Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
Hörde på radion häromdagen, en intervju med ena språkröret i MP...
Där dom bl.a. tog upp utsläppsproblemet med diesel-bilarna, och vad ägarna kan göra med bilarna framöver...

Varpå en del av svaret blev i stil med, att det finns ju HVO-bränsle att köra på.
...som är ett förnybart bränsle å miljövänligt tyckte hon...
Så bilarna kan användas framöver ändå.

Är det inte så, att i det stora hela så är det ju utsläppen från förbränningsmotorerna som är problemet, inte att det just är ett icke förnybart bränsle man kör på...
Att det är HVO eller diesel är väl egentligen ganska oviktigt.

Däremot vad som rasar ur röret i bakänden...

Jag tycker ju att vi måste förbättra oss vad det gäller utsläpp av allt möjligt här i världen
(över hela planeten, annars hjälper det ju inte så mycket) och föra en politik som uppmuntrar till miljövänliga alternativ...

Det jag reagerar på i det här fallet är att hon verkar vara så obildad på vad som är det verkliga problemet, blir liksom ganska rejält oimponerad av kunskapen.
Om man är Miljöpartipolitiker så tycker jag ju att man borde vara ganska intresserad av just miljö och vad som påverkar den. Särskilt ett så pass allmänt diskuterat ämne.

Amatörer!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vi utlyser resultatet nu: ingen vann.
Eller: fel lag vann.
Eller: NU blir det ordning (vilket det typ inte blir, verkligheten har ALLTID en annan plan än den utstakade)

Och jag försökte läsa på, det var krångligt.

Jag har jämfört opinionsundersökningarna 2014 med valresultatet.
Då kan man se vilket opinionsinstitut som hade mest rätt för respektive parti 2014.

Utgående från att samma opinionsinstut har lika rätt 2018 blir resultatet.
De rödgröna ca 40 %
Alliansen ca 35 %
SD 25 %
Dvs exakt samma som 2014 bara med skillnaden att SD har fått fler röster och blocken mindre.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag har jämfört opinionsundersökningarna 2014 med valresultatet.
Då kan man se vilket opinionsinstitut som hade mest rätt för respektive parti 2014.

Utgående från att samma opinionsinstut har lika rätt 2018 blir resultatet.
De rödgröna ca 40 %
Alliansen ca 35 %
SD 25 %
Dvs exakt samma som 2014 bara med skillnaden att SD har fått fler röster och blocken mindre.

Rimligt, med tanke på The Backfire Effect och all pajkastning som varit de senaste 207 veckorna lär de inbitna på varje sida bara blivit än mer övertygade om att de har rätt och de tveksamma har bytt till SD.

Vart tog den utlovade "vuxna" tonen i tjafset vägen?
Har ingen i de etablerades skara gått en säljkurs och lärt sig att man inte snackar ner konkurrenter utan istället belyser sina fördelar?

Inför valet 2014 var fånigt men det har eskalerat till urlöjligt och Jimmy flabbar väl hela vägen till Riksdagen.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Ett möjligt scenario, baserat på Sentios senaste prognos (31:a aug):

SD blir störst (24%) och får uppdraget att bilda regering.
SD frågar M ”vill ni va' me'?” M svarar ”nej”
SD frågar S ”vill ni va' me'?” S svarar ”nej”
Första regeringsbildningen faller, vilket skickar bollen till näst största partiet.

S (22%) får med sig V (11%) och MP (4%) men de övriga fem (58%) röstar emot.
Andra regeringsbildningen faller, vilket skickar bollen till tredje största partiet.

M (18%) frågar KD ”vill ni va' me'?” KD svarar ”ja”
M frågar SD ”vill ni va' me'?” SD svarar ”ja”
M frågar L ”vill ni va' me'?” L svarar ”nej, inte när ni har med SD”
M frågar C ”vill ni va' me'?” C svarar ”nej, inte när ni har med SD”
Andra omröstningen:
M+KD+SD (47%) röstar Ja.
S+V+MP (37%) röstar Nej.
C+L (11%) lägger ner sina röster.
Tredje regeringsbildningen går igenom.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ett möjligt scenario, baserat på Sentios senaste prognos (31:a aug):

SD blir störst (24%) och får uppdraget att bilda regering.
SD frågar M ”vill ni va' me'?” M svarar ”nej”
SD frågar S ”vill ni va' me'?” S svarar ”nej”
Första regeringsbildningen faller, vilket skickar bollen till näst största partiet.

S (22%) får med sig V (11%) och MP (4%) men de övriga fem (58%) röstar emot.
Andra regeringsbildningen faller, vilket skickar bollen till tredje största partiet.

M (18%) frågar KD ”vill ni va' me'?” KD svarar ”ja”
M frågar SD ”vill ni va' me'?” SD svarar ”ja”
M frågar L ”vill ni va' me'?” L svarar ”nej, inte när ni har med SD”
M frågar C ”vill ni va' me'?” C svarar ”nej, inte när ni har med SD”
Andra omröstningen:
M+KD+SD (47%) röstar Ja.
S+V+MP (37%) röstar Nej.
C+L (11%) lägger ner sina röster.
Tredje regeringsbildningen går igenom.

Den här sortens diskussioner kring politik är intressant!
Alltså när man fjärmar sig från gyttjebrottningen nere i det partipolitiska träsket och får lite horisont istället.

Bra spaning, men jag tror inte på regeringsbildning på tredje försöket enligt din beskrivning - av flera anledningar.
Även M har avsvurit sig (öppet)samarbete med SD. Frågan lär istället vara:
”Psst! Vill ni rösta fram vår politik utan att få credd eller plats i regeringen? Utåt måste vi fortfarande avsky er.”

Faktum är att det finns en liten chans att just den biten trillar på plats. SD verkar ju vara en bunt masochister...
Men, det tar stopp på att C + L knappast lär lägga ner sina röster för att leva ute i marginalen i en grå DÖ 2.0 under en full mandatperiod.
Kommer inte att hända - vilka väljare har dom kvar efter att frivilligt ha pausat sig själva under ytterligare 4 år?

Nej, jag tror på ett extra val ganska så snart efter vårt ordinarie.
Avgjort innan jul - svensken AVSKYR osäkerhet, och vill inte fira nyår utan att veta vem som styr landet.

I ett sådant extra val kommer småpartierna att leva extremt farligt. För att inte extravalet skall radera ut dessa marginalrörelser krävs att samtliga partier går ut innan och berättar vem dom kan samregera med.

Jag tror att den holme som borgerligheten möjligen kan fly upp på är ett SD som fått 25% eller mer i ordinarie valet.
Man undviker svekdebatt genom att inte bilda regering med SD efter ordinarie val och - med SD på 25% kan man inför extravalet istället ändra strategi och kliva in bakom argumentet ”vi kan inte negligera en fjärdedel av landets röstande”.
De som hoppar på detta tåget - troligen M + KD, kan nu hjälpligt förklara sin kappvändning.

Värre blir det för C + L. Dom har båda positionerat sig så hårt att det blir omöjligt att följa med in i denna nya konstellation. Alliansen spricker, Björklund avgår - kanske redan under mellanvalsperioden, om hans parti vill in och ha regeringsmakten tillsammans med SD.
Långsökt? Tja, EU-frågan är så viktig för L att dom mycket väl kan komma att kompromissa med allt annat bara för att få vara med och punktmarkera SD på just det planet.


...å självklart blir det aldrig som man tänkt.
Men det är kul att spekulera! Vansinnigt roligt.
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Rimligt, med tanke på The Backfire Effect och all pajkastning som varit de senaste 207 veckorna lär de inbitna på varje sida bara blivit än mer övertygade om att de har rätt och de tveksamma har bytt till SD.

Vart tog den utlovade "vuxna" tonen i tjafset vägen?
Har ingen i de etablerades skara gått en säljkurs och lärt sig att man inte snackar ner konkurrenter utan istället belyser sina fördelar?

Inför valet 2014 var fånigt men det har eskalerat till urlöjligt och Jimmy flabbar väl hela vägen till Riksdagen.

True dat.
Det verkar till och med som om det bästa Åkesson kan göra är att inte komma med några utspel alls.
Så länge han är stilla och bara finns så bollar övriga partier in nya väljare genom sin egna oförmåga att hantera situationen.

Men, man skall överleva den kommande mandatperioden också...
Ärligt talat förstår jag inte hur man kan eftersträva regeringsmakten just nu, i slutet av en 8 år lång högkonjunktur.
Det kommer att bli ett helvete för vem som helst som skall försöka leda landet.
Att braka in i en lågkonjunktur med minusränta är lite udda, något som dessutom bidrar till att kronan redan är historiskt lågt värderad.

Vad skall man jämföra med...? Ett par oväntade extravarv på speedwaybana med nitro i tanken som gett fantastiskt driv och nästan dubbla farten mot normalt. Men, mitt i ett uppställ skär det och hals över huvud upptäcker man att luftstaketet inte är uppblåst...
Typ så. Sitta kvar som arrangör och reda ut den skitstormen?
Ibland undrar man över politikers självbevarelsedrift.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Men, man skall överleva den kommande mandatperioden också...
Ärligt talat förstår jag inte hur man kan eftersträva regeringsmakten just nu, i slutet av en 8 år lång högkonjunktur.
Det kommer att bli ett helvete för vem som helst som skall försöka leda landet.
Att braka in i en lågkonjunktur med minusränta är lite udda, något som dessutom bidrar till att kronan redan är historiskt lågt värderad.

Vad skall man jämföra med...? Ett par oväntade extravarv på speedwaybana med nitro i tanken som gett fantastiskt driv och nästan dubbla farten mot normalt. Men, mitt i ett uppställ skär det och hals över huvud upptäcker man att luftstaketet inte är uppblåst...
Typ så. Sitta kvar som arrangör och reda ut den skitstormen?
Ibland undrar man över politikers självbevarelsedrift.

Ja det kan nog visa sig bli en dålig timing för de som får ta över från Lövet och bilda regering kommande mandatperiod. Inte nog med att man skall reda ut den rejäla bajsmacka som den sittande rödgröna röran lämnar efter sig, man kan också komma att behöva parera en eventuell lågkonjunktur.

Det är ju alltid lättare att vara i opposition och kunna klaga på andra även om man i praktiken inte hade visat på några bättre resultat själv.
Map spekulationen ovan, kan det kanske bli så att det i kommande mandatperiod tom nästan är en fördel att vara i opposition inför nästa val om fyra år?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
hon verkar vara så obildad på vad som är det verkliga problemet

Det gäller väl i stort sett alla politiker i detta parti och de flesta av deras anhängare...? Eller möjligtvis att deras övertygelse är så pass mycket större än förståndet att det blir viktigare med kraftfulla panikåtgärder istället för långsiktiga åtgärder som angriper det verkliga problemet...?

Nej, jag har sagt det förr och jag upprepar det gärna igen - detta tramsparti måste bort från sin nuvarande ställning. Ju förr desto bättre. Framförallt för svensk industri, svenskt småföretagande, den svenska privatekonomin i allmänhet och glesbygdens ekonomi i synnerhet. Deras politik må fungera för den som iförd sin senaste second hand yllekofta kan gå till tunnelbanan eller cykla till sitt statssubventionerade jobb. Deras politik fungerar inte för oss övriga.

Hur mycket bättre har den lokala och den globala miljön blivit för att de ivrigt hejade på E85-kravet som eliminerade 90% av alla glesbygdsmackar...?

Hur mycket bättre kommer den lokala och den globala miljön att bli för att våra miljödieslar - som de helt plötsligt ville att vi skulle köpa då E85-projektet gjorde faceplant - nu helt plötsligt anses som livsfarliga och därmed ska skattas sönder...?

Och hur mycket bättre har den lokala och den globala miljön blivit för att jag och tiotusentals andra svenskar numera betalar fem till tiotusen kronor i extra flygskatt...? Medans det samtidigt har startats etthundrafyrtio nya flyglinjer i Indien, Kina och sydostasien...?
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hörde på radion häromdagen, en intervju med ena språkröret i MP...
Där dom bl.a. tog upp utsläppsproblemet med diesel-bilarna, och vad ägarna kan göra med bilarna framöver...

Varpå en del av svaret blev i stil med, att det finns ju HVO-bränsle att köra på.
...som är ett förnybart bränsle å miljövänligt tyckte hon...
Så bilarna kan användas framöver ändå.

Är det inte så, att i det stora hela så är det ju utsläppen från förbränningsmotorerna som är problemet, inte att det just är ett icke förnybart bränsle man kör på...
Att det är HVO eller diesel är väl egentligen ganska oviktigt.

Däremot vad som rasar ur röret i bakänden...

Jag tycker ju att vi måste förbättra oss vad det gäller utsläpp av allt möjligt här i världen
(över hela planeten, annars hjälper det ju inte så mycket) och föra en politik som uppmuntrar till miljövänliga alternativ...

Det jag reagerar på i det här fallet är att hon verkar vara så obildad på vad som är det verkliga problemet, blir liksom ganska rejält oimponerad av kunskapen.
Om man är Miljöpartipolitiker så tycker jag ju att man borde vara ganska intresserad av just miljö och vad som påverkar den. Särskilt ett så pass allmänt diskuterat ämne.

Amatörer!

HVO-diesel som tagits fram med el som till 86% producerats med fossilt bränsle.

Och miljöpartister som strävar efter att lägga ner kärnkraften så att den siffran kan höjas ytterligare...
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
True dat.
Det verkar till och med som om det bästa Åkesson kan göra är att inte komma med några utspel alls.
Så länge han är stilla och bara finns så bollar övriga partier in nya väljare genom sin egna oförmåga att hantera situationen.

Men, man skall överleva den kommande mandatperioden också...
Ärligt talat förstår jag inte hur man kan eftersträva regeringsmakten just nu, i slutet av en 8 år lång högkonjunktur.
Det kommer att bli ett helvete för vem som helst som skall försöka leda landet.
Att braka in i en lågkonjunktur med minusränta är lite udda, något som dessutom bidrar till att kronan redan är historiskt lågt värderad.

Vad skall man jämföra med...? Ett par oväntade extravarv på speedwaybana med nitro i tanken som gett fantastiskt driv och nästan dubbla farten mot normalt. Men, mitt i ett uppställ skär det och hals över huvud upptäcker man att luftstaketet inte är uppblåst...
Typ så. Sitta kvar som arrangör och reda ut den skitstormen?
Ibland undrar man över politikers självbevarelsedrift.
Äsch oroa dig inte, den där miljonen med anhöriginvandrare från asia minor kommer rädda oss.

Skickat från min Pixel via Tapatalk
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ibland undrar man över politikers självbevarelsedrift.

Det är makten och bara makten det handlar om. För en politiker måste det vara orgasmiskt berusande att sitta vid makten. Makten här och nu går före allt annat och särskilt de vallöften man givit sina väljare. Det finns hur många exempel som helst och ett av dem är att vi just nu har - i alla fall i några dagar till - en landsbygdsminister från mina trakter som inför valet 2014 lovade dyrt och heligt att det inte blir några ytterligare drivmedelsbeskattningar. Sedan hoppar man i säng med firma Frigolit och Romson enbart i syfte att komma åt makten och så var det löftet som bortblåst.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hörde på radion häromdagen, en intervju med ena språkröret i MP...
Där dom bl.a. tog upp utsläppsproblemet med diesel-bilarna, och vad ägarna kan göra med bilarna framöver...

Varpå en del av svaret blev i stil med, att det finns ju HVO-bränsle att köra på.
...som är ett förnybart bränsle å miljövänligt tyckte hon...
Så bilarna kan användas framöver ändå.

Är det inte så, att i det stora hela så är det ju utsläppen från förbränningsmotorerna som är problemet, inte att det just är ett icke förnybart bränsle man kör på...
Att det är HVO eller diesel är väl egentligen ganska oviktigt.

Däremot vad som rasar ur röret i bakänden...

Jag tycker ju att vi måste förbättra oss vad det gäller utsläpp av allt möjligt här i världen
(över hela planeten, annars hjälper det ju inte så mycket) och föra en politik som uppmuntrar till miljövänliga alternativ...

Det jag reagerar på i det här fallet är att hon verkar vara så obildad på vad som är det verkliga problemet, blir liksom ganska rejält oimponerad av kunskapen.
Om man är Miljöpartipolitiker så tycker jag ju att man borde vara ganska intresserad av just miljö och vad som påverkar den. Särskilt ett så pass allmänt diskuterat ämne.

Amatörer!

För så där 20 år sedan fördelades utsläppen av växthusgaser (mest koldioxid) i USA,
världens mest(?) privatbiliserade land så här
Uppvärmning ca 25%
Industriella processer ca 25%
Elkraftproduktion ca 25%
Kollektivtrafik (fartyg, tåg, lastbilar, bussar, flyg) ca 15%
Personbilar 10%

När man angriper det minsta problemet, personbilar, gör man precis som Adolf Hitler, skyller alla problem på en liten grupp med små ekonomiska och juridiska resurser.

Inte första gången i Sverige, när man kom till insikt om att de gamla köldmedierna "freonerna" skadade ozonskiktet ordnade Birgitta Dahl (s) en Köldmediekungörelse som begränsade användningen av köldmedier i kylskåp, värmepumpar, kylanläggningar osv.
BRA VA?
Men bara 20% av köldmedierna användes i ovan.
80% av köldmedierna användes i industrin till tex skumning eller tvättning.
Så medan man behövde särskilt tillstånd för att köpa R134a köldmedium för användning i en bil AC så kunde du och jag fritt handla R134a som kylspray på Biltema !
Och industrin fortsätta som vanligt......med sin köldmedieanvändning.

Nåja MPs åsikter om bensin är väl ett mindre problem för oss.
Vad sägs om 300000 "nyanlända" 2018 till 2021 !
https://www.expressen.se/nyheter/va...-om-nya-asyl-prognosen-gar-inte/?site=desktop
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hörde på radion häromdagen, en intervju med ena språkröret i MP...
Där dom bl.a. tog upp utsläppsproblemet med diesel-bilarna, och vad ägarna kan göra med bilarna framöver...

Varpå en del av svaret blev i stil med, att det finns ju HVO-bränsle att köra på.
...som är ett förnybart bränsle å miljövänligt tyckte hon...
Så bilarna kan användas framöver ändå.

Är det inte så, att i det stora hela så är det ju utsläppen från förbränningsmotorerna som är problemet, inte att det just är ett icke förnybart bränsle man kör på...
Att det är HVO eller diesel är väl egentligen ganska oviktigt.

Däremot vad som rasar ur röret i bakänden...

Jag tycker ju att vi måste förbättra oss vad det gäller utsläpp av allt möjligt här i världen
(över hela planeten, annars hjälper det ju inte så mycket) och föra en politik som uppmuntrar till miljövänliga alternativ...

Det jag reagerar på i det här fallet är att hon verkar vara så obildad på vad som är det verkliga problemet, blir liksom ganska rejält oimponerad av kunskapen.
Om man är Miljöpartipolitiker så tycker jag ju att man borde vara ganska intresserad av just miljö och vad som påverkar den. Särskilt ett så pass allmänt diskuterat ämne.

Amatörer!

Varför köra Dieselbil när man kan flyga Business klass som Isabella Lövin (mp) ?
https://www.expressen.se/nyheter/va...otor-valjer-business-class-over-hela-varlden/
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
När man angriper det minsta problemet, personbilar, gör man precis som Adolf Hitler, skyller alla problem på en liten grupp med små ekonomiska och juridiska resurser.
Åja - åja: Dem Jews asså - dom är ju bankirer och advokater hela bunten, det har jag läst på nätet.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Varför köra Dieselbil när man kan flyga Business klass som Isabella Lövin (mp) ?
https://www.expressen.se/nyheter/va...otor-valjer-business-class-over-hela-varlden/

Kärringjäveln har alltså flugit till New York elva gånger under den sista tiden...?

Politiker i detta parti och deras anhängare har sannerligen drag som påminner om vänsterextremism. Det här med att vara miljövänlig / betala skatt ska tydligen bara gälla andra människor. Inte en själv...
 

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Grå metallic
Fan vad jag hatar MP, pracka på andra hur man ska leva när man inte föregår med gott exempel själv, som sagt...det är lätt att va miljö mupp i storstan:dummer
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Men inte om de fr o m i morgonkväll är arbetslösa och brakar rakt igenom 4%-spärren och ner i den skittunna de kom ifrån...
Ståkålm har ju fortfarande gott om miljödårar, de lär få bestämma i den stan ändå

Skickat från min Pixel via Tapatalk
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Med Sveriges enorma koldioxidutsläpp på cirka 1,5 promille globalt sett så är det klart att MPs politik gör skillnad. Miljönötterna får leva precis som de själva vill men om de skulle kunna undvika att tvinga på oss vanliga människor(som vill leva de liv vi själva vill) en massa idéer ur deras vanföreställningar så vore det tacksamt.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top