Dremel Slip/borr

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Köpte en nyss en Dremel, glad i hågen började jag kapa bort överflödiga fästen på en ram, men kapskivorna avverkas ju mer än metallen jag kapar i :va



Är det meningen att kapskivorna tar slut på 50 mm kap i svetsfog?

Kör jag för fort, för sakta eller är det skit?

Kör jag med riktig kap/kapskiva på stora maskinen så blir det så jävla grovt avverkat så jag är rädd att det blir massaker.

Trodde jag hade fått en ny bästa vän, men detta verkar ju inte vara ett alternativ:(
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Enkelt uttryckt så är det ju så att om du avverkar en viss yta svetsfog så kommer det att åtgå en viss yta från kapskivan. Om du har två olika stora kapskivor i ungefär samma material så kommer det att märkas mer på den mindre. Om du kapat så att du förbrukat någon millimeter på en kapskiva till vinkelslipen så innebär det att samma kapning gör slut på en hel dremmelskiva av samma material. Dvs en dremmel är bra till mindre detaljkapningar om du inte ser till att ha ett hyfsat lager av kapskivor.

Sen skiljer det mellan olika typer av skivor också.
Jag upptäckte när jag skulle kapa plattor till trädgården att en universal kapskiva för sten och betong tog slut helt innan jag kapat en endaste sten helt. En diamantkapskiva var förhållandevis opåverkad efter att ha kapat 20 plattor.

Dvs ska du kapa mycket så ska du ha bättre (dyrare) kapskivor alternativt köra med större skivor (dvs vinkelslip)
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag har inte testat skivorna som Josef tipsar om men annars är min erfarenhet att de går åt MYCKET snabbt när man kapar i stål. Efter den insikten så använder jag numera dremel endast till mycket fint gods om detaljen är av stål.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jo nu fattar jag också att den är ett komplement, inte ett förstaval. Visst är det bra att komma åt på trånga ställen men är skit ändå

Jag fick fortsätta med tigersåg, vinkelkap och stundtals slipa ett litet svåråtkomligt ställe med Drummeln, som man får behandla som en liten princessa och ändå går en stålkapsskiva åt varje 50-80 mm kapande

Den här skiten är säkert användbar om man bygger modellplan av balsaträ, ansar Bonzaiträd och utför kärlkirurgi men det gör jag inte.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Dremeln är för liten för såna jobb och kapskivorna är inte dimensionerade för jobbet. Du behöver nånting mitt emellan en dremel och en vinkelslip. Jag köpte mig en 100mm bosch batteridriven vinkelslip just för såna här saker. Funkar perfekt till jobbet men tyvärr är batterierna på tok för små då de tar sluta väldigt snabbt. Så nåt liknande men nätdrivet hade nog varit bra. typ: https://www.ebay.co.uk/itm/Bosch-GW...192784&hash=item3d369d199b:g:izwAAOSw7pNZpxA8
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Diamantkapskivor för tandläkarborrar kanske, har förvisso inte testat att slipa/kapa just svetsfog med dem men stål funkar bra.
De borde funka i dremeln med inbillar jag mig.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top