Honda CB1000RA kontra Yamaha FZ1

Shadya

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2018
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Street Triple -16
Smaksak säkert men berätta vad ni tycker!
Hondan har bra recensioner men har inte kört någon...

Ös på med åsikter!
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Köper du Hondan har du en hoj för livet! Den blir du aldrig av med..
 

Shadya

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2018
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Street Triple -16
Hoppas att du menar att jag inte VILL bli av med den? ??
Vad gör den så bra?
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Inte mycket är bra med det dragskåpet!
Tung, tråkig, ful och slö! En typisk Honda med andra ord!
Skulle välja Yamahan i alla lägen!
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Är en aning partisk kanske men inte mycket kan gå fel med en FZa :yoparty. När du väl gjort en ECU-Flash som jag och den verkligen får blåsa ur ordentligt även på låga varvtal så är den verkligen top stuff. Inte för att effekten är bristvara från början om vi säger så...:brynad
Jämfört med hondan så får du en hoj för en relativt billig peng idag med bra försäkringspremie kontra sin effekt då den klassas som tourer även som naken.
Även om min är en 07:a så tvivlar jag på att ett byte är aktuellt de närmsta åren. Men visst ska du köra längre turer så är ju inte den nakna varianten det bästa valet men då får man stå ut för i övrigt är den perfekt. Bred över tanken så lätt att få grepp med och bekvämt enligt moi.
Dock är inte original fotpinnar de bästa för riktigt låga nedlägg men då jag inte är något ess på det ändå så är det inget som stör men om du är ute efter riktiga nedlägg så kommer det ta i.

Så stick nu och köp en FZ1N. Tjo tjo! :hej
 

2Wheeldrive

Livet är underbart!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Hondan är väl den slöaste och mest karaktärslösa liter streetfightern! sen att den är gjord i Italien irriterar mig!
Yamahan ska vara från -12 och framåt, det blev bättre mellanregister då. Du är väl en tjej på 58 kg om jag har förstått det hela rätt? Köp en Triumph Street Triple 675, den är roligare än bägge av dina alternativ.
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Hondan är väl den slöaste och mest karaktärslösa liter streetfightern! sen att den är gjord i Italien irriterar mig!
Yamahan ska vara från -12 och framåt, det blev bättre mellanregister då. Du är väl en tjej på 58 kg om jag har förstått det hela rätt? Köp en Triumph Street Triple 675, den är roligare än bägge av dina alternativ.

Du menar speed triple 1050! Vafan ska hon göra med en 675? Jävla sexist och allt sånt #metoo osv:slicka

Hondan är skit förresten...väldigt tråkig hoj.
 

Shadya

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2018
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Street Triple -16
Åh Yamahan verkar ju faktiskt riktigt jövla bra, vad man än jämför med!
Nää, ingen 600 för mig ??
 

Ulvheden

Äntligen med hoj igen :)
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
hemmalagad R1-00*såld* CB1000ra -12 gsx-r 600 -01 *skrotad*
Jag köpte en Honda för någon månad sedan och hoppas på att den är trevlig att köra. :) Den har bra recensioner när man kollar runt på olika klipp och de som jag känner som haft en var nöjd med den. Billig att försäkra. :)
 

Shadya

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2018
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Street Triple -16
Just CB1000ra har väldigt bra recensioner så däför vart jag nyfiken. Dessutom tycker jag att den är skitsnygg!
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
På gott och ont så finns det ju lite kritik också mot FZ1:an som jag håller med om....för mycket sporthojsmotor. Dock, grymt bra drag i den. Men...."alla har ju e sån" :)

Hondan tycker jag är grymt snygg och framför allt, en fin långfärdsmaskin om man har tankväska på och håller måttliga ca 120-130 knyck. Kört på 2,5 dagar: Dolomiterna-Hamburg-genom Danmark-Göteborg- Boden. Den där halva dagen blev till för att jag hade en inbokad service i Göteborg....annars hade jag nog brassat hem på två dagar.(det är ca 280 mil Dolomiterna-Boden)

Grabben har sålt sin Gixxer1000K7 nu och velar mellan CB1000 och FZ1. Hans körstil passar mer FZ1 och trots mitt Hondahjärta så har jag rådgett honom att köpa en FZ1.
 

Ulvheden

Äntligen med hoj igen :)
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
hemmalagad R1-00*såld* CB1000ra -12 gsx-r 600 -01 *skrotad*
Den är väldigt snygg. :) Står en röd på Honda Center i Mölndal. :)

Just CB1000ra har väldigt bra recensioner så däför vart jag nyfiken. Dessutom tycker jag att den är skitsnygg!
 

Ulvheden

Äntligen med hoj igen :)
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
hemmalagad R1-00*såld* CB1000ra -12 gsx-r 600 -01 *skrotad*
Haha... bra trimmad moppe. :) Körde på strippen i Malmö en del med min förra hoj och den var ganska snabb men allt hänger på att få en bra start. :) Bara för att hojen är snabb 0-100 så innebär inte det att alla är det.... :)

Jag har hängt av många feta liters hojar med en 600a på kurviga vägar förr i tiden. Hänger en hel del på vem som håller i styret. ;)

Alla gillar vi olika, en del köper för motorn och en del värderar annat. :)

Snygg hjälper ju inte när en bra trimmad moppe åker ifrån dej 0-100
 

Shadya

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2018
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Street Triple -16
Jag vill ja en hoj som har hyfsat bottenvrid och är smidig att köra. Min FZ6 va skitkul och jag trivdes bra med den men lite väl höga varv innan det hände något.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Hade en FZ1 i ca 800 mil, underbar hoj! MEN vrid och effekt kommer vid 8500-900 varv och då åker man redan typ 90...

För mig fällde det avgörandet då busigheten försvann trots att den gick som ett skott. Blev en Ducati för mig som inte är lika snabb om man maxar men har vridet/effekten där man vill ha det. Ska väl tilläggas att min FZ1 vart helt original, vet inte hur mkt ECU mm gör.

Vissa vill göra gällande att Honda CB1000R är trött som en moppe, det är den inte, bara fånigt att påstå det.

Hondan ska vara starkare i mellanregistret men tappar på topp - så provkör såklart båda när våren kommer.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top