Ducati Supersport (939 2017-up)

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Jo. Har man en i Senna-edition har man definitivt en Ducati :7peta

Jag måste nog gå ut i garaget och kolla vad det står på aluminiumtanken?
Sist jag tittade på den såg den ut så här ungefär:
View attachment 443534
Ducati så det räcker, eller?
Och vad ska de som gillar gula Ducati säga?

Är den inte röd så är det ingen Ducati! Pungckt!! :fakta:fakta




/ Bonzo - som en gång hade en svart motorcykel varpå det stod "Ducati" på tanken.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Är den inte röd så är det ingen Ducati! Pungckt!! :fakta:fakta


/ Bonzo - som en gång hade en svart motorcykel varpå det stod "Ducati" på tanken.

Undrar just om de fått det memot nere i Borgo Panigale?
Förresten om det verkligen vore så kanske det skulle kunna funka att gå in på IBC i Arboga och be om en saftig rabatt på de där vita som inte är Ducati?

Eller varför inte beställa en vit V4:a?

"Och så vill jag ha minst 25% rabatt för det är inte en Ducati?"

"Inte en Ducati?"

"Nej, det kan det ju inte vara! Den är ju inte röd"

"Vadå inte röd, inte Ducati?"

"Ja, för det har Bonzo sagt att så är det!"

Jag antar att de som bäst skulle tro att man slattat på den sämre grappan, som sämst att man har en sorts utomkroppslig upplevelse eller möjligen provat några udda medikamenter?
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Undrar just om de fått det memot nere i Borgo Panigale?
Förresten om det verkligen vore så kanske det skulle kunna funka att gå in på IBC i Arboga och be om en saftig rabatt på de där vita som inte är Ducati?

Eller varför inte beställa en vit V4:a?

"Och så vill jag ha minst 25% rabatt för det är inte en Ducati?"

"Inte en Ducati?"

"Nej, det kan det ju inte vara! Den är ju inte röd"

"Vadå inte röd, inte Ducati?"

"Ja, för det har Bonzo sagt att så är det!"

Jag antar att de som bäst skulle tro att man slattat på den sämre grappan, som sämst att man har en sorts utomkroppslig upplevelse eller möjligen provat några udda medikamenter?

Det är ju klart värt ett försök och jag tror eventuellt Chrisse skulle hålla med mig, ända till jag började prata om rabatter. :hihi


Jag var faktiskt barnsligt förtjust i den vita 848:an när den kom och tycker fortfarande den är jävligt vacker. Brorsan hade en vit Monster ett tag också, och även den var väldigt snygg.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
För er SS-ägare, vad tycker ni MINST om med hojen? Finns det någon deal breaker? Typ, sadeln är för hård? Alldeles för tung i kurvorna? Etc?

Någon som tagit ut sin på bana och provat vad den går för där?
 

vira20

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
Göteborg
Hoj
2017 Ducati SuperSport S
För er SS-ägare, vad tycker ni MINST om med hojen? Finns det någon deal breaker? Typ, sadeln är för hård? Alldeles för tung i kurvorna? Etc?

Tjena Ola,
Det finns ingen typisk "deal breaker" men skulle kunna lista lite småsaker som jag personligen ogillar här nedan. Som du säkert har sett i tester av journalister är detta en närmast fullträff av Ducce som inte är dålig på något. Sadeln är en av de skönaste ducce har tillverkat (gissar att Multistrada kanske e skönare dock), lättstyrd och lägger sig fint i kurvor. Grymt bottendrag, snål, billig att försäkra osv.

*Dåliga backspeglar, vibrerar så du bara kan se konturer... om du inte drar in kopplingen dvs. Finns DIY förbättringar dock.

*Lite högt utväxlad/drevad.
KONSEKVENS - blir lite bökig och ryckig i krypkörning/stan eftersom de är en twin.
ANLEDNING - Ducce vill ge hojarna lägre utsläpp, förbrukning och varv.
LÖSNING - många rekommenderar att gå ner en kugge på främre drevet.
:smasha
*Dum blinkers-knapp som även bekräftar byte av Drive modes.:va
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
För er SS-ägare, vad tycker ni MINST om med hojen? Finns det någon deal breaker? Typ, sadeln är för hård? Alldeles för tung i kurvorna? Etc?

Någon som tagit ut sin på bana och provat vad den går för där?

För mig (som inte äger en SS, i alla fall inte än) så var dealbreakern att det inte går att kasta på packväskor utan att behöva montera en skitful ram som man sedan "måste" plocka bort för att få fram den otroligt vackra hoj det är. Det är trots allt en sportTOURER och då borde man kunna fixat det på ett bättre sätt. Ducati är trots allt grymma på design!
När jag tittade på den i affären så sade försäljaren att "det är inget problem, tar max 20 minuter att sätta dit ramarna och lika länge att ta bort dem." Så jag frågade om det var ok om jag kom förbi varje gång de skulle av och på eftersom det var ett så litet jobb, :))) så kunde de fixa det åt mig. Men det gick så klart inte...
men annars, det verkar vara en fruktansvärt trevlig maskin!
 

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
......Var på väg att byta min M1200 mot en SS tills jag tog ut den på en låååång runda.
Den jävla värmen som kommer upp genom sadeln är grymt jobbig för att inte snacka om vänster sida på låret.
Ja det var ca 27 grader den dagen men va fan ! Fastnade i en kö ett tag..trodde fan jag skulle bli tvungen hoppa av den ett tag där.... :huvet :va
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Tjena Ola,
Det finns ingen typisk "deal breaker" men skulle kunna lista lite småsaker som jag personligen ogillar här nedan. Som du säkert har sett i tester av journalister är detta en närmast fullträff av Ducce som inte är dålig på något. Sadeln är en av de skönaste ducce har tillverkat (gissar att Multistrada kanske e skönare dock), lättstyrd och lägger sig fint i kurvor. Grymt bottendrag, snål, billig att försäkra osv.

*Dåliga backspeglar, vibrerar så du bara kan se konturer... om du inte drar in kopplingen dvs. Finns DIY förbättringar dock.

*Lite högt utväxlad/drevad.
KONSEKVENS - blir lite bökig och ryckig i krypkörning/stan eftersom de är en twin.
ANLEDNING - Ducce vill ge hojarna lägre utsläpp, förbrukning och varv.
LÖSNING - många rekommenderar att gå ner en kugge på främre drevet.
:smasha
*Dum blinkers-knapp som även bekräftar byte av Drive modes.:va

Låter bra, tack för input. Siktar på att hitta en beggad lågmilare till våren...
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
......Var på väg att byta min M1200 mot en SS tills jag tog ut den på en låååång runda.
Den jävla värmen som kommer upp genom sadeln är grymt jobbig för att inte snacka om vänster sida på låret.
Ja det var ca 27 grader den dagen men va fan ! Fastnade i en kö ett tag..trodde fan jag skulle bli tvungen hoppa av den ett tag där.... :huvet :va

Var det Akrapovic eller originalsystemet på hojen du testade?
 

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Det var orginalsystemet. Akra skulle nog vara samma eller mest troligt ännu värre.
 

vira20

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
Göteborg
Hoj
2017 Ducati SuperSport S
Åfasen. Hade jag aldrig trott folk tyckte de va så illa. Har kört snart 100mil och tänkt på värmen från hojen vid endast ett tillfälle - när jag stod still i 30 grader. :tungan Vet dock att Panigale modellerna ska vara riktigt hemska när det gäller värmen.

Själv sitter jag och dreglar över ett termignoni halvsystem som även ersätter catten.
Termignoni_D181_Supersport_lato-2.jpg

8500kr kostar det exkl "servo eliminator" och sedan framtida remap. 6kg lättare. Ger 4,5hk + 6nm på dyno utan remap som jag förstår det.
 
Last edited:

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Ja det är många som klagar på detta. Finns hur många trådar som helst om det med värmen på forumen. Tänk på att vi ändå bor i ett "kallt" land. Finns folk som har gjort egna värmesköldar under sadeln och andra lösningar. Bor man i ett "varmare" land måste det vara ett ganska stort problem. :(
 

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Nej
Provkörde en med akra helsystem igår på Desmocenter.

Den hojen får högt betyg av mig efter en relativt kort men inspirerande runda. Passar mina körningar mest kurvigt, sällan breda vägar med långa raksträckor.

BRA:
Lättsvängd, låg, smal, tillräckligt med kraft, bra körställning. Skönt med kåphoj också det var ett tag sedan jag körde sådan.
Jag kan inte köra vanlig sporthoj nacken och ryggen säger ifrån, opererad där bak. Men den här har en perfekt körställning för mig 174 cm med korta ben.

SÄMRE:
Backspeglarna.

OK:
Letade efter stöd för knäna mot tanken, knäna hamnade precis under tanken, accepterade efter tag att det funkade bra utan. Gled inte fram trots kraftiga inbromsningar, någon sorts mockasadel med bra fäste för rumpan tror inte det är original. Lite svårt att hitta friläget i början men när den blev varm/jag lärt mig var det inga problem det heller.

Värmen från sadeln kände jag inte av men jag stod inte heller still så mycket.

Ni som kört ett tag har ni problem med för varm sadel eller har ni kommit på annat ni inte gillar?

PS. Akra helsystem vilket grymt ljud DS.
 
Last edited:

BikerMike

Medlem
Gick med
20 Sep 2005
Ort
Köping
Hoj
Ducati 996R -01 no.0022
Har bara haft äldre, dom mådde bra av 1 kugg ner fram. Var på tok för högt drevade, gick illa i 90-100 på 6an.
 

vira20

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
Göteborg
Hoj
2017 Ducati SuperSport S
Håller med, på min HYM 939 är sexan ren överväxel....

Absolut, jag lider en del av det så det är på to-do-list :yoparty

Mitt mål är den ska bli mer lättkörd på vxl 1-2 , borde ge kännbart resultat där med.
(Skrev lite om varför i mitt inlägg 2018-08-01, 23:31)
 

BikerMike

Medlem
Gick med
20 Sep 2005
Ort
Köping
Hoj
Ducati 996R -01 no.0022
Teoretisk toppfart på min 996R var 320km/h vid 10200 rpm. Så den gick riktigt illa vid landsvägskörning på 6ans växel, 3200rpm vid 100km/h.
 
Last edited:

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Asså..6:an (sista) växel på en Ducca petar man i först vid (tidigast) ca 125 km/h. Så har iaf jag fått det förklarat av Ducca (läs : fanatiker) folk :)

100-110 km/h på min M1200 i sista växeln ? :hihi :rofl :glömdet ....
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top