoen, Jessheim. Fasen, jag har ju kört där. Vad minns jag som var minnesvärt? Ganska lite.
Men det är ju en hel del E-vägar, så hoppas inte för mycket. Å andra sidan är ju det mesta roligare än E18! :)

Vart skall du sedan? Vart norröver, menar jag?
 
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Hammarö
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013
Om du är ute efter att undvika Oslo är den absolut ett bra alternativ men i övrigt är det ju lixom "vanlig" väg med normal trafik.
Vill du ta en bättre omväg rekommenderar jag Arvika-Sunne-Torsby-Lekvattnet-Lillehammer. Det är väl ingen trollstig direkt men betydligt finare än motorvägsplöjning. Går att komplettera i all evighet men då blir det ju långt.
Ett annat kul alternativ är västra sidan av mjösa och norrut. Serpentinväg med utsikt över motorvägen
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Last edited:

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Några alternativa vägar mellan Karlstad-Arvika som inte behöver ta sådär värst mycket mer tid i anspråk:

1) Följa Frykensjöarna på dess östra sidor förbi Östra Ämtervik, passera Sunne ned mot Västra Ämtervik, och där köra väg 238 över Frykdalshöjden mot 61an. Trevliga sk vykortsvyer stora delar av sträckan med tillhörande bra körning.

2) Utgå ifrån Grums och därifrån antingen följa Glasfjorden på dess västra sida (småtrist men enkelt), eller leta sig fram på de minsta möjliga småvägarna österifrån, via Vegerbol-Klässbol (riktigt bra körning).
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Några alternativa vägar mellan Karlstad-Arvika som inte behöver ta sådär värst mycket mer tid i anspråk:

1) Följa Frykensjöarna på dess östra sidor förbi Östra Ämtervik, passera Sunne ned mot Västra Ämtervik, och där köra väg 238 över Frykdalshöjden mot 61an. Trevliga sk vykortsvyer stora delar av sträckan med tillhörande bra körning.
Instämmer! Fin körning.

2) Utgå ifrån Grums och därifrån antingen följa Glasfjorden på dess västra sida (småtrist men enkelt), eller leta sig fram på de minsta möjliga småvägarna österifrån, via Vegerbol-Klässbol (riktigt bra körning).
Instämmer! Glafsfjorden på dess västra sida ser bra ut på kartan, men är i verkligheten småtrist...
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Några alternativa vägar mellan Karlstad-Arvika som inte behöver ta sådär värst mycket mer tid i anspråk:

1) Följa Frykensjöarna på dess östra sidor förbi Östra Ämtervik, passera Sunne ned mot Västra Ämtervik, och där köra väg 238 över Frykdalshöjden mot 61an. Trevliga sk vykortsvyer stora delar av sträckan med tillhörande bra körning.

2) Utgå ifrån Grums och därifrån antingen följa Glasfjorden på dess västra sida (småtrist men enkelt), eller leta sig fram på de minsta möjliga småvägarna österifrån, via Vegerbol-Klässbol (riktigt bra körning).

Tack för tips. Har ruttat om enl. punkt 1. :banana.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top