Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Oavsett om det är fritidsintresse eller arbete så "keep it coming".
Alltid trevligt med informativa trådar! :tummenupp

Såg några TV-program om att solkraft redan för några år sedan var billigast att producera per kWh.
Det är ju knappast så här i kalla, mörka norden.

Men var ungefär går brytgränsen rent geografiskt där solkraft faktiskt är billigast?

Googlade fram denna, har inte läst igenom.
https://www.fie.se/media/12681/solceller_rejlers_hederstedt.pdf (sid:26, utbyte för olika länder i kWh/installerad kW).

Sen kan man ju anta samma installationskostnad per kW och samma energipris per kWh om man vill och ta fram miniräknaren.

Edit. Ser att det iofs inte riktigt var svar på din fråga...
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Lite roligt, faktiskt:

gJGBvLy.jpg

Fotocred: Edvin Svendsen via SVT.se

Under tisdagskvällen cirklade ett mindre flygplan över Göteborg med reklambanderollen ”Rösta på Miljöpartiet”. Miljöpartiets pressekreterare Helena Munther säger att hon är mycket förvånad över händelsen.

https://www.svt.se/nyheter/val2018/mystiskt-flygplan-forvanar-miljopartiet
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Undrar om de betalar extra flygskatt för detta...? Enligt dem så är det ju helt OK att bestraffa mig med femtusen spänn extra per år. Men precis som med bottenfärgen på Romsons skuta så kanske det här med att vara miljövänlig bara ska gälla andra människor...?

Snart är det val...Jag hoppas innerligt att detta tramsparti hamnar under fyraprocentspärren. Jag är övertygad om att blågult land blir bättre utan rödgrön röra.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Kanske utomjordingar som flyger runt med Stolpskottets banderoll...?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag läste om ett annat parti som vill sänka bensin och dieselskatten.


Jo, men det var väl ändå ett väldigt torftigt vulgärförslag...?
Varför binda ris åt sig själv med ett valfläskförslag som knappast kommer att kunna infrias?


Något som skulle vara värt att slåss för vore däremot att fått brutit den vansinniga automatiska uppräkningen av koldioxidavgiften.

Eftersom det rör sig om en procentuell uppräkning kommer ränta på ränta-effekten att ge exponentiellt stigande skattekostnader. Även om 2016 års höjning är exceptionellt hög pekar siffrorna på att skattehöjningar i samma storleksordning snart kommer att bli mer regel än undantag om förslaget blir verklighet.
https://www.ekonomifakta.se/Artiklar/2015/maj/automatiskt-hojd-bensinskatt-i-framtiden/

Jag kan inte frigöra mig från misstanken att S som MPs gisslan helt enkelt inte förstod vad det var man röstade igenom.


Visst, kanske svårare att kommunicera ut till väljarna än "vi skall sänka bensinskatten", men frågan är: tror man att väljarna är idioter när man pratar barnspråk med dem? ...eller är det så att man själv väjer undan för den mer krävande argumentationen?
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Det parti som addresserar O'boy-krisen kommer ta hem hela rasket.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
...ska osmarta få rösta?...
Jag kan tänka mig ett system där man baserar rösträtt på hur mycket skatt man har betalat.
Exempel: För varje tusenlapp man har betalat i skatt den senaste mandatperioden, får man rätt att lägga en röst.
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag kan tänka mig ett system där man baserar rösträtt på hur mycket skatt man har betalat.
Exempel: För varje tusenlapp man har betalat i skatt den senaste mandatperioden, får man rätt att lägga en röst.

Det som avskaffades så sent som 1933 menar du?
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Tvåkammarriksdagen

I och för sig bra, då blir det enklare att se till att fattiga satar håller sig på sin plats istället för att försöka förbättra sin villkor.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det som avskaffades så sent som 1933 menar du?
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Tvåkammarriksdagen

I och för sig bra, då blir det enklare att se till att fattiga satar håller sig på sin plats istället för att försöka förbättra sin villkor.


Mjae… Rösträtten reformerades i omgångar under tidigt 1900-tal, men jag vill nog säga att i och med den allmänna rösträtten införande 1918 så var det "en man en röst".
Innan dess var det väl bara till första kammaren och kommunalvalet som röstantalet var inkomstbaserat.


Det fanns undantag - när kvinnorna fick rösträtt 1921 så stod fortfarande män som inte gjort värnplikt utan talan,, tillsammans med sådana som uppbar fattighjälp mm.

Dessutom fanns det ett "ordentlighetsstreck" i röstlängden även efter 1921: det gällde att ha betalt både statlig- och kommunal inkomstskatt under den senaste 3-årsperioden. Det gav förvisso rösträtt, men inte fler röster ju mer man hade pyntat in. Kanske det som spökar?

Alltså, när kvinnor säger att vi fick allmän rösträtt 1921 så glömmer dom bort en hel del män som inte fick det samma...

Änyway - med så många människor som dött för rätten att rösta i fria val världen över, så är det lite skämmigt att inte orka iväg och rösta själv. Årets val är viktigare än... ...[/I]på länge[/I] i vart fall, eftersom vi kommer att få ett helt nytt parlamentariskt läge i höst, där blockpolitiken far all världens väg.

...och den som redan nu är less på käbbel skall bara njuta av det som händer innan valet.
Efteråt gäller det att bracea i stolarna när landet blir oregerligt och ett extraval kommer att utlysas.
Då jädrar får vi höra på käbbel.
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Mjae… Rösträtten reformerades i omgångar under tidigt 1900-tal, men jag vill nog säga att i och med den allmänna rösträtten införande 1918 så var det "en man en röst".
Innan dess var det väl bara till första kammaren och kommunalvalet som röstantalet var inkomstbaserat.


Det fanns undantag - när kvinnorna fick rösträtt 1921 så stod fortfarande män som inte gjort värnplikt utan talan,, tillsammans med sådana som uppbar fattighjälp mm.

Dessutom fanns det ett "ordentlighetsstreck" i röstlängden även efter 1921: det gällde att ha betalt både statlig- och kommunal inkomstskatt under den senaste 3-årsperioden. Det gav förvisso rösträtt, men inte fler röster ju mer man hade pyntat in. Kanske det som spökar?

Alltså, när kvinnor säger att vi fick allmän rösträtt 1921 så glömmer dom bort en hel del män som inte fick det samma...

Änyway - med så många människor som dött för rätten att rösta i fria val världen över, så är det lite skämmigt att inte orka iväg och rösta själv. Årets val är viktigare än... ...[/I]på länge[/I] i vart fall, eftersom vi kommer att få ett helt nytt parlamentariskt läge i höst, där blockpolitiken far all världens väg.

...och den som redan nu är less på käbbel skall bara njuta av det som händer innan valet.
Efteråt gäller det att bracea i stolarna när landet blir oregerligt och ett extraval kommer att utlysas.
Då jädrar får vi höra på käbbel.

Vi utlyser resultatet nu: ingen vann.
Eller: fel lag vann.
Eller: NU blir det ordning (vilket det typ inte blir, verkligheten har ALLTID en annan plan än den utstakade)

Och jag försökte läsa på, det var krångligt.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Tror ni man kan be om att få rösta i extravalet när man ändå är där? :va
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Änyway - med så många människor som dött för rätten att rösta i fria val världen över, så är det lite skämmigt att inte orka iväg och rösta själv. Årets val är viktigare än... ...[/I]på länge[/I] i vart fall, eftersom vi kommer att få ett helt nytt parlamentariskt läge i höst, där blockpolitiken far all världens väg.

Varför skulle det vara skämmigt öht? Din/en röst har ingen avgörande roll iaf. Att folk har blivit itutade att tro att det gör skillnad om man röstar blått eller rött - det är skämmigt. Och det känns än mindre viktigt att rösta om det är pest eller kolera som är alternativen.

Jag leker med tanken att ingen gick och röstade och att därmed inget parti kommer över 4%-spärren till riksdagen. Vore det ändå inte lite skönt att slippa den här idiotin och lekstugan som svenska politiker pysslar med.

...och den som redan nu är less på käbbel skall bara njuta av det som händer innan valet.
Efteråt gäller det att bracea i stolarna när landet blir oregerligt och ett extraval kommer att utlysas.
Då jädrar får vi höra på käbbel.

Kan det vara så att folk röstar "fel" i det viktiga valet vilket leder till ovanstående?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Varför skulle det vara skämmigt öht? Din/en röst har ingen avgörande roll iaf. Att folk har blivit itutade att tro att det gör skillnad om man röstar blått eller rött - det är skämmigt. Och det känns än mindre viktigt att rösta om det är pest eller kolera som är alternativen.

Jag leker med tanken att ingen gick och röstade och att därmed inget parti kommer över 4%-spärren till riksdagen. Vore det ändå inte lite skönt att slippa den här idiotin och lekstugan som svenska politiker pysslar med.



Kan det vara så att folk röstar "fel" i det viktiga valet vilket leder till ovanstående?

Det är inte skämmigt att inte vara duktig på matematik. :hej

Om ingen röstar utom en, och denne röstar på Fi så kommer den lede Fi få alla röster. Alla röster är 100% och det är 96% mer än 4%-spärren! :krama
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det är inte skämmigt att inte vara duktig på matematik. :hej

Om ingen röstar utom en, och denne röstar på Fi så kommer den lede Fi få alla röster. Alla röster är 100% och det är 96% mer än 4%-spärren! :krama

Det är inte skämmigt att ha dålig läsförståelse.

Jag skrev ingen.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Jag kan tänka mig ett system där man baserar rösträtt på hur mycket skatt man har betalat.
Exempel: För varje tusenlapp man har betalat i skatt den senaste mandatperioden, får man rätt att lägga en röst.

Taskigt mot dom rika som betalar mindre i skatt än låginkomsttagare.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top