Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Finns ingen naturlag som säger att något blir mindre effektivt bara för att det ägs av staten.Storskalighet minskar kostnaderna, och mark finns det gott om. Det är ju inte direkt så att staten måste köpa redan existerande jordbruksmark.Visst kan man raljera om man vill, men det visar på en ganska låg nivå och inspirerar inte direkt till en ömsesidigt respektfull diskussion.

Storskaligt prövades av rysslan i många år o när produktiviteten ökade skedde detta efter gorbatiovs fri släppande av dom statliga jordbruken och folk fick köpa son mark och odla skälva..

Statilgt ägande är inget bra.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det finns ett riktigt bra citat i länken som "zoda" postade:

Ingen tar ansvar när någon annan betalar.

Ungefär som miljörörelsens påtvingade skatter, fast tvärt om...
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)

Jösses. Om något ska väl Systembolaget läggas ned? Behåll åldersgräns, men på 18 år. Är man myndig är man vuxen. Alkohol är en laglig dryck, varför ska den hållas bakom lås och bom? Varför får man köpa tobaksvaror överallt i princip?

Själv dricker jag inte alkohol alls längre, men det är väl upp till var och en att bestämma när, var och fram för allt vad man vill köpa.

Ser jag en enda kommentar om att "Systembolaget har jättebra sortiment" som försvar så smäller jag av. Det har de inte! Skitviner i lådor, bulkviner på flaska. Sortimentet hade blivit så mycket bättre med fri marknad, åsså kan Lidl sälja fulvin på låda. Allt åt alla!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jösses. Om något ska väl Systembolaget läggas ned? Behåll åldersgräns, men på 18 år. Är man myndig är man vuxen. Alkohol är en laglig dryck, varför ska den hållas bakom lås och bom? Varför får man köpa tobaksvaror överallt i princip?

Själv dricker jag inte alkohol alls längre, men det är väl upp till var och en att bestämma när, var och fram för allt vad man vill köpa.

Ser jag en enda kommentar om att "Systembolaget har jättebra sortiment" som försvar så smäller jag av. Det har de inte! Skitviner i lådor, bulkviner på flaska. Sortimentet hade blivit så mycket bättre med fri marknad, åsså kan Lidl sälja fulvin på låda. Allt åt alla!

Ingenstans i något land jag besökt med fri försäljning har jag hittat butiker med tillnärmelsevis samma sortiment som Systembolaget.

Möjligen skulle det väl vara bordershoppen i Puttgarden men den är lite svår att räkna då dom butikerna lever ju på att förse oss svenskar med alkohol och utan strömmen av högbeskattade svenskar skulle det inte finnas kundunderlag för en sån butik.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Att systemet skulle ha ett bra sortiment må vara sant men är ju på intet sätt ett argument för/emot något alls.

Har systembolaget större utbud än vad marknaden skulle erbjuda är ju det som att erkänna att det är ett slöseri av andras pengar man sysslar med
Utan monopol har jag i princip hela världens utbud tillgängligt.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Om man inte nyttjar alkoholhaltiga drycker eller bara dricker dessa för alkoholens skull då kan Systembolaget försvinna.

Med en fri marknad, som i Danmark, kan du handla överallt men utbudet är inte lysande och beställa kan du inte göra på samma sätt.
Det billiga är billigare än i Sverige men när det ska vara något mer än billigt lådvin eller öl åker danskarna över sundet och handlar. :fakta

Jag tillhör beställarna och kommer att förlora. Men då får jag väl börja brygga igen.

Det stora felet tycker jag är att allför många vill ha den billigaste alkoholen och det billigaste köttet, inte den bästa drycken eller det bästa köttet.

Alla djurvänner borde äta kött och därmed öka efterfrågan på kött från djur som levt bra, inte trångt i en storskalig djurfabrik.

Hästkött ska vi äta för att hästar inte ska köras på lastbil ner till Europa för kilopriset är för lågt i Sverige. http://gustafskorv.se/recept/

Småskalig djurhållning kostar men är i många fall bättre för miljön. Men vinst bara kan mätas i pengar och alldeles för många bara vill ha det billigaste.

Jag äter och dricker inte billigare utan mindre och, i mitt tycke, bättre.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7

Den debattartikeln är ju ett klockrent exempel på vem och vilka Miljöpartiet representerar.

Man behöver inte läsa längre än till första raden för att förstå hur kvinnan indoktrinerats i sin något skeva verklighetsuppfattning..."På Söder när jag var barn"...Ja du, om man är uppväxt med speciella kött-, fisk-, mjölk och delikatessaffärer och all annan samhällsservice inom gångavstånd så är man knappast representativ för de sju-åtta miljoner svenskar som INTE bor mitt i smeten i en stor stad...

Sedan ger ju propagandan kring monopol, förbud och förstatligande tydliga vibbar av kommunism. Är det därför Vänsterpartiet är så små nuförtiden...? Hälften av dem har disorienterats in i någon slags miljökommunism...? Är den gamle, hederlige söderkommunisten numera en hipster med svindyr lägenhet, axelremsväska, löjligt skägg och lediga fredagar...?
 

frillan

TSIO-550
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki RGV 250- 97, Moto Guzzi 1200 Sport -10.
Om man inte nyttjar alkoholhaltiga drycker eller bara dricker dessa för alkoholens skull då kan Systembolaget försvinna.

Med en fri marknad, som i Danmark, kan du handla överallt men utbudet är inte lysande och beställa kan du inte göra på samma sätt.
Det billiga är billigare än i Sverige men när det ska vara något mer än billigt lådvin eller öl åker danskarna över sundet och handlar. :fakta

Jag tillhör beställarna och kommer att förlora. Men då får jag väl börja brygga igen.

Det stora felet tycker jag är att allför många vill ha den billigaste alkoholen och det billigaste köttet, inte den bästa drycken eller det bästa köttet.

Alla djurvänner borde äta kött och därmed öka efterfrågan på kött från djur som levt bra, inte trångt i en storskalig djurfabrik.

Hästkött ska vi äta för att hästar inte ska köras på lastbil ner till Europa för kilopriset är för lågt i Sverige. http://gustafskorv.se/recept/

Småskalig djurhållning kostar men är i många fall bättre för miljön. Men vinst bara kan mätas i pengar och alldeles för många bara vill ha det billigaste.

Jag äter och dricker inte billigare utan mindre och, i mitt tycke, bättre.

Kan rekommendera deras tunna hästkött, behövde något substitut till rökt ren; hästen var godare och billigare. http://gustafskorv.se/portfolio/granrokt-hastkott/
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Den debattartikeln är ju ett klockrent exempel på vem och vilka Miljöpartiet representerar.

Man behöver inte läsa längre än till första raden för att förstå hur kvinnan indoktrinerats i sin något skeva verklighetsuppfattning..."På Söder när jag var barn"...Ja du, om man är uppväxt med speciella kött-, fisk-, mjölk och delikatessaffärer och all annan samhällsservice inom gångavstånd så är man knappast representativ för de sju-åtta miljoner svenskar som INTE bor mitt i smeten i en stor stad...

Sedan ger ju propagandan kring monopol, förbud och förstatligande tydliga vibbar av kommunism. Är det därför Vänsterpartiet är så små nuförtiden...? Hälften av dem har disorienterats in i någon slags miljökommunism...? Är den gamle, hederlige söderkommunisten numera en hipster med svindyr lägenhet, axelremsväska, löjligt skägg och lediga fredagar...?

Ja dessa muppar hjälper inte miljön direkt. Får inte fler av oss att värna den... :(
Men vem är förvånad med motorcykelhataren i Tokholma från samma parti?

Kan rekommendera deras tunna hästkött, behövde något substitut till rökt ren; hästen var godare och billigare. http://gustafskorv.se/portfolio/granrokt-hastkott/

Måste prova det! :tummenupp Gillar Souvas och älskar torkat renkött!:)

Nu är juh dagligvaruhandeln inte som Systembolaget, annars hade jag loggat in och beställt. Antingen till butik eller hem. :tummenupp

Burkad Haggis är det enda som går att få tag i Sverige men med privatimport som på Systembolaget skulle jag kunna beställa hem en "nyfångad" Haggis! :D
Djä..gt dyr som det blir med privatimport men så mycket bättre än burkhaggis. :tungan
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hur blir det med mig då? Ska jag vara orolig för eventuell förmånsbeskattning för att jag äger en jämthund och fixar köttet själv:va
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kapitalistsvin!

Vadå, dom stora kapitalistsvinen måste ju vara dom som köper sitt kött med pengar ;) Fast det ska ju MP fixa med "köttbolaget".
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Och fy fan, äter du hund?

Nä inte denna i alla fall han får skälla älg, har inte smakat hund (vad jag vet ska tilläggas, kan säkert vara hund i nån tvekaktig billig köttprodukt) utan föredrar älgkött framför hund av etiskaskäl. Blir nog inga handskar av honom heller;)
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Alla står på varandras axlar för att berätta att man styr om mot en "hållbar tillväxt".

Verkligheten, utanför de rosa gardinerna, ser dock annorlunda ut...


Världens länder planerar att producera mer än dubbelt så mycket fossila bränslen än vad som krävs för att begränsa temperaturökningen till 1,5 grader.

En ny forskningsrapport visar enorma gap mellan världens klimatmål och de faktiska planerna på hur mycket gas, kol och olja som ska produceras.

– Trots två decennier av klimatpolitik är fossilbränsleproduktionen högre än någonsin.



https://www.expressen.se/nyheter/klimat/forskare-varnar-gar-at-helt-fel-hall/




Dessutom:
Sverige har baserat nästan hela sin kursändring mot de överenskomna procentmålen på att skifta över till biobränslen av olika typer, bland annat genom Lagen om reduktionsplikt - alltså stegvis ökad inblandning av förnybar råvara i vanligt handelsbränsle.

För att ens göra omställningen teoretiskt möjlig har man valt att låta den inblandade delen av förnybar produkt vara skattebefriad.

...det var bara det att en sådan sak råder vi inte över själva längre. Bryssel slår nu till bromsarna och kräver att skattesatsen på biobränsle harmoniseras med fossilt bränsle.

Hål i huvudet?
Kanske det. Men i så fall främst hos de svenska politiker som ÄNNU inte förstått konsekvenserna av vårt medlemskap, som inte insett att man avhändat sig den exekutiva bestämmanderätten i hur vi skall driva vårt land och forma vår framtid.

Nej nej nej - jag är inte mer EU-kritisk än den genomsnittliga tänkande medborgaren.

Snarare politikerkritisk: hur är det möjligt att våra svenska tomtar till politiker ännu inte insett att man måste grunda och förankra viktiga politiska beslut i Bryssel FÖRST, innan man börjar snickra på hemmaplan?.

Ett kvarts fukking sekel av EU-medlemsskap har runnit förbi utan att våra politiker tittat i locket efter spelreglerna till det Monopol man... ...nej, inte lurat in Sverige i, utan av oförstånd och ren jävla dumhet lyckats tappa in Sverige i.

Partierna skickar (med mycket få undantag) sina sämsta representanter till Bryssel - dem man vill bli av med, sådana som av olika anledningar gjort sig omöjliga i Sverige.

Vad väntar man sig att dessa tomtar skall åstadkomma för Sverige? Halvilliterater som på sin höjd kan hacka sig fram på eländig svinglish - ett språk som nu är om möjligt ändå mer till belastning i ett kontinentalt EU än det var tidigare.

"Polyglott" tror dessa svenskar är en sjukdom man vaccineras mot, och för dem är ett "cocktail party" ett tillfälle att dricka drinkar.

Dom har inte fattat någonting, och de som skickat iväg dem hajjar mindre ändå.

Sveriges klimatstrategi riskerar att punkteras precis som den ballong den är, eftersom svenska politiker trodde dom kunde bestämma själva.

"Hacerse el sueco" sade den ena kålroten till den andre...
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest

Hmm, kan ingen räkna om beloppet till en valuta som man förstår, som netflixabonnemang?

Men hon nämner en intressant sak i intervjun:

I ”Sommar i P1” nämner du ”bnl” som ett alternativ till bnp.
– Ja, bruttonationallycka. Det är något som det lilla landet Bhutan i Asien har, som jag tycker är ett spännande mått. Men vi har också infört alternativa välfärdsmått i budgeten redan för tre år sedan. Det handlar om sjukskrivningstal, upplevd lycka och olika miljötillstånd.

Hur många olyckliga motorcyklister krävs för att få en tillräckligt negativ effekt på bruttonationallyckan att den tar ut miljövinsten med högre bensinskatt? Eller det kanske bara är lyckan hos miljöpartister på södermalm som mäts, enligt den sadistiska logiken att deras lycka är omvänt proportionell mot motorcyklisters olycka?
 
Last edited by a moderator:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top