Ducati Supersport (939 2017-up)

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Funderar på att köpa en Puig Dark Tinted touring ruta till min SS.
Någon som har en ?
 

vira20

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
Göteborg
Hoj
2017 Ducati SuperSport S
Funderar på att köpa en Puig Dark Tinted touring ruta till min SS.
Någon som har en ?

Kan inte ge ngn input på den men undrar varför du vill byta. Har vi samma "besvär"? - Jag känner att det blir mkt turbulens efter 110km/h både i låga + höga läget. Är 190cm lång så kanske är mer utsatt.
 

vira20

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
Göteborg
Hoj
2017 Ducati SuperSport S
Var försiktig med speglarna

Som ni säkert vet så går speglarna att fälla in. De roterar då runt axeln där de sitter på kåpan.

På midsommafton bar jag mig dumt åt när jag skulle iväg och drog längst ut för att fälla upp dem... Pang sa de och hela armen lossnade. Kan tillägga att den högra redan är utbytt på då min farbror lyckades paja den förra året.

Dum konstruktion och kanske lika dumt hanterande av ägare.

Hur som, gjorde ett försök med epoxy och det ser ut att fungera då "foten" även vilar mot kåpan som extra stöd. Gött att slippa betala 1500-2000kr för en ny (tills jag stöter i den igen). Lätt att skruva av och koppla ur dock.

20190622_115849.jpg
 
Last edited:

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Är problemet med era speglar att armarna är för korta eller är det att dem vibrerar så ni inte ser bakåt ?
 

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Kan inte ge ngn input på den men undrar varför du vill byta. Har vi samma "besvär"? - Jag känner att det blir mkt turbulens efter 110km/h både i låga + höga läget. Är 190cm lång så kanske är mer utsatt.

Helt rätt...kvittar hur fan jag gör så blir det turbulens...och jag är bara 180cm...Puig funkar hyfsat enligt forum..ser kanske lite konstigt ut enligt vissa. Få se när jag får hem grejerna..har en kolfiber bellypan på väg med..
 

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Som ni säkert vet så går speglarna att fälla in. De roterar då runt axeln där de sitter på kåpan.

På midsommafton bad jag mig dumt åt när jag skulle iväg och drog längst ut för att fälla upp dem... Pang sa de och hela armen lossnade. Kan tillägga att den högra redan är utbytt på då min farbror lyckades paja den förra året.

Dum konstruktion och kanske lika dumt hanterande av ägare.

Hur som, gjorde ett försök med epoxy och det ser ut att fungera då "foten" även vilar mot kåpan som extra stöd. Gött att slippa betala 1500-2000kr för en ny (tills jag stöter i den igen). Lätt att skruva av och koppla ur dock.

View attachment 449619

AV med skiten helt..barend speglar och NRC integrerade blinkers...problemet löst + att du kommer se något bak med :banana :tummenupp
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Att dem e kass vet jag om, men inte på vilket sätt dom är usla. Är armarna för korta eller vibrerar dom ?
Förlåt att jag upprepar frågan.

Synfältet är ok, men vid hastigheter över typ 80 (särskilt vissa varvtal) så vibrerar de så mycket att man inte ser särskilt mycket mer än ett suddigt flimrigt töcken. Mina blev dock märkbart bättre efter däckbyte och nu funkar de faktiskt ”ok” även i lägre fart på motorväg. Vid gaspådrag på femman/sexan så vibrerar hela armen, då ser jag ingenting alls.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Synfältet är ok, men vid hastigheter över typ 80 (särskilt vissa varvtal) så vibrerar de så mycket att man inte ser särskilt mycket mer än ett suddigt flimrigt töcken. Mina blev dock märkbart bättre efter däckbyte och nu funkar de faktiskt ”ok” även i lägre fart på motorväg. Vid gaspådrag på femman/sexan så vibrerar hela armen, då ser jag ingenting alls.

Tack för svaret, det finns klagomål här men ingen har nämnt vad problemet är.
Förstår er frustration, tjata lite mer på handlaren.
En nöjd kund kommer alltid tillbaka.
 

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Tack för svaret, det finns klagomål här men ingen har nämnt vad problemet är.
Förstår er frustration, tjata lite mer på handlaren.
En nöjd kund kommer alltid tillbaka.

Finns ingen lösning om man inte gör som jag nämnde ovan. Finns tydligen utbytes speglar ...men dom är i princip lika dåliga enligt folk som fått dom.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Tack för svaret, det finns klagomål här men ingen har nämnt vad problemet är.
Förstår er frustration, tjata lite mer på handlaren.
En nöjd kund kommer alltid tillbaka.

Det lär inte bli bättre. Finns en recall på dessa men endast i USA. Marginellt bättre enl de som fått dem bytt och flera på 939-forumet som menar att de nya har sämre hållbarhet och att de redan har fallerat (spegelinsatsen faller ur).
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Fy så illa, på helt nya hojar av årsmodell 2017 och 2018.
Om man då lägger till att Ducati ägs av Audi som tillverkar bilar av väldigt hög kvalitet så börjar man undra över hur seriös hela den affären var egentligen:va
 

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Nej
Jag lessnade på att inte se ordentligt i backspeglarna så jag bifogade lite dokument om Recall i USA till transportstyrelsen.

Transportstyrelsen fick svar efter ganska lång tid från Ducati Sverige. De svarade att jag skulle ta kontakt med min återförsäljare och att de kommer att byta till ersättningsspeglar om mina är av den dåliga sorten. Det finns tydligen de som fungerar bättre.

Jag bifogade mail jag fått från min kontakt på transportyrelsen till återförsäljaren som lovat att kontakta Ducati Sverige om detta, fortsättning följer.

Jag upplever att det inte är lika suddigt när jag har softare fjädringsinställning, kan det vara så, konstigt tycker jag, kanske placebo eller dylikt?
 

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Nej
Hej!

Finns det någon här som har en servicemanual, behöver åtdragningsmomenten på hojen.
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Hej!

Dålig på att leta på nätet men jag behöver hylsa till bakhjulet. Har hittat ett par stycken på E,bay, ett dubbelverktyg med både fram och bak i samma. ca 300-400 kr + frakt en hundring. Var hittade ni någonstans? Finns det någon här som har en servicemanual, behöver åtdragningsmomenten.

Jag köpte ett kit från HDESA, erkänt bra tillverkare av specialverktyg för Ducati. Då ingick även verktyg för den excentriska kedjespänningen, oljefilterverktyg och ett till vars syfte jag inte minns nu. Kommer köpa fler verktyg från dem.

Finns tyvärr ingen verkstadsmanual tillgänglig men via 939-forumet så har jag fått att bakhjulet ska dras med 230 Nm och framhjulet med 63 Nm (20 Nm för överfallen i gaffeln och jag _tror_ det är 38 Nm för skruvarna till bromsoken).
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Hade ingen lust att pröjsa 12000 pengar för väskor som inte går att låsa och som inte är vattentäta. Byggde istället ett eget fäste till SHAD SH23-väskor som är låsbara, av plast. Blev riktigt bra, tycker jag, och kostade totalt ca en fjärdedel av OEM-väskorna, inkl lack av täcklocken i Ducati-rött.

12-F457-B1-92-F7-41-CE-9-ACD-6975-C396-E818.jpg


E5315586-DBF5-4-A69-BAAD-DBE2825-F8252.jpg
 

Jim Profit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2005
Ort
STHLM
Hoj
HD Road King Special -22 - Ducati Multistrada V4 Rally -23 - Suzuki GSX-R1000 -07
AV med skiten helt..barend speglar och NRC integrerade blinkers...problemet löst + att du kommer se något bak med :banana :tummenupp

Håller med, med styrändsspeglar så är det inga problem att se bakåt oavsett varvtal.
 

vira20

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
Göteborg
Hoj
2017 Ducati SuperSport S
Hade ingen lust att pröjsa 12000 pengar för väskor som inte går att låsa och som inte är vattentäta. Byggde istället ett eget fäste till SHAD SH23-väskor som är låsbara, av plast. Blev riktigt bra, tycker jag, och kostade totalt ca en fjärdedel av OEM-väskorna, inkl lack av täcklocken i Ducati-rött.

]

Jösses vad snyggt! Helrätt. Aldrig ge handlarn 12000kr... Jag kommer troligen gå på en även enklare setup med egen support på undersidan... Siktar på under 1500kr - 2000kr ;) Ska försöka lägga de under sadeln så min medåkare även kan sitta bekvämt med dessa på.

14656148-origpic-cf934f.jpg
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top