Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
En av anledningarna var nog att de kom på att det bara funkar som drivmedel för en bråkdel av befolkningen. Om vi bara slog över personbilarna att köra etanol så skulle det krävas ca 3 gånger Sveriges odlingsbara yta att försörja bilflottan.
Så förutom att vi skulle tvingas dubbla upp och avverka areal motsvarande 3 ggr dagens area så skulle vi behöva sluta odla allt annat. Inget havre, inga potatisar, inget foder till djuren, etc, osv.
Däremot typ 1% (eller nåt sånt, ren gissning) av bilflottan hade vi kunnat försörja med avfall från t.ex skogsindustrin.
Var har du siffrorna från?
Jag har läst en annan uträkning. Nåt skogsprofessorsnille räknade ut att Sverige skulle kunna vara självförsörjande på förnybara bränslen till bilar ifall man tog hela vår årliga skogsproduktion, alltså det som avverkas.
För att försörja även transportsektorn behövde man även plocka ut restprodukterna, alltså det som i dagsläget ligger kvar i skogen efter avverkning.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Var har du siffrorna från?
Jag har läst en annan uträkning. Nåt skogsprofessorsnille räknade ut att Sverige skulle kunna vara självförsörjande på förnybara bränslen till bilar ifall man tog hela vår årliga skogsproduktion, alltså det som avverkas.
För att försörja även transportsektorn behövde man även plocka ut restprodukterna, alltså det som i dagsläget ligger kvar i skogen efter avverkning.

Vill minnas att jag postat några länkar tidigare i denna tråd i detta ämne om du orkar leta.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hela årliga skogsproduktionen till bränsle åt bilar? Ursäkta, men resten av marknaden håller inte med och det skulle förstås innebära att priset på dessa bränslen blir vansinnigt högt.

Kanske hade fungerat under Chrustjev...


Buy quality, cry once
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
https://www.expressen.se/nyheter/va...KOSld6_zRCO3EinWmnYjR0VqGBgHjqgPc5Mc8-slqAeew

Jag undrar om hon är för dum för att förstå att det blir mer utsläpp per resa ifall man åker buisness klass eller om hon helt enkelt skiter i det.

Men hon har säkert jettestora stenar.

ce4950a37e7d04b5f59780c8ff405496.jpg
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Gamla nyheter om businessflygare Isabella, men de tål att upprepas då hennes beteende är synnerligen representativt för MP och deras anhängare. När man fylld av övertygelse fattar beslut som skall rädda världens miljö så är det naturligtvis NÅGON ANNAN som skall betala och när NÅGON ANNAN dessutom betalar för ens egen middag så väljer man naturligtvis den stora menyn.

Alltså inget annat än den opportunistiska flumvänsterideologi man kan läsa mellan raderna i vilket kommunistiskt valmanifest som helst.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
En fundering om etanol, har väldigt liten erfarenhet av att tillverka sprit fast jag är från Norrbotten ;) Men jag funderar på hur man ska få fram etanol och biodiesel, koka sprit kan nog till och med jag fixa i garaget och efter en hel del tjorvande så kan jag säkert lyckas bestycka om hojarna så dom går på etanolen jag kokat fram.

Frågan är bara hur jag skall göra för att få fram etanolen utan att det går åt en massa energi vid tillverkningen, sen innehåller väl etanolen mindre energi vilket gör att jag kommer att få betydligt högre bränsleförbrukningen då jag kör på etanol vilket ju ställer till det ytterligare då man måste få ner energiåtgången ytterligare vid tillverkningen, är ju ingen idé att koka fram ett rent drivmedel om man släpper ut mer än vad man vinner på det. Fast det vore ju ganska fränt om man kunde koka sprit i garaget till drivmedel få ekonomi på det hela, frågan är bara hur det ska gå till?
 

Jerry#1

To fast for me.whadever.
Gick med
30 Jan 2005
Ort
söder
Hoj
Aprilia SXV550 och en RG 500 Gamma från 1985 som INTE är till salu och ännu en <yamaha RD500
Mp försvinner innan bränslet????????
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det ser fn ut som att antalet röster på MP korrelerar negativt med antalet koldioxidmolekyler i atmosfären.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det är naturligtvis bättre för klimatet att hon kommer fram utvilad och kan prestera på topp än att just hennes eget klimatavtryck minimeras. Det är alltså både mer prisvärt och miljövänligt med businessclass i just hennes fall.:3freak

Det är iofs ett bättre argument än att Sveriges andel av de globala utsläppen är så liten att vi inte behöver föregå med gott exempel.
https://www.expressen.se/nyheter/va...KOSld6_zRCO3EinWmnYjR0VqGBgHjqgPc5Mc8-slqAeew

Jag undrar om hon är för dum för att förstå att det blir mer utsläpp per resa ifall man åker buisness klass eller om hon helt enkelt skiter i det.

Men hon har säkert jettestora stenar.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
En fundering om etanol, har väldigt liten erfarenhet av att tillverka sprit fast jag är från Norrbotten ;) Men jag funderar på hur man ska få fram etanol och biodiesel, koka sprit kan nog till och med jag fixa i garaget och efter en hel del tjorvande så kan jag säkert lyckas bestycka om hojarna så dom går på etanolen jag kokat fram.

Frågan är bara hur jag skall göra för att få fram etanolen utan att det går åt en massa energi vid tillverkningen, sen innehåller väl etanolen mindre energi vilket gör att jag kommer att få betydligt högre bränsleförbrukningen då jag kör på etanol vilket ju ställer till det ytterligare då man måste få ner energiåtgången ytterligare vid tillverkningen, är ju ingen idé att koka fram ett rent drivmedel om man släpper ut mer än vad man vinner på det. Fast det vore ju ganska fränt om man kunde koka sprit i garaget till drivmedel få ekonomi på det hela, frågan är bara hur det ska gå till?
Det du planerar är nog tyvärr omöjligt om du inte har gratis spillvärme att koka med. Du har ju ett biodiesel kokeri utanför piteå som du kan göra studiebesök på. Processen är ju ogörbar om den inte redan är en del av träförädlingsprocesserna.
Om jag fattat det rätt.. biodiesel är i princip raffinerad tallolja som separerats från massavirke. Har inte varit i anläggningarna och jobbat så har ingen detaljkunskap så, men det är inget man gör som privatperson och får ut nån ekonomi av..
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det du planerar är nog tyvärr omöjligt om du inte har gratis spillvärme att koka med. Du har ju ett biodiesel kokeri utanför piteå som du kan göra studiebesök på. Processen är ju ogörbar om den inte redan är en del av träförädlingsprocesserna.
Om jag fattat det rätt.. biodiesel är i princip raffinerad tallolja som separerats från massavirke. Har inte varit i anläggningarna och jobbat så har ingen detaljkunskap så, men det är inget man gör som privatperson och får ut nån ekonomi av..

Etanol borde ju vara möjligt att framställa men problemet som jag ser lekman är energiåtgången och där med ekonomin och med den även miljöpåverkan. Tror det borde vara fullt möjligt att köpa jäst, socker och tillsätta vatten och låta det jäsa sen fixa en hyfsad hembrännare och koka entanol. Problemet är ju att jäst, socker och nån form av värmekälla till hembrännaren kostar både energi och pengar vilket gör att det hela faller även om det skulle vara möjligt och förmodligen skulle mitt rena biobränsle i själva verket släppa ut mer utsläpp totalt än vinsten av det.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Etanol borde ju vara möjligt att framställa men problemet som jag ser lekman är energiåtgången och där med ekonomin och med den även miljöpåverkan. Tror det borde vara fullt möjligt att köpa jäst, socker och tillsätta vatten och låta det jäsa sen fixa en hyfsad hembrännare och koka entanol. Problemet är ju att jäst, socker och nån form av värmekälla till hembrännaren kostar både energi och pengar vilket gör att det hela faller även om det skulle vara möjligt och förmodligen skulle mitt rena biobränsle i själva verket släppa ut mer utsläpp totalt än vinsten av det.

En liten vindssnurra och solceller. Sen är en brännare rätt lätt att få tag i eftersom att man använder en dylik när man renar thinner för återanvändning. Men nu är vi ute på hal is.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
En fundering om etanol, har väldigt liten erfarenhet av att tillverka sprit fast jag är från Norrbotten ;) Men jag funderar på hur man ska få fram etanol och biodiesel, koka sprit kan nog till och med jag fixa i garaget och efter en hel del tjorvande så kan jag säkert lyckas bestycka om hojarna så dom går på etanolen jag kokat fram.

Frågan är bara hur jag skall göra för att få fram etanolen utan att det går åt en massa energi vid tillverkningen, sen innehåller väl etanolen mindre energi vilket gör att jag kommer att få betydligt högre bränsleförbrukningen då jag kör på etanol vilket ju ställer till det ytterligare då man måste få ner energiåtgången ytterligare vid tillverkningen, är ju ingen idé att koka fram ett rent drivmedel om man släpper ut mer än vad man vinner på det. Fast det vore ju ganska fränt om man kunde koka sprit i garaget till drivmedel få ekonomi på det hela, frågan är bara hur det ska gå till?
Svårt att få ekonomi i "hemtillverkning" av etanol. Storskaliga anläggningar har det lättare eftersom de kan effektivisera processen med värmeåtervinning och liknande.
Då är det nog mer fördelaktigt att ha en tillräckligt stor jordplätt du kan odla oljeväxter på, eftersom det krävs mindre energi att få ut olja du kan använda för att köra en dieselmotor. I det simplaste fallet krävs bara en kvarn och en press, men då förlorar man en del av oljeinnehållet.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Svårt att få ekonomi i "hemtillverkning" av etanol. Storskaliga anläggningar har det lättare eftersom de kan effektivisera processen med värmeåtervinning och liknande.
Då är det nog mer fördelaktigt att ha en tillräckligt stor jordplätt du kan odla oljeväxter på, eftersom det krävs mindre energi att få ut olja du kan använda för att köra en dieselmotor. I det simplaste fallet krävs bara en kvarn och en press, men då förlorar man en del av oljeinnehållet.

Om man bortser från det ekonomiska och skulle tänka på miljön måste det väl vara svårt att tillverka etanol med mindre utsläpp totalt sett mot om man kört på bensin?

Har ju lite åker ca 20 ha men frågan är ju hur mycket diesel man får fram och hur mycket som går åt för att odla fram den? är ju ingen idé att odla och pressa fram diesel för att sen köra upp den vid nästa odling.

I framtiden kanske man får ta sig en fundering och konvertera KLR:en så den går på egen odlad olja, amerikanska armén körde eller kanske rent av kör moddade KLR650 som väl kunde tankas med både diesel och flygfotogen.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det är nog ordentligt svårt att själv tillverka etanol billigare än priset på E85.

Minns jag rätt så går det 1KG socker/liter, lite jäst och vatten ,men då renat och nerspätt till 40..
Minns inte vad länge det kokade men det gick en jäkla massa vatten till kylning om det skulle gå fort men då kokte man ur 50lit på en 5-6 timmar...med visst reningsbehov efter då..:näsblod

Men, låg temp och spiral så fixar man utan vatten, kan då även få ur nära all alkohol vilket man inte orkade vänta på förr, men då tar det tid men reningsbehovet minskar ju drastiskt så är man inte stressad så är det väl att föredra men går säkert en 2kw/h per liter 96.

Så det dyraste är väl råvaran, vad man nu kan köpa/odla som ger bäst energi/kr, resten är ju mest småpengar, och tid då men det sköter sig ju oftast själv så det går ju inte så mycket tid annat än sätta mäsk och byta på han. :hihi

Kan ju sätta upp en kontiunerlig brännare med om man har plats, så behöver man bara kolla till och se till att det finns tillräckligt i tanken så sköter det sig själv..

Men, att komma ner i mackpris ser jag svårt om man inte är riktigt storskalig, bättre då att sälja den förädlade produkten och använda pengarna till att tanka. :tummenupp
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top