Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Hade du frågat mig så skulle vi satt ett par smarta människor på att först bena ut grundproblemen och sen satt mer intelligenta människor på att lösa dem en efter en.
Jämför med ett företag som drivs av ett rejält stolpskott kontra ett som drivs av en driftig och kunnig entreprenör.

Ja alltså du är säkert lite klokare än andra men vi har ju tex koldioxidskatt och får mp som de vill så har vi en ny pumplag pågång. De vill nog också ställa om snabbt.

https://www.nwt.se/2019/07/01/pumplagen-ar-tillbaka/
År 2030, det vill säga om blott elva år, skall mackar enbart erbjuda förnyelsebara bränslen.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Tror jag nämnde roy spencer igår. Var ett tag sen jag var inne på hans hemsida men hittade snabbt två intressanta inlägg om just klimatmodellerna.

https://www.drroyspencer.com/2019/09/a-stove-top-analogy-to-climate-models/
For the same forcing scenario (e.g. a doubling of atmospheric CO2) twenty different models should all produce about the same amount of future surface warming. They don’t.

https://www.drroyspencer.com/2019/1...on-the-continuation-of-climate-model-failure/
With the new CMIP6 models coming out suggesting even more warming than the CMIP5 models did, I fear we will see continuing “adjustments” of the instrumental temperature record to produce even more warming. This is the only way that the models can retain credibility in the face of real-world evidence that warming has been modest, at best.

(Dessa ord är inte mina, jag menar inte på att det som står är sant eller falskt, rätt eller fel - det är inget jag påstår. Vill man ha referenser till texten så vänder man sig lämpligen till textförfattaren.)
 
Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Hade du frågat mig så skulle vi satt ett par smarta människor på att först bena ut grundproblemen och sen satt mer intelligenta människor på att lösa dem en efter en.

Eller varför inte stödja utveckling av lösningar som sedan kan erbjudas till resten av världen? Lösningar som både skulle ge en större positiv miljöpåverkan, samtidigt som de bidrar med arbetstillfällen och inkomster till inblandade företag / universitet i Sverige?

Det är synd att man från regeringens sida väljer att försöka straffa bort det man anser vara ”fel beteende”, istället för att leda vägen till gemensam framgång...
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Eller varför inte stödja utveckling av lösningar som sedan kan erbjudas till resten av världen? Lösningar som både skulle ge en större positiv miljöpåverkan, samtidigt som de bidrar med arbetstillfällen och inkomster till inblandade företag / universitet i Sverige?

Det är synd att man från regeringens sida väljer att försöka straffa bort det man anser vara ”fel beteende”, istället för att leda vägen till gemensam framgång...
Här är jag med dig 100%. Pumplagen och flygskatten är exempel på klimat-extremimsm i mina ögon. Värre former av symbolpolitik som tvärtom vad genierna som kom på det ville få till ger större negativa effekter på miljön och drabbar befolkningen på ett negativt sätt i samma veva.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Eller varför inte stödja utveckling av lösningar som sedan kan erbjudas till resten av världen? Lösningar som både skulle ge en större positiv miljöpåverkan, samtidigt som de bidrar med arbetstillfällen och inkomster till inblandade företag / universitet i Sverige?

Det är synd att man från regeringens sida väljer att försöka straffa bort det man anser vara ”fel beteende”, istället för att leda vägen till gemensam framgång...

Ungefär det som Elon Musk faktiskt gör... och man kan ju stilla undra hur det hade gått för honom i Sverige...
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Tror jag nämnde roy spencer igår. Var ett tag sen jag var inne på hans hemsida men hittade snabbt två intressanta inlägg om just klimatmodellerna.

https://www.drroyspencer.com/2019/09/a-stove-top-analogy-to-climate-models/


https://www.drroyspencer.com/2019/1...on-the-continuation-of-climate-model-failure/


(Dessa ord är inte mina, jag menar inte på att det som står är sant eller falskt, rätt eller fel - det är inget jag påstår. Vill man ha referenser till texten så vänder man sig lämpligen till textförfattaren.)
Här vill jag inflika att påståendet om att flera modeller ska ge samma utfall tyvärr är ett felaktigt antagande. Om två personer räknar ut din års-skatt ska det bli samma summa, men det är absoluta värden som ingår i den beräkningen. När det gäller klimatmodellerna så handlar det om en hel hög med okända variabler och så kallat stokastiska variabler. Om alla hade fått exakt samma värde i just detta fallet hade det varit något fel..
Såg som av en händelse ett annat klipp av herr Bengtsson som visar på hur modeller och sånt hänger ihop:
https://youtu.be/0PyZ3BqE7bk
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Alla är nog inte överrens om vilket sätt som är det intelligenta sättet. Jag och Greta har nog diametrala åsikter om vilket sätt som är intelligent tex. Hur gör man då för att besluta vilket det intelligena sättet är?

Vad just Greta har för åsikt är väl i sammanhanget ointressant (om hon överhuvudtaget har en egen åsikt som inte är fabricerad av människorna bakom henne...?), men om det är en uttrycklig fråga till mig så har du redan fått flera svar med ungefär samma åsikt som min:

Hade du frågat mig så skulle vi satt ett par smarta människor på att först bena ut grundproblemen och sen satt mer intelligenta människor på att lösa dem en efter en.
Jämför med ett företag som drivs av ett rejält stolpskott kontra ett som drivs av en driftig och kunnig entreprenör.
Eller varför inte stödja utveckling av lösningar som sedan kan erbjudas till resten av världen? Lösningar som både skulle ge en större positiv miljöpåverkan, samtidigt som de bidrar med arbetstillfällen och inkomster till inblandade företag / universitet i Sverige?

Det är synd att man från regeringens sida väljer att försöka straffa bort det man anser vara ”fel beteende”, istället för att leda vägen till gemensam framgång...
Här är jag med dig 100%. Pumplagen och flygskatten är exempel på klimat-extremimsm i mina ögon. Värre former av symbolpolitik som tvärtom vad genierna som kom på det ville få till ger större negativa effekter på miljön och drabbar befolkningen på ett negativt sätt i samma veva.

Kort sagt - en bra start är att lägga ned den totalt verkanslösa symbolpolitik som nu bedrivs. Det är ju inte särskilt svårt att bevisa att dess effekt är minimal samtidigt som den ställer till med hinder för företagande och dessutom håller på att utarma svensk landsbygd.

Min förhoppning är att MP inte har något inflytande efter nästa val och att de därigenom förpassas dit de hör hemma, det vill säga till att vara en blek parentes inom svensk politik.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ungefär det som Elon Musk faktiskt gör... och man kan ju stilla undra hur det hade gått för honom i Sverige...

Det finns ju knappast brist på exempel på driftiga entreprenörer som lyckats i Sverige. Tvärtom skulle jag vilja säga att Sverige har ovanligt många exempel på internationellt framgångsrika entreprenörer (exempelvis Ingvar Kamprad, Erling Persson (H&M), Ruben Rausing (Tetra Pak), Daniel Ek (Spotify), Niklas Zennström (Skype)). Sett till deras avtryck i världen så tänker jag nog att Sverige har ganska bra förutsättningar för entreprenörskap?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Vad just Greta har för åsikt är väl i sammanhanget ointressant (om hon överhuvudtaget har en egen åsikt som inte är fabricerad av människorna bakom henne...?), men om det är en uttrycklig fråga till mig så har du redan fått flera svar med ungefär samma åsikt som min:



Kort sagt - en bra start är att lägga ned den totalt verkanslösa symbolpolitik som nu bedrivs. Det är ju inte särskilt svårt att bevisa att dess effekt är minimal samtidigt som den ställer till med hinder för företagande och dessutom håller på att utarma svensk landsbygd.

Min förhoppning är att MP inte har något inflytande efter nästa val och att de därigenom förpassas dit de hör hemma, det vill säga till att vara en blek parentes inom svensk politik.

Jag håller med er allihopa men det finns ju andra som vill gå kanske både längre och fortare samt kortare och långsammare. Vilka ska få bestämma?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Här är jag med dig 100%. Pumplagen och flygskatten är exempel på klimat-extremimsm i mina ögon. Värre former av symbolpolitik som tvärtom vad genierna som kom på det ville få till ger större negativa effekter på miljön och drabbar befolkningen på ett negativt sätt i samma veva.

Vad är de negativa effekterna på miljön av flygskatten?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Vad är de negativa effekterna på miljön av flygskatten?
Istället för att ta direktflyg från Arlanda så åker man nu först ner till Köpenhamn (för att få direktflyg) eller via någon annan flygplats inom nära avstånd och sen byter till direktflyg. För det blir billigare så. Summan är att det blir mer bränsleåtgång i långa loppet samtidigt som individens restid ökar.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Här vill jag inflika att påståendet om att flera modeller ska ge samma utfall tyvärr är ett felaktigt antagande. Om två personer räknar ut din års-skatt ska det bli samma summa, men det är absoluta värden som ingår i den beräkningen. När det gäller klimatmodellerna så handlar det om en hel hög med okända variabler och så kallat stokastiska variabler. Om alla hade fått exakt samma värde i just detta fallet hade det varit något fel..
Såg som av en händelse ett annat klipp av herr Bengtsson som visar på hur modeller och sånt hänger ihop:
https://youtu.be/0PyZ3BqE7bk

Bengtsson säger ju inte emot i klippet.
Med warming menas förändringen inte sluttemperaturen. Han säger dessutom about. Det står där svart på vitt utifrån att man lägger in samma forcing.
Vilken modell ska användas då? Hur många kan existera rent vetenskapligt och hur många kan förkastas?

...ideally produce results entirely based upon physical first principles.
Instead, after 30 years and billions of dollars of research they still produce from 1.5 to 4.5 deg. C of warming in response to doubling of atmospheric CO2.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Bengtsson säger ju inte emot i klippet.
Med warming menas förändringen inte sluttemperaturen. Han säger dessutom about. Det står där svart på vitt utifrån att man lägger in samma forcing.
Vilken modell ska användas då? Hur många kan existera rent vetenskapligt och hur många kan förkastas?

Uttryckte mig nog slarvigt. Att de ger _exakt_ samma resultat hade varit konstigt. Nu ger de _ungefär_ samma, vilket tyder på att det hela stämmer. Det är just och exakt därför forskarna är oense: om hur mycket det påverkar. Men _att_ det påverkar är de ense om.
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Det finns ju knappast brist på exempel på driftiga entreprenörer som lyckats i Sverige. Tvärtom skulle jag vilja säga att Sverige har ovanligt många exempel på internationellt framgångsrika entreprenörer (exempelvis Ingvar Kamprad, Erling Persson (H&M), Ruben Rausing (Tetra Pak), Daniel Ek (Spotify), Niklas Zennström (Skype)). Sett till deras avtryck i världen så tänker jag nog att Sverige har ganska bra förutsättningar för entreprenörskap?
Är inte säker, men jag tror att BrooklynS menade att det gått ännu bättre. Han har ju varit rätt motarbetad av etablissemanget på andra sidan pölen.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Uttryckte mig nog slarvigt. Att de ger _exakt_ samma resultat hade varit konstigt. Nu ger de _ungefär_ samma, vilket tyder på att det hela stämmer. Det är just och exakt därför forskarna är oense: om hur mycket det påverkar. Men _att_ det påverkar är de ense om.
Lite humor såhär på lördagskvällen.
3a0780846d83ca7051dd6d3fd4401b22.jpg
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det finns ju knappast brist på exempel på driftiga entreprenörer som lyckats i Sverige. Tvärtom skulle jag vilja säga att Sverige har ovanligt många exempel på internationellt framgångsrika entreprenörer (exempelvis Ingvar Kamprad, Erling Persson (H&M), Ruben Rausing (Tetra Pak), Daniel Ek (Spotify), Niklas Zennström (Skype)). Sett till deras avtryck i världen så tänker jag nog att Sverige har ganska bra förutsättningar för entreprenörskap?

Nu tänkte jag mer på en entreprenör som utmanar befintlig nationell industri på det viset. Då brukar det bli problem...


Buy quality, cry once
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Lite humor såhär på lördagskvällen.
3a0780846d83ca7051dd6d3fd4401b22.jpg

Vi behöver inte oroa oss eftersom en ökning på 1,5-4,5 grader får samma effekter?
Eller klimatmodellerna får anses tillräckligt bra helt enkelt.

Eller att vi helt enkelt börjar se dem som de scenarier de är och inte prognoser?
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Vi behöver inte oroa oss eftersom en ökning på 1,5-4,5 grader är får samma effekter?
Eller klimatmodellerna får anses tillräckligt bra helt enkelt.

Eller att vi helt enkelt börjar se dem som de scenarier de är och inte prognoser?
Var tänkt som lite lättsam humor. Kanske skulle lagt den i "Tråden för stötande skämt" istället :fyllisar :krama
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top