Ducati Supersport (939 2017-up)

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Nej
Backspeglarna fungerar inte. Jag kan inte se vad det är bakom, om de ska köra om vilken fil de befinner sig i och om det är bil, mc, lastbil eller ett utryckningsfordon. Det är nog fler i Sverige som har samma problem.

Jag har läst om det här på https://www.ducatisupersport939.net Det finns några trådar om problemet.

NHTSA National Highway Traffic Safety Administration har efter att ägare i NordAmerika beklagat sig fått Ducati att göra "Recalls" på alla hojar (tror jag) i USA och Canada. De nya speglarna ska visst fungera helt ok.

https://www.nhtsa.gov/vehicle/2018/DUCATI/SUPERSPORT#recalls

http://canadamotoguide.com/2018/11/15/ducati-recall-15/?shared=email&msg=fail


https://www.ducatisupersport939.net...ort-939-recalls-tsbs/15922-mirror-recall.html

https://www.ducatisupersport939.net...plaints/4505-mirror-vibration-complaints.html


Det finns ingen sådan Recall på min hoj och jag har pratat med min återförsäljare, de tror inte att det kommer någon i Sverige.
Är det någon mer som är besvärad av dåliga backspeglar?
Jag kommer i alla fall att skriva till Transportstyrelsen om detta. Det är surt att bekosta nya backspeglar själv till en ny hoj.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Produktsakerhet/
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Backspeglarna fungerar inte. Jag kan inte se vad det är bakom, om de ska köra om vilken fil de befinner sig i och om det är bil, mc, lastbil eller ett utryckningsfordon. Det är nog fler i Sverige som har samma problem.

Jag har läst om det här på https://www.ducatisupersport939.net Det finns några trådar om problemet.

NHTSA National Highway Traffic Safety Administration har efter att ägare i NordAmerika beklagat sig fått Ducati att göra "Recalls" på alla hojar (tror jag) i USA och Canada. De nya speglarna ska visst fungera helt ok.

https://www.nhtsa.gov/vehicle/2018/DUCATI/SUPERSPORT#recalls

http://canadamotoguide.com/2018/11/15/ducati-recall-15/?shared=email&msg=fail


https://www.ducatisupersport939.net...ort-939-recalls-tsbs/15922-mirror-recall.html

https://www.ducatisupersport939.net...plaints/4505-mirror-vibration-complaints.html


Det finns ingen sådan Recall på min hoj och jag har pratat med min återförsäljare, de tror inte att det kommer någon i Sverige.
Är det någon mer som är besvärad av dåliga backspeglar?
Jag kommer i alla fall att skriva till Transportstyrelsen om detta. Det är surt att bekosta nya backspeglar själv till en ny hoj.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Produktsakerhet/

Ja, de är kassa på min hoj också, funkar i stadstrafik men över typ 80 är det som du beskriver. Jag är dock van att köra stånka och då är värdelösa backspeglar standard. Med det sagt borde de kunna vara bättre på 939an. Vad gäller recallen i USA så är det flera som sagt att den nya modellen av backspeglar som monteras efter recall bara är marginellt bättre än de ursprungliga så skulle inte förvänta mig alltför mycket. Möjligen om någon aftermarket-leverantör kan göra en bättre modell.
 

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Nej
Ja då får man väl hitta på något annat, synd att dom inte kan komma på hur man tillverkar backspeglar man kan se något i.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Backspeglar aside, tog första turen för säsongen förra veckan och ”check engine light” tändes efter första tankstoppet. Irriterande men hojen gick fint så körde hem. Vanligt fel på nyare Ducatis är tydligen att ventilen i avgassystemet kärvar, så jag smorde vajern och ruckade lite på själva ventilen, kanske att den gick lite trögt först. CEL lyste dock fortfarande så beställde sedan en ODB2-läsare (från Kjell & Co) och en DDA-canbus-kabel från Lonelec eftersom Ducati har en egen kontakt för att läsa av felkoder. Med hjälp av en ODB-app till iPhonen kunde jag sen läsa av felkoden (mycket riktigt var det avgasventilen) och släcka lampan. Tog sedan en kvällstur på ringlederna runt Malmö för att fira och lampan har inte tänts sedan dess.

Med det ur världen, jäklar vad jag älskar denna hojen! Den är ju helt mental, tyckte att jag fick bryta duktigt i kurvorna men insåg när jag tittade på hastighetsmätaren att jag var uppe i 160-170 blås. Underbart!! :kär :kär :kär

-edit- intressant observation: man hör ju ofta att man inte ska starta hojen under vintern för att tomgångsköra då det har mest negativa effekter på motorn. I detta fallet, när kontaktade jag Claessons Mc i Bromölla för en ev. check när fel-lampan först tändes, så var mekens första fråga: ”har du inte startat upp och motionerat motorn under vintern?! Avgasvajern kan kärva annars” Här har jag känt mig duktig när jag gått och mentalt bitit i kudden för att inte springa ner till garaget och tomgångsgasa, och så visar det sig att det faktiskt hade varit bättre om jag gjort det?!

nopdglvp64711.png
 
Last edited:

vira20

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
Göteborg
Hoj
2017 Ducati SuperSport S
Härlig åkning

Trots en temp på mellan 6-8grader och brist på sol så njöt jag maximalt av årets första åkning här i lördags. Små 70vägar fick det bli mestadels :tungan

20190330_161939.jpg

Första uppstart helt utan problem, ingen laddning under vintern.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Trots en temp på mellan 6-8grader och brist på sol så njöt jag maximalt av årets första åkning här i lördags. Små 70vägar fick det bli mestadels :tungan

View attachment 448465

Första uppstart helt utan problem, ingen laddning under vintern.

Här nere i södern, i Malmö-trakten, var det närmare +15 i lördags, riktigt göttigt körväder. Skönt att man bor i de skandinaviska tropikerna. :tungan
 

jonsal

Medlem
Gick med
22 Jun 2015
Ort
Partille
Hoj
2022 Ducati Monster
Älskar utseendet! Inser att det inte kommer att bli några episka långfäder med min Tiger Explorer så eventuellt funderar jag på byte till en hoj mer lämpad för helgrundor osv. Denna ser ju grymt ut!

Men är den ens att tänka på för en mig som är 187cm och 100+? Haft en Z1000SX och det funkade finemang.

Funkar den ok (kräver såklart inte långfärdsprestanda men 10-mila fikarundor vore ju fint att ta) att ha passagerare med på (tjejen är 168 med normal kroppsbyggnad)
 

vira20

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
Göteborg
Hoj
2017 Ducati SuperSport S
Men är den ens att tänka på för en mig som är 187cm och 100+? Haft en Z1000SX och det funkade finemang.
Funkar den ok (kräver såklart inte långfärdsprestanda men 10-mila fikarundor vore ju fint att ta) att ha passagerare med på (tjejen är 168 med normal kroppsbyggnad)

2018 åkte jag mycket på den tillsammans med min farbror när vi övningskörde. Vi är 190cm/90kg vs 180cm/80kg - inga problem med öhlinsarna, sittkomfort och plats. Service ca 3000-4000kr år. Haft en motorlampa som tändes - troligen samma fel som Coola Ola beskriver här ovan. I övrigt läs de småsaker vi klagat på tidigare i tråden.

Bara att köpa :tummenupp
 

JENB69

Ny medlem
Gick med
2 May 2019
Ort
Mölndal
Hoj
2018 Triumph Speed Triple S
Kan bli en Supersport till helgen på Elit MC! Bra ränta och 10000 kr på kläder lockar...Testkörde en vit S på Ducatidagen 26/4, trevlig upplevelse, snygg är den! :) Undrar om jag får hyfsat betalt för min Triumph? Jaja, det är en förlustaffär hursomhelst :)
 

vira20

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
Göteborg
Hoj
2017 Ducati SuperSport S
Kan bli en Supersport till helgen på Elit MC! Bra ränta och 10000 kr på kläder lockar...Testkörde en vit S på Ducatidagen 26/4, trevlig upplevelse, snygg är den! :) Undrar om jag får hyfsat betalt för min Triumph? Jaja, det är en förlustaffär hursomhelst :)
Bidde de ngn hoj på Elit MC?

Fråga till Ducati / SS-ägare: Får ni ibland falsk neutral runt 4an? Visar era ibland att 1an ligger i när den i verkligheten är i Neutral? Om inte så får jag justera om min växelteknik och kanske ha en hårdare stövel så jag får distinktare rörelse. :rock
 

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Nej
Japp jag har hittat några frilägen där de inte ska vara. Tycker det gå bättre om man mellan växlingarna är noga med att vinkla ner stövel så att man inte berör växelspaken en bråkdel av en sekund.
Jag bytte rearsets på min i vintras och det är mycket lättare att hitta det riktiga friläget nu, det kan ha blivit en bättre justering av växelpinnen då. Kan också vara så att v-lådan funkar bättre för att hojen har rullat några mil.
 

Jim Profit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2005
Ort
STHLM
Hoj
GiXXer K7, HD Road King Special -22
Om man är spekulant på en begagnad, vad skall man undersöka? Någon årsmodell man skall undvika? Är det några återkallningar som skall vara utförda?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Japp jag har hittat några frilägen där de inte ska vara. Tycker det gå bättre om man mellan växlingarna är noga med att vinkla ner stövel så att man inte berör växelspaken en bråkdel av en sekund.
Jag bytte rearsets på min i vintras och det är mycket lättare att hitta det riktiga friläget nu, det kan ha blivit en bättre justering av växelpinnen då. Kan också vara så att v-lådan funkar bättre för att hojen har rullat några mil.

Samma här. Får falska frilägen vidd uppväxlingen från fyran till femman och nerväxling från sexan till femman när man använder quickshiftern. Någon gång också från trean till tvåan. Har vridit kopplingspedalen något på växelaxeln för att få mer tryck på pedalen vid uppväxling.

Neutral är svår att hitta, brukar gå bäst att lägga medan hojen rullar.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Om man är spekulant på en begagnad, vad skall man undersöka? Någon årsmodell man skall undvika? Är det några återkallningar som skall vara utförda?

Ska inte vara någon skillnad på årsmodellerna. Finns två europeiska recalls, dels en omdragning av någon slang under tanken som legat för nära avgasröret och dels ska ”pinnen” på växelpedalen testas så den sitter fast ordentligt och bytas om den inte gör det.
 

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Nej
Samma här. Får falska frilägen vidd uppväxlingen från fyran till femman och nerväxling från sexan till femman när man använder quickshiftern. Någon gång också från trean till tvåan. Har vridit kopplingspedalen något på växelaxeln för att få mer tryck på pedalen vid uppväxling.

Neutral är svår att hitta, brukar gå bäst att lägga medan hojen rullar.

Jag tror att det till stora delar är justering av växelpedalen/stången som givaren till QS sitter på. Förra säsongen så var det bara tur som gjorde att jag fick i friläget, nu är det hur lätt som helst precis som det ska vara efter att jag bytte rearset. Jag fick väl till en bättre justering utan att eg veta vad jag höll på med, tur för en gångs skull.

Men att bli kvitt de falska frilägen handlar nog mest om växlingsteknik. Fokuserad förare med distinkt växling, hoppas det går bättre när man övat lite mer..
 

Jim Profit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2005
Ort
STHLM
Hoj
GiXXer K7, HD Road King Special -22
Ska inte vara någon skillnad på årsmodellerna. Finns två europeiska recalls, dels en omdragning av någon slang under tanken som legat för nära avgasröret och dels ska ”pinnen” på växelpedalen testas så den sitter fast ordentligt och bytas om den inte gör det.

Ok, tack för svar! Då är det bara att börja leta efter rätt exemplar. :)
Vilka färger verkar vara populärast? Jag föredrar röd men kan tänka mig en vit också om rätt exemplar dyker upp. Grått går dock bort för mig.

Antar att S modellen är mer eftertraktad?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ok, tack för svar! Då är det bara att börja leta efter rätt exemplar. :)
Vilka färger verkar vara populärast? Jag föredrar röd men kan tänka mig en vit också om rätt exemplar dyker upp. Grått går dock bort för mig.

Antar att S modellen är mer eftertraktad?

När jag köpte min, begagnad, så kollade jag även på nya. Enligt säljaren på Claessons i Bromölla så sålde de nästan bara S-modellen. Tycker också det avspeglas i vad man ser på Blocket, klart fler S än basmodellen. Den röda verkar också vara den vanligaste. Jag ville själv ha den röda, känns mest Ducati? Grå lär vara ovanlig begagnad, den kom först i år tror jag.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag tror att det till stora delar är justering av växelpedalen/stången som givaren till QS sitter på. Förra säsongen så var det bara tur som gjorde att jag fick i friläget, nu är det hur lätt som helst precis som det ska vara efter att jag bytte rearset. Jag fick väl till en bättre justering utan att eg veta vad jag höll på med, tur för en gångs skull.

Men att bli kvitt de falska frilägen handlar nog mest om växlingsteknik. Fokuserad förare med distinkt växling, hoppas det går bättre när man övat lite mer..


Ja, håller med om växlingsteknik. För mig har det uteslutande hänt vid aktiv/aggressiv körning när växlingarna sker så tätt/snabbt att jag har fullt upp bara med att mata i dem. Hann bara köra några kilometer igår efter justering av växelpetaren och bara i stan på 40-vägar. Hade alltså ingen möjlighet att testa men kändes redan då mer distinkt vid uppväxling, hoppas det hjälper.

Finns förresten en europeisk service bulletin om neutralen, tydligen ska det hjälpa att sänka oljetrycket till kopplingen, ska ev sitta någon justerskruv bakom drevkåpan. Ska se om jag kan hitta den.
 

classe8

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2009
Ort
krstad
Hoj
yellow racemachine
Funderar på en SSS men alla varnar för dyr service så vad är sanningen. Hur ser de ut med servicekostnader?
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Funderar på en SSS men alla varnar för dyr service så vad är sanningen. Hur ser de ut med servicekostnader?

100 mil ca 2000 kr, brukar ju få med den servicen i inköpspriset om man köper nytt.
Årservice/1500 mil ca 3500.

Den dyra servicen är den vid 3000 mil då ventiler skall justeras - ca 10 000 kr.
Kamrem skall bytas vid 5 år alt 3000 mil.

Ducatin är dyrare att serva än motsvarande Japs - men inte så mkt dyrare än de var för ett par år sedan....
För mig är det iaf värt det.

Kör ingen SS men en Hyper 939 som delar maskin med SS.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top