Ducati Supersport (939 2017-up)

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Tjenare. Kul Frökenfräken!

Jag är också riktigt nära att slå till, eller om det blir till våren först... vi får se.
Går också från Kawa 650, Er6n i mitt fall. (första hojen)

Pendlat mellan z1000sx och denna och nu är beslutet iaf taget att det blir Ducatin...

Har en Supersport på kornet justnu, men då kommer frågan "måste jag ha en S?" med Öhlins osv?

Alla säger, ja det måste man, men måste jag det som nybörjare? Ett års körkort och kommer från en 650 som sagt.

Jag kommer inte att ligga och pressa skiten ur hojen direkt. Vill mest byta upp mig till en hoj som kan köras lite längre samt en hoj som är värd att "pimpas" lite i min egen smak... vad säger ni?
Nu hade jag väl tyckt att du nog borde skaffa en 959 Corse men...en Supersport S kommer att "räcka längre" än standardvarianten. Och det är nog sannolikt så om det nu så gäller Hypermotard eller Supersport eller något annat.
 

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Har en Supersport på kornet justnu, men då kommer frågan "måste jag ha en S?" med Öhlins osv?

Alla säger, ja det måste man, men måste jag det som nybörjare?

Du måste inte ,men en icke "S" kommer bli mycket svårare att eventuellt sälja sen. Flesta kollar inte änns på dom.
Sen är det ju färgen med...vill du ha en vit har du inget val ändå mer än "S"
 
Last edited:

FrökenFräken

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2019
Ort
Linköping
Hoj
Ducati Supersport s - 2019, Kawasaki ZX10R -2008
Oförskämt bra till det du nämner faktiskt, är min bedömning efter ca en säsongs ägande. Löjligt bekväm sadel, man köra timtals i sträck utan att bli särskilt trött, men samtidigt så kompetent på banan att det åtminstone i mitt fall kommer dröja länge innan det är hojen och inte jag som sätter begränsningarna. Grattis till köpet!

Toppen! Det är precis det jag hoppas på! På torsdag får jag hojen, så jag hoppas på många soliga dagar i höst!
 

vira20

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
Göteborg
Hoj
2017 Ducati SuperSport S
Runt Vänern med två Italienare.

Fredagen den 04/09 gav vi oss ut på en runda med min SSS och en lånad Mv Agusta brutale 800 2017. Det skulle bli kallt, riktigt kallt.

Vi började med 7 grader på fredagen och avslutade dagen med -1 grad (efter att vi tinat i en bastu). :hojsmilie På lördagen skulle vi köra ännu längre hemmåt. "Mudds" till båda hojarna inköptes på Bilteama samt ännu ett extra lager med plagg lades på kroppen.

Nära 90mil/12 timmar blev det med roliga omvägar inkluderat.

runda.JPG
Runda 2.JPG
 

bikepade

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2018
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ducati Supersport S, 2018
Hej, efter att ha läst o drömt nästan hela säsongen så var det min tur att få komma in i denna fina club!

Köpte denna förra veckan och har bara kunnat vara ute på 2st korta pass hittills. Men jag älskar den!
Skulle gärna vilja höra hur ni programmerat era riding modes? Och hur stor skillnad är det på de olika lägena?
ss1.jpg
 
Last edited:

vira20

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
Göteborg
Hoj
2017 Ducati SuperSport S
Hej tråden. Min hoj har gått 1400mil men redan vid 800började jag märka ojämn/ pulserande bromsverkan. Elite Bike gbg bekräftade att skivorna är ojämna och det går inte på garantin. Nya skivor OEM kostar 5000kr+.

Hos https://www.ducatisupersport939.net/forum är detta vanligt förekommande, ibland så tidigt som vid 300mil. Detta även utan buskörning, vatten på varma skivor eller dumma skivlås. (vilket den ändå bör tåla).

Hur som, jag letar nu nya skivor och det ser ut som ducce delar dessa komponenter mellan en rad hojar: Monster 821 verkar ha samma och jag tänkte handla in via ebay till en prisbild mellan 1500-2000sek. Någon som har andra förslag eller invändningar som kan vara bra att tänka på?
 

FrökenFräken

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2019
Ort
Linköping
Hoj
Ducati Supersport s - 2019, Kawasaki ZX10R -2008
Hej, efter att ha läst o drömt nästan hela säsongen så var det min tur att få komma in i denna fina club!

Köpte denna förra veckan och har bara kunnat vara ute på 2st korta pass hittills. Men jag älskar den!
Skulle gärna vilja höra hur ni programmerat era riding modes? Och hur stor skillnad är det på de olika lägena?
View attachment 450977
Grattis till hojen! Tyvärr kan jag inte bara till hjälp i din fråga.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Hej, efter att ha läst o drömt nästan hela säsongen så var det min tur att få komma in i denna fina club!

Köpte denna förra veckan och har bara kunnat vara ute på 2st korta pass hittills. Men jag älskar den!
Skulle gärna vilja höra hur ni programmerat era riding modes? Och hur stor skillnad är det på de olika lägena?
View attachment 450977

Jag har ställt in så att jag har max ABS och antispinn på Urban mode, och standard inställningar på sport mode (ska ev. minska ABS ett snäpp). Urban har jag som regnläge men helt ärligt kör jag mest på sport, även i regn. Mellan-läget använder jag inte alls.

Skillnaden på de tre lägena som standard är att Urban har en mjukare trottelprofil (mindre spjällöppning vid en viss vridning på gashandtaget) och begränsar max trottelöppning till 80%. Mellanläget har 100% trottelöppning men har kvar den mjukare profilen medan sportläget har en aggressivare trottelprofil, dvs ger mer gas snabbare. Själv upplever jag att Urban blir lite trist, särskilt i högre fart känns den rätt orkeslös, typ köra om på motorväg och liknande.
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Nån som har kört MT09 eller Z900 och som kan säga hur känslan är om man jämför supersport med dessa?
Hänger man mycket mer i armarna?
 

Jim Profit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2005
Ort
STHLM
Hoj
HD Road King Special -22 - Ducati Multistrada V4 Rally -23 - Suzuki GSX-R1000 -07
Nån som har kört MT09 eller Z900 och som kan säga hur känslan är om man jämför supersport med dessa?
Hänger man mycket mer i armarna?

Gick från mt09 till SS. Lite mer häng men inte farligt. Däremot en mkt mer speciell känsla än mt09 som jag tyckte var lite tråkig i jämförelse.
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Supersport är ju även betydligt snyggare än Z900/mt09. Någon som vet något om den SS-S som står på Bike i Trollhättan?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Nån som har kört MT09 eller Z900 och som kan säga hur känslan är om man jämför supersport med dessa?
Hänger man mycket mer i armarna?

Har inte kört mt-09 eller z900 men däremot har en bekant till mig som bara gillar gamla classic hojar där man sitter extremt upprätt provkört min SSS. Normalt skyr han allt vad sporthoj och extrema körställningar som pesten men när han körde min så vart han så nöjd att han sa att han skulle kunnat tänka sig SSen, åtminstone nästan.
 

vira20

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
Göteborg
Hoj
2017 Ducati SuperSport S
Tänkte ta ut henne idag. Har bara rullat till och från tvätt i februari annars inget. (service innan vinterförvaring).

Vad hade ni gjort för inspektion innan en 50 mil runda i helgen?
*Däcktryck
*Kedja smörjad och inte för lös?
*Bett i bromsarna & olja i systemet?

82544301-delivery-boy-ride-scooter-motorcycle-service-order-shipping-vector-illustration.jpg
 
Last edited:

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Har du kört hårt och stannat med bromsen på så att bromsklossarna legat mot skivan? Skulle kunna vara det som gör att de slagit sig?
 

vira20

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
Göteborg
Hoj
2017 Ducati SuperSport S
Har du kört hårt och stannat med bromsen på så att bromsklossarna legat mot skivan? Skulle kunna vara det som gör att de slagit sig?

Mingves, jag gissar att du svarade på mitt inlägg #166? Mängder med folk på forumet https://www.ducatisupersport939.net/ som har problem med bromsar som slår sig. Kan va men jag tror det är dålig kvalitet på skivorna. Har nu bytt bromsar. Kostade 1500kr fick ett par lätt beg och gjorde jobbet själv. :tummenupp
 

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
Nu har jag också skaffat mig en ss s. Perfekt match för mig!
Kollegorna har döpt den till Ostbågen så jag kallar henne Ostis...

Nya däck beställda, p g a mycket jobbpendling så blev det Road 5or.

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Tänkte ta ut henne idag. Har bara rullat till och från tvätt i februari annars inget. (service innan vinterförvaring).

Vad hade ni gjort för inspektion innan en 50 mil runda i helgen?
*Däcktryck
*Kedja smörjad och inte för lös?
*Bett i bromsarna & olja i systemet?

View attachment 453145

För sent nu men det kommer fler körningar.
Före körning;
Kolla blinkers och bromsljus. Där har du reducerat risken för påkörning rejält om de funkar.
Kolla efter oljeläckage. Inte bara nivån utan se så ingen olja smyger ut o hamnar på bakhjulet.
Titta över och känn på bromsarna så de tar. Känn så hojen rullar lätt, inget ligger på.
Titta på däcken, kolla trycket någon gång ibland.
Jag brukar titta lite allmänt på hojen medan den blir varm och jag tar på mig hjälm o handskar.

Efter körning;
Torka av kedjan och vill du smörja så är det nu när kedjan är varm som det blir bäst.
Titta över hojen allmänt och tänk efter om något kändes konstigt när du körde.
 

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
Ett par verktygsfrågor kommer här.
Vilken haknyckelstorlek ska det vara till hubben för att justera kedjespelet?
Visst är det T60 till skruven för att släppa excentern?

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top