Bygga GPS-logger (Aurdino)

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Är det någon här som har erfarenhet av att jobba med Aurdino eller motsvarande. Jag funderar på att ge mig på att bygga en 10Hz GPS-logger för att kunna få väldigt exakta bantider och se spårval. i mitt fall är det främst för motocross men det funkar givetvis lika bra till bandagar. jag har dock aldrig jobbat med dessa produkter och undrar om det verkligen är så enkelt som det ser ut att vara?
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Inte Arduino, men höll på och kollade lite på att köra en Raspberry Pi med Adafruits GPS HAT för att använda för navigation/plotter med OpenCPN. Kom då fram till att till det användningsområdet skulle det i svenska vatten vara smidigare, enklare, billigare, etc, med någon billig Androidplatta med Eniro På Sjön installerat. Förutom om jag vill vara i mitt hemmavatten Storsjön vars sjökort inte finns med på Eniro På Sjön, men då finns OpenCPN för Android så det kan lösa sig iaf... :gnissla

Hur som helst så om jag kommer ihåg det riktigt i det fallet så skickas kontinuerligt information från GPS-mottagaren till datorenheten. Detta i form av en textrad som innehåller tidpunkt, lat/long, hastighet och lite mera. Det skulle vara ganska lätt att få grejerna att lira med varandra på ett korrekt vis då det finns smarta människor som redan gjort det mesta för att få prylarna att lira ihop med varandra. Tror det samma gäller som syftet är att logga och man ska göra det Arduino också.

Jag vet inte om jag skulle lita tillräckligt på noggrannheten i positionsangivelsen hos GPS för att avgöra små skillnader i spårval. För att få fram varvtider och kanske även göra analys av vilken hastighet man hållit vart på banan kan det fungera bra. Du kan inte räkna med bättre precision hos någon billig GPS än kanske +/-5m utan korrektion en bra dag.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top