Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Har det helt gått över huvudet på människor(jag inkluderar politiker här) att vi alla har högst individuella(såklart) preferenser om hur vi vill leva våra liv, vad som är rätt och fel osv samt helt andra förutsättningar runt omkring oss för att leva det livet kontra precis alla andra människor på denna planet.

Att jag skulle tvinga på andra människor saker som jag känner och upplever är rätt eller hur jag tycker att livet skall levas är ju helt befängt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Denna kravspec finner naturligtvis ingen förståelse hos skolstrejkande småflickor, andra miljölobbyister framcurlade ur tunnelbanemiljö eller våra styrande politiker till lika delar förblindade av PK-glasögon och röstningsboskapens facebookflöden.

Du får nog svårt redan med att förklara behovet av att ta en snöskoter till fjällen för nöjeskörning. :7peta
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Har det helt gått över huvudet på människor(jag inkluderar politiker här) att vi alla har högst individuella(såklart) preferenser om hur vi vill leva våra liv, vad som är rätt och fel osv samt helt andra förutsättningar runt omkring oss för att leva det livet kontra precis alla andra människor på denna planet.

Att jag skulle tvinga på andra människor saker som jag känner och upplever är rätt eller hur jag tycker att livet skall levas är ju helt befängt.

Visst, men liberalism i det avseendet är inte självklart runtom i vår värld.


Buy quality, cry once
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Visst, men liberalism i det avseendet är inte självklart runtom i vår värld.


Buy quality, cry once

Nej och jag kan förstå det å ena sidan.

Men om man vänder på steken lite där man sitter på sin kammare och funderar över lösningen på världens problem(eller vilken annan generisk fråga som helst.)
Inser man inte att lösningen/lösningarna man kommer fram till är sina egna, sprungna ur de kemiska processer som pågår just i sin egen hjärna och inte kommer att formuleras exakt lika som alla andra individers lösningar på samma problem? Tycker man ändå isf att det är rätt att tvinga på folk sin egen lösning, varför tar man sig den rättigheten isf? Storhetsvansinne?
 
Last edited:

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Är det inte så här en diktatur är tänkt att fungera?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Du får nog svårt redan med att förklara behovet av att ta en snöskoter till fjällen för nöjeskörning. :7peta

Jo, oavsett om man kallar det "nöjeskörning" eller "terapi och rekreation för att orka med sitt arbete så att svenska politiker får skryta över hur bra svensk industri är" så tror jag inte att de nu styrande politikerna tänker lyssna...

Man skulle mycket möjligt få gehör längre ut på högerkanten, men den rödgröna röran har ju redan bevisat att när den ena är maktgalen och den andra är fanatisk så tänker ingen av dem lyssna på några alternativa och mer verklighetstrogna ideer.

Är det inte så här en diktatur är tänkt att fungera?

Diktatur vet jag inte, men det är nog ganska många i dina och mina trakter som ångrar sin röst i det sista riksdagsvalet. Många har nog av ren vana och på ren rutin röstat rött eftersom det har ansetts gynna glesbygden. Men inte väldigt många har velat ha en stadig höjning av bränsleskatten, en bilskatt som sexdubblas över två mandatperioder eller en påhittad trams-skatt på flygresor till Hufvudstaden. Men tyvärr är det sådana saker man numera får på köpet då man röstar rött.

Jag förutspår redan nu att den ena av våra morgontidningar kommer att förfäras över sossarnas gigantiska tapp i nästa riksdagsval...
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det täcker 913 liters prishöjning, så man skall köra rätt mycket för att det inte skall gå runt på det viset.

Men visst är det dags för elbil om man kör mycket.

Försökte googla på detta med fordonsskatten på vilka fordon gäller det? Gäller detta också lätta lastbilar?

Om man nu ska vara lite possitiv så börjar ju 137 kr i månaden i alla fall märkas lite om än att det är en skitsumma med 1644 kr per år i bilsamanhang, men det är ju alltid nåt. Dock är jag väl lite rädd att man nu kommer att smyghöja fordonsskatten igen så man fort är tillbaka där man var och sen tjänar extra på de som inte får glesbygdsrabatten.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tror absolut inte att vare sig denna eller någon annan regering kommer att förändra incitamenten att gå över till fossilfri fordonstrafik. Dvs det kommer enbart att bli dyrare att köra bensin/diesel och jag spår tyvärr att nybilsförsäljningen av dessa bilar är död inom 2-3 år.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det täcker 913 liters prishöjning, så man skall köra rätt mycket för att det inte skall gå runt på det viset.

Men visst är det dags för elbil om man kör mycket.

Ja, eller så räcker det för att betala halva månaden av den höjda fordonsskatten.

Jag kör ofta med närmare ett ton last i bilen, och ibland ett släp bakom med lika mycket last, säg den elbil som fixar det? Och jag vill gärna kunna köra 35 mil innan laddning för annars kan jag inte sova hemma och starta på morgonen dit jag ska.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Försökte googla på detta med fordonsskatten på vilka fordon gäller det? Gäller detta också lätta lastbilar?

Om man nu ska vara lite possitiv så börjar ju 137 kr i månaden i alla fall märkas lite om än att det är en skitsumma med 1644 kr per år i bilsamanhang, men det är ju alltid nåt. Dock är jag väl lite rädd att man nu kommer att smyghöja fordonsskatten igen så man fort är tillbaka där man var och sen tjänar extra på de som inte får glesbygdsrabatten.

Det har skrivits ganska mycket om hur den höjda fordonsskatten drabbar hantverkare så ja, även lätta lastbilar får höjd fordonsskatt. Löfven tycker väl de går lika bra med lådcyklar.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Att nuvarande regering vill att Sverige ska rusa blint och planlöst i denna riktning - helst i täten - har nog ingen missat. Frågan är hur vi egentligen lyckats hamna i detta läge...? Före valen 2014 och 2018 så har detta inte kommunicerats ut av någon annan än möjligtvis Miljöpartiet själva. Ändå har vi lyckats hamnat i ett läge där en liten fyraprocentare - under två mandatperioder i rad - tillåts att diktera en politik som är direkt förödande för folk som försöker få ihop sitt liv i glesbygd.

Var det verkligen detta folk ville när man lade sin röst på S, C och L...?

Att en regering med lite annan färgsammansättning kan backa på vissa saker som införs är nog inte alls osannolikt. M och KD's budget gällde ju i alla fall en liten stund och de var ju beredda att slopa tramsskatten på flyget över en natt. Frågan är väl bara hur långt vansinnet hinner fortskrida och hur dålig deras startpunkt blir då det väl är dags att ta över makten...?

För jag tror inte för ett ögonblick att S behåller sin ställning till exempel i Norrbotten. Det är ju bara att lyssna runt bland "vanligt folk" för att förstå detta och när till och med tunga namn börjar skriva insändare mot sitt eget parti...Frågan är väl bara om ett rejält tapp i glesbygden räcker till för att påverka regeringssammansättningen...?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Att nuvarande regering vill att Sverige ska rusa blint och planlöst i denna riktning - helst i täten - har nog ingen missat. Frågan är hur vi egentligen lyckats hamna i detta läge...? Före valen 2014 och 2018 så har detta inte kommunicerats ut av någon annan än möjligtvis Miljöpartiet själva. Ändå har vi lyckats hamnat i ett läge där en liten fyraprocentare - under två mandatperioder i rad - tillåts att diktera en politik som är direkt förödande för folk som försöker få ihop sitt liv i glesbygd.

Var det verkligen detta folk ville när man lade sin röst på S, C och L...?

Att en regering med lite annan färgsammansättning kan backa på vissa saker som införs är nog inte alls osannolikt. M och KD's budget gällde ju i alla fall en liten stund och de var ju beredda att slopa tramsskatten på flyget över en natt. Frågan är väl bara hur långt vansinnet hinner fortskrida och hur dålig deras startpunkt blir då det väl är dags att ta över makten...?

För jag tror inte för ett ögonblick att S behåller sin ställning till exempel i Norrbotten. Det är ju bara att lyssna runt bland "vanligt folk" för att förstå detta och när till och med tunga namn börjar skriva insändare mot sitt eget parti...Frågan är väl bara om ett rejält tapp i glesbygden räcker till för att påverka regeringssammansättningen...?

Man behöver ju inte ha örat så jättenära marken för att sedan räkna ut vilket parti missnöjda sosseväljare sedan byter till.

Jag väntar bara på att även S-politiker ska börja hoppa över till SD, de står i de flesta frågor närmare varandra än vad vänstern vill ge sken av. Fortsätter S tappa mandat till SD så kommer nog mer än en broilerpolitiker byta sida hellre än att lämna politiken.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
För jag tror inte för ett ögonblick att S behåller sin ställning till exempel i Norrbotten. Det är ju bara att lyssna runt bland "vanligt folk" för att förstå detta och när till och med tunga namn börjar skriva insändare mot sitt eget parti...Frågan är väl bara om ett rejält tapp i glesbygden räcker till för att påverka regeringssammansättningen...?

Dessutom förlorar man snart en generation väljare pga ålder - de där som röstat rött sedan träkustens dagar.

De är garanterat införstådda med riktningen, och väljer att importera röster i södra delen av landet. Dessa väljare har tillgång till bra kommunikationer och skiter väl i om Norrland barrar bort - bara bidragen fortsätter rulla in.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top