Ducati Supersport (939 2017-up)

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Jag som lite smått sågade denna modell med motiveringen att antingen köper man en Monster eller så köper man en Panigale.:huvet
Inte mellanmjölk som denna.

Kan jag ha haft fel?
Jag måste provköra:brinnerup

Du har helt fel enligt mig tyvärr. Panigalen är en jävla mardröm att köra längre sträcka på enligt mig ,och ja...jag har provat flera gånger. Samma med Monstern..mycket bekvämare men inget vindskydd. Så SS KAN vara en bra kompromiss mellan ovan ?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag som lite smått sågade denna modell med motiveringen att antingen köper man en Monster eller så köper man en Panigale.:huvet
Inte mellanmjölk som denna.

Kan jag ha haft fel?
Jag måste provköra:brinnerup
Det beror väl lite på vad man är ute efter. Monstern saknar ju kåpor, om man vill ha det. Galenpannorna är ju lite knepiga.
Nog finns det utrymme för något mitt emellan en snäll nakenhoj och en aggro sporthoj. :hihi
 

Halvdampis

Medlem
Gick med
30 Mar 2013
Ort
Stockholm
Hoj
TV4 Fact. -17
Det beror väl lite på vad man är ute efter. Monstern saknar ju kåpor, om man vill ha det. Galenpannorna är ju lite knepiga.
Nog finns det utrymme för något mitt emellan en snäll nakenhoj och en aggro sporthoj. :hihi

Sålde min monster 1200s i somras och kan hålla med att den är liiite jobbig i högre farter då den saknar kåpor. Men så länge man inte lång pendlar eller ska ta en lång semester på mc ser jag inte det som ett problem.

Men jag upplever att SS:en är väldigt nära en 959:a fast med svagare motor och högre styre. Det är kanske det som gör den speciell? :tungan

Behöver nog provköra SS, tror det var i Maj som Desmocenter körde öppet hus. :banana
 

Patrik72

Medlem
Gick med
15 Aug 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 899 Panigale 2014
Du har helt fel enligt mig tyvärr. Panigalen är en jävla mardröm att köra längre sträcka på enligt mig ,och ja...jag har provat flera gånger. Samma med Monstern..mycket bekvämare men inget vindskydd. Så SS KAN vara en bra kompromiss mellan ovan ?

Är nog lite speciell (kort :lol) men har inga problem med att köra 30-40 mil på en dag med min Panigale 899 :crash.
Tror dock att en SS är mer bekväm och en bra kompromiss om man vill ha en hoj med kåpa och samtidigt sitta lite mer upprätt.
Patrik
 

vira20

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
Göteborg
Hoj
2017 Ducati SuperSport S
Hemplockad

På påskdagen fick våran hoj komma hem från Stockholmsområdet till Göteborg. Tog den på en nätt mc-kärra som var helt grym att dra efter bilen. -2 grader och risk för snö gjorde att längre provkörning eller 2-hjulig körning hem inte var att tänka på.

2017 med 400mil på mätaren men fler ska det bli :tummenupp
20180401_100248.jpg20180401_100306.jpg20180401_104529.jpg
 

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Hmmm..nu e min M821 såld och jakten e igång på M1200 eller SS.

Funderar vira20 om det e du som e lång eller den e jävligt liten för det ser ut som en 125 när du sitter på den ..eller det e bara bilderna som blev så... :krama
 

vira20

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
Göteborg
Hoj
2017 Ducati SuperSport S
Funderar vira20 om det e du som e lång eller den e jävligt liten för det ser ut som en 125 när du sitter på den ..eller det e bara bilderna som blev så... :krama

Förare är ca 180cm, 80kg, tjock klumpig jacka.
Sitter 20mm högre styre på den samt en mjukare fjäder bak. Detta pga att tidigare förare var modell lättare och hade ryggproblem. Ska byta till OEM fjäder igen och se om den kanske reser sig lite baktill. Ev sänker vi styret igen...
 
Last edited:

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Förare är ca 180cm, 80kg, tjock klumpig jacka.
Sitter 20mm högre styre på den samt en mjukare fjäder bak. Detta pga att tidigare förare var modell lättare och hade ryggproblem. Ska byta till OEM fjäder igen och se om den kanske reser sig lite baktill. Ev sänker vi styret igen...

Jaha ? Så man kan höja det från orginal ? det var intressant för det var exakt det jag var ute efter...
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Nu har jag provkört denna maskin totalt 4 gånger, blivit lika imponerad varje gång! Enligt mig känns den starkare än vad siffrorna antyder.

Ni som har denna tingest, hur funkar den med skjuts? Lite av en dealbreaker för mig då min sambo envisas att åka med i tid och otid...

Om jag förstått det rätt så kostar originalväskorna över 10 k.... Nån som har hittat ett billigare alternativ?
 

vira20

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
Göteborg
Hoj
2017 Ducati SuperSport S
Nu har jag provkört denna maskin totalt 4 gånger, blivit lika imponerad varje gång! Enligt mig känns den starkare än vad siffrorna antyder.

Ni som har denna tingest, hur funkar den med skjuts? Lite av en dealbreaker för mig då min sambo envisas att åka med i tid och otid...

Om jag förstått det rätt så kostar originalväskorna över 10 k.... Nån som har hittat ett billigare alternativ?

Fantastiks bra! Vridet putter på bra, sadeln är skön och fötterna sitter ganska lågt även för passageraren. Tidigare ägare åkte mkt med passagerare så han installerade handtag bak (se bilder i tråd) vilket är gött att ha även när hojen ska rullas runt i garaget.

Ja väskor kostar ORIMLIGT mkt från Ducce, men fungerar Givi;s eller SHAD;s modellspecifika lösningar?
https://www.fastbikebits.com/shopimages/products/extras/shad8230.pdf
https://www.fastbikebits.com/shopimages/products/normal/shad-duc-monster-1200-pannier-set.jpg ca 3500kr installerat med väskor

Den delar infästning med Monstern
:tummenupp
 
Last edited:

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
P.S.
Är den inte röd så är det ingen Ducati. :fakta

Jo. Har man en i Senna-edition har man definitivt en Ducati :7peta

Bäst är att träna muskelpaketet runt midjan så spelar körställningen mindre roll. :fakta
Det har även en del andra bonuseffekter förstås.:)

Eller också ser man till att avlasta ryggen med hjälp av fartvind. :tummenupp

Det är ju inte direkt en mellanhoj mellan sporttourer och sporthoj, det är ju en sporttourer. :D
Men jag vill provköra den ivf. :hihi

Det är definitivt en sporttourer. Jag har provsuttit en hos handlare och den har en väldigt mer upprätt körställning mot min gamla Supersport från 2002. Min har styre och körställning som en superbike men sakar i effekt. Den nya har bara namnet gemensamt med den gamla.

Jag gillar lågt styre för då fungerar det inte att hänga på styret med raka armar och få ont i nacken. Ett lågt styre, sänkta axlar, sänkta och indragna armbågar. Då mår nacke och axlar finfint. Även på den som inte är vältränad. (Precis samma sak som som för ryttare. Skjut inte upp axlarna. Då får du ont.) Ryggen avlastas med fartvind, eller vid låg fart med vänster underarn på tanken.

Men körställning är personligt. Pga av den upprätta körställningen hos den nya så föredrar jag att behålla min gamla Supersport 900SSie Senna-edition. :kär
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Riktigt trevlig hoj det där. Skulle jag bli med Ducati igen så ligger den med på listan över potentiella kandidater.


P.S.
Är den inte röd så är det ingen Ducati. :fakta

Jag måste nog gå ut i garaget och kolla vad det står på aluminiumtanken?
Sist jag tittade på den såg den ut så här ungefär:
DucatiTankCloseUp.jpg
Ducati så det räcker, eller?
Och vad ska de som gillar gula Ducati säga?
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Fantastiks bra! Vridet putter på bra, sadeln är skön och fötterna sitter ganska lågt även för passageraren. Tidigare ägare åkte mkt med passagerare så han installerade handtag bak (se bilder i tråd) vilket är gött att ha även när hojen ska rullas runt i garaget.

Ja väskor kostar ORIMLIGT mkt från Ducce, men fungerar Givi;s eller SHAD;s modellspecifika lösningar?
https://www.fastbikebits.com/shopimages/products/extras/shad8230.pdf
https://www.fastbikebits.com/shopimages/products/normal/shad-duc-monster-1200-pannier-set.jpg ca 3500kr installerat med väskor

Den delar infästning med Monstern
:tummenupp

Tack för input! Skall bara bli av med Hypern sen står det förhoppningsvis en SS i mitt garage.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Ursäkta min okunnighet, men upplevs inte en hyper och en supersport som väldigt lika? Ungefär samma vikt/effekt-förhållande, ungefär samma tekniskt lull-lull, och egentligen också ungefär samma ändamål med båda hojarna? Bara det att en klär in tourandet i motordskrud medans den andra kör med clip-ons?

Och nej, i sann forumanda bemödar jag mig inte ens med att själv googla fram några faktiska tekniska data som möjligtvis skulle kunna styrka mitt påstående :D (Fast egentligen är det mer en uppriktig nyfiken fråga skriven i all välmening).
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Ursäkta min okunnighet, men upplevs inte en hyper och en supersport som väldigt lika? Ungefär samma vikt/effekt-förhållande, ungefär samma tekniskt lull-lull, och egentligen också ungefär samma ändamål med båda hojarna? Bara det att en klär in tourandet i motordskrud medans den andra kör med clip-ons?

Och nej, i sann forumanda bemödar jag mig inte ens med att själv googla fram några faktiska tekniska data som möjligtvis skulle kunna styrka mitt påstående :D (Fast egentligen är det mer en uppriktig nyfiken fråga skriven i all välmening).

Fullt berättigad fråga:) Innan jag provkörde trodde väl jag ungefär som du. Men sittställningen skiljer som du säger markant åt, motorn som ger ungefär samma effekt upplevs asevärt starkare i 939 konfiguration. Så som jag ser det är Hypern fantastiskt rolig när det blir riktigt riktig kurvigt och SS är mer en landsvägsracer med touringpotential.

Men jag ska inte sticka under stol med att efter 2 år och ca 1500 mil med Hypern börjar jag bli sugen på att byta...
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Variation förnöjer! Klart du ska byta :tummenupp

Kul att de upplevs såpass olika motormässigt. Hyperstradan är dock hypotetiskt mer aktuell för egen del så lämnar tråden nu.

(PS; den vita supersporten är snyggast av de nytappade. Men snyggast av alla är en röd 900SS från mitten av 90-talet sisådär).
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top