Tankar på Europa i Juni

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.

Spakapan

Medlem
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Stockholm
Hoj
-08 Honda CBR1000RR, Suzuki RM250
Många goda råd och jag gillar också konceptet med hotell, macklunch och sen middag.
Jag reser bara med ryggsäck och det är högst personligt men just min personliga packningslista (och naturligtvis rullpackning av kläderna):
Regnkläder som går över hojkläderna
Underställ
Luvtröja
Jeans
Buff
3 par strumpor
3 kallingar
Extra T-shirt
Sneakers, typ converse som går att mosa ihop
Handtvättmedel
Reflexväst. För motorstopp el trasiga lampor! ;)
Necessär
Solglasögon
Batteribank
Kamera
Sd-kort
Laddare
Plastpåsar
Några buntband
Eltejp.
(Ev varma handskar för kall morgonkörning.)

Din kalkyl stämmer hyggligt.
Packa så lite som möjligt och ha realistiska dagsetapper. Om du bara mosar alppass och serpentiner kan 20 mil/dag vara allt du hinner om du ska ha tid att njuta.
Att hitta boende är extremt beroende på säsong och hur glesbefolkat området är. Det går definitivt att ordna på dagen men använd tex frukosttiden för att kolla allmän tillgänglighet omkring kvällens mål. Det brukar räcka så.

Du har lyxen att ha gott om tid så
1. Gör det!
2. Stressa inte. Jag är dum så allt jag sett flyter bara ihop i minnet om för mycket fokus är på väg och körning. Kör fort hemma istället.
3. Skaffa en bred bild av alpregionen. Det kan vara pissväder i en region en vecka i sträck medan det är sol i en annan så om du har en hygglig bild av vad du vill se och göra finns det alltid någonstans att ta vägen.

Egentligen är det inte mer avancerat än att ta en dagstur hemma och repetera den några dagar i rad.
 
Last edited:

Dhenniz

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2018
Ort
Strömsund
Hoj
Suzuki: GSF 650 Bandit 2007 och DL 650 V-Strom 2004
Många goda råd och jag gillar också konceptet med hotell, macklunch och sen middag.
Jag reser bara med ryggsäck och det är högst personligt men just min personliga packningslista (och naturligtvis rullpackning av kläderna):
Regnkläder som går över hojkläderna
Underställ
Luvtröja
Jeans
Buff
3 par strumpor
3 kallingar
Extra T-shirt
Sneakers, typ converse som går att mosa ihop
Handtvättmedel
Reflexväst. För motorstopp el trasiga lampor! ;)
Necessär
Solglasögon
Batteribank
Kamera
Sd-kort
Laddare
Plastpåsar
Några buntband
Eltejp.
(Ev varma handskar för kall morgonkörning.)

Din kalkyl stämmer hyggligt.
Packa så lite som möjligt och ha realistiska dagsetapper. Om du bara mosar alppass och serpentiner kan 20 mil/dag vara allt du hinner om du ska ha tid att njuta.
Att hitta boende är extremt beroende på säsong och hur glesbefolkat området är. Det går definitivt att ordna på dagen men använd tex frukosttiden för att kolla allmän tillgänglighet omkring kvällens mål. Det brukar räcka så.

Du har lyxen att ha gott om tid så
1. Gör det!
2. Stressa inte. Jag är dum så allt jag sett flyter bara ihop i minnet om för mycket fokus är på väg och körning. Kör fort hemma istället.
3. Skaffa en bred bild av alpregionen. Det kan vara pissväder i en region en vecka i sträck medan det är sol i en annan så om du har en hygglig bild av vad du vill se och göra finns det alltid någonstans att ta vägen.

Egentligen är det inte mer avancerat än att ta en dagstur hemma och repetera den några dagar i rad.


Tackar för ett väldigt peppande svar! Ser dock ut som att det bara blir en kortare tur ned i Tyskland för att hälsa på en kompis denna sommar. Jag fick den spontana och helt självklara idén att riva hela övervåningen på kåken förra veckan så majoriteten av den tänkta budgeten, samt möjligen också en del av ledigheten om jag inte hinner klart innan dess, går åt till att snickra. Går från 3 rum och 3 skrubbar på övervåningen till helt öppen planlösning, ny trapp upp på nytt ställe, ny el, tilläggsisolerat, nya innerväggar och nya fönster..... Så sommarens nöjesbudget sjönk från 60 000kr till 20 000kr... Men Tyskland/Nederländerna/Belgien får jag nog till ändå. :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top