Tankar på Europa i Juni

Dhenniz

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2018
Ort
Strömsund
Hoj
Suzuki: GSF 650 Bandit 2007 och DL 650 V-Strom 2004
Hej!

Blir ett långt inlägg, men jag hoppas ni orkar läsa.

Jag har lite funderingar på att ev leta mig neröver Europa i Juni. Har trolig möjlighet till att vara ledig hela juni och budget att genomföra. Sitter och skissar mig fram genom Europa på kvällarna med hjälp av google maps och google, där jag klickar fram lagom långa dagsetapper, och googlar boenden och kostnader.

Genomsnittsresan landar på 15 dagars körning och ca 750 mil, snittar 6-7 timmars körning/dag (räknar körtid istället för mil när jag räknar dagsetapperna) och räknar med att kunna ta någon extra vilodag här och där.

Det jag kommit fram till att med bränsle, mat och boende sammanslaget, så borde det landa på ca 1000kr/dag. (avrundat uppåt)

Då har jag räknat på hotell mesta tiden, inga nätter i tält, men har gratis boende genom sverige hos vänner och 1 vän i norra Tyskland.

Mest troligt kommer jag att resa ensam, och vägen går på ett ungefär:
Från Strömsund i Jämtland där jag bor, ned till Karlstad för första stopp, sedan ned till Lund för en andra natt, efter det blir det en heldag genom Danmark ned till Cuxhaven i norra Tyskland där kompisen bor. Sen har jag kollat lite löst nedåt Belgien, Frankrike, förbi Mont Blanc in i Italien, överkanten på Italien in genom Österrike och Checkien, sen tillbaka genom Tyskland på väg hem igen. Räknar med total tid 3 veckor hemifrån på 15 dagars körning.

Tanken är att övernatta på mindre ställen utanför turiststråk och sen dra dagsetapperna genom de större sevärdheterna.

Det är absolut inte säkert att detta blir av, och OM det blir av, så blir det på infall. Jag har fixat alla dokument och papper som behövs för resan, Pass, Grönt kort, EU-kort från Fk osv. Allt sånt är klart och juni månad är inbokad som helt fri från arbete så det går dra iväg på en halvtimmes varsel.


Ni som rest förut, stämmer min kalkyl någorlunda?
Vad bör jag tänka på?
Var har jag tänkt fel?
Hur svårt brukar det vara att hitta boende utan förvarning?

Tips och förslag uppskattas varmt!
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Hej.

Om jag jämför med mina erfarenheter från de senaste 3 årens europaresor som brukar vara ca. 3 veckor så tycker jag att du tänker ganska rätt. Jag snittade knappt 1400 kr per dag senast. Då är allt inräknat som färjor, boende, mat, bränsle och nöjen. Jag bor alltid på hotell inkl. frukost och gärna på hotell med bra recensioner. Jag brukar boka några hotell i förväg för nedresan. Har åkt ner genom östra Tyskland och Tjeckien 2 gånger och senast via Moseldalen och Schwarzwald. Väl nere i bikeheaven så planerar jag rutt och destination dag för dag. Bokar på någon hotellapp kvällen innan. Låter väder, infall och nyfikenhet bestämma vart jag styr kosan. Första året hade jag en ganska bestämd rutt men inser mer och mer fördelarna med att hålla det öppet. Har du en gps med funktionen "kurviga vägar" så rekommenderar jag varmt att använda den funktionen så mycket som möjligt. Du kommer att köra vägar som ger ett intryck av att du är den enda som åkt där på flera år. Cool känsla:tummenupp
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hej!

Blir ett långt inlägg, men jag hoppas ni orkar läsa.

Ni som rest förut, stämmer min kalkyl någorlunda?
Vad bör jag tänka på?
Var har jag tänkt fel?
Hur svårt brukar det vara att hitta boende utan förvarning?

Tips och förslag uppskattas varmt!

Håller med Hixman om att ditt upplägg låter bra och som han också berättar har ju dagens telefoner förenklat oerhört ang bokningar och likn. När jag var nere (03-06) hade jag inte ens skaffat dator.
Det enda jag bokade hemifrån var nattfärjan Trelleborg-Rostock, men upplevde aldrig att jag hade svårt att skaffa rum på plats.

Sen går förstås ekonomin att styra mycket genom att välja hotell eller HOTELL. Jag valde nästan uteslutande pensionat som då kostade 30-40€, utom nån gång när jag kom fram lite för sent på kvällen, så en tusenlapp/dag klarar du dig bra på.

Tält var aldrig nåt alternativ för mig heller, så jag tycker du gör rätt. Dels tar det plats på hojen och har man otur med vädret är rum skönt. Och så ingår ju frukost såklart! Tyvärr körde man ibland förbi nån skitmysig camping som skulle ha varit trevlig, men fördelarna med rum överväger.

Resan börjar ju med planeringen så din resa har redan börjat. Jag är riktigt avis på dig! :tungan
 

Dhenniz

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2018
Ort
Strömsund
Hoj
Suzuki: GSF 650 Bandit 2007 och DL 650 V-Strom 2004
Tack för svaren! Känns gött att höra att man inte tänker helt avigt. =)
Och bara planerandet är sjukt roligt, att leka med tanken, läsa lite om olika ställen osv. Har i tanken tänkt stanna ett par nätter på vissa ställen och göra en dag med dagstur runt omkring.

En tanke är att åka med så lite packning som möjligt, ha med mig det nödvändiga och hellre budgetera för att köpa kallingar osv längs vägen. Så hojen är så lätt och smidig det går. GPS är på tapeten att inhandlas i dagarna, det lutar mot en Garmin Montana 680T då den funkar klockrent på snöskotern vintertid också. Väl nere runt Belgien/frankrike blir det nog mer eller mindre planlöst åkande i sydlig/sydostlig riktning. Ta dagen som den kommer typ.

Tanken att göra det denna sommar beror på att jag tog kortet förra sommaren och att jag lever ensam. Ingen blir sur om jag försvinner nån månad, och ingen att kompromissa med. ;) Vem vet hur länge man har det så bra? =D

Edit: Gillar ditt citat längst ned laidback, Airheads är en klart underskattad film, snudd på kultrulle. :tummenupp
 
Last edited:

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Tack för svaren! Känns gött att höra att man inte tänker helt avigt. =)
Och bara planerandet är sjukt roligt, att leka med tanken, läsa lite om olika ställen osv. Har i tanken tänkt stanna ett par nätter på vissa ställen och göra en dag med dagstur runt omkring.

En tanke är att åka med så lite packning som möjligt, ha med mig det nödvändiga och hellre budgetera för att köpa kallingar osv längs vägen. Så hojen är så lätt och smidig det går. GPS är på tapeten att inhandlas i dagarna, det lutar mot en Garmin Montana 680T då den funkar klockrent på snöskotern vintertid också. Väl nere runt Belgien/frankrike blir det nog mer eller mindre planlöst åkande i sydlig/sydostlig riktning. Ta dagen som den kommer typ.

Tanken att göra det denna sommar beror på att jag tog kortet förra sommaren och att jag lever ensam. Ingen blir sur om jag försvinner nån månad, och ingen att kompromissa med. ;) Vem vet hur länge man har det så bra? =D

Edit: Gillar ditt citat längst ned laidback, Airheads är en klart underskattad film, snudd på kultrulle. :tummenupp

Se nu till att göra denna resa i sommar. Du säger själv att man inte vet hur länge man har möjlighet till sån frihet. Är själv singel och så pass gammal att barnen är stora och utflugna. Finns en del nackdelar, men att själv bestämma över sin ledighet utan att behöva ta hänsyn till någon annan uppväger en del:D. Jag kör äventyrshoj med massor av packmöjligheter men släpar på färre saker för varje år. Om man bor på hotell så är det smidigt att ta med sig lite handtvättsmedel och tvätta kallingar, strumpor och t-shirts i handfatet eller duschen. Att stanna några dagar på något trevligt ställe för att dra ner på tempot och göra dagsutflykter är riktigt nice:kär De senaste åren har jag valt att stanna vid Gardasjön och då bokat ett hotell i förväg. Inget måste, men det kan vara lurigt att hitta rum för flera dagar i sträck så man inte behöver strula med byte av hotell. Har då även kostat på liiite extra. Italien är ofta prisvärt gällande boende och mat i jämförelse med Österrike, Frankrike och framförallt Schweiz.
 

Dhenniz

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2018
Ort
Strömsund
Hoj
Suzuki: GSF 650 Bandit 2007 och DL 650 V-Strom 2004
Se nu till att göra denna resa i sommar. Du säger själv att man inte vet hur länge man har möjlighet till sån frihet. Är själv singel och så pass gammal att barnen är stora och utflugna. Finns en del nackdelar, men att själv bestämma över sin ledighet utan att behöva ta hänsyn till någon annan uppväger en del:D. Jag kör äventyrshoj med massor av packmöjligheter men släpar på färre saker för varje år. Om man bor på hotell så är det smidigt att ta med sig lite handtvättsmedel och tvätta kallingar, strumpor och t-shirts i handfatet eller duschen. Att stanna några dagar på något trevligt ställe för att dra ner på tempot och göra dagsutflykter är riktigt nice:kär De senaste åren har jag valt att stanna vid Gardasjön och då bokat ett hotell i förväg. Inget måste, men det kan vara lurigt att hitta rum för flera dagar i sträck så man inte behöver strula med byte av hotell. Har då även kostat på liiite extra. Italien är ofta prisvärt gällande boende och mat i jämförelse med Österrike, Frankrike och framförallt Schweiz.


Gardasjön ser ut som ett bra tips, då det finns en hel del jag vill hinna se i Italien, är väl mest Bastogne och liknande i Belgien jag vill besöka, samt södra/östra Frankrike och sen Italien. Mycket annat jag vill se kan jag ta weekendresor med flyg och hotell under höstarna. Typ Prag och liknande. =D Tack igen för bra och peppande svar.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Gardasjön ser ut som ett bra tips, då det finns en hel del jag vill hinna se i Italien, är väl mest Bastogne och liknande i Belgien jag vill besöka, samt södra/östra Frankrike och sen Italien. Mycket annat jag vill se kan jag ta weekendresor med flyg och hotell under höstarna. Typ Prag och liknande. =D Tack igen för bra och peppande svar.

Gardasjön är i och för sig en turistmagnet, men det finns flera riktiga pärlor med bra priser. Om du skulle vara intresserad så har jag filmat lite av mina resor. Kanske hittar du lite mer inspiration där? https://www.youtube.com/channel/UCawE85g2uCj-16r_mfj3lPA
 

Dhenniz

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2018
Ort
Strömsund
Hoj
Suzuki: GSF 650 Bandit 2007 och DL 650 V-Strom 2004

Drax

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2018
Ort
Sverige
Hoj
KTM 1290 Super Duke R
Är detta din första långresa? Då kan det vara bra att prova på att sträckköra en längre bit här hemma innan du ger dig iväg så du ser att du klarar av det samt kommer överens med sadeln. Kan vara värt att kosta på sig en komfortsadel för träsmak är ingen hit.

Hur mycket pengar du behöver budgetera för din resa beror helt på dig själv och hur kräsen du är som person. Bensinpriset i Europa snittar på €1,25/l så räkna med knappa €40/dag för din hoj och ditt milantal. Hotell från ca €50/natt inkl frukost och B&B från ca €30/natt inkl frukost. Lunch från ca €5 och middag från ca €10. En flaska 33 cl öl från ca €3 och 1l vatten från ca €0.5.

Se till att du har servat din hoj precis innan du ger dig i väg så du vet att den är i bra skick. Budgetera dock in för slitagedelar samt att något kan fela på vägen. Tänk också på att vissa motor- och landsvägar, tunnlar, broar och alppass kostar att köra på. Sankt Bernhardstunneln kostar t.ex. €16 och Grossglockneralpvägen kostar €26. Lägg också till lite för nöjen när du väl ställt hojen för dagen. Hur mycket är upp till dig.

När det gäller rutter så planerar jag in så lite som möjligt utan försöker att köra dit näsan pekar. Ställer in min GPS på "kurviga vägar" och kör. Bokar boende för natten några timmar innan jag ställer hojen för dagen och det har aldrig varit några problem att hitta boende trots att jag har bokat några gånger mitt under högsäsong när hela europa har semester. Bokar alltid en bit utanför samhället dels för lägre priser men också för att det är tyst och skönt. Använder oftast apparna Booking.com samt hotels.com.

Om du måste planera din rutt så kan sidor som Best Biking Roads hjälpa dig med bra vägar.
 
Last edited:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Vi har provat skippa lunchen mitt på dagen. Sparar tid och minskar dåsigheten av att äta mat.
Istället köper vi lite frukt och någon smörgås utmed vägen.
Termos med varmt vatten ordnar man vid frukosten till pulverkaffet.
Lunch på matställe tar minst 1 timme av dagen.
 

Dhenniz

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2018
Ort
Strömsund
Hoj
Suzuki: GSF 650 Bandit 2007 och DL 650 V-Strom 2004
Är detta din första långresa? Då kan det vara bra att prova på att sträckköra en längre bit här hemma innan du ger dig iväg så du ser att du klarar av det samt kommer överens med sadeln. Kan vara värt att kosta på sig en komfortsadel för träsmak är ingen hit.

Hur mycket pengar du behöver budgetera för din resa beror helt på dig själv och hur kräsen du är som person. Bensinpriset i Europa snittar på €1,25/l så räkna med knappa €40/dag för din hoj och ditt milantal. Hotell från ca €50/natt inkl frukost och B&B från ca €30/natt inkl frukost. Lunch från ca €5 och middag från ca €10. En flaska 33 cl öl från ca €3 och 1l vatten från ca €0.5.

Se till att du har servat din hoj precis innan du ger dig i väg så du vet att den är i bra skick. Budgetera dock in för slitagedelar samt att något kan fela på vägen. Tänk också på att vissa motor- och landsvägar, tunnlar, broar och alppass kostar att köra på. Sankt Bernhardstunneln kostar t.ex. €16 och Grossglockneralpvägen kostar €26. Lägg också till lite för nöjen när du väl ställt hojen för dagen. Hur mycket är upp till dig.

När det gäller rutter så planerar jag in så lite som möjligt utan försöker att köra dit näsan pekar. Ställer in min GPS på "kurviga vägar" och kör. Bokar boende för natten några timmar innan jag ställer hojen för dagen och det har aldrig varit några problem att hitta boende trots att jag har bokat några gånger mitt under högsäsong när hela europa har semester. Bokar alltid en bit utanför samhället dels för lägre priser men också för att det är tyst och skönt. Använder oftast apparna Booking.com samt hotels.com.

Om du måste planera din rutt så kan sidor som Best Biking Roads hjälpa dig med bra vägar.

Tack för svar!
Jag tog ju körkortet förra sommaren, men hann med ca 400 mil ändå, 30-40 mil var inga problem med en 10-30 minuters paus vid tankning. kändes då som att 20 mil till inte skulle vara problem. Däremot så kändes det som att en "vilodag" var välkommen efter ett par dagars längre körning, alternativt att man kortar ned körningen en dag till 20 mil eller så. Sadeln på hondan trivs jag utmärkt med. En liten grov plan av ungefär vart jag vill hinna har jag, men jag har tanken att jag hinner det och dit jag hinner. Inte ens säkert att jag fortsätter åt det hållet. Mycket av det jag också vill se, är så pass tidskrävande grejor att det nog funkar bäst med en weekendresa någon annan gång. Hojåkandet ska ju inte vara för transport utan själva grejen. ;) Hojen blir säsongs-servad och genomgången hos ÅF 2-3 veckor innan avgång och när det gäller pengarna så har jag tänkt ha en buffertzon på 10-15 tusen skr över kalkylen, som i sin tur avrundas uppåt ca 5-6 tusen kronor.

Just det där med betalvägar/vägtullar känns ju bra att ta med i budgeten, trots att jag tänkt undvika dem då det går så lär det ju inträffa att man kommer på några och många bäckar små.
 

Dhenniz

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2018
Ort
Strömsund
Hoj
Suzuki: GSF 650 Bandit 2007 och DL 650 V-Strom 2004
Vi har provat skippa lunchen mitt på dagen. Sparar tid och minskar dåsigheten av att äta mat.
Istället köper vi lite frukt och någon smörgås utmed vägen.
Termos med varmt vatten ordnar man vid frukosten till pulverkaffet.
Lunch på matställe tar minst 1 timme av dagen.

Tack för svar!

Matmässigt så äter jag i regel väldigt lite under dagen, brukar ta igen det vid middagstid, energimässigt i kroppen har jag alltid funkat så. Någon lättare fika på lämpligt ställe kan det bli. Dessa erfarenheter tar jag från heldagar med att bryta snöskotern i djupsnö, samt de "längre" turer jag tog med hojen förra sommaren. Vatten och en smörgås samt chokladbit eller liknande finns alltid med i packningen utifall att det skulle behövas och då kan kanske stanna till lite som man vill och fika? Hur ser det ut med typ rastplatser och så nere i Europa?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tack för svar!

Matmässigt så äter jag i regel väldigt lite under dagen, brukar ta igen det vid middagstid, energimässigt i kroppen har jag alltid funkat så. Någon lättare fika på lämpligt ställe kan det bli. Dessa erfarenheter tar jag från heldagar med att bryta snöskotern i djupsnö, samt de "längre" turer jag tog med hojen förra sommaren. Vatten och en smörgås samt chokladbit eller liknande finns alltid med i packningen utifall att det skulle behövas och då kan kanske stanna till lite som man vill och fika? Hur ser det ut med typ rastplatser och så nere i Europa?

I Alperna brukade jag bara snubbla in i en vanlig matbutik och köpa ett par frallor och be dem skiva nån konstig korv och lägga emellan. Intogs på närmaste parkbänk som en byfåne. :hihi

Hur menar du med rastplatser?
 

Dhenniz

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2018
Ort
Strömsund
Hoj
Suzuki: GSF 650 Bandit 2007 och DL 650 V-Strom 2004
I Alperna brukade jag bara snubbla in i en vanlig matbutik och köpa ett par frallor och be dem skiva nån konstig korv och lägga emellan. Intogs på närmaste parkbänk som en byfåne. :hihi

Hur menar du med rastplatser?

Rastplatser, alltså som här i Sverige, lite större p-fickor med bänkar där man kan ta en paus och äta lite medhavd mat. Typ smörgås och så.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Det jag lärde mig var att nästa resa kommer 50% av det jag packade med mig sist stanna hemma, dom stora packväskorna jag har kommer säljas för någon resa ToR månen kommer jag aldrig göra och klarar mig därför på mina mindre.

Som någon skrev, lättare lunch så man inte blir trött efter maten.
Vi bodde uteslutande på hotell och i Juni, vi bokade aldrig i förväg och det var inte fullt en enda gång.
Dina planer verkar rimliga och roliga men jag hade nog klippt Sverige på första dagen, ger dig mer tid på Europatouren.

Jag fann det oerhört praktiskt med Givi quick lock och en liten tankväska, du kommer antagligen behöva lämna hojen någon gång för t.ex en sevärdhet och har du allt av värde med dig så slipper du grubbla om kamera, plånbok, telefon och GPS är kvar när du kommer tillbaka. här hemma trycker man oftast fickorna fulla med dessa prylar men på varmare breddgrader låste jag fast jacka och hjälm med wirelås för att slippa släpa på dom i hettan.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Rastplatser, alltså som här i Sverige, lite större p-fickor med bänkar där man kan ta en paus och äta lite medhavd mat. Typ smörgås och så.

Jodå, rastplatser finns lite här och där, som i Sverige ungefär. Och bonde456 fyller på med bra tips. :tummenupp

Ang. Mont Blanc så är linbanan upp till Aiguille du midi sevärd. Maffiga vyer, minst sagt!
 

Dhenniz

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2018
Ort
Strömsund
Hoj
Suzuki: GSF 650 Bandit 2007 och DL 650 V-Strom 2004
Det jag lärde mig var att nästa resa kommer 50% av det jag packade med mig sist stanna hemma, dom stora packväskorna jag har kommer säljas för någon resa ToR månen kommer jag aldrig göra och klarar mig därför på mina mindre.

Som någon skrev, lättare lunch så man inte blir trött efter maten.
Vi bodde uteslutande på hotell och i Juni, vi bokade aldrig i förväg och det var inte fullt en enda gång.
Dina planer verkar rimliga och roliga men jag hade nog klippt Sverige på första dagen, ger dig mer tid på Europatouren.

Jag fann det oerhört praktiskt med Givi quick lock och en liten tankväska, du kommer antagligen behöva lämna hojen någon gång för t.ex en sevärdhet och har du allt av värde med dig så slipper du grubbla om kamera, plånbok, telefon och GPS är kvar när du kommer tillbaka. här hemma trycker man oftast fickorna fulla med dessa prylar men på varmare breddgrader låste jag fast jacka och hjälm med wirelås för att slippa släpa på dom i hettan.

Tack för tipsen!

Låsbart bagage hade jag faktiskt inte tänkt så mycket på, längsta jag kommit i de tankarna var RFID-skyddad plånka. =D


Nog hade jag mer än gärna dragit hela Sverige i ett svep, men cirkus 120 mil på en dag blir för mycket, tror smärtgränsen för min del ligger vid ca 70 mil. Dessutom har jag ingen exakt tid avsatt för detta äventyr, hela juni månad är fri och jag blir borta så länge det känns ok. De rundturer jag räknat på har hamnat på i genomsnitt 15 kördagar, men jag har avsatt hela juni, då jag inte hur eller vart jag vill stanna till lite extra, eller hur länge det kan bli. Sen blir det förhoppningsvis inte sista vändan utan snarare den första av flera, så jag behöver inte stressa att se alltför mycket denna gång utan mest bara njuta "här och nu".

Angående packningen, så har jag gjort samma miss vid fjällvandringar och skoterturer, och 60-70% av packningen har varit outnyttjad och i vägen när man ska fram med det man behöver, och i Europa finns ju alltid möjligheten att köpa något om man behöver, har lagt in det i budgeten. Räknar med att notan slutar på i runda slängar 20 000 när månaden är över, och lägger undan det dubbla, håller budgeten, så har jag ju pengar kvar till resten av sommarens mindre svängar också. ;)
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Tänker inte kapa din tråd men själv har jag tänkt mig någorlunda snabb resa ner till Frankrike, ca 4 dagar, och sedan lugnare tempo runt Normandie några dagar för att sedan snirkla mig uppåt igen. Tänkt mig början/mitten Juni och borta ca. 3 veckor totalt. Hemresan inte bestämd ännu.
Normandie.jpg
 
Last edited:

Dhenniz

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2018
Ort
Strömsund
Hoj
Suzuki: GSF 650 Bandit 2007 och DL 650 V-Strom 2004
Tänker inte kapa din tråd men själv har jag tänkt mig någorlunda snabb resa ner till Frankrike, ca 4 dagar, och sedan lugnare tempo runt Normandie några dagar för att sedan snirkla mig uppåt igen. Tänkt mig början/mitten Juni och borta ca. 3 veckor totalt. Hemresan inte bestämd ännu.
View attachment 441883

Sträckan genom Danmark ser ut som jag tänkt mig, men jag kommer via Karlstad då jag tänkte hälsa på en polare där, köra ned till Malmö/Lund trakten natta där och sen köra ned till en annan polare i Cuxhaven i Tyskland, hälsa på och snylta sovplats och dusch där en dag. Sen har jag riktat mig lite mot Bastogne i Belgien för att se lite krigshistoria där. (om det finns någon att se dvs.) Normandie föll bort för mig av någon anledning, Bastogne fick räcka. Därefter har jag spanat på lite hotell nedanför Genevetrakten efter det. Bl.a ett ställe som heter Giez ca 5 mil fågelvägen söder om Geneve. Därefter förbi Mont Blanc in i Italien och där tänkte jag hålla mig runt norra Italien (kanske stanna till i några dagar och göra dagsutflykter till t.ex Venedig osv.) och sen vet jag inte hemvägen, men genom Österrike och övernatta i Checkien finns i idé-banken i nuläget. Kruxet är att bolla pengar till detta, samtidigt som det blir ny värmepump och avloppsbrunn till huset... =D
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
För att köra på motorvägar i Schweiz så kostar kontrollmärket 300Scf är cirka 2400sek.
Med en GPS är det lättare att undvika m-väg
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top