Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det har skrivits ganska mycket om hur den höjda fordonsskatten drabbar hantverkare så ja, även lätta lastbilar får höjd fordonsskatt. Löfven tycker väl de går lika bra med lådcyklar.

Men hur blir det får jag de 137 kr i rabatt på min L200 från 2013? Då jag köpte denna bil i februari 2014 var skatten just över 3500 kr och nu orkar jag inte ens ta reda på vad den är men tror inte 6500 kr räcker, har för mig att jag betalar 2200 kr tre gånger per år.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Men hur blir det får jag de 137 kr i rabatt på min L200 från 2013? Då jag köpte denna bil i februari 2014 var skatten just över 3500 kr och nu orkar jag inte ens ta reda på vad den är men tror inte 6500 kr räcker, har för mig att jag betalar 2200 kr tre gånger per år.

Nej, vår kära regering har ju varit ute och gjort en stor grej av att de sänker inkomstskatten i glesbyggdskomuner med 137 kronor i månaden. Samtidigt som det nu alltså med andra handen tar så mycket mer, via bla fordonsskatter och bränsleskatter.

De där 137 kronorna fixar nog din arbetsgivare så att du får, sedan kommer fordonsskatten höjas med i genomsnitt drygt 200kr/månad med variation beroende på hur stor bil du har. Dessa kommer trafikverket se till att du blir av med. Och slutligen den 15 öre per liter blir du av med hos din bensinmack.

Lantisar är dumma i huvudet, knyter näven i fickan och fortsätter rösta rött och de vet tydligen politikerna om. Inte för att resten av befolkningen verkar vara smartare.

Jag har två bilar som jag skattar för, rent av tre igång under sommaren. Men vette fan om inte nästa bil blir en skattebefriad Cheva van med 6.2 liters diesel. Skattepengarna räcker ju till lite verkstadsjobb varje år för att hålla igång den.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nej, vår kära regering har ju varit ute och gjort en stor grej av att de sänker inkomstskatten i glesbyggdskomuner med 137 kronor i månaden. Samtidigt som det nu alltså med andra handen tar så mycket mer, via bla fordonsskatter och bränsleskatter.

De där 137 kronorna fixar nog din arbetsgivare så att du får, sedan kommer fordonsskatten höjas med i genomsnitt drygt 200kr/månad med variation beroende på hur stor bil du har. Dessa kommer trafikverket se till att du blir av med. Och slutligen den 15 öre per liter blir du av med hos din bensinmack.

Lantisar är dumma i huvudet, knyter näven i fickan och fortsätter rösta rött och de vet tydligen politikerna om. Inte för att resten av befolkningen verkar vara smartare.

Jag har två bilar som jag skattar för, rent av tre igång under sommaren. Men vette fan om inte nästa bil blir en skattebefriad Cheva van med 6.2 liters diesel. Skattepengarna räcker ju till lite verkstadsjobb varje år för att hålla igång den.

Ja, man lade ju sin röst på ett missnöjesparti som lovade att fixa allt i landstinget... Det går ju sådär, minst sagt.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nej, vår kära regering har ju varit ute och gjort en stor grej av att de sänker inkomstskatten i glesbyggdskomuner med 137 kronor i månaden. Samtidigt som det nu alltså med andra handen tar så mycket mer, via bla fordonsskatter och bränsleskatter.

De där 137 kronorna fixar nog din arbetsgivare så att du får, sedan kommer fordonsskatten höjas med i genomsnitt drygt 200kr/månad med variation beroende på hur stor bil du har. Dessa kommer trafikverket se till att du blir av med. Och slutligen den 15 öre per liter blir du av med hos din bensinmack.

Lantisar är dumma i huvudet, knyter näven i fickan och fortsätter rösta rött och de vet tydligen politikerna om. Inte för att resten av befolkningen verkar vara smartare.

Jag har två bilar som jag skattar för, rent av tre igång under sommaren. Men vette fan om inte nästa bil blir en skattebefriad Cheva van med 6.2 liters diesel. Skattepengarna räcker ju till lite verkstadsjobb varje år för att hålla igång den.

Fan jag är ju dum i huvudet med, trodde det var fordonsskatten som skulle sänkas inte inkomstskatten då kan man ju vara lugn på att det inte blir mer pengar över. Är också inne på skattebefriad andra bil en 90:a MB 250 124 kombi diesel med turbo vore inte så dumt som andra bil, frågan är hur länge man kommer låta den rullande 30-års regeln vara kvar. Jag har på känn att den snart kommer att tas bort för nu börjar ju "hyfsat bra bilar" som kan användas mer som nyttofordon vara skattebefriade mot då dessa regler infördes då de gamla bilarna var mer entusiastbilar, kommer inte ihåg när dessa regler infördes men de måste ju vara bort åt 15 år sen.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Fan jag är ju dum i huvudet med, trodde det var fordonsskatten som skulle sänkas inte inkomstskatten då kan man ju vara lugn på att det inte blir mer pengar över. Är också inne på skattebefriad andra bil en 90:a MB 250 124 kombi diesel med turbo vore inte så dumt som andra bil, frågan är hur länge man kommer låta den rullande 30-års regeln vara kvar. Jag har på känn att den snart kommer att tas bort för nu börjar ju "hyfsat bra bilar" som kan användas mer som nyttofordon vara skattebefriade mot då dessa regler infördes då de gamla bilarna var mer entusiastbilar, kommer inte ihåg när dessa regler infördes men de måste ju vara bort åt 15 år sen.

Jag brukar en gammal Volvo 240 som är Ombyggd med Turbo. sommartid. Övriga året åker jag chevrolet s10 pickup med en årsskatt på typ 3500kr. Förstår inte folk hur mycket bensin man kan köpa för typ 700 tusen. Dvs vad en tesla kostar
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag brukar en gammal Volvo 240 som är Ombyggd med Turbo. sommartid. Övriga året åker jag chevrolet s10 pickup med en årsskatt på typ 3500kr. Förstår inte folk hur mycket bensin man kan köpa för typ 700 tusen. Dvs vad en tesla kostar

I sak håller jag ju med dig, men för att förstå så tror jag vi ska titta på de där personerna som verkligen ska ha en ny bil till varje pris. Ofta grundat på att man måste putsa upp sin fasad och status byggd med lånta fjädrar.

När dom då ska göra sin kalkyl så har dom 10000 kr i skatt på en ny fosilbil och noll skatt på en elbil som dessutom subventioneras av oss fattiga som inte själva har råd att köpa nya bilar.

Då har du en elbil som kostar mer i inköp, och fossilbil som med 2000 mil/år kostar ca 40000 kr i bränsle och skatt mot elbilen som laddas "gratis" hemma.

Lägg till att det varit elbilshype så elbilarna har haft väldigt bra andrahandsvärde vilket naturligtvis snabbt blivit en vedertagen sanning.

Men det andrahandsvärdet kommer naturligtvis gå ner eftersom alla bilar kan approximeras till att vara värda noll kronor om 15-20 år. Dessutom vet vi egentligen inte om batterierna håller i 20 år och det kan komma en ordentlig käftsmäll på andrahandsvärdet om det börjar visa sig att dom inte håller så länge som utlovats.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag syftar på den information folk hade före valet.
Han har ju sen visat sig vara värre än de flesta, möjligtvis slagen av vår SSU-ordförande.

Att det blir det utfallet med populistpartier har stått fullständigt klart sedan 1926 (eller kanske redan strax efter år 0...)

Enkla lösningar är rena påhitt.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag brukar en gammal Volvo 240 som är Ombyggd med Turbo. sommartid. Övriga året åker jag chevrolet s10 pickup med en årsskatt på typ 3500kr. Förstår inte folk hur mycket bensin man kan köpa för typ 700 tusen. Dvs vad en tesla kostar
Tja.. jag gör också som du. Kan man diagnostisera och fixa det mesta själv är det ett galet billigt bilägande. Jag gillar inte modernt bjäfs med tusen datorer i heller så lär aldrig bli nån ny bil för mig
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Tja.. jag gör också som du. Kan man diagnostisera och fixa det mesta själv är det ett galet billigt bilägande. Jag gillar inte modernt bjäfs med tusen datorer i heller så lär aldrig bli nån ny bil för mig

Som jag brukar säga åt min vän som är tesla entusiast. Moderna bilar är "äckliga"
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
...åsso vill dom man skall välja kravtjosan, Änglamark och biodynamo.
Men kilopriset!!!

View attachment 450738


Jissus!

Tyvärr är det ju så här ser det ut, skulle man från politiskt håll vara intresserad på riktigt skulle man se till att lätta på beskattning och moms för sånt som ska vara miljövänligt eller i alla fall mindre dåligt.

En sak som irriterat mig under lång tid är den miljöbensin i form av tex Aspen som i alla fall ska vara mindre farlig, har jag fattat det rätt får man inte köra motorsågen på annat om man har anställt folk så något bättre borde den vara. Vet inte vad den kostar nu men den är ju rejält dyrare än vanlig omiljöbensin är ganska säker på att många hade kört på den bensinen om priset vara varit just lite lägre än vanlig bensin och det borde i alla fall varit något bätte för miljön. Men som det verkar är man inte intresserad att sänka skatten på den miljövänligare soppan så den kommer ner till samma nivå som vanlig bensin.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Sverige har i min mening den bästa maten i världen. Det är uppriktigt ledsamt att då se hur jättar som Arla köper in produkter från hela världen och ställer på våra hyllor i glada sommarfärger - står det klart för alla att dessa produkter inte kommer från gården 3km bort?

Problemet förvärras av att volymproducenter utomlands kan pressa priserna och trots frakter kan ställa ut äpplemos på Netto som är 5kr billigare än den svenskproducerade motsvarigheten. 5kr är mycket för en pensionär som blivit blåst av socialdemokratiska politiker och nu tvingas äta hormonberikat äpplemos från Spaniens baksida.

Till er som har råd: köp svenskproducerad mat. Om inte för klimatet, så för böndernas och hälsans skull.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Håller med. Köper så mycket svenskt som möjligt. :)

Och vad gäller Arla så väljer jag aktivt bort Arla så mycket jag kan.
Som bondläpp gillar jag små lokala mejerier och inte stora "fabriker" där siffrorna är viktigast.
https://www.coop.se/fran-sverige

Vad gäller pensionärer, vilka politiker till höger bryr sig om pensionärer som inte har pengar? :va

Vilka pensionärer skulle vinna på sänkt skatt och höjd matmoms?
Vilka pensionärer har råd att köpa ny elbil?
Vilka pensionärer som blivit blåsta av socialdemokratiska politiker skulle vinna på att rösta borgerligt?
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Håller med. Köper så mycket svenskt som möjligt. :)

Och vad gäller Arla så väljer jag aktivt bort Arla så mycket jag kan.
Som bondläpp gillar jag små lokala mejerier och inte stora "fabriker" där siffrorna är viktigast.

Intressant resonemang.
Jag kan varken försvara eller ens förklara Arlas internationella expansion, men tittar man omkring sig, så är de flesta öppna ytor inom synhåll ett resultat av en liten, strävsam Arlabondes arbete och livsgärning.
De allra flesta av oss har närmre till en Arlabonde än till någon som levererar mjölk till ett ”lokalt mejeri”.

Falköpings Mejeri är ett exempel. Dom har på något sätt lyckas profilera sig som ett ”lokalt mejeri”.
Grattis!
...men sanningen är den att deras inhämtade mjölk ibland passerar både ett och två Arlamejerier innan man når processanläggningen i Falköping, och de färdiga produkterna distribueras över hela landet - förbi hur många Arlamejerier och distribunaler som helst.

Arla har blivit slagkossa för väldigt mycket av det som är galet i jordbrukssverige.
Somligt är rättvist, men mycket av kritiken är helt uppefter väggarna fel.

För den allra största delen av Sveriges befolkning är faktiskt Arla det mest lokala mejeriet som står att finna.

En sak är dock Arla ueberkass på: marknadskommunikation!
Det får de enskilda bönderna betala för.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top