Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
:dummer Det borde vara rätt självklart att om man inte kan täcka mer än 75% av behovet så är vi för många, eller äter alldeles för mycket.

Är 75% ettt statiskt värde? 75% av vadå förresten, behovet vi uppenbarligen producerar idag(som vi egentligen inte kan)?

Så 25% lever egentligen inte idag, de valsar runt som zombies?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Japp! Antingen går folk omkring som zombies, eller så importerar man varor för att täcka upp bristen på inhemsk produktion... fundera på vilket alternativ det är.

Precis, vi importerar vissa varor och exporterar andra. Problem löst.

Eller varför ska inte varenda människa själv kunna producera 100% av sitt eget behov? Vore det rimligt?
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
:dummer Det borde vara rätt självklart att om man inte kan täcka mer än 75% av behovet så är vi för många, eller äter alldeles för mycket.

Nej, det är så som du fått svar, reglerat. Sverige ”ska” köpa saker från andra EU länder i ren solidarisk anda. Möjligheten att (åter) skruva upp produktionen/ställa om inom landet till 100% täckning är i sak görbart. Ytan finns, fler jordbrukare behövs. Det går inte att dra likhetstecken mellan nationell produktion och nationellt behov längre, du får istället titta på inom EU med mera..
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Nej, det är så som du fått svar, reglerat. Sverige ”ska” köpa saker från andra EU länder i ren solidarisk anda. Möjligheten att (åter) skruva upp produktionen/ställa om inom landet till 100% täckning är i sak görbart. Ytan finns, fler jordbrukare behövs. Det går inte att dra likhetstecken mellan nationell produktion och nationellt behov längre, du får istället titta på inom EU med mera..
Ett EU som sannolikt, om och när det kniper på riktigt kommer att falla sönder i ngt mindre än sina beståndsdelar.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Är inte sommartid bättre map mörker?

På mornarna är det mörkt oavsett klocklslag typ 06:00-08:00. Men på eftermiddagen när det börjar bli mörkt är det väl bättre att det sker så sent som möjligt dvs typ klockan 16 med sommartid istf klockan 15 med vintertid?
Det försvinner 1h med användbart dagsljus på morgonen/fm och erfarenheter från t.ex Ryssland ger inte direkt vid handen att det skulle vara så fiffigt. Man prövade där med konstant "sommartid" men gick efter några år tillbaka till normaltid.

Flera, sömnforskare, psykologer m.m är rätt oroade för vad som komma skulle med konstant "sommartid".

Det finns flera som anser sig har gott fog för att vara oroade.

Här t.ex på DN debatt: ”Permanent sommartid kan ge ökade psykiska besvär”

Det finns mer att hitta på nätet i ämnet.

Och det finns bättre anledningar att välja det ena eller det andra än:

I en intervju med Aftonbladet sa den socialdemokratiska Europaparlamentarikern Marita Ulvskog (S) tidigare i år att hon själv föredrar sommartid eftersom det ”låter roligare”.

Eller parafraserat

I en intervju med Aftonbladet sa den socialdemokratiska Europaparlamentarikern Nisse Svenson (S) tidigare i år att han själv föredrar normaltid eftersom det ”känns mer vanligt och normalt”.
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Solen går upp 20 minuter tidigare i Tokholma än i Göttlaborg, vad säger sömnforskare och psykologer?

Kan det vara en tredjedel så svåra psykiska problem jämfört med en timme?

Finns problemen hos dem som har tidig soluppgång eller sen soluppgång?

Nu tillhör jag inte dem som är oroad eller också har jag bara inte sjukdomsinsikt efter resor till både UK och Finland med tid både före och efter tiden i detta land! :tungan
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ett EU som sannolikt, om och när det kniper på riktigt kommer att falla sönder i ngt mindre än sina beståndsdelar.

Jag är inte längre säker på att det nödvändigtvis är något negativt...? Vill man verkligen ha kvar en organisation som är under intryck att motorcyklismens största problem är att man inte lyckas pilla tillbaka hjälmens rem innanför D-ringarna...?

Nej, jag tror att både Strömsundaren och min vän bonden hade rätt. EU - det kom bara till för att rädda en samling franska bönder som hade för dåliga produkter, för dålig arbetsmoral och för låg intelligens för att göra något åt saken...
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Solen går upp 20 minuter tidigare i Tokholma än i Göttlaborg, vad säger sömnforskare och psykologer?

Kan det vara en tredjedel så svåra psykiska problem jämfört med en timme?

Finns problemen hos dem som har tidig soluppgång eller sen soluppgång?

Nu tillhör jag inte dem som är oroad eller också har jag bara inte sjukdomsinsikt efter resor till både UK och Finland med tid både före och efter tiden i detta land! :tungan

Normaltiden är för var och en normaltid...
Att du sen vill plåga dig är väl iaf rätt så självvalt eller?
Det är väl med detta som med rätt så mycket till väldigt mycket sprit. Endera så tål man det inte eller så gör man det, fast de som inte tål är rätt så många fler. :fakta
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Tror du missade min poäng, om sveriges nuvarande jordbruk endast kan försörja 75% av befolkningen så behöver vi bli färre här - inte fler.
Sverige har god potential för ett ökat jordbruk. Vi har både gott om yta och möjlighet till effektivitetsförbättringar.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Normaltiden är för var och en normaltid...
Att du sen vill plåga dig är väl iaf rätt så självvalt eller?
Det är väl med detta som med rätt så mycket till väldigt mycket sprit. Endera så tål man det inte eller så gör man det, fast de som inte tål är rätt så många fler. :fakta

Ur led är tiden.... och ett påfund. Solen kommer att göra som den vill oavsett vad vi människor bestämmer att klockan ska stå på. Det här med tidsomställningen känns som en ickefråga för mig, speciellt eftersom varenda klocka utom de i fordonen ställer om sig själv. Däremot är det en plåga för min sexåring märker jag. Så för all del, sluta ställa om klockan. Åt vilket håll skiter jag i, men föredrar ljust på eftermiddagen, det förlänger hojsäsongen!
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Normaltiden är för var och en normaltid...
Att du sen vill plåga dig är väl iaf rätt så självvalt eller?
Det är väl med detta som med rätt så mycket till väldigt mycket sprit. Endera så tål man det inte eller så gör man det, fast de som inte tål är rätt så många fler. :fakta

Nu känns det inte som en plåga för mig att köra SportHoj till UK eller Finland men det stämmer att det är självvalt!

Men det är alltså den tidsskillnad på en timme som gör resenärerna till Finland dåliga på samma sätt som väldigt mycket sprit!

En resa till Thailand eller USA måste då vara väldigt mycket mer sprit jämfört med en resa till UK eller Finland! Helt otänkbar resa för den som har problem med en timme höst och vår...

Att det finns så mycket kunskap här på SportHoj som man inte visste om tidigare! :tummenupp
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Men ingen som vill jobba med jordbruk.

Jo det finns men Miljöpartiet med mera har sett till att det vi producerar i sverige är nästan dubbelt så dyrt som ex danmark eller Nederländerna.

Vi har högre kostnader på det mesta som diesel konstgödsel el o alla miljötillstånd.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hur kan sommartiden vara sämre än vintertiden? I dag går solen upp kl 07,20 i Göteborg och 07,09 i Haparanda, men solen går ner solen går ner 15,04 i Haparanda medan den är uppe till 16,31 i Göteborg, Göteborgarna tappar 11 min på morgonen men Happisborna nästan 1,5 timme på eftermiddagen. För oss i Norrbotten gör verkligen sommartiden skillnad, då man ställer om klockan på hösten vet man att det var spiken i kistan detta år mörkt då man åker på jobbet och mörkt då kan kommer hem.

Lyssnade på radion i bilen om detta med bara en tid och om vilka problem det skulle bli om Sverige och Danmark skulle ha olika tid med vilka problem det skulle innebära bland pendlare och dom som jobbar i de olika länderna, undra hur det kan funka med olika tid mellan Sverige och Finland och folk som jobbar över gränsen :va Kan inte en Skåning anpassa anpassa sig efter tidszonerna som tydligen de flesta Norrbottningar kan ;)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hur kan sommartiden vara sämre än vintertiden? I dag går solen upp kl 07,20 i Göteborg och 07,09 i Haparanda, men solen går ner solen går ner 15,04 i Haparanda medan den är uppe till 16,31 i Göteborg, Göteborgarna tappar 11 min på morgonen men Happisborna nästan 1,5 timme på eftermiddagen. För oss i Norrbotten gör verkligen sommartiden skillnad, då man ställer om klockan på hösten vet man att det var spiken i kistan detta år mörkt då man åker på jobbet och mörkt då kan kommer hem.

Lyssnade på radion i bilen om detta med bara en tid och om vilka problem det skulle bli om Sverige och Danmark skulle ha olika tid med vilka problem det skulle innebära bland pendlare och dom som jobbar i de olika länderna, undra hur det kan funka med olika tid mellan Sverige och Finland och folk som jobbar över gränsen :va Kan inte en Skåning anpassa anpassa sig efter tidszonerna som tydligen de flesta Norrbottningar kan ;)

Ja, du vet ju vilka problem det är mellan Sverige och Finland. Svenskar som jobbar i Finland kommer ju en timme för sent till jobbet varje dag. Och finnar som jobbar i Sverige går ju hem från jobbet en timme för tidigt varje dag. :3freak

Jag skulle gärna skulle ha sommartid året runt. Särskilt nu när dagarna blir kortare så är det ju trist att efter tidsomställningen går solen ner ännu en timme tidigare.

Men det märktes även när jag bodde i Skåne, tidsomställningen var spiken i kistan för crossträning under vardagskvällar på hösten och vise versa på våren.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Men ingen som vill jobba med jordbruk.

Nej, ingen ska vara bonde i Sverige vi ska alla bo centralt tätt inpå varandra så att barnen kan cykla till skolan.

https://twitter.com/LorentzTovatt/status/1188494265569157121

Min 6-åring har 6 km till skolan och idag var det -12 grader när vi åkte till fritids. Jag undrar om Lorentz själv ens skulle cykla 6km i den temperaturen.

Eller om han skickar sina barn att cykla till skolan i trafiken på Södermalm. Eller hur han nu tänkt sig att transporterna ska fungera om vi alla bor på Södermalm och ska cykla till jobb/skola.
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jo det finns men Miljöpartiet med mera har sett till att det vi producerar i sverige är nästan dubbelt så dyrt som ex danmark eller Nederländerna.

Vi har högre kostnader på det mesta som diesel konstgödsel el o alla miljötillstånd.

Jordbruksverket är väl en sån typisk myndighet som man bara skulle kunna lägga ner rakt av.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Ja, du vet ju vilka problem det är mellan Sverige och Finland. Svenskar som jobbar i Finland kommer ju en timme för sent till jobbet varje dag. Och finnar som jobbar i Sverige går ju hem från jobbet en timme för tidigt varje dag. :3freak

.

Eller som när man kör bil över tidsgränserna i USA. Klarar jänkarna av det, så borde väl vi också kunna fixa det...
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top