Lämplig skog att campa i, i Skåne???

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Ska ut och campa om ett par månader men vet inte vart!

Det hela började med att jag satt och gjorde narr av en kompis som målar upp sig själv som en campingexpert. Köpt en massa dyra fjällräven kläder och en hel hög med dyra gadgets.

Då min bild av honom när han campar är att han tar bilen till skogen, går 1km in till en öppen plats med färdig eldstad där han slår upp ett stort familjetält, mobbade jag honom lite för att vara en "stadscampare" som bara försöker se cool ut med sina gadgets.
Hans bild av mig verkar då vara att om jag skulle campa skulle jag komma i slarviga jeans och foppatofflor med ett täcke och en kudde under armen!

Så nu ska vi ut och campa, och jag får inte köpa någon utrustning till det, och han ska visa hur bekvämt det blir av alla tunga gadgets. Det han verkat missa är att jag är väldigt mycket i skogen, även om jag inte sover där, och har det jag anser att man behöver för en natt i skogen.

Men min bild av att campa i skogen är att man ska behöva gå några timmar så man verkligen kommer bort från trafik och boende (och gärna mobiltäckning) för att få det lugnet och njutningen som camping i skogen innebär.

Men södra Skånes skogar går man ju rakt igenom på ett par timmar!
Så vart hittar jag en lämplig skog för detta i norra skåne? Eller vi måste längre upp i landet?

(finns säkert bättre forum att fråga på, men här vet jag att han inte läser...)
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Skåne är ju löjligt litet så att hitta en skog där du kan gå "några timmar" lär bli svårt. Lyckligtvis finns det mer av den varan rakt norrut.

I en liten rygga har du med dig allt du behöver: lite extra kläder, en tarp eller motsvarande att spänna upp om det regnar, kniv, liten yxa, tändstickor i en plastpåse, mat, vatten och en sovsäck. Liggunderlaget hugger du till själv av granris, lägg så du har en >15cm tjock och hyfsat jämn bädd så kommer du att sova gott. Du kan givetvis också preppa hojen med några hemliga gadgets tex liten plastflaska med tändvätska och några chokladbitar som du trollar fram när polaren börjat misströsta. Familjetältet lämnar man hemma...
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Pma mig för råd om du säger öde - du hamnar lite/mycket norr om Göteborg isåfall.
Inte överdrivet långt men du kan stressa han med vargtass.

Ah - Skåne kan funka för ödemark men då är det mot Småland
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Jag misstänker att du måste upp mot smålandsgränsen och kanske rent av in i småland men du är ju på rätt sida (östra) iaf.
Någonstans upp mot Göinge borde man kunna komma inte helt rätt men lite i närheten av vad du söker, kanske norr om Hässleholm men Göinge borde vara närmre från Tomelilla.

Gå ett par timmar i skog utan folk i skåne är nästan omöjligt, skog finns ju knappt, det är mest större träddungar. :D
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Han tycker inte att vi ska gå för långt nu. Han säger att han tänker på mig som är sämst tränad att det blir tungt att gå med 20kg packning. Vet inte vad han ska ha med sig, men nu måste jag hitta nån lämplig skog att vandra en bit i! :D

Alternativt är nån vandringsled där man får gå en bit innan man hittar en lämplig skog att slå läger i.

Behöver inte vara kring Tomelilla, polaren bor utanför Lund. Så inom eller kring Skånes gräns hade varit det bästa.

Det där med granris hade jag glömt bort! 15år sen jag sov i en skog, så jag var lite fundersam på varför jag inte hade något liggunderlag kvar, men det var ju för det räckte med granris!
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
"... om jag skulle campa skulle jag komma i slarviga jeans..."
Vad menas med slarviga jeans? :va
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Ja med ett par slarviga jeans är man chanslös i skogen. Det är sen gammalt.

Skånska skogar har jag dock ingen koll på.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Hitta nån skog i Skåne utan mobiltäckning kan var a svårt .Men lämna mobilen hemma
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Hitta nån skog i Skåne utan mobiltäckning kan var a svårt .Men lämna mobilen hemma

Har du Telenor finns det ett ställe utanför Vinslöv som de saknar täckning men det är precis vid vägen mellan Vinslöv och Asmoarp. Så det går bort då.

Men som sagt upp i Göinge norr om Sibbhult Glimåkra upp mot Lönsboda.

Mycket stenterräng och elände har orienteriat mycket där
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Men vafan Jesper, Bokskogen / Torup blir nog bra för er.

Gå i cirkel, inte rakt fram så kan ni traska ett tag. När ni tröttnat på friluftslivet finns det massor av golfbanor med bra restauranger och omklädningrum...
Tält är klar överskattat. :tummenupp

I annat fall kan ni gå vilse runt Skäralid. Ta hojen dit så hinner du njuta av alla goa kurvor på Söderåsen!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top