Ducati Supersport (939 2017-up)

C111

Rookie
Gick med
26 Jun 2019
Ort
I närheten av Stockholm
Hoj
2017 Ducati SSS
Hejsan alla - Är ny här på forumet , kör en vit SSS -17 - Får man ödmjukt fråga Coola Ola viken dongel du köpte ”ODB2-läsare (från Kjell & Co)” och vilken programvara du körde? Jag kör Android. Apropå backspeglar, de var det första jag tog bort (funkade ju endast över 160 km/tim) och ersatte med Oberon http://www.oberon-performance.co.uk/acatalog/Streetfighter_Mirror_with_Bar_End.html – nu funkar speglarna som det ska. Tack och hej så länge!
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jösses vad snyggt! Helrätt. Aldrig ge handlarn 12000kr... Jag kommer troligen gå på en även enklare setup med egen support på undersidan... Siktar på under 1500kr - 2000kr ;) Ska försöka lägga de under sadeln så min medåkare även kan sitta bekvämt med dessa på.

14656148-origpic-cf934f.jpg

Om du är ute efter budget så kostar SHAD-väskorna 1600 spänn inkl frakt från XLmoto. Rören betalade jag ca en femhunka för hos Hydroscand för galvade rör krökta enligt min ritning. Du kan få principritningar till fästet av mig men kräver att du har en svets plus möjligheter till metallbearetning. Har Biltemas tygväskor likt dem på bilden, funkar men inte så praktiskt, typ parkera i stan eller köra i regn och ett jäkla meck varje gång man ska lasta på och av.
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Hejsan alla - Är ny här på forumet , kör en vit SSS -17 - Får man ödmjukt fråga Coola Ola viken dongel du köpte ”ODB2-läsare (från Kjell & Co)” och vilken programvara du körde? Jag kör Android. Apropå backspeglar, de var det första jag tog bort (funkade ju endast över 160 km/tim) och ersatte med Oberon http://www.oberon-performance.co.uk/acatalog/Streetfighter_Mirror_with_Bar_End.html – nu funkar speglarna som det ska. Tack och hej så länge!

Tjena
Grattis till en fin hoj, även om det är den långsammare färgen...

Då jag har en iPhone köpte denna med WiFi eftersom de med Bluetooth inte funkar tillförlitligt med iOS. Dyr och känns inte så prisvärd, testade flera appar men bara den enda som funkade är den som de rekommenderar och den måste prenumera på för att få full funktionalitet. Känns dessutom billig i utförandet. Med det sagt så gjorde den vad skulle. https://www.kjell.com/se/produkter/...Vxo4YCh0RcwL7EAQYAyABEgLvIfD_BwE&gclsrc=aw.ds

Med Android ska det funka med Bluetooth och då finns det nog bättre app-utbud. Torque ska vara bra tydligen.
 
Last edited:

Nybörjare11

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2019
Ort
I garaget
Hoj
Har inget
Hej , har tagit mc korten nyligen och har letat som tok för första hoj köpet, har kört Yamaha mt07 och 09 i skolan och privat .
Har letat efter nyare mt 09 men nu har jag blivit kär i vita Sss :) otroligt svårt val ? Om vi bortse från att ”du ska köpa en skrot hoj i början, köp helst en naken hoj , du kommer krascha några gånger innan bla bla” , NI som äger en sss skulle ni Rekommendera den som en första hoj köp? Nu är jag inte ute efter priset på försäkring och underhåll det har jag redan kollat upp , mest vill jag veta om den är lätt hoj och köra ? Har provkört en sss i 10 min och vet att det var mycket skillnad på sitt inställning det var nästan lik som en Yamaha mt 09 och inte som R1 , dvs mycket skönt och bekvämt , har hittar en begagnad vit sss 17 med 500 mil och lite extra utrustning som värmehantag, och den är nyserva för 107lax, det är ca vad jag får betala för köpa en nyare Yamaha 09 så alla synpunkter om sss som första hoj uppskattas .
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Det känns som du har redan fått svaret, vad det gäller hanterbar & smydighet när du provkörde den:hej

Och det borde inte vara några beskymmer om man kör den med huvudet:)
 
Last edited:

vira20

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
Göteborg
Hoj
2017 Ducati SuperSport S
Det är min första hoj - den är lätt att hantera men har den sportiga clip-on känslan i styrningen. Jag tycker inte den är så smidig i stan och på låga varv men det är inte det jag har hojen till heller. Den är den bästa allroundhojen när jag räknar upp mina preferenser (sportig, snygg, charm, bekväm för två, smidig och nätt, karaktär osv). :hihi
 

Jim Profit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2005
Ort
STHLM
Hoj
GiXXer K7, HD Road King Special -22
Hej , har tagit mc korten nyligen och har letat som tok för första hoj köpet, har kört Yamaha mt07 och 09 i skolan och privat .
Har letat efter nyare mt 09 men nu har jag blivit kär i vita Sss :) otroligt svårt val ? Om vi bortse från att ”du ska köpa en skrot hoj i början, köp helst en naken hoj , du kommer krascha några gånger innan bla bla” , NI som äger en sss skulle ni Rekommendera den som en första hoj köp? Nu är jag inte ute efter priset på försäkring och underhåll det har jag redan kollat upp , mest vill jag veta om den är lätt hoj och köra ? Har provkört en sss i 10 min och vet att det var mycket skillnad på sitt inställning det var nästan lik som en Yamaha mt 09 och inte som R1 , dvs mycket skönt och bekvämt , har hittar en begagnad vit sss 17 med 500 mil och lite extra utrustning som värmehantag, och den är nyserva för 107lax, det är ca vad jag får betala för köpa en nyare Yamaha 09 så alla synpunkter om sss som första hoj uppskattas .

köpte en mt09 och hade den 1,5 vecka efter jag fick kortet, bytte till en SSS. Har inte ångrat det en sekund! :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hej , har tagit mc korten nyligen och har letat som tok för första hoj köpet, har kört Yamaha mt07 och 09 i skolan och privat .
Har letat efter nyare mt 09 men nu har jag blivit kär i vita Sss :) otroligt svårt val ? Om vi bortse från att ”du ska köpa en skrot hoj i början, köp helst en naken hoj , du kommer krascha några gånger innan bla bla” , NI som äger en sss skulle ni Rekommendera den som en första hoj köp? Nu är jag inte ute efter priset på försäkring och underhåll det har jag redan kollat upp , mest vill jag veta om den är lätt hoj och köra ? Har provkört en sss i 10 min och vet att det var mycket skillnad på sitt inställning det var nästan lik som en Yamaha mt 09 och inte som R1 , dvs mycket skönt och bekvämt , har hittar en begagnad vit sss 17 med 500 mil och lite extra utrustning som värmehantag, och den är nyserva för 107lax, det är ca vad jag får betala för köpa en nyare Yamaha 09 så alla synpunkter om sss som första hoj uppskattas .

Det är mycket resonabelt att tänka sådär... Att man ska köpa en billig nakenhoj som första hoj.
Men, om vi som kör hoj vore resonabla hade vi kört hojar byggda på hondas NC750-plattform. Tråkiga, praktiska hojar med automatlådor. Eller nån tråkig familjekombi.
Hoj ska köpas med hjärtat.
ÄR det en vit SSS du vill ha, så skaffa en sån. Hojen ska ju göra att du ler lite extra när du ser den. Om du inte tänkte ha den att pendla på, och inget annat.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Tack för alla svar, vart lite osäker men nu känns att det är rätt val :) ????????

Tror SuperSporten är en riktigt bra nybörjarhoj. Förlåtande och lugn attityd och som är kursstabil nästan oavsett underlagets kvalitet. Dessutom riktigt bekväm. Samtidigt menar jag att den är kompetent nog att räcka är till ganska avancerad förarnivå så inte en hoj du behöver byta efter första säsongen. Köp och lycka till!
 
Last edited:

vira20

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
Göteborg
Hoj
2017 Ducati SuperSport S
Fjädring... Öhlins...

Förbereder inför 2-3 dagars tur med min sambo. Vi är båda långa och ståtliga, så jag tycker hojen "niger" lite väl mkt där bak när båda är på. Tänkte ge mig på att justera Pre-load dvs den stora muttern som får hela baken att höja sig.

Frågor: Hur mkt vågar jag höja? (detta gör ju hojen betydlig mer possitiv till att styra in och nervös om jag skulle köra lite själv?.... Behöver jag även justera rebound och compression? Lär mig :tummenupp
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Fjädring... Öhlins...

Förbereder inför 2-3 dagars tur med min sambo. Vi är båda långa och ståtliga, så jag tycker hojen "niger" lite väl mkt där bak när båda är på. Tänkte ge mig på att justera Pre-load dvs den stora muttern som får hela baken att höja sig.

Frågor: Hur mkt vågar jag höja? (detta gör ju hojen betydlig mer possitiv till att styra in och nervös om jag skulle köra lite själv?.... Behöver jag även justera rebound och compression? Lär mig :tummenupp

När jag har kört med passagerare har jag dragit åt förspänningen bak en knapp cm (passagerare som väger strax under 60 kg). Jag justerade inte gaffelförspänningen och rörde inte kompression/returdämpning. Fungerade bra men har inte analyserat det i detalj, går garanterat att göra mer anpassade inställningar om man vill.

Tänk på att när passageraren sitter på hojen så komprimeras fjädringen mer än om du sitter själv så med rätt förspänning blir det ingen större skillnad i geometrin.

-edit- läste fel först, det går bra att köra själv med mer förspänning. Förutom att det blir mycket stötigare så är det ingen dramatisk skillnad.
 
Last edited:

FrökenFräken

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2019
Ort
Linköping
Hoj
Ducati Supersport s - 2019, Kawasaki ZX10R -2008
Impulsköpte en ny hoj idag :)
Har växt ur min Kawasaki Ninja 650 och har kollat på Suzuki GSX-S 1000 F och Kawasaki Z1000sx, men råkade springa på den här.
. Det blir en del långåkning och pendling till jobbet, samt lite bana och nöjeskörning. Det här kändes som ett bra alternativ! :)
56cd907cf6d956d889666622fe8b4e6f.jpg


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 
Last edited:

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Impulsköpte en ny hoj idag :)
Har växt ur min Kawasaki Ninja 650 och har kollat på Suzuki GSX-S 1000 F och Kawasaki Z1000sx, men råkade springa på den här.
. Det blir en del långåkning och pendling till jobbet, samt lite bana och nöjeskörning. Det här kändes som ett bra alternativ! :)
56cd907cf6d956d889666622fe8b4e6f.jpg


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Grattis...ja du lär aldrig äta ris igen.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Impulsköpte en ny hoj idag :)
Har växt ur min Kawasaki Ninja 650 och har kollat på Suzuki GSX-S 1000 F och Kawasaki Z1000sx, men råkade springa på den här.
. Det blir en del långåkning och pendling till jobbet, samt lite bana och nöjeskörning. Det här kändes som ett bra alternativ! :)
56cd907cf6d956d889666622fe8b4e6f.jpg


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Oförskämt bra till det du nämner faktiskt, är min bedömning efter ca en säsongs ägande. Löjligt bekväm sadel, man köra timtals i sträck utan att bli särskilt trött, men samtidigt så kompetent på banan att det åtminstone i mitt fall kommer dröja länge innan det är hojen och inte jag som sätter begränsningarna. Grattis till köpet!
 

bikepade

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2018
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ducati Supersport S, 2018
Tjenare. Kul Frökenfräken!

Jag är också riktigt nära att slå till, eller om det blir till våren först... vi får se.
Går också från Kawa 650, Er6n i mitt fall. (första hojen)

Pendlat mellan z1000sx och denna och nu är beslutet iaf taget att det blir Ducatin...

Har en Supersport på kornet justnu, men då kommer frågan "måste jag ha en S?" med Öhlins osv?

Alla säger, ja det måste man, men måste jag det som nybörjare? Ett års körkort och kommer från en 650 som sagt.

Jag kommer inte att ligga och pressa skiten ur hojen direkt. Vill mest byta upp mig till en hoj som kan köras lite längre samt en hoj som är värd att "pimpas" lite i min egen smak... vad säger ni?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top