Ta isär hela gaffeln vid byte av packboxar

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ursäkta för en lite små korkad fråga, rev isär gaffeln på min CB250 kaffemoppe för att byta packboxar som läcker och har aldrig gjort detta förut.

Lossade bara insexskruven i botten och plockade loss låsringarna till packboxarna så kunde jag dra isär skiten utan några större problem. Frågan är om det är nån större idé att ta isär resten av fjäderbenet? Hade nog plocka isär allt i vanliga fall men problemet är att min sats med insex och torxhylsor är borta efter flytten så jag saknar en nog stor insex för att lossa muttern som håller fjädern. Ska köpa en ny sats bara jag passerar biltema men har 10 mil dit.

Nu skall nedre delen av gaffelbenen bumsas rena från klarlack och sen poleras innan det hela skall monteras ihop igen.

Vad säger ni är det korkat att inte plocka isär allt och rengöra, eller är det bara byta packningar och köra på?

Så här ser det ut nu
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det räcker fint att bara byta p-box. Din gaffel är lika avancerad som en vanlig cykelpump. Inga ventiler eller chims nagonstans det är bara ett eller flera runda hål sol oljan strömmar igenom när gaffeln jobbar.

Var bara noggrann att skydda p-boxarnas läppar nar du sätter ihop gaffeln igen.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ok, då river jag inte isär det hela. Dock lär det ju sikta sig att få ihop gaffeln för jag behöver nog loss med muttrarna för att fylla på ny olja.

Nåt speciellt att tänka på då det gäller monteringen av packboxarna, det lär väl inte skilja mot att montera packboxar i allmänhet?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Personligen brukar jag snurra ett skriv papper i pboxen o sedan trycka i benet en liten bit o sedan dra upp pappret det kan finnas vassa kanter i botten på benet o då kan man repa läpparna i p-boxen o sedan läcker det nastan direkt.

Att kontrollera bena,s yta nogrant innan montage behöver jag väll inte nämna antar jag. Minsta reva, prick, stenskott puttsar du med ett 1200eller finare papper med olja till skadan är så bra du får den.


Finns det skador har locktite rep vätska för kolvstanger med p-box tärning
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har koll på att det skall vara rent och skadefritt, de skador som jag hittat är ovanför den "fjädrande" vägen i form av några små rostporer. Hur är det bästa att slipa benen vid dessa skador som man vill få bort innan montaget, axiellt eller radiellt?

Nu håller jag på att ta bort klarlacken på aluminiumen på gaffelbenens nedre del med färgborttagare, sen skall dessa våtslipas och poleras innan jag monterar ihop det hela.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
En till korkad fråga, man är väl tvungen att pressa in packboxarna i "ytter delarna" innan man monterar innerbenen? I sånt fall kommer jag ju ifrån skadorna som är precis under undre gaffelkronan.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Nej det går bra att montera efter bena om du har en hylsa som täcker hela pboxens ytterkant när du knackar ned den.

Till nyare gafflar finns.ju.verktyg som är delade på mitten som man lägger en halva från varsit håll runt benet o sedan knackar ned p-boxen med.

Det går bra med ett rör typ elrör avloppsrör eller liknande bara det landar ytters på p-boxen där den är starkast.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har läst i Haynes boken och blev som inte klok på hur man ska få ihop gaffeln, insåg sen att jag har en nyare gaffel som finns med i slutet av boken (81-84) och då måste man sätta dit packboxarna efter att gaffeln är ihop. För att få dit packboxarna krävs ju ett rör alt att man knackar försiktigt på ömse sidor.

Lätt jävligt att ha en 81:a då den verkar vara nån övergångsmodell.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
All skit samlas i botten av yttergafflarna. Jag brukar alltid rengöra om jag inte har koll på när det är gjort.

Ang montera nya packboxar. Jag har köpt lite rörstumpar(avgasrör) i lite olika dimensioner från Biltema som jag använder för att knacka dit packboxar. För att inte skada packboxarna så använder jag dom gamla packboxarna som skydd på dom nya. Kan inte tänka mig nåt annat än att gaffeln ska på CB250 vara ihopmonterad innan.
141123b35.jpg
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kommer att rengöra botten på ytterdelen där jag ser att det ligger skit efter att jag slipat och polerat upp utsidan så att ev skräp från den poleringen inte hamnar i gaffeln.

Som jag fattar det hela via boken så kan man bara trycka i innerbenet genom den ditsatta packboxen och sen dra åt insexskruven i botten som håller ihop gaffeln på den äldre gaffeln till CB250N som används fram till 81.

Får söka efter rör och hoppas att jag hittar nåt i lämplig dimmension för att få dit packboxarna.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top