Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Stackars jävla barn....:(

Man kan ju på riktigt tappa tron på mänskligheten......... Tänk att det finns så korkade människor!?:7peta
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Miljöpartister, klimatextremister och andra PK-hipsters brukar ju påpeka att man ska äta mindre kött...

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/wwf-halloumi-kan-vara-samre-for-miljon-an-kott-1

Det där och andra exempel är så himla kul med hysterin just nu.

Ok, kött är dåligt. Då är automatiskt ett icke-kött alternativ bra? Helt okritiskt och självklart?

Halloumi är en mjölkprodukt. Mjölk kommer från en djurspene. Djuret behöver exempelvis bete, vatten, foder, värme, kyla och ibland mediciner. Ungefär som vi människor faktiskt. Om vi låter djuret leva lite längre innan vi slaktar det för att klämma det på mjölk - är miljöpåverkansskillnaden verkligen så stor? Antagligen inte. Men det är ju vegetariskt! Boom!! alla problem lösta. Transport, stor användning av antibiotika, allmän djurhållning - hur fungerar det från Cypern? Bättre/mindre dåligt kanske med en köttbit från gården 10 mil bort ifrån butiken? Eller?

Det där som SVT precis upptäckt har väl de flesta tänkande människor kunnat räkna ut med röven och en bit krita för länge sedan. Välkomna in i spelet SVT!

Så kom igen Sverige, bättre kan ni. Ska vi förbjuda kött och fossila drivmedel helt okritiskt? I dare you, I double dare you motherfokker!! :huvet
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...forbud-fran-2030--bensinbilar-ska-konverteras

Nu vill Miljöpartiet att vi bygger om alla bensin bilar. Diesel skall tydligen få klara sig själva
När dom snackade om det på radionyheterna sades inget om att ombyggnadsstöd enbart skulle ges till bensinmotorer. Snarare var det ett allmänt stöd för att bygga om så äldre motorer klarar att gå på förnyelsebart bränsle. För diesel kan detta vara t.ex. HVO eller vegetabilisk olja.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Miljöpartister, klimatextremister och andra PK-hipsters brukar ju påpeka att man ska äta mindre kött...

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/wwf-halloumi-kan-vara-samre-for-miljon-an-kott-1

Även om det har rätt lite med ämnet att göra säger den artikeln inte emot det om man menar att koldioxidavtrycket för kött gentemot mjölkprodukter är tio-tjugo gånger högre. Däremot säger den att överanvändning av antibiotika är dåligt vilket även för kött. Däremot säger den att livsmedelsproduktion på Cypern är dåligt och att vi borde väljarna annan leverantör av stekbar ost än därifrån.
 

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Inte läst hela tråden varför jag ber om ursäkt för ev. upprepande synpunkter.

Absolut bra att politiker börjar värna om miljön, men det är som att få en käftsmäll varje gång dom hittar på ngt.
Att min bil, som när den köptes för några år sedan, var en miljöbil med skattesubventioner helt plötsligt är en smutsbil som inte får rulla i innerstadens gator är för mig en gåta. Politikerna beslutar och låter folket ta smällen, så skulle jag vilja ha det. Varje dålig affär låter jag någon annan stå för.

Förbjuda de fossila bränslet, är det bara personbilar, eller kommer de täcka in även hojar, båtar, lastbilar, grävare oljepannor i hushållen, kolkraftverk som förser halva Sverige och dess Tesslaladdande invånare med el?

Vad gäller fjanten till trafikborgarråd i Stockholm orkar jag inte ens kommentera längre..:huvet
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
För övrigt såg jag en tyskreggad bil igår med stickern "fuck you Greta" bak, inte alla som gillar henne..
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag förstår inte riktigt vad man vill åstadkomma genom att svära över Greta eller Daniel Helldén. De framför sina åsikter och menar man att de har fel så står det var och en fritt att ta fram fakta som visar den saken. När man ger sig på personen bakom åsikten visar man bara mobbningstendenser utan att föra diskussionen vidare.

Återigen så är vetenskap inget som står still. Det som är rätt lösning ena dagen kan mycket väl visa sig vara fel på annat sätt nästa dag. Det intelligenta då är att ta till sig den nya kunskapen och använda den framöver. Det är ganska enkelt att se att användning av fossila bränslen är skadligt. Det är användande av en resurs vars tillgång kommer att minska och avgaserna innehåller en hel del som inte är bra för människor, djur, växter och mänskligheten i stort. När man använder dem i fordon har systemet totalt låg effektivitet och därmed använder man större mängd energi än nödvändigt för transporten.

Det finns andra bränslen att använda i samma motorer, men där man kan återskapa råvaran inom rimlig tid. Då framstår det för mig som naturligt att man strävar efter att använda såna bränslen.
Mer effektivt är att använda elmotoriserade fordon, men utskrotning av gamla transportmedel tär också på resurserna.

Lever jag som jag lär? Både ja och nej, vardagstransporterna sker till största delen på el medan hobbyturerna ännu så länge är avgasgivande. Min strävan är dock att köra mer på el framöver.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag förstår inte riktigt vad man vill åstadkomma genom att svära över Greta eller Daniel Helldén. De framför sina åsikter och menar man att de har fel så står det var och en fritt att ta fram fakta som visar den saken. När man ger sig på personen bakom åsikten visar man bara mobbningstendenser utan att föra diskussionen vidare.

Återigen så är vetenskap inget som står still. Det som är rätt lösning ena dagen kan mycket väl visa sig vara fel på annat sätt nästa dag. Det intelligenta då är att ta till sig den nya kunskapen och använda den framöver. Det är ganska enkelt att se att användning av fossila bränslen är skadligt. Det är användande av en resurs vars tillgång kommer att minska och avgaserna innehåller en hel del som inte är bra för människor, djur, växter och mänskligheten i stort. När man använder dem i fordon har systemet totalt låg effektivitet och därmed använder man större mängd energi än nödvändigt för transporten.

Det finns andra bränslen att använda i samma motorer, men där man kan återskapa råvaran inom rimlig tid. Då framstår det för mig som naturligt att man strävar efter att använda såna bränslen.
Mer effektivt är att använda elmotoriserade fordon, men utskrotning av gamla transportmedel tär också på resurserna.

Lever jag som jag lär? Både ja och nej, vardagstransporterna sker till största delen på el medan hobbyturerna ännu så länge är avgasgivande. Min strävan är dock att köra mer på el framöver.

Tja, för mig är miljöarbetet nästan klart då alla nyttomil går på hvo/rme, kvar är de roliga milen då.
Väntar dock till det kommer något som är lika effektivt som bensin och kostar i den häraden innan jag byter där, el lockar inte alls.

Värmer kåken med förnybara träd med så även där är det 100% milötänk! :D
 

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Naturligtvis går utvecklingen framåt och tur är väl det. Just det faktumet kanske skulle ge de som har till att styra vårt land en liten tankeställare, att det som nu är så hippt och bra i dag kanske är rena rama skiten och helt förkastligt i morgon.

Nu är det el-bilar och åter el-bilar som gäller, allt annat är förkastligt och av ondo. Man kan dra paralleller till dieselbilarnas suveränitet för några år sedan och vad hände med det?

El-bilar har dessutom en väldigt stor miljöpåverkan att framställa, vad gäller batterierna. För att en elbil med 100 kwh ska kunna ställas i utställningshallen hos försäljande företag motsvarar miljöpåverkan vad en normal dieselbil gjort efter 15 - 19.000 mil. Utöver det ska vi inte tala om hur bl.a. kobolt, en nödvändig ingrediens i dagens batterier, utvinns i ex. Kongo med barnarbete och brott mot mänskliga rättigheter som resultat.

Det kanske är så att politikerna redan gjort en djupdykning i faktagranskning av olika alternativ och kommit fram till att el nu is-da-shit, men i min värd är el, som drivmedel för fordon, någonting på allas läppar som, så mycket andra felbeslut, riskerar att hamna i medborgarnas knä som en sur gammal förfallen faktura.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Inb4 the shit hits the fan!

Kom ihåg elmixens påverkan map miljönyttan, både vid vid framställning av tex batteriet samt då bilen laddas.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Tuxedo,
Den siffra du anger för framställningen av batteriet kontra diesel stämmer inte.
Kobolt är inte nödvändigt, men har fördelar och det finns gruvor i Kongo som inte drivs med barnarbete eller brott mot mänskliga rättigheter.
Fast när det gäller befolkningens påverkan av framtagande av råmaterial kanske man inte ska slå sig för bröstet om man förordar oljeprodukter.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top